Author Topic: JarrunLaahaus  (Read 25347 times)

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
JarrunLaahaus
« on: August 14, 2006, 16:01:35 PM »
joo elikkäs ongelmana on oikeanpuolen etujarrun laahaus...aina ajon jälkeen aivan helkutin kuuma ja välillä mukavasti tärräilee...missä vika?...kiero levy?...satula on herkistelty alkukesästä mutta ei näyttäny auttavan mitään...abs:n anturi paska?

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #1 on: August 14, 2006, 16:03:11 PM »
Aikas muuten huvittaa... Mulla on aivan sama vika, ja tarkoituksena on huomenna ajaa auto talliin ja tutkiskella sitä hiukan... Mutta tuskin on ABS anturi rikki, koska omassa autossani ei ole ABSia lainkaan...
Hups!

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #2 on: August 14, 2006, 16:07:09 PM »
hmmm...kääk...kulkutauti :o...ei ny vaan mä aattelin mennä just nyt kattomaan...toi mun levy on vaan saanu jo niin paljon lämpöä et taitaa olla entinen :-?

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #3 on: August 14, 2006, 16:34:34 PM »
Quote
hmmm...kääk...kulkutauti :o...

Toivottavasti ei  ;)
Hups!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #4 on: August 14, 2006, 16:38:48 PM »
Noilla on tapana mennä jumiin kokonaan. Eli pelkkä herkistely ei pahemmin auta kun siellä oli kenties tiiviste rikki ja väliin päässyt sontaa yms ja liukutapit ja männtä ruosteessa.

Eli paras tapa on ottaa kokonaan auki, hinkata pois ruosteet liukutapeista ja männistä sekä lopuksi uusia tiivisteet.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #5 on: August 14, 2006, 16:41:23 PM »
Off topic replies have been moved to [link=http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1155559284/0]This Thread[/link]
« Last Edit: August 14, 2006, 16:50:03 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #6 on: August 15, 2006, 07:56:46 AM »
Ostakaa korjaussarjat, mutta niitä tappeja + mäntää ei sitten kannata ainakaan hiomapaperilla hoonata koska sit ne on vielä enemmän päin p:tä. Itellä oli aivan sama vika ja korjaantu kun ostin korjaussarjan ja putsasin kaikki osat.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #7 on: August 15, 2006, 09:11:55 AM »
Quote
Ostakaa korjaussarjat, mutta niitä tappeja + mäntää ei sitten kannata ainakaan hiomapaperilla hoonata koska sit ne on vielä enemmän päin p:tä. Itellä oli aivan sama vika ja korjaantu kun ostin korjaussarjan ja putsasin kaikki osat.

Korjaussarja?

Hiomapaperilla saa aivan hyvin puhtaaksi jos oikeasti ruostetta, kunhan vain hioo niitä ruostekohtia, eikä sitä paljasta pintaa.
« Last Edit: August 15, 2006, 09:12:29 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #8 on: August 15, 2006, 10:42:21 AM »
Mikä ihmeen korjaussarja? Sixpackki kaupasta vai  ;D
Hups!

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #9 on: August 15, 2006, 11:10:28 AM »
Jos ette tiedä mikä on jarrusatulan korjaussarja, niin sit ei voi mitään.. Korjaussarja on nimenomaan se mikä sisältää männänkumit, sokat,asennusrasvan,liukutapin(vain toisen) kumirenkaan ja liukutappien suojakumit. Eipä ne hio niitä tuolla korjaamollakaan juuri sen takia ettei ne väljisty... Että sellaista........

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #10 on: August 15, 2006, 11:13:12 AM »
Ootko muuten vaihtanu jarrunesteet??

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #11 on: August 15, 2006, 11:14:20 AM »
Quote
Jos ette tiedä mikä on jarrusatulan korjaussarja, niin sit ei voi mitään.. Korjaussarja on nimenomaan se mikä sisältää männänkumit, sokat,asennusrasvan,liukutapin(vain toisen) kumirenkaan ja liukutappien suojakumit. Eipä ne hio niitä tuolla korjaamollakaan juuri sen takia ettei ne väljisty... Että sellaista........

Asenne kohdallaan herralla. Jarrusatulan tiivistesarjanahan tuo on yleisemmin tunnettu ainakin täällä päin maailmaa..

Eli hiomalla otetaan ISOT ruosteet pois, ilmeisesti et ole nähnyt miten pahasti ruosteeseen nuo voivat mennä. Itsellä entisessä autossa oli liukutappeihin ja mäntiin kertynyt ihan järjettömän paksu kerros sontaa siihen päälle, ettei se kertakaikkiaan päässyt liikkumaan. Kyllä ne korjaamollakin pahassa tapauksessa siitä hioo pois sitä ruostetta, ei tietenkään itse tapin/männän pintaa.

Toki jos siinä ei ole mitään muuta kuin pientä pintalikaa, niin pyyhkäisee pois ja uudet kumit yms paikoilleen.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #12 on: August 15, 2006, 11:23:52 AM »
Jarrupalojen yhteydessä kannattaa aina vaihtaa myös uusi asennussarja jos mahdollista. Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa. Itselläni hieman laahasi toinen takajarru ja pienellä koputtelulla ja kuparitahnalla sain toimimaan.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #13 on: August 15, 2006, 11:25:08 AM »
Quote
Jarrupalojen yhteydessä kannattaa aina vaihtaa myös uusi asennussarja jos mahdollista. Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa. Itselläni hieman laahasi toinen takajarru ja pienellä koputtelulla ja kuparitahnalla sain toimimaan.

Jarrupalojen asennussarjana kutsutaan niintä jarrupalojen rautoja..  8-) Jos tämä jotenkin viittasi tuoho satulaan...
« Last Edit: August 15, 2006, 11:25:58 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #14 on: August 15, 2006, 12:13:26 PM »
Jos ne nyt on kovinkin paljon ruosteessa niin olisi kyllä pitkällä tähtäimellä viisasta jo ostaa uudet jos nyt näin realistisesti koittaisi asiaa puntaroida, jos levy on mennyt kieroon jonkin verran niin se kannattaa sorvata silleen että levy on navassa kiinni, eli toisin sanoen pelkkä rengas pois. Tällä ehkäistään se seikka että jos napa on myös hiukan ottanut itseensä lämmöstä, niin irrallaan sorvatut ravistavat ihan varmasti. Etsitte vain sellaisen korjaamon millä on sellainen sorvi. Asenteesta sen verran että HYVÄNTUULINEN EI PILAANTUNUTTA ILMAA SISÄLLÄÄN PIDÄ ;D

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #15 on: August 15, 2006, 14:34:31 PM »
Quote
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan.  ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #16 on: August 15, 2006, 15:23:27 PM »
Quote
Quote
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan.  ;D

Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)

Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..
« Last Edit: August 15, 2006, 15:24:40 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #17 on: August 15, 2006, 15:31:05 PM »
Quote
Quote
Quote
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan.  ;D

Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)

Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..

Joo. Jarrusylinterin sisälle ei kuparitahnaa. Lähinnä ajattelin jarrujen "ulkoista" huoltoa, siis palojen vaihtoa, ja satulan herkistelyä.
Tuosta jarruvaseliinista ei mullakaan sen kummemmin kokemusta. Kuparia oon aina laittanu tappeihin... ja on toiminu.

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #18 on: August 15, 2006, 15:58:02 PM »
Se tiivisteiden mukana tuleva rasva on tarkoitettu niiden kumien rasvaukseen, esim. männäntiiviste rasvataan sillä ennenkuin laitetaan mäntä sylinteriin, samalla tavalla kuin öljynputsarin tiivisteeseen laitetaan öljyä ennenkuin se kierretään paikoilleen. Se ehkäisee mahdolliset repeämät asennusvaiheessa. Se on kyllä kaukaa haettua että kuparitahna haittaisi liukutapeissa. nevö hööd :) Ite aina laittanu ja omasta mielestä ilman alu- tai kuparitahnaa ei kyllä kauaa toimi. Jos luet purkin kyljestä selosteen mitä se sisältää niin sitten huomaat mitä se jarrurasvalla tarkoitetaan..

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #19 on: August 15, 2006, 20:51:16 PM »
Quote
joo elikkäs ongelmana on oikeanpuolen etujarrun laahaus...aina ajon jälkeen aivan helkutin kuuma ja välillä mukavasti tärräilee...missä vika?...kiero levy?...satula on herkistelty alkukesästä mutta ei näyttäny auttavan mitään...abs:n anturi paska?
Oletko varma että jarru laahaa? Ettei olisi pyöränlaakeri menossa... :P

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #20 on: August 15, 2006, 21:24:20 PM »
joo...elikkäs sen verran jaksoin tutkia asiaa että levy on kiero ja satula jumissa...elikkä uudet levyt ja palat tilaukseen sekä kyseinen korjaussarja satulaan...onko satula sama ku gallussa?....ja ei ole pyöränlaakeri...sen verran useasta autostani mennyt että sen tiedän :)

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #21 on: August 15, 2006, 21:40:48 PM »
No hyvä ettei ollut laakeri. Itselläni on pienen pieni välys etupyörässä. Kun kokoat jarruja niin muista sitten kaikki kuppatahnat ja liukuvoiteet jotta jarrut toimivat.  ;D

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #22 on: August 17, 2006, 10:56:52 AM »
avasin satulan ja ongelma ratkes...toinen liukutapeista oli päässyt vääntymään(mitenköhän mahdollista :-?) ja ahdisti sen verran etteis satula toiminu ollenkaan....ensimmäinen kerta ku tollasseen törmäsin.. ::)

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #23 on: August 24, 2006, 12:28:31 PM »
Mun tarttee varmaan viedä korjaamolle avattavaksi kun pultit on ruostunut ja jämähtänyt niin piukkaan kiinni, ettei omin voimin mitään toivoa saada auki  :-/
Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #24 on: August 24, 2006, 12:50:30 PM »
Quote
Mun tarttee varmaan viedä korjaamolle avattavaksi kun pultit on ruostunut ja jämähtänyt niin piukkaan kiinni, ettei omin voimin mitään toivoa saada auki  :-/
Jos uskallat niin lämmitä hieman. Mutta älä lämmitä pultteja vaan aina sitä missä pultti on kiinni. Jarruhommissa tulisi vaihtaa lämmityksen jälkeen letkut jos ne saivat lämpöä itseensä. Jos kumminkin ovat tiukassa niin vie korjaamolle ja siirrä ongelma asentajalle. ;)