Ennen 1.6.1996 ensirekisteröidyt autot:- Todistus, että auton moottori täyttää kaikki USA:n päästövaatimukset (esim.Mitsubishi Motors North America:lta)- Ilman ylläolevaa todistusta vaaditaan päästömittaus kylmäkäynnistystestinä ensirekisteröintiajankohdan vaatimukset täyttäen. - Sertifioituja mittaajia Suomessa ovat vain VTT ja TCT - Lähtöhintataso testiä kohden vaihtelee 1200-1800 euron välillä (alv0) - Uusintatesti on hieman halvempi jos ensimmäinen yritys ei mene läpi - Päästömittaukset tehdään pääosin Helsingissä -> 1.6.1996 - x.x.1997: - Päästömittaus kylmäkäynnistystestinä ensirekisteröintiajankohdan vaatimukset täyttäen - Tyyppihyväksyntästandardien mukainen mittaus ohiajomelusta ja jarruista. - Sertifioituja mittaajia Suomessa ovat vain VTT ja TCT - Ohiajomittaukset tehdään Tampereella - Lähtöhintataso testiä kohden vaihtelee 1200-1800 euron välillä (alv0)- Selvitys kolariturvallisuudesta l. Japanin(varmaan myös USA:nkin..) tyyppihyväksynnän vastaavuus soveltuvilta osin koskien mm. turvavöiden ja istuinten kiinnityspisteitä, maahantuojan kirjoittama todistus riittää. 1.1.1998 ->:EY WVTA (Whole Vehicle Type Approval) vaatimustenmukaisuustodistus täydellisenä, poikkeuksena muuttoautopoikkeussäännön mukaan USA:n tai Japanin tyyppihyväksyntäehdot täyttävät ajoneuvot. Edellisille vaatimuksille on haettavissa myös poikkeuslupia ajoneuvohallintokeskukselta jos perusteet selvityksineen ovat riittävän kattavat. 1.1.1998 jälkeen ensirekisteröityjen leimaus on lievästi sanottuna hirvittävä toimenpide byrokratian osalta. Esimerkiksi GTR imports voi tämän tehdä asiakkaan autolle ilman sitovaa toimitusaikaa(arviolta 6-8kk) ja maksaa n. 20 000€ joka kertoo jo jotain toimenpiteen laajuudesta.