Author Topic: hihnojen pituuksista  (Read 7571 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
hihnojen pituuksista
« on: December 25, 2005, 20:39:02 PM »
Onko kukaan asentanut 4G63:een vapariin Cosmo's Racingin kevennettyä hihnapyörää?

Yllätyksekseni hihnapyörä onkin jonninverran orkkista pienempi ja hihnat pitänee vaihtaa. Cosmolta olisi pitänyt tulla asennusohjeissa hihnojen mitat mutta en saanut mitään muuta kuin kuitin. Onko jollakin tiedossa nämä mitat? En tosiaan tiedä ovatko hihnat täysin samat kuin 1g:ssä ja 2g:ssä mutta kummankin tiedot kiinnostaa. Itelläni siis 2g.

-T

Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #1 on: December 25, 2005, 20:44:52 PM »
Jos kyse kampi-akselin hihnapyörästä, niin aivan vakio hihnat käy. Hihnat ovat samat 1g / 2g edm.
Asennuksessa ei ole sen kummempaa kuin vanha pois ja uusi tilalle, ja kiristää hihnat normaalisti.

Ja tuo ei ole ns. kevennetty hihnapyörä vaan ihan uusi ja oma design, kumia kun ei tuossa ole ollenkaan  8-)
« Last Edit: December 25, 2005, 20:46:41 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #2 on: December 27, 2005, 13:36:37 PM »
No kevennetty ja kevennetty. Siis eihän se ole tosiaan se orkkishihnapyörä.

Tässä kävi nimittäin niin, että kun itelläni ei ole tallia niin ajattelin tuon vaihdon olevan niin nopea homma, että vein pyörän ja auton ad-huoltamolle, jossa multa on jo kerran vaihdettu orkkispyörä. Asentaja sitten kertoi työtä tehtyään, että pyörä ei mene koska hihnat lyhenee, eli hihnat pitäis vaihtaa ja lisäksi offsetti on kaks milliä pielessä. Kiva maksaa tunnin työstä. Katselin sitä pyörää ja mietin, ettei se kahden millin heitto offsetissä luulis olevan niin paha ettei hihnat pysyisi paikallaan ja mahtaako orkkispyöräkään olla ihan just hollilla.

Jos siis kiristysvara riittää niin taidanpa soitella taas kavereille ja kysyä tallia lainaan, että saa itse asennettua. Muista kyllä missä on kotelonruuvit alhaalla mutta missähän on hihnojen kiristysruuvit?

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #3 on: December 27, 2005, 13:45:36 PM »
Quote
No kevennetty ja kevennetty. Siis eihän se ole tosiaan se orkkishihnapyörä.

Tässä kävi nimittäin niin, että kun itelläni ei ole tallia niin ajattelin tuon vaihdon olevan niin nopea homma, että vein pyörän ja auton ad-huoltamolle, jossa multa on jo kerran vaihdettu orkkispyörä. Asentaja sitten kertoi työtä tehtyään, että pyörä ei mene koska hihnat lyhenee, eli hihnat pitäis vaihtaa ja lisäksi offsetti on kaks milliä pielessä. Kiva maksaa tunnin työstä. Katselin sitä pyörää ja mietin, ettei se kahden millin heitto offsetissä luulis olevan niin paha ettei hihnat pysyisi paikallaan ja mahtaako orkkispyöräkään olla ihan just hollilla.

Jos siis kiristysvara riittää niin taidanpa soitella taas kavereille ja kysyä tallia lainaan, että saa itse asennettua. Muista kyllä missä on kotelonruuvit alhaalla mutta missähän on hihnojen kiristysruuvit?

-T

Joo asentaja ei varmaan tiennyt että niissä hihnoissa riittää kiristysvaraa, että saa kireälle.  Hihnat pysyy hyvin paikoillaan kyllä tuolla.
Eli yksi hihnahan menee laturille, ja sen kiristys tapahtuu normaaliin tapaan laturin pulttia löysäämällä ja laturia taaksepäin ja kun hihna kireä niin pultti takas kireäksi. Sitten taas se toinen hihna menee ilmastoinnin kompuralle, jonka kiristys tapahtuu semmoisella sen omalla kiristimellä, joka sijaitsee siinä hihnan puolivälissä, semmoinen iso klöntti jossa päällä pultti jota kääntelemällä hihna kiristyy. En nyt tähän hätään saa kuvaa mistään, mutta etköhän sä sen siitä bongaa ja tajua helposti miten se pelittää..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #4 on: December 27, 2005, 15:33:58 PM »
Joo, kokeilen. Ihmisen tekemiä nuo on, joten luulis onnistuvan. Vähän syö kyllä tuo turhasta työstä maksaminen. Olis se asentaja nyt voinut edes kokeille että riittääkö kiristysvara.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #5 on: December 27, 2005, 15:40:19 PM »
Tarkkaan kun muuten muistelin niin voi muuten hyvin olla että se ilmastoinnin hihna olisi mulla alunperinkin ollut liian tiukka, antoivat motonetistä väärän. Ja normaali hihnapyörällä se toimi mutta piti se kiristäjä ottaa pois. Ja kun laitoin tuon pienemmän, niin sain kiristäjän takaisin. Mutta mielestäni siinä kiristäjässä riittää vara kyllä kiristämään se vakio hihna, ja jos ei riitä niin jätät sen vaikkapa asentamatta, ja otat malliksi ja käväset hakemassa astetta lyhyemmän hihnan..

Ja jos sen vakio ilmastoinnin hihnan saa kiristettyä hyvin, niin kuluttaja-asiamiehen kanssa vain rahoja takaisin korjaamolta  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #6 on: January 10, 2006, 15:52:30 PM »
Niinku projektit-osiosta voi lukea niin pyörä on jo paikallaan, mutta nyt seuraa pikkujatkokysymys.

Tällain pakkasilla kun auton starttaa, niin nuo hihnat alkaa huutamaan pirusti (ja vähän nousee sellanen palaneen kumin haju). Eli hihnat luistaa. Auttaako tähän simppelisti hihnojen kiristys?

Pistin ne kyllä kireelle mutta jotenkin tuo pakkanen tuntuu vaikuttavan. Vinkuna loppuu kun auto joko lämpenee tai lähtee liikkeelle (<-mikä vähän ihmetyttää). Oliskos toi alumiini vaan pakkasella niin paljon supistunut että hihnat luistaa sen takia? Alumiinihan on aika lämpölaajeneva aine. Jos vinkuna johtuu siitä, niin tuskin kannattaa kauheasti kiristää, kun kesällä sitten remmit on todella tiukassa.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: hihnojen pituuksista
« Reply #7 on: January 10, 2006, 16:14:21 PM »
Hihna(t) vain kireämmälle. Voihan niitä sitten tarkistella lämpösemmällä mitenkä muuttuu, mutta tarpeeks kireälle vain niin loppuu vinkuminen..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"