Author Topic: Tulpassa öljyä...  (Read 43588 times)

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #25 on: May 17, 2006, 14:59:13 PM »
No kyllä minä nyt aika tarkkaan sen syynäsin ja enkä kyllä päällisin puolin mitään halkeamia nähnyt...?


Tarviipa mennä tällä viikolla Mitsu-setiä (taas :-[) morjestamaan ja tilaamaan männän renkaita. Ajattelin samalla vaihtaa kaikki. Pystynkö ne itse vaihtamaan ( ainakin intoa riittää  :D) ja mitä pitäisi ottaa huomioon (lähinnä jotain oleellista, mitä ensi kertalainen ei tiedä). Räjäytys kuvatkin olisi tarpeen  ;D ...Sulla ainakin Teme on kokemusta  ;)
Hups!

Dugeroow

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 41
  • dsm
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #26 on: May 17, 2006, 16:46:39 PM »
Itse lähtisin kyllä kyselemään jostain ihan muualta kuin suomalaiselta mitsumyyjältä. Veikkaan että on kyllä niin suolaisia hintoja että samaan hintaan vaihtaa koko koneen.

Edit. Ihan perstuntumalta tosiaan heitän mutta maksaahan ne männänrenkaat jo ihan tavallisessa halpisosaliikkeessäkin noihin yleisimpiin automalleihin vähintään sen 50e /kpl ja siitä ylöspäin.. niin veikkaisin että mitsulla hinta voi olla siellä 200e tuntumassa. Ei kannata hirmusti alkaa arvailemaan sitä vikaa ja tilailemaan uusia osia ainakaan mitsulta varsinkin jos sieltä on sitten jotain enemmänkin rikki. Muutenkin tuossa moottorin kunnostamisessa olen oppinut itse sellaiseen käytäntöön että jos sieltä jotain mennään vaihtamaan niin vaihdetaan sitten samalla viripalikkaan koska se hinta on kuitenkin suunnilleen sama  8-) Tuossahan olisi helppo tehdä jotain vaikka puristussuhteille samalla jos sitä konetta meinaa alkaa sitten kunnostamaan.
« Last Edit: May 17, 2006, 16:57:12 PM by Dugeroow »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #27 on: May 17, 2006, 16:51:33 PM »
Toki pystyt vaihtamaan itse. Nostat vain koko koneen pois konehuoneesta, purat osiin, mahdollisesti joudut lyhentämään uusia männänrenkaita. Noin isossa rempassa tulee jo mieleen, että kannattaa uusia myös kaikki koneen laakerit.  Tosiaan en osaa sanoa miten noiden vakio mäntien renkaat uusina, joutuuko lyhentämään yhtään..

Kone vain pois pukille, ja purkamaan ja ihmettelemään. Voin lähettää sulle vaikkapa sähköpostilla koko 2g servicemanuaalin jos mahtuu vain. Tai sitten postilla kokonaisuutena cd:llä. Suosittelen myös tilaamaan tuon 2genin haynesin korjausoppaan vaikkapa amazonista tai kysellä jos suomen alfamerilta löytyy kyseinen tekele. Se on aika oleellinen osa kun alkaa ihmettelemään tuota konetta..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #28 on: May 17, 2006, 17:31:15 PM »
Omistuksessani on 50megan sähköposti osoite, joten ei taida varmaan mahtua  :) Jos ei siitä kauheasti vaivaa ole lähettää CD:tä niin olisin todella kiitollinen  :D


Aikas lailla silti jännittää alkaa tekemään tuollaista hommaa, mutta kai se sitten on pakko jos vika todella on männän renkaissa  :-?  Ei kai siinä ihmetteleminen auta, kai sitä sitten on pakko mennä ostamaan moottori nosturia, jotta saan sen motin pois. Toivottavasti täällä on hiukan "ammattitaitoista"(niin kuin onkin)auttaa minua tässäkin asiassa KUN tulee ongelmia tuon korjaamisessa ja etenkin moottorin purkamisessa/kasaamisessa  ;)

Onko muuten kokemusta tuosta www.usparts.fi ? Kattelin meinaan sieltä männän renkaita ym. osia. Jos ei alkuperäisiä halua. Vai mistäs sitä kannattaisi kysellä/ostaa?
« Last Edit: May 17, 2006, 20:11:18 PM by Zage85 »
Hups!

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #29 on: May 17, 2006, 20:39:59 PM »
Ei nuo puristuspaineet ainakaan niin kauhea epätasaiset ollut kun 13.8-13.1 bar kaikissa pytyissä, ehka kaikki hieman alakanttiin?! Jos sieltä niin paljon oljya on tullut,palotilan pitas olla todella musta siina "vuotavassa" sylinterissä.  Siitä läähtee aika vihellys jos tulppa on  loysällä ja käytää moottoria.
Moottori remppaan tarvii vähän muutakin kun "räjäytyskuvat". Momenttiarvot ja momenttiavaimet, rakotulkin männrenkaiden välykselle, männanrengas pihdit, ym. Jos kannen irrottaa, niin alumiiinikansi pitaisi aina myös suoristaa. etta kannattaa laskea mukaan talousarvioon.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #30 on: May 17, 2006, 20:46:04 PM »
Quote
Jos kannen irrottaa, niin alumiiinikansi pitaisi aina myös suoristaa. etta kannattaa laskea mukaan talousarvioon.

Ei niitä suoristaa tarvitse jos ne on suoria. Eikait niiden nyt kieroon pitäisi mennä ellei ihan väärin kiristele ja löysäile....
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Virtane

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 134
  • dsm
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #31 on: May 17, 2006, 22:34:29 PM »
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa
Vinyls add horsepower

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #32 on: May 17, 2006, 22:59:14 PM »
Quote
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa

No on se nyt 100x helpompaa työstää kaikki laakerit yms kun kone on irti  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dugeroow

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 41
  • dsm
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #33 on: May 18, 2006, 01:07:17 AM »
Quote
Quote
konetta ei tarvi irrottaa kun männänrenkaat vaihtaa

No on se nyt 100x helpompaa työstää kaikki laakerit yms kun kone on irti  8-)

Mutta jos rassaa vaan niitä männänrenkaita niin allekirjoitan tämän että turha sitä konetta on sieltä irrottaa.. On siinä oma hommansa repiä se kone sieltä irti; kaikki letkut ja johdot irti, laatikko irti, vetoakselit - > aurauskulmat vatuiksi jne jne. Ja tosiaan ne nostimetkin on ihan hyvän hintaisia.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #34 on: May 18, 2006, 09:23:33 AM »
Sen jälkeen kun on kannen ja muut tavarat siitä päältä irroittanut niin ei siellä enää mitään letkuja yms ole juurikaan.. Vetoakselit ja laatikko irtoaa 20min pois, aurauskulmat voi käydä säädättämässä uusiksi, muutaman kympin maksaa.

Noh ihan miten tykkää sitten tehdä, itse repisin koko koneen sieltä pois, huoltaisin samalla muutenkin koko alakerran, ja vaikka samassa uusi kytkinlevy myös. Hyvä tekosyy tommonen tehdä kunnon huolto.
« Last Edit: May 18, 2006, 09:25:02 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #35 on: May 18, 2006, 14:57:35 PM »
No ei siitä nyt kinastelemaan kannata  ;D Itse ajattelin jos hommaan ryhdyn ottaa koko koneen pois, koska siinä samalla sitten vaihdan jakopään hihnan ja muutkin romppeet mitä mieleen tulee... Mutta tarvitsee nyt hiukan ajatella ja harkita sitä koneen nostoa, koska ammatti taito tuollaisessa on aika nolla... Mutta toisaalta ei oikein ole muuta vaihtoehtoakaan jos se vika on siellä männän renkaissa. Ensiksi se tarvitsee jotenkin varmisaa...

Jos nyt alan nostamaan sitä konetta niin täältä varmaan saan sitten hiukan opastústa siitä ( ainakin kuvista katsellessani niin TEME on sen homman tehnyt  8-)) Ja toiseksi, melkein kannattaa (luultavasti ainakin  :)) vaihtaa tarvittavat osat "virytys palikoiksi", eikö vain? Niin mistäs kannattaa kysellä/ostaa niitä. Ebaysta niitä olen katsellut, mutta ei ole tuon taivaallista hajua siitä, sopivatko ne tuohon USDM malliin... Että tälläistä tällä kertaa  :D
Hups!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #36 on: May 18, 2006, 15:42:33 PM »
Quote
Jos nyt alan nostamaan sitä konetta niin täältä varmaan saan sitten hiukan opastústa siitä ( ainakin kuvista katsellessani niin TEME on sen homman tehnyt  8-)) Ja toiseksi, melkein kannattaa (luultavasti ainakin  :)) vaihtaa tarvittavat osat "virytys palikoiksi", eikö vain? Niin mistäs kannattaa kysellä/ostaa niitä. Ebaysta niitä olen katsellut, mutta ei ole tuon taivaallista hajua siitä, sopivatko ne tuohon USDM malliin... Että tälläistä tällä kertaa  :D

Kaikki jenkkien ebaystä ostetut 2g n/a tavarat nimenomaan sopii sinun autoon. Kun jenkeissä ei ole 2g vaparia 4g63 koneella koskaan myyty. Sieltä vain ostelemaan roinaa  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #37 on: May 18, 2006, 16:32:15 PM »
Niin eli amerikasta asti joutuu tilailemaan  :(  Saksan Ebay sivuja oon lähinnä lueskellut ja sieltä löytänyt jotain roinaa, mutta niin kuin yllä mainitsin, ei ollut niistä tietoa sopiiko vai ei:D
Hups!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #38 on: May 18, 2006, 16:48:19 PM »
Quote
Niin eli amerikasta asti joutuu tilailemaan  :(  Saksan Ebay sivuja oon lähinnä lueskellut ja sieltä löytänyt jotain roinaa, mutta niin kuin yllä mainitsin, ei ollut niistä tietoa sopiiko vai ei:D
No kyllä niissäkin yleensä lukee onko 420a koneelle vaiko eikö. Aika huonoja myynti-ilmoituksia jos lukee "myydään männät, en tiedä konetta"...  ::)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #39 on: May 18, 2006, 16:49:57 PM »
Quote
No kyllä niissäkin yleensä lukee onko 420a koneelle vaiko eikö. Aika huonoja myynti-ilmoituksia jos lukee "myydään männät, en tiedä konetta"...  ::)

Ei kaikki ole syntyneet myyntitykeiksi  ;D
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #40 on: May 18, 2006, 18:50:30 PM »
öö... Kävin äsken mitsu-setiä morjestamassa ja männän rengas sarja maksaa 260€, osan tulo kestää 1kk-2kk. Ei olisi jotain paikkaa/tapaa mistä saisi nopeammin??? Ja Jenkkilän Ebaysta ei löytynyt 420a koneeseen mäntiä(pistons), mutta 4G63 koneeseen löytyy  :o aikas ihme juttu...
Hups!

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #41 on: May 21, 2006, 17:45:30 PM »
PISTON RING SET, Eclipse, w/o Turbo, All - 2.0L   96-99   $141.62
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.       
      
PISTON RING SET, Eclipse, w/Turbo - 2.0L  95-99       $115.91
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.       
      
PISTON RING SET, Eclipse - 2.4L       96-05               $145.00
Includes: Standard Ring Set For 4 Pistons.             

Tuossa on mita  renkaita loytyy paikalliselta mitsubishi/ KIA diilerilta USA:n puolelta. Siis alkuperaisosia.
Osia on saatavilla 2.0L ja 2.4L vaparimoottoreihin.

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #42 on: May 22, 2006, 01:08:51 AM »
No ei se öljy siellä tulpanreiässä kyllä mistään männänrenkaista johdu.
Olen myös niillä linjoilla että tulpan putken tiivistys kanteen, tai venttiilikoppaan vuotaa. Joko tiivistevika, kovettunut tiiviviste, tai joku roso, tai kolo vastinpinnoissa. Tarkista vielä kerran...
Että jos et välttämättä halua konetta aukaista, niin ei ehkä tuon takia kannata.
No... toisaalta, autoissahan kaikki on mahdollista. :-/
« Last Edit: May 22, 2006, 01:26:48 AM by Hesus »

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #43 on: May 22, 2006, 10:01:33 AM »
Ainakin mittauksen perusteella vika on männän renkaissa, koska alimman ja ylimmän luvun heitto on yli 40psi:tä kolmannessa sylinterissä...
Hups!

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #44 on: May 22, 2006, 12:00:57 PM »
Kuinka monta kertaa mittasit ? Oliko kone lämmin ? Starttasitko kauan mittauksissa ? Mittasitko pari kolme kertaa kaikki pytyt ?

Kyllä mä antasin männänrenkaiden olla, jos puristukset oli ilman öljyjä suurin piirtein samat.

Vaihda nyt ekana venttiilikopan tiivisteet....
« Last Edit: May 22, 2006, 12:02:14 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #45 on: May 22, 2006, 13:13:06 PM »
Kannattaisko vielä tehdä ohivuotomittaus? Kuitenkin nuo puristuspaineet on ihan hienosti toleranssien sisällä. Kyllähän tuo "märkä mittaus" tietysti vähän siihen viittaa, että männänrenkaat saattaa olla kuluneet. Mutta ei se kyllä selitä sitä alkuperäistä ongelmaa, eli öljyä tulpan putkessa.
« Last Edit: May 22, 2006, 13:14:07 PM by Hesus »

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #46 on: May 22, 2006, 13:24:21 PM »
Quote
Kuinka monta kertaa mittasit ? Oliko kone lämmin ? Starttasitko kauan mittauksissa ? Mittasitko pari kolme kertaa kaikki pytyt ?

Kyllä mä antasin männänrenkaiden olla, jos puristukset oli ilman öljyjä suurin piirtein samat.

Vaihda nyt ekana venttiilikopan tiivisteet....

Mittasin jokaisen kahteen kertaan. Kone ei ollut lämmin. Ohje sanoi, että tarvitsee ensiksi neljä kertaa startata ja sitten kymmenen ja näin tein. Puristuksissa ilman ölyjä n.10psi heitto...

Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu + tulpan kuilujen tiivisteet... joten, ei se niissä ainakaan vika ollut   ;)
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #47 on: May 22, 2006, 13:25:36 PM »
Quote
Kannattaisko vielä tehdä ohivuotomittaus?

Mikä on ohivuotomittaus?


Hups!

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #48 on: May 22, 2006, 14:06:13 PM »
Ohivuotomittaus toimii niinpäin, että tulpanreiästä pukataan painetta sylinteriin. Jos on oikeat vehkeet, niin mittari näyttää vuodon prosentteina, eli paljonko ilmaa vuotaa sylinteristä johonkin. Sitte vaan korvalla kuunnellaan mistä suhisee. Periaatteessa voi tehdä itse, jos omistaa paineilmakompressorin, ja värkkää adapterin jolla saa ilman pukattua sylinteriin. Mutta korjaamoilla on tosiaan viralliset mittarit, joilla se onnistuu tarkemmin, ja tietysti (toivottavasti) kokenut asentaja joka hallitsee homman. Eli ohivuotomittaus on tarkempi kuin puristuspainemittaus. Löysin tuommosen linkin, jospa se vähän valaisee asiaa: http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin%20kuntotarkastus/ohivuotomittaus.htm  
[edit]niin, kone kannattais olla mahd. lämmin kun tehdään mittauksia[/edit]
« Last Edit: May 22, 2006, 14:15:20 PM by Hesus »

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: Tulpassa öljyä...
« Reply #49 on: May 22, 2006, 14:18:10 PM »
Eli sittenhän sen voi tehdä periaatteessa ilman mittaria. Ampuu paineilmaa sylinteriin ja kuuntelee missä "pihisee" :)  Ajattelin vain kuin tuota lueskelin jos vika todella on männän renkaissa niin painetta pitäisi olla öljyntäyttöaukosta... Näin saisin varmistettua sen, eikö vain?
Hups!