Author Topic: Letkulämmitin ihmettely  (Read 27167 times)

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Letkulämmitin ihmettely
« on: January 27, 2007, 13:28:11 PM »
Ovatko muut joilla on kokemusta tästä
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1156099564
letkulämmittimestä huomanneet tällaisen ilmiön?:

Letkulämmitystä käytettäessä auto lähtee väkisin käyntiin. Mitä pidempään auto ehtii johdon päässä olemaan niin aina sitä huonommin se käyntiin hörähtää. Jos lämmitystä ei ole ollut ja auto on kylmä niin käynnistämisessä ei ole mitään ongelmaa.

Oireet siis tällaiset lämmityksen jälkeen:
-Startatessa hyrähtää välittömästi, mutta ei nosta kierroksia ja sammuu.
-Uudelleen yrityksen jälkeen hyrähtää taas ja pysyy kuin pysyykin käynnissä niin alhaisilla kierroksilla, että koko auto tärisee ja kone jyskää.
-Kaasun painaminen ei tunnu auttavan
-Tätä kestää max 10sekuntia, jonka jälkeen auto ottaa tyhjäkäyntikierroksensa ja käyttäytyy täysin normaalisti

Mistä tällainen siis saattaa johtua? Itse tuli sellainen teoria päähän, että auton ECU mittaa lämpöä jäähdytysnesteestä. Ja koska neste on hyvin lämmin niin ECU asettaa arvot sen mukaan kuin kone olisi lämmin. 10s jälkeen sitten kun auto on hetken käynyt ECU tajuaakin säätöjen olevan pielessä ja korjaa ne.
-Tervis-

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #1 on: January 27, 2007, 18:25:51 PM »
Kuulostais kyllä kieltämättä siltä, että ecu luulee koneen olevan lämmin. Sinänsä vaan outoa että ecuhan avaa lisäilmaventtiiliä ja rikastaa seoksia kunnes koneen lämmöt on jossain 80 asteen päällä...Tuskin se  lämmitin niin tehokas on...?

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #2 on: January 27, 2007, 18:31:21 PM »
Mutta kyllähän koneen kuuluisi olla lämmin jos se on ollut lämmityksessä. Ei tosin kuitenkaan 80 astetta mutta kuitenkin jonkin verran lämmin. Voisiko vika johtua lämpötila-anturin viasta? Jos se antaisi eculle vääriä singaaleja.

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #3 on: January 27, 2007, 18:42:08 PM »
Jos auto on ollut lämmityksessä aamulla esim tunnin ni siitä huomaa sen takkuisuuden mutta sitten jos se kerkiää olemaan toista tuntia ni sit sen huomaa selkeesti ja se ei enää ensimmäisellä käynnistyksellä jää käyntiin. Vastus kyllä lämmittää pirun kuumaksi sen nesteen. Kädellä kun koittaa vastuksen viereisiä letkuja ni alkaa jo polttamaan. Syyläri ei kuitenkaan kuumene, korkeintaan lämpenee käden lämpöseksi.

Kuinkahan paljon se kuuma neste sitä konetta mahtaa edes loppujen lopuksi lämmittää? Öljyjä se tuskin pääsee mistään lämmittämään
-Tervis-

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #4 on: January 27, 2007, 18:47:47 PM »
Uskoisin sen olevan niin, että se neste kuumenee sen vastuksen ansiosta varmaan liki 80 astetta, mutta se jäähtyy siellä kylmässä koneessa ja syylärissä niin tehokkaasti, että konetta se ei sinänsä lämmitä kuin hiukan (siinä on meinaan niin paljon kylmää metallia lämmitettäväks). Ja se lämpöanturi sattuu olemaan varmaan semmosessa paikkaa et siinä kohtaa se lämpötila on se 80astetta jolloin kone hämääntyy.  :o
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #5 on: January 27, 2007, 20:15:34 PM »
Quote
Kuulostais kyllä kieltämättä siltä, että ecu luulee koneen olevan lämmin. Sinänsä vaan outoa että ecuhan avaa lisäilmaventtiiliä ja rikastaa seoksia kunnes koneen lämmöt on jossain 80 asteen päällä...Tuskin se  lämmitin niin tehokas on...?

Mistäs lisäilmaventtiilistä puhe? Ei siellä mitään semmoista ole mitä ecu ohjaisi. Kaasuläppäkotelossa on fiav jota säätelee veden lämpötila.
« Last Edit: January 27, 2007, 21:18:45 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #6 on: January 27, 2007, 22:09:29 PM »
Hmm, omituista kieltämättä. Itselläni laite on ollut normaalissa käytössä päivittäin ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Epäilisin, että vika on jossain muualla kuin lämpimässä jäähdytysnesteessä, koska muutoin tämä ongelma olisi kaikissa (4g63) malleissa, joissa on letkulämmitin(?).

Oletko pitänyt autoa lämpimässä kauankin? Ite pidän maks. 2h koska sähkö on ajastettua. Oletko vaihtanut jäähdytysnesteitä autosta millon viimeeks?

-T
Ai, kato se irtos...

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #7 on: January 28, 2007, 02:53:23 AM »
Quote
Oletko pitänyt autoa lämpimässä kauankin? Ite pidän maks. 2h koska sähkö on ajastettua. Oletko vaihtanut jäähdytysnesteitä autosta millon viimeeks?

No pyrin pitämään sen 1-2h lämmityksessä aamuisin, en enempää. Ja niinkuin yritin selittää, niin tunnin jälkeen takkuisuuden jo huomaa kun tietää mitä tarkkailla, ja mitä kauemmin on lämmityksessä ollut niin aina sen hankalammin käynnistyy. Käynti ongelmia on ne muutamat sekunnit. Eikä tämä siis ole mikään käynnistyksen estävä tekijä: aina on käyntiin kumminkin lähtenyt.

Jäähdytysnesteet vaihdoin syksyllä samalla kun vastuksen asensin.

Olen 99% varma siitä, että tämä ongelma johtuu nesteen lämmityksestä, koska se on niin moneen kertaa todettu, että ilman lämmitystä auto lähtee käyntiin ja lämmityksessä olleena takkuilee. Aamulla kun pihasta lähtee auto lämmitettynä niin käynnistyy väkisin. Iltapäivällä kun kotiin lähtee niin jos/kun auto on seissyt 8h pakkasessa ilman lämmitystä niin se lähtee käyntiin ilman mitään ongelmaa. Ja tämäkin puoltaa asiaa: Sitä enemmän käynnistys takkuilee mitä kauemmin auto ehtii lämmetä.
-Tervis-

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #8 on: January 28, 2007, 16:22:47 PM »
Missä asennossa lämmitin on ? Ja luultavasti alavesiletkussa ? Oletko termaria kokeillut vaihtaa ? Jos se vaikuttaisi veden konvektio kiertoon.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #9 on: January 28, 2007, 16:57:33 PM »
Omassa Eclissä on letkulämmitin alavesiletkussa ja hyvin on toiminut. Lämmityksessä on 1-4h, milloin mitenkin sattuu muistamaan kelloa ruuvata.
Elikkäs ei mitään takkuisuutta täälläpäin  :)
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #10 on: January 28, 2007, 19:27:15 PM »
Quote
Missä asennossa lämmitin on ? Ja luultavasti alavesiletkussa ? Oletko termaria kokeillut vaihtaa ? Jos se vaikuttaisi veden konvektio kiertoon.


Lämmitin on niinkuin ohjeessa neuvottiin (eli 45 asteen kulmaan tai pystympään). Itsellä noin 65 asteen kulmassa vaakatasoon nähden ja paikka tosiaan siinä alavesiletkussa, joka syyläristä lähtee.

Termaria en ole vaihtanut mihinkään suuntaan koska auto on näin talvikeleissäkin lämmennyt äkkiä. Mahtaisko termarin vaihto auttaa sitten?

Eräs asia tuntuu myös pirun oudolta. Vaikka autoa lämmittää aamulla sen 2h niin silti tuntuu että lämpömittari nousee samassa ajassa normaaliin vaikkei lämmitystä käyttäisi. Sama pätee puhaltimen ilmaan: eli lämmintä ei puhalla yhtään aikasemmin vaikka auto olisi ollut 2h lämmityksessä.
-Tervis-

foenix

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 51
  • dsm
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #11 on: January 28, 2007, 23:56:47 PM »
Samanlainen ongelma on täällä, ja samaa epäilin ite että johtuis siitä että Ecu luulee koneen olevan lämmin. Tai oli viime talvena, en tiiä onko vielä kun ei oo tullu pistettyä autoa naruun. Mulla tosin kaasun painaminen autto, mutta toisaalta käynti oli surkeeta pitempään kun toi 10s.

Pitänee joku päivä kokeilla miten käy, en arkiaamuina oo uskaltanu testata jos ei lähdekkään käyntiin ja muuten en sitten oo vaan muistanu.

edit: niin ja vastus siellä samassa paikassa, termarin oon kyllä vaihtanu.
« Last Edit: January 29, 2007, 00:03:46 AM by foenix »
the beers just sit there, silently staring, and mocking the mistakes my animal mind makes sometimes

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #12 on: January 29, 2007, 13:51:12 PM »
En kyllä vieläkään ymmärrä miksei ongelma tosiaan ole sitten minullakin. Pidän aamuisin noin 2h autoa johdossa ja se käynnistyy normaalisti. Lämmöt nousevat nollasta heti liikkeelle lähdön jälkeen kun ilman lämmitystä siinä menee kotvasen kauemmin, eli neste ei ole mitään hulppean kuumaa. Ulkolämpötilakaan ei tunnu vaikuttavan asiaan juurikaan, olen käyttänyt letkulämmitintä +0 - -20 asteen lämmöissä.

Jos Ecu säätelisi käyntiä pieleen, niin täytyisihän sen tapahtua minullakin, koska kaikkien osien pitäisi olla Terviksen kanssa samoja, eikö? Onko sulla Tervis vakio-ilmansuodatin? Mulla ei ole, mutta en nyt ihan heti keksi miten se voisi asiaan liittyä, muutakuin jonkun kondenssiveden kertymisen takia yms. Luulisin, että ecu mittaa jäähdytysnesteen lämpöjä vain jäähdytin propellien käynnistämistä ja koneen ylikuumenemisen estämistä varten. Joku joka tietää, voi kertoa, miksi kylmä/lämmin jäähdytysneste muuttaisi koneen käyntiä esim. bensa/ilmaseossuhdetta muuttamalla. Luulisin, että seosta säätävä lämpötila otettaisiin muualta kuin jäähdytysnesteestä.


-T
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.
« Last Edit: January 29, 2007, 13:53:19 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #13 on: January 29, 2007, 14:14:05 PM »
Quote
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.

Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #14 on: January 29, 2007, 15:36:55 PM »
Quote
Quote
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.

Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa  8-)

Taeh?
Sähköllä? Onpa ennenkuulumaton ratkaisu. Koskeeko tämä kaikkia Eclejä?
Mutta Haynesin kirja ainakin esittelee perinteisen lämppärinkennon jossa vesi lämmittää. :-?

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #15 on: January 29, 2007, 15:58:55 PM »
Quote
Pidän aamuisin noin 2h autoa johdossa ja se käynnistyy normaalisti. Lämmöt nousevat nollasta heti liikkeelle lähdön jälkeen kun ilman lämmitystä siinä menee kotvasen kauemmin, eli neste ei ole mitään hulppean kuumaa.

Kuinka kauan ehdit ajaa kun olet lämmittänyt autoa ennen kuin lämmöt nousee? Mulla menee noin 2km ni alkaa mittari nousta. Ja musta se on aika tarkkaan sama vaikka lämmitystä ei käyttäis.

Tänään aamulla taas 17 pakkasta ku pihasta lähdin ja lämmitystä 2h. Starttasi nyyhkien. Letkujen lämpöä koitin ennen ku lähin niin vastuksen yllä letku oli kuuma, syylärin yläletku oli lämmin samoin kuin itse syyläri.

-Tervis-

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #16 on: January 29, 2007, 16:05:48 PM »
Quote
Kuinka kauan ehdit ajaa kun olet lämmittänyt autoa ennen kuin lämmöt nousee? Mulla menee noin 2km ni alkaa mittari nousta. Ja musta se on aika tarkkaan sama vaikka lämmitystä ei käyttäis.

Alle 500 metriä niin lämmöt on noussut jo neljännekseen (puolessa välissä normaalisti), jos auto on ollut reilun tunnin johdossa ja hetken (minuutin) käynnissä ennen liikkeelle lähtöä.

Quote
Tänään aamulla taas 17 pakkasta ku pihasta lähdin ja lämmitystä 2h. Starttasi nyyhkien. Letkujen lämpöä koitin ennen ku lähin niin vastuksen yllä letku oli kuuma, syylärin yläletku oli lämmin samoin kuin itse syyläri.

Mullakin sammahti auto aamulla kun en kierrättänyt käynnistäessä tarpeeksi, mutta tokalla yrittämällä lähti kauniisti ja kierroksen oli hetken parissa tonnissa (autom. ryyppy) kunnes lämpeni. Miten sulla kierroksen menee kun käynnistät ilman esilämmitystä? Nousee pariin tonniin ja pysyy siinä kunnes lämpiää?

-T
Ai, kato se irtos...

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #17 on: January 29, 2007, 16:12:05 PM »
Quote
Miten sulla kierroksen menee kun käynnistät ilman esilämmitystä? Nousee pariin tonniin ja pysyy siinä kunnes lämpiää?

Niin juuri. Eli siis jos en käytä lämmitystä niin auto starttaa iloisesti ja käy hetkisen korkeammilla 1500-2000 kierroksilla kunnes tippuu siihen tyhjäkäyntiin joka on noin 900rpm mulla.

Ja siis lämmityksessä olleena kierrokset on sen max 10s niin alhaalla ettei kierrosmittari edes kunnolla reagoi. Semmoset kierrokset että startilla pystyy avittamaan.
-Tervis-

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #18 on: January 29, 2007, 20:29:20 PM »
Quote
Quote
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.

Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa  8-)
Tuota en usko ennen kun joku tarjoaa servicemanuaalista todisteen  ;D



Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm :) Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #19 on: January 29, 2007, 20:43:12 PM »
Hmm tais siellä ollakkin joku kenno oikeassa olet. Mutta mielestäni siinä lämmityksessä oli kuitenkin sähköisesti jonkunmoinen esilämmitys tjms. Ettei se ihan perusmallia ollut.

Quote
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.

Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
« Last Edit: January 29, 2007, 20:43:46 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #20 on: January 29, 2007, 20:54:20 PM »
Quote
Quote
Quote
Ps. Eikös Eclin sisäilma lämmitetä lämpövastuksilla eikä koneen lämmöllä? Jostain muistaisin kuulleeni.

Sisäilma lämmitetään tosiaan sähköisesti, eli siihen ei vaikuta vaikka se vesi olis kiehuvaa putkissa  8-)
Tuota en usko ennen kun joku tarjoaa servicemanuaalista todisteen  ;D
En kyllä minäkään näin yhtäkkiä. Ehkä siellä voi olla jonkinlainen esilämmitys joka nopeuttaa auton lämpeämistä mutta kyllä siellä on normi kenno oltava.

Paljonkos herrojen letkunlämmittimissä on watteja? (ei mitään kaksimielistä tuosta  ;D) Tuli vaan mieleen että riittääkö lämmittimen teho lämmittämään lohkoa. Jos lämpenee vain nesteet ja lohko jääkin silti vielä kylmäksi. Minulla ainakin auton konepelliltä on sulanut lumetkin kun autoa on pitänyt pari tuntia lämmityksessä. Eikä mitään ongelmaa käyntiin lähtiessä. Mulla on normaali lohkolämppäri omas motissa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #21 on: January 29, 2007, 21:16:15 PM »
Quote
Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?

Tuosta coolant temperature anturista ECU muuttaa ajoitusta lämpötilan mukaan. En usko että tyhjäkäyniin liittyy muulla tapaa.


Engine Coolant Temperature Correction
ºF       ºC               Timing Change (º)
224       106.67            -2
206       96.67             -1
176       80.00              0
125       51.67              0
95       35.00                0
69       20.56                0
46       7.78                +4
19       -7.22               +8
-3       -19.44              +11
« Last Edit: January 29, 2007, 21:17:47 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Imperio

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 179
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #22 on: January 29, 2007, 21:20:52 PM »
Quote
Paljonkos herrojen letkunlämmittimissä on watteja?  
550W defan letkulämmitin ja konepelliltä sulaa lumet myös
Ne tekköö jotka ossoo. Jotka ee ossoo, ne arvostelloo. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #23 on: January 29, 2007, 21:40:06 PM »
Quote

Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?

Eihän se ECU pysty nostaan moottorin kierroksia pelkällä polttoaineensyötöllä, sihen tarvitaan se FIAV joka päästää lisää ilmaa kaasuläpän ohi.

foenix

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 51
  • dsm
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #24 on: January 29, 2007, 21:55:34 PM »
Noniin kävin testailemassa. Joku 4 tuntia se tuolla ulkona kerkesi jäähtyä työpäivän jälkeen kun kävin narun laittamassa ja tunnin verran sitä pidin.

Käyntiin se lähti selvästi paremmin kun ihan kylmänä olis lähteny. Vaan mahtoko se tossa neljässä tunnissa täysin kylmetä? Viisari tuntu lähtevän nousuun aika nopeasti (siis lämpömittarin viisari senkin kaksimieliset siat!)

Ei se kyllä ekalla käyntiin lähteny, mutta mulla on ollu ongelmia tossa kylmäkäynnistyksessä nyt muutenkin ja paljon paremmin se käyntiin lähti tosiaan kun yleensä esim aamulla töihin lähtiessä.

ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?
« Last Edit: January 29, 2007, 21:59:33 PM by foenix »
the beers just sit there, silently staring, and mocking the mistakes my animal mind makes sometimes