Author Topic: Blow-off valve ja ilmamassamittari  (Read 39496 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Blow-off valve ja ilmamassamittari
« on: January 05, 2005, 14:35:02 PM »
On jo jonkun aikaa ollut mielessä Blow-off valven (BOV) hankinta. Sais ylipaineet "hyötykäyttöön" siinävaiheessa kun kaasuläppä menee kiinni. Orkkisventtiilihän päästää ylipaineet takaisin ilmanputsarin perään.

Nyt onkin kysymys siitä, miten mahtaa seosten käydä kun koneeseen tulleesta mitatusta ilmasta pääseekin BOV:n kautta osa pihalle. Onko mitään tapaa kompensoida? Vai olenko ihan hakoteillä koko asian kanssa, ihan hatusta päättelin tällaisen teorian vaan...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #1 on: January 05, 2005, 15:51:22 PM »
Vakio mafs + bov = EI.
Eli suosittelen jotta nyt gm 3" mafs + maft setti tilaukseen, ja samassa uusi ic:n putkisto jossa valmis paikka boville. Sitten SAFC-II mukaan ja sen avulla pitäisi saada vörkkimään. Nythän kohta tilataan tuolta sbr:ltä joten mukaan vain tuo setti. Voi olla että pelkästään toi gm:n mafs + maft osaa hoitaa asian, mutta tuo safc-2 on kyllä hyödyllinen vempain olla.
« Last Edit: January 05, 2005, 15:55:20 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #2 on: January 05, 2005, 16:34:30 PM »
Kroonisen persaukisuuden takia vielä ihan unelmointiasteella tuommoiset viritelmät... Mut oliko tuo mun teoria oikea vai mikä on ettei pelaa yhteen. Uskon toki että näin on, varsinkaan kun ei ole missään tullut vastaan tuollaista vakio MAF+BOV pakettia.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #3 on: January 05, 2005, 16:42:02 PM »
Niin tuota mikäs sen GM Mafin idea oikein on?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #4 on: January 05, 2005, 16:57:18 PM »
Se mittaa eritavoin kuin tuo mitsun oma, ja ilma pääsee paljon paremmin siitä virtaamaan, ja MAFT pitää olla juuri sen takia että osaa kääntää tuon gm:n mafsin signaalit semmoiseksi että ecu sen tajuaa.

Jos nyt en ihan päin metsiä muista niin tuossa ei ole kuin yksi sensori joka mittaa ilmavirtaa vain, eli puuttuu ne kaksi muuta lämpötila/barometri.

Tarkistan tämän vielä tänään, joten älkää uskoko mua vielä  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #5 on: January 05, 2005, 17:03:07 PM »
http://www.tonnocover.com/products/gmsmassair.php

Tuossa näet minkälainen se on ja mitä se mittaa.
Eli kuumalankojen avulla mittaa vain "CMF" "cubic feet per minute".

Eli ne 2 muuta sensoria mitä mitsun mittarissa on niin jäävät pois.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #6 on: January 05, 2005, 18:45:01 PM »
Jo rupes aukeaan... Toi tulee siis lähemmäksi kaasuläppää, By-pass tai Blow-off venttiilin jälkeen. vai? Eihän se muuten osaa sitä ilmamäärää mitata. Jokainen valveutunut virittäjä tottakai tietää että tehosta puolet on pelkkää ääntä, eli: Enemmän ääntä -> Enemmän tehoa. Eikä semmoinen BOV ainakaan kovin pahalta kuulosta  8)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #7 on: January 05, 2005, 19:45:08 PM »
Järjestys:  --> Läppäkotelo --> gm mafs --> bov

Tässä näet melko selkeästi miten se setuppi tulee, tosin tuossa toi bovi on melko LOUD 8) , siellä näkyy maft:kin sivussa. (taitaa olla HKS Super Sequential Universal BOV)

http://www.dsmtuners.com/gallery/data/503/1317DSC00683.JPG
« Last Edit: January 05, 2005, 19:46:36 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #8 on: January 05, 2005, 21:31:15 PM »
Pitikö nyt ruveta vielä härnään tuommosilla...  :-/ Kehuvat tuolla SBR:n sivuilla sen verran vakuuttavasti tota systeemiä että kovasti mieli tekis. On vaan tosiaan tilanne se, että jos perse vielä vähän enemmän aukeaa, niin alkaa takahampaat näkyyn.

Tulevaisuudessa varmasti hankin. Sen verran paljon tekee mieli tota blow-off valvee.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #9 on: January 05, 2005, 21:32:58 PM »
Niin joo, entäs ne ilmanpaine ja lämpötila-anturit... Eikö ne sitten liputa CE-valoo jos ne vallan jää pois?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #10 on: January 05, 2005, 21:36:06 PM »
Eikun se maft hoitaa asian niin ettei vaikuta  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #11 on: January 06, 2005, 12:50:01 PM »
Eikös toi mittari oo vähän perseestä kun puuttuu kaikki lämpötilamittaukset yms.... Kuiteskin ilman lämpötila muuttuu kepeesti yli 50-60 astetta.. -20 +40

En lähtis asenteleen ennen kuin kaikki muutkin normi orggis mittarin signaalit saadaan eculle.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #12 on: January 06, 2005, 13:35:05 PM »
Hyvä pointti, ainakin jenkkien ilmastoissa tämä setuppi toimii hemmetin hyvin mitä olen lueskellut.
Ite en tule talvella edes ajamaan niin ei huolia ainakaan pakkasen puolesta, mutta suomen kesässä muuttuu kyllä lämpötilat melko radikaalisti välillä jotta tämä pitääkin selvitellä. Otampa nakin tästä itselle  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #13 on: January 06, 2005, 16:15:06 PM »
Tonhan vois asentaa niin, että sen saa suht helposti vaihdettua takaisin alkuperäiseksi jos tulee talvikäytössä onkelmia. Kun ei niitä lisääntyneitä tehoja pysty kuitenkaan talvella käyttämään...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #14 on: January 06, 2005, 16:25:01 PM »
Eräs jannu vastaili mulle ja kertoi ettei pitäs olla huolta mistään. Maft:n kun säätää vain loggerin avulla hyvin niin ei tarvitse välittää edes lämpötilavaihteluista.  Voihan olla että talveksi pitää säätää maft erilailla sitten.

Mutta pitäs olla ihan ok. Yritän saada lisää infoa irti vielä
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #15 on: January 06, 2005, 23:47:04 PM »
Voi huoletta ajaa kesät talvet tuolla setillä
Voi joutua pientä hienosäätöä tekemään jos radikaalisti lämpötila muuttuu. Muttei mitään isompaa.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #16 on: January 07, 2005, 02:24:05 AM »
Tohonhan voi ihan helposti ottaa alkuperäisestä käyttöön ne anturit, mitä tarvitaan. Että näin.

Mitäs muuten maksaa MAFT? Kallis? Teenkö? :)
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #17 on: January 07, 2005, 08:32:27 AM »
Sen MAF Translatorin lähtöhinta oli SBR:n sivuilla vissiin noin 200$.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #18 on: January 07, 2005, 09:25:43 AM »
Ja se translatorhan ei ole pelkkä muunnin vaan myös omaa säätönamiskoja  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #19 on: February 12, 2005, 21:12:30 PM »
Palataanpas tähän vielä... Onko kenelläkään siis oikeasti käytössä tätä GM MAF/translator settiä? Mitä säätöjä siinä vehkeessä oikein on?

Eli onko siitä vakiosuuttimilla ja -ahtimella 1.0 Barin paineilla mitään hyötyä = tehonlisäystä?

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #20 on: February 12, 2005, 22:22:27 PM »
varmasti spoolaa turbo paremmin, kun ei oo sitä wrc ahdistajaa siel imupuolella...

Mut kannattaa kyl eka laittaa toi pakopuoli kuntoon.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #21 on: February 12, 2005, 22:33:11 PM »
Pakopuoli alkaa oleen hyvällä mallilla, ainakin näin korvien välissä. Vielä kun sais kaikki ihan konkreettisesti autoon tehtyä. Peräpönttö lähti maanantaina, tilalla Simons 2,5" resonaattori. Katti lähtee huomenna, tilalle test-pipe. Pakosarjan hommaan heti kun löytyy sopiva 2G luovuttaja. Downpipe on suunnitteluasteella ja katista taaksepäin tulee tässä kevään aikana 2,5" ränni kunhan saan putkea ja tarpeita. Että silleen.  :)

Toi GM MAF itessään varmasti parantaa hengitystä ja turbon reagointia mut sen translatorin säädöt nimenomaan kiinnostais. Sen tiedän että siitä saa valita ainakin suuttimien koon mut mitä muuta? -Teme-?

Esku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #22 on: February 13, 2005, 04:34:22 AM »
Tulipa tuossa juuri sen verran herättyä, että jopa taju alkoi toimimaan. Tätä tapahtuu noin kerran kymmenessä vuodessa...  ;D

Eli eihän sillä lämpötilalla ja ilmanpaineella ole kuumalangan kanssa läheskään niin paljoa merkitystä kuin vorteksin kanssa. Johtuen siitä, että kuumalanka mittaa ilmamassaa eikä vorteksin tavoin ilmavirtaa. Ja nuo lämmöt ja paineethan tarvitaan tuon ilmavirran kaveriksi juuri sen takia, että voitaisi laskea ilmamassa...

Vai hä?
Esa Mankki, Finnware Systems, 044-5920250, finnwaresystems@kymp.net, Skype: finnware

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #23 on: February 13, 2005, 11:30:39 AM »
Kyllä se on juurikin näin. Eli ei tarvita erillisiä lämpötila- ja ilmanpaineantureita. Se translator lähettää ECUlle koko ajan niiden puolesta tasaista arvoa, esim. ilman lämpötila on muistaakseni 80 Celsius-astetta ja baro sitten... jotain kuitenkin. Lämpötilan ja ilmanpaineen muutosten korjaus tapahtuu juurikin niiden kuumalankojen kautta "epäsuorasti". Eli se translator osaa kompensoida että nämä muut anturit jää pois. Näin ollen ECU toimii täysin normaalisti eikä sytytä CE-valoa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Blow-off valve ja ilmamassamittari
« Reply #24 on: February 13, 2005, 13:12:31 PM »
Quote
Toi GM MAF itessään varmasti parantaa hengitystä ja turbon reagointia mut sen translatorin säädöt nimenomaan kiinnostais. Sen tiedän että siitä saa valita ainakin suuttimien koon mut mitä muuta? -Teme-?
Air/fuel ration säätö on mahdollista.  Maft:stä löytyy myös fuelcut limiter. Säätöjä saa laitettua  idle(tyhjäkäynti), cruise(normi kiihdytys), boost (wot) vaihtoehdoille erilaisiksi.

« Last Edit: February 13, 2005, 17:28:13 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"