Author Topic: g1:sen värikoodi ja maali.  (Read 17089 times)

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
g1:sen värikoodi ja maali.
« on: April 07, 2010, 23:22:34 PM »
Ongelmana tuollainen pahahko ruoste kohta oikeassa takakaaressa ja sitä meinasin alkaa paikkailemaan. Onko tietoa tuon sinisen jenkkiversion (G1) värikoodista? Ajattelin teettää maalin liikkeessä ja kilikolia siis (älkää naurako :-[). Entä mitä tuo ameriikkalainen maali mahtaa tykätä päälle maalaamisesta, kuulemma tämä tietty maalityyppi kiehuu helposti ja sitä rapakon tuolla puolen ilmeisen paljon käytetään.

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #1 on: April 08, 2010, 10:59:30 AM »
Metästä sellane maalimyyjä jolla on se härveli joka tunnistaa maalin?

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #2 on: April 08, 2010, 16:11:44 PM »
Quote
Ongelmana tuollainen pahahko ruoste kohta oikeassa takakaaressa ja sitä meinasin alkaa paikkailemaan. Onko tietoa tuon sinisen jenkkiversion (G1) värikoodista? Ajattelin teettää maalin liikkeessä ja kilikolia siis (älkää naurako :-[). Entä mitä tuo ameriikkalainen maali mahtaa tykätä päälle maalaamisesta, kuulemma tämä tietty maalityyppi kiehuu helposti ja sitä rapakon tuolla puolen ilmeisen paljon käytetään.

jenkeissä käytetään eri pohjamaaleja kuin täällä ja siksi suosittelen koko auton ylimaalausta, riskinä on juuri tuo kupliminen... kaiken lisäksi vanha maali on jo auringon polttamaa ja samaa sävyä tuskin saa aikaiseksi joten paikka maalaus todennäköisesti tulee näkymään
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #3 on: April 08, 2010, 23:31:11 PM »
Samaa olen miettinyt mutta tyyristä puuhaa ja tuo ruoste tarvisi saada helvettiin joka tapauksessa. Tutulta sain vinkkiä että maalaa ensin jonku pikku osan esim pensatankin luukunms ja katsoo miten reagoi. Koko auton ylimaalaaminen voi ol mukava homma jos meinaa peltipuhtaaks hioo.

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #4 on: April 09, 2010, 14:37:24 PM »
jos ei ole koskaan maalannut niin tosiaankin kannattaa ottaa pienempi osa kokeiluun ensin.. maalaamisessa pohjatöiden kunnollinen tekeminen näkyy kyl lopputuloksessa, virheet myös :) auton ylimaalaaminen ei maksa hirveän paljoa jos itse tekee, maalia menee noin 3-4 litraa ja litrahinta on tossa 70 e hujakoilla (riippuu tietenkin maalista). ylimaalauksessa olisi tosin hyvä saada auto uuniin... maalaamiseenhan riittää kun on kelvollinen suihkutusväline (spray maaleilla kun on vaikea saada hyvää jälkeä aikaiseksi, tosin siinäkin voi onnistua) valumia on helppo hioa pois ja kiillottaa pinta uudelleen.... tai sit voi koittaa jotain tuttua maalaria jos sais edulliseen hintaan

tietenkin nopein ratkaisu olisi hioa rusteet pois, kunnon sinkkimaali päälle ja sit pohajmaali... vetää pinna sit kun on saanu muun auton pohjat tehtyä.... onhan se hiukka ruman näköistä ajella mut eipähän ainakaan ruostu enempiä..... onkos auto muuten katsottu läpi ruostevaurioden varalta? kannattais tehdä kaikki kerralla pois.... jos yhdessä kohdassa on ruostetta niin sit on muuallakin! ainakin 1g ruostuu puskureiden alta, kynnyskotelon alapinnasta ja tietenkin akselistot ruostuvat yleensä myös.... ruostevaurioita olen jonkin verran nähnyt kun työkseni niitä estän :) jos tarvii apuja ni viestiä vaan ja katsotaan mitä saa aikaiseksi, halli on ja työkalut moneen...... onnistuu hitsaukset, maalipinnan kiillotukset, myllytykset, hiekkapuhallukset, korjaus maalaaminenkin onnistuu, on nosturitkin jos auton alle pitää päästä.... teoriassa koko auton kasaus ja purku onnistuu tääl :)
« Last Edit: April 09, 2010, 14:45:41 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #5 on: April 10, 2010, 11:35:27 AM »
En omista ruisku vermeitä en muutenkaan luottaisi tuohon maalaustaitooni siten että itse maalaisin.  :P Pohjien tekemisestä jonkun verran kokemusta. Spray maalia meinasin vain ja ainoastaan siksi, että maalattava alue on pieni. Ei ole katsottu ruostevaurioiden vaalta ja ehkä olisi syytä.. Pienellä opiskelija budjetilla DSM ei ole ehkä paras auto ylläpitää..  ::)

Tarvii pistää korvan taa, mutta en tiedä kuinka kauan omistan kyseisen auton  :/

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #6 on: April 10, 2010, 11:46:06 AM »
Niin ja vaikka auton ylimaalaa niin meinaako se sitten sitä että vedetään peltipuhtaaksi, kun kerran vanhat pohjamaalit kiehuu?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #7 on: April 10, 2010, 13:01:23 PM »
Värikoodista, eikö sulla sitten löydy sitä koodia autosta? Siellä pitäisi laatta tai lappu olla (itsellä konehuoneessa) missä lukee värikoodi. Eikä se päällemaalaaminen pitäisi olla ongelma, kunhan vain ruosteet poissa pohjalta. Se sävyero tasaantuu kyllä kun maalari häivyttää. Itsellä maalattiin uusiksi koko toinen kylki ja konepelti kun joku urpo oli käynyt ne naarmuttamassa.
« Last Edit: April 10, 2010, 13:03:49 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #8 on: April 17, 2010, 17:50:22 PM »
Niin, näähän amerikassa kun käytetään erilaisia maaleja ja täällä kun alkaa ylimaalaamaan niin riskinä on kiehuminen.

Yksi keino millä saa estettyä kiehumisen ja on tullut itekki kokeiltua vetää pohjalle mattamusta väri (kelpaa sprayversionakin)
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Kozzu

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 23
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #9 on: April 20, 2010, 18:51:02 PM »
Quote
Niin, näähän amerikassa kun käytetään erilaisia maaleja ja täällä kun alkaa ylimaalaamaan niin riskinä on kiehuminen.

Yksi keino millä saa estettyä kiehumisen ja on tullut itekki kokeiltua vetää pohjalle mattamusta väri (kelpaa sprayversionakin)

Tämä laitetaan kokeiluun.

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: g1:sen värikoodi ja maali.
« Reply #10 on: April 22, 2010, 20:32:18 PM »
Jos toi on perus metalliväri niin toi on hoidettu lakkamaalauksena ja ihan jenkkilässä asti on käytetty kakskomponenttilakkoja sillon kun noita autoja on tehty.

Maaln kiehumisesta ei ole vaaraa sinänsä, koska kuitenkin hitsauspaikat tulet kittaamaan jonka päälle tarvitset pohjamaalin ja hiontavärin jonka tarkotus on täyttää pienet naarmut ja eristää vanha maali ja kitti sinne alle. Jos kiehumista tässä kohtaa ilmenee niin hio tasaseks ja vedä uus kerta hiontaväriä. Sen pitäis kyllä tasottua siittä.

Ja hiomaväri suihki harsoina rakentamalla siihen pinta. Monta ohkasta kerrosta.

Jos sulla on hyvä pohjamaali ja hyvät pohja-aineet niin ongelmia ei tule. Ja mattamusta spray EI kerro oikeestaan pohjasta mitään.

Värikoodi pitäis löytyä tulipellistä peltilapusta jos näissä jenkkilävehkeissä on kans samanlainen tyyppikilpi ku EDM malleissa.
Värikoodi löytyy tyyppikilven vasemmasta alakulmasta, jossa kulee Color Trim: ja kolminumeroinen/kirjaiminen yhdistelmä.

Ja kun saat ton basen spraynä niin ota lakka ja, koska 1k metallihohtomaaleilla ei ole uv suojaa eikä korroosionestosuojaa, toisinsanoen ne ei tee paksua kalvoa ja base jää aina mataksi, jolloin se ei sulje sitä pohjaa ilmalta.