Hmm tais siellä ollakkin joku kenno oikeassa olet. Mutta mielestäni siinä lämmityksessä oli kuitenkin sähköisesti jonkunmoinen esilämmitys tjms. Ettei se ihan perusmallia ollut.QuoteTuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.
ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
Noniin kävin testailemassa. Joku 4 tuntia se tuolla ulkona kerkesi jäähtyä työpäivän jälkeen kun kävin narun laittamassa ja tunnin verran sitä pidin. Käyntiin se lähti selvästi paremmin kun ihan kylmänä olis lähteny. Vaan mahtoko se tossa neljässä tunnissa täysin kylmetä? Viisari tuntu lähtevän nousuun aika nopeasti (siis lämpömittarin viisari senkin kaksimieliset siat!)Ei se kyllä ekalla käyntiin lähteny, mutta mulla on ollu ongelmia tossa kylmäkäynnistyksessä nyt muutenkin ja paljon paremmin se käyntiin lähti tosiaan kun yleensä esim aamulla töihin lähtiessä.ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin
QuoteBTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin Huom. tää oli vaan mun teoria mihin osatekijöihin mä yhdistäsin tätä vikaa. Mutta edelleen ei mulla ole mitään hajua miksi se toisella toimii ja toisella ei.Pitäis varmaan päästä dataloggailee tommosta vika-autoa, ja katsoa mitä siellä tapahtuu..
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta. Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...
QuoteTunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta. Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.Onkos näin nyt talvellakin? Eli auto seisoo yön -20 pakkasessa, ja aamulla on käynnistät käyttäytyy samoin?
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin.
QuoteEli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin. Pakko olla joku anturivika, lähti ainakin viime talvena kelillä kuin kelillä, lohkolämppärillä tai ilman kuin palmun alta käyntiin.
QuoteTäältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa. tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?