Author Topic: Letkulämmitin ihmettely  (Read 25106 times)

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #25 on: January 29, 2007, 22:16:55 PM »
Quote
Hmm tais siellä ollakkin joku kenno oikeassa olet. Mutta mielestäni siinä lämmityksessä oli kuitenkin sähköisesti jonkunmoinen esilämmitys tjms. Ettei se ihan perusmallia ollut.

Quote
Tuuisa: Ainaskin 1g:ssä menee tyhjäkäyntikierrokset moottorinlämpötilan mukaan. Ihan kartta siellä jossa joku 8 rpm kohtaa kierrosalueella 800-1600 rpm. Oikeita lämpötiloja ei oo nyt antaa rpm kohtaisesti.

Tota meikä ei usko, mikä virka sitten olisi FIAV:lla ylipäätään jos ecu katsoo suoraan koneen lämpötilan mukaan miten se säätää rpm kylmänä. Juuri FIAV siellä nostaa kylmänä kierrokset ylös, eikä eculla ole siinä tekemistä. Vai olenko mukamas ihan väärässä?
Et oo väärässä.
On siellä se fiav myös, mutta on siellä se kompensointikartta myös  :)

Varmaan noi kaikki menee sillai käsikädessä että fiav antaa ilmaa tietty määrä ja tyhjäkäyntimoottorilla/sytkällä säädetään tarkemmin tavoitteeseen, joka on tuossa kartassa.
http://www.full-boost.net/vr4/electronic/editing_eprom/tunerpro.jpg
Tuossa on nyt galantista tuo kartta, mutta 1g:ssä ihan sama idle map löytyy. Kartassa ei ole laitettu noita asteita, voin toki kaivaa nekin mitkä noi tarkalleen on.

With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #26 on: January 29, 2007, 22:22:10 PM »
Quote
ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?

Fast idle air valve

http://members.shaw.ca/dsm.1000q/Engineprimer/1G/throttlebody.htm
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #27 on: January 29, 2007, 22:24:19 PM »
Quote
Noniin kävin testailemassa. Joku 4 tuntia se tuolla ulkona kerkesi jäähtyä työpäivän jälkeen kun kävin narun laittamassa ja tunnin verran sitä pidin.

Käyntiin se lähti selvästi paremmin kun ihan kylmänä olis lähteny. Vaan mahtoko se tossa neljässä tunnissa täysin kylmetä? Viisari tuntu lähtevän nousuun aika nopeasti (siis lämpömittarin viisari senkin kaksimieliset siat!)

Ei se kyllä ekalla käyntiin lähteny, mutta mulla on ollu ongelmia tossa kylmäkäynnistyksessä nyt muutenkin ja paljon paremmin se käyntiin lähti tosiaan kun yleensä esim aamulla töihin lähtiessä.

ps. mikäs tuo fiav on tarkemmin ja mistä se löytyy?

Ei se ollu varmaan kylmenny vielä... Jos vaan viittit ni koitappa niin et pistät aamuks sen auton lämpee ja lämmität 2h (koska mitä kauemmin nestettä lämmittää kylmässä koneessa niin sitä huonommin käy aluksi). Kerro sitten, että mitä tapahtu.
-Tervis-

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #28 on: January 29, 2007, 22:26:13 PM »
Tästä ei tavallinen tohvelin kuluttaja ota selvää joten voisko joku selittää ihan näin pöljälle semmosen tiivistetyn tekstin että mitä se lämmitys mahdollisesti saa pieleen menemään. Mihin on päädytty? ;D ;)
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #29 on: January 29, 2007, 22:35:11 PM »
Noissa letkulämmittimissä on muillakin automerkeillä ollut ongelmia mitä lukenut. Mä yhdistäsin sen ongelman tässä tapauksessa seuraaviin asioihin:

- Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi
- Nesteen kierto
- Ecu & Ajoituksen säätely tuolta anturilta saamien arvojen mukaan

Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.
« Last Edit: January 29, 2007, 22:35:44 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #30 on: January 29, 2007, 22:37:51 PM »
Quote
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.

Mulla tosiaan on Defa ja toimii moitteetta.

-T
Ai, kato se irtos...

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #31 on: January 29, 2007, 22:41:53 PM »
Quote
Ainoa vain, etten ymmärrä miksi toisessa autossa toimii ja toisessa ei. Onko kyseessä erimerkkiset letkulämppärit? Kenties eri-asteiset termostaatit? Vai miksi toisella toimii moitteitta ja toisella ok.

Mulla on täysin sama lämmitin kuin Tuiisalla eli siis Defa. Tuiisan ohjeiden perusteella sen asensinkin.

Outo juttu tosiaan on kun joillakin toimii ja joillakin ei.

Onko kellään ideoita ehkäisemään ongelma?

BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin  :D
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #32 on: January 29, 2007, 22:49:25 PM »
Quote
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin  :D

Huom. tää oli vaan mun teoria mihin osatekijöihin mä yhdistäsin tätä vikaa. Mutta edelleen ei mulla ole mitään hajua miksi se toisella toimii ja toisella ei.

Pitäis varmaan päästä dataloggailee tommosta vika-autoa, ja katsoa mitä siellä tapahtuu..
« Last Edit: January 29, 2007, 22:52:45 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #33 on: January 29, 2007, 23:12:14 PM »
Quote
Quote
BTW: kiitos teme selkeästä selityksestä. Tajuan nyt edes jotakin  :D

Huom. tää oli vaan mun teoria mihin osatekijöihin mä yhdistäsin tätä vikaa. Mutta edelleen ei mulla ole mitään hajua miksi se toisella toimii ja toisella ei.

Pitäis varmaan päästä dataloggailee tommosta vika-autoa, ja katsoa mitä siellä tapahtuu..

Kenellä näitä dataloggeja muute on?

 Hatuttaa ihan uskomattomasti tää ku vehkeet o ostettu ja laitettu ja sit ne ei toimi niiku pitäs. Vois raportoida tällasest jonnekki DEFA:n maahantuojalle ja kysyä et onkohan tähä olemassa ratkasua.
-Tervis-

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #34 on: January 30, 2007, 00:17:11 AM »
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #35 on: January 30, 2007, 00:18:18 AM »
Quote
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...

En usko että moisista johtuu, tätä samaa vikaa on netti täynnä poraamista. Kun ei toimi kunnolla tuon letkulämppärin kanssa. Googlellakin löytää ties kuinka monesta paikkaa.

+

Kun auto käynnistetään kylmänä toimii se hyvin ja kun se lämpenee toimii se edelleen hyvin. Ongelmahan tässä oli vain se käynnistys kun tuo lämppäri lämmittänyt jonkun aikaa..
« Last Edit: January 30, 2007, 00:20:48 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #36 on: January 30, 2007, 00:43:11 AM »
Quote
Onko noista vika vika autoista puhdistettu kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori tarkistettu...Tota tyhjäkäyntimoottorin kuolleisuutta ei välttämättä huomaa kesällä...

Kyllä mulla ainaki huomas ton tk-mosan epäkuntosuuden kesälläkin, kierrokset heitteli koko ajan tyhjäkäynnillä ollessa, ajossa ei mitään havaintoo viasta.

Otto

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 200
  • Eclipse GS '92
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #37 on: January 30, 2007, 00:47:33 AM »
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.

Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.
...ja ei muuta ku nilkka suoraks!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #38 on: January 30, 2007, 10:10:17 AM »
Quote
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.

Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.

Onkos näin nyt talvellakin? Eli auto seisoo yön -20 pakkasessa, ja aamulla on käynnistät käyttäytyy samoin?
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

foenix

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 51
  • dsm
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #39 on: January 30, 2007, 11:17:06 AM »
Auto oli aamulla narussa, en oikeen osaa sanoa että lähtikö se paremmin käyntiin kun normaalisti. Ei se täydellisesti lähtenyt eikä kyllä kovin huonostikaan, pakkasta kuitenkin taisi olla aika paljon niin kyllä se siihen nähden hyvin lähti.

Pääpointtina kuitenkin ettei se ainakaan normaalia huonommin lähtenyt.

Lämppärinä taitaa olla se sama defa kun teillä, motonetistä kävin jonkun hakemassa ja muistaakseni se oli sama kun jollakulla täällä. Letkujen tai muidenkaan paikkojen lämpötilaa en kokeillut mutta ei konepelti ainakaan ollut sulanut

Kaasuläppäkoteloa en ole putsannut (miten se kannattaa putsata? jollain puhdistusspraylla?). Tyhjäkäyntimoottori on kyllä vaihdettu, viimetalvena oli risa ja nyt ehjä.
« Last Edit: January 30, 2007, 11:24:24 AM by foenix »
the beers just sit there, silently staring, and mocking the mistakes my animal mind makes sometimes

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #40 on: January 30, 2007, 11:25:55 AM »
Kannan kanssa rakentavan panokseni tähän keskusteluun... Laserissa oli kans letkulämmitin ja mulla oli tolpan kello rikki eli saattoi olla jonkun 12 tuntia putkeen päällä ja aina lähti ihan normaalisti käyntiin. Työpaikalla samati, vaikka oli yleensä vaan sen 2 tuntia.

Sit jos joutui kovalla pakkasella käynnistään ilman lämmitystä niin kävi selkeästi huonommin. Tai kyllähän se kävi mutta jos heti lähti ajoon niin vastasi kaasuun paljon surkeammin. Mutta mitään em. ongelmia ei ollut, lämmityksen jälkeen lähti aina ihan nätisti ja kävi tasaisesti.

HelHorn

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 73
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #41 on: January 30, 2007, 12:26:35 PM »
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa.  >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...

Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin. Sitten kun on koulussakin pihalla jäähtyny jonkun 6-8h niin starttaa iloisesti.
Viikonloppuna sitten testasin ja pidin lauantai aamusta sunnuntai iltaan lämityksessä (sain lainaan ilman ajastinta olevan lämmityspaikan) ja sunnuntaina starttasi aivan normaalisti.  :-?  
« Last Edit: January 30, 2007, 12:28:04 PM by HelHorn »
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum - ishi krimpatuk.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #42 on: January 30, 2007, 12:54:27 PM »
Quote
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa.  >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...

Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Otto

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 200
  • Eclipse GS '92
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #43 on: January 30, 2007, 13:14:27 PM »
Quote
Quote
Tunnistan oman autoni noista oireiluista, mutta ilman lämmitystä. Oon miettiny jonkun anturin viallisuutta, mutten ihan osannu sanoa että minkä. Esim viime kesänä kone "kylmänä", eli vaikka yön seisseenä pihalla ja ulkona 20-asteen lämpötila, niin kone hädintuskin pysyy käynnissä. Käyttäytyy just niinkuin kuvattu, eli kierrokset reilusti alle tyhjäkäynnin verran, niin että moottori jyskyy, auto heiluu eikä kaauspolkimesta tapahdu mitään. Sitten kun kuluu se 10sek, kone saavuttaa todella tasaisen tyhjäkäyntinopeuden eikä minkäänlaista vikaa ilmene missään. Ajon jälkeen kun taas jättää auton puoleksi tunniksi pihaan seisomaan, ja käynnistää sen jälkeen niin lähtee käyntiin täysin ongelmitta.

Ehkä hieman offtopiccia, mutta haluan kuulla mahdollisen ratkaisun tähän, koska se voisi myös selventää omaa ongelmaani.

Onkos näin nyt talvellakin? Eli auto seisoo yön -20 pakkasessa, ja aamulla on käynnistät käyttäytyy samoin?

Auto on nyt seisonnassa talven yli. Voin sen joku päivä koittaa hurauttaa käyntiin, mutta on se kuitenkin vähän eri asia jos herättää talviunilta...
...ja ei muuta ku nilkka suoraks!

Migo

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 62
  • the things you own, end up owning you
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #44 on: January 30, 2007, 19:52:00 PM »
Quote
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin.   

Pakko olla joku anturivika, lähti ainakin viime talvena kelillä kuin kelillä, lohkolämppärillä tai ilman kuin palmun alta käyntiin.
"ei siin middlesbrought!"

HelHorn

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 73
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #45 on: January 31, 2007, 17:42:08 PM »
Quote
Quote
Eli jos on yli tunnin piuhassa kiinni, niin starttailessa ei pysy käynnissä oikein mitenkään jos ei polje kaasua vähän aikaa heti kun on murahtanut käyntiin.  

Pakko olla joku anturivika, lähti ainakin viime talvena kelillä kuin kelillä, lohkolämppärillä tai ilman kuin palmun alta käyntiin.


Ei sitten auta muu kun ruveta tutkimaan et mikä mättää. Onneks ei kuitenkaa aina temppuile, jostain ihmeen syystä  :-?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum - ishi krimpatuk.

HelHorn

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 73
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #46 on: January 31, 2007, 22:41:53 PM »
Quote
Quote
Täältäpäin löytyypi samantyyppisiä onkelmia oman 1g:n kanssa.  >:( tosin ihan joku perus Defan lohkolämmitin yrittää kovasti omaa kärryäni lämmitää...

Oliko sulla ihan normaali lohkolämmitin vai letkuun tuleva lämppäri?



Nyt täytyy myöntää etten osaa kyl ihan äkkiä sanoo  :-[ kun en ole ite sitä ostanut/asennuttanut (ja olen laiska enkä viitsi mennä kurkkimaan tuonne ulos pimeään ja pakkaseen  ;)). Mut Migo varmaan osaa kertoa tämän  ::)
« Last Edit: January 31, 2007, 22:42:19 PM by HelHorn »
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum - ishi krimpatuk.

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #47 on: February 01, 2007, 18:41:04 PM »
Sama vika minullakin, letkulämppärinä joku defan lämppäri, wattiloista ei tietoa mutta sulaa lumet konepelliltä vaikka olisi mikä pakkanen. Hetken ei meinaa pyöriä kunnolla ja saattaa tyhjäkäynti olla hukassa n. puol minsaa mutta sitten pelaa kun enkeli... tai pelasi ennenku tuli muuta hässäkkää autoon...
-Jortsu

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #48 on: February 01, 2007, 18:59:55 PM »
En tosiaan ookkaa ainut ku tästä kärsii. Mikä himputti niissä autoissa on sitten erona ku toimii...

Vois keräillä yhteen kaikki mahdolliset syyt ja siitä sitte jokane valitsee jonkun jota tutkii ja ilmottaa että onko vaikutusta.

Eli siis yksi vaihtaa lämpöanturin ja katsoo että muuttuuko tilanne. Toinen termostaatin. Kolmas vaikka auton  ;D.

Sitten vois tehdä ihan mittauksen, että sujauttaa siitä jäähdytysnesteen täyttökorkista lämpömittarin toimivaan ja hattuilevaan yksilöön ja mittaa mitä lämmöt näyttää 2h lämmityksen jälkeen yms. testausta.

Pakko tähän on ratkasu olla!
-Tervis-

Jortsu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 147
  • Legendaarista!! !
    • View Profile
Re: Letkulämmitin ihmettely
« Reply #49 on: February 01, 2007, 19:17:21 PM »
no minua ei tuo sillai häiritse että kuitenkin lähtee nopsaan toimimaan niinku pitääkin. ja nyt on auto paskana muutenkin että tuo tuntuu aika pienoiselta ongelmalta toi lämppäri homma
-Jortsu