-Osien saatavuus? saako esim normi tarvike liikkeestä mitään?
-Tekniikan luotettavuus?
-Sattuuko tuo linkin yksilö olemaan jonkun täältä entinen?
-Mitä eroa käytännössä jenkkimallilla ja normi eclipsellä? kumpi ns parempi?
-Itsellä ei ole eclipsestä oikein mitään tietoa saati sitten kokemusta niin jos joku haluaa ja jaksaa vaivautua niin kaikki tieto autosta on terve tullutta.
Kiitos.
-Osia saa kyllä jonkin verran Suomestakin, koska 420a:ssa on sama lohko kuin esim. Chrysler Neonissa. Kansi onkin sitten asia erikseen. Mitään moottoriin liittyvää ei kannata kysellä timanttitiskiltä, oikea osoite on eBay, mistä tämän mallin osia saa halvalla. Toinen vaihtoehto esim.
www.millerimportparts.com, jos tarvitsee vaikkapa käytettyjäkin osia esim. sensoreita, sisustan osia tms. Jos ei Internets houkuttele (näiden autojen kanssa tuo olisi melko vaatimus), niin ennemmin vaikka syslerin tiskiltä sitten, tai USA Varaosat Koskiselta. Normi liikkeestä saa kyllä osia, mutta älä ikinä osta mitään millään muulla kuin CAPSista kaivetulla osanumerolla. Rekisterinumerolla jos lähdetään kaivamaan niin puihin menee 100% varmasti.
-420a ei missään nimessä ole huono moottori. Käyntiongelmia on jonkin verran, mutta yleensä niidenkin syy löytyy (vaihtoehtoja on aika monta). Selkeitä tyyppivikoja ei oikein ole, mitä nyt esim. moottorin tukikumit hajoilevat, varsinkin se keskimmäinen edessä about pakosarjan alla or so. Ne kannattaa kuitenkin vaihtaa Prothanen tukevampiin, ei ole kallis homma. Apua löytyy täältä tai sitten
www.dsmtuners.com <- Ameriikan pojilta.
-Itse pitäisin jenkkimallia parempana. Syyt alla:
*Törkeän paljon parempi tuki USAn puolelta:
www.dsmtuners.com,
www.dsmtalk.com,
www.2gnt.com jne.
*Osat paljon halvempia (from USA) ja monesti myös helpommin saatavissa jos osaa nettiä käyttää, EDM Eclissä oleva 4g63 apulaitteineen kun ei ihan millintarkasti sama motti ole kuitenkaan kuin missään suomimitsussa.
*USDM mallissa ei ole niitä susirumia oranssivilkkuisia takavaloja. Tuossa linkin autossa tosin originaalit on muutenkin vaihdettu johonkin ledihelvettiin. Katsastuksessa todnäk odotettavissa ongelmia jossei originaalit tule mukana (käytetyt tosin saa Milleriltä sopuhintaan).
*420a virittyy huomattavasti helpommin. Tuohon kun ei turboa saa Suomessa kuitenkaan laittaa, ja vaparikoneena 4g63 on mielestäni tehojen kannalta fail. Se lohko vaatii mutkan kylkeen, kun se sitä painettakin kestää aivan järkyttäviä määriä räjähtämättä. 420a viriosia on muutenkin saatavilla paljon paremmin netin kautta ja palikat sopii kiinni mukavasti bolt-on kuten pitää.
*EDM nyt vaan yksinkertaisesti on sellainen mallina erittäin vähän tuotettu outolintu.
*Jenkkimallissa ei välttämättä ole noita perkeleen keksintöjä nimeltä ABS-jarrut, mikä on mielestäni edes vähän urheilumallisessa autossa iso plussa. Joko se jarrutus osataan tuntea jalalla tai sitten ei ajeta niin rajoilla. (Käyttikset toki asia erikseen, en kiellä ABSien turvallisuushyötyä.)
-Jos itsellä ei ole kauheasti tietoa, niin kannattaa alkaa selaamaan vaikkapa noita ylläolevia linkkejä.
Yleisesti tuosta linkin autosta sanoisin, että voi olla joko hyvin pidetty ja jopa kohtuuhintainen helmi (ei se kone noista kilometreistä räjähdä) tai sitten jokin kauhea teinibensalenkkariräpellys. Ensimmäisen puolesta puhuisi se, että kannelle on tehty jotain ja vaihdettu venttiilitkin (jos tehty hyvässä firmassa ja kuitit löytyy niin +++), jälkimmäisen puolesta taas kaasut ja suppariloota kontissa. Selviää käymällä katsomassa ja kuulostelemassa. Kiinnitä huomiota mm. seuraaviin:
-Kuuluuko koneestä ylimääräisiä ääniä
-Idlen tulisi olla tasainen 750-850rpm, katso ettei hypi siitä (em. käyntiongelmat)
-Rajoitin tulee vastaan 7,5 tonnissa, jos aiemmin niin sitten on vikakoodeja
-Katso että SRS-valo toimii oikein (käynnistyksen yhteydessä syttyy muutamaksi sekunniksi ja sitten sammuu), katsurilta tulee penalttia jossei tämä toimi
-Tsekkaa onko öljy/jäähdytinnestevuotoja
-Jututa omistajaa tarkkaan mm. kaasujen käytösta ja missä ne on asennettu, itseräpelletyillä kaasuilla saa äkkiä moottorivaurion aikaan
-Mitä autossa on käytetty seoskontrollerina? SAFC tms? Noilla modeilla mitä tuossa on lueteltu auto käy
aivan saatanan rikkaalla jossei ole mitään kontrolleria säätämässä seoksia, tai kabiinissa vähintään laajakaistalambdaa mistä tarkkailla tilannetta.
-Katso autosta vikakoodit seuraavasti:
*kun virta on off-asennossa, käännä virta-avainta on-asentoon ja takaisin offille 2 kertaa (anna olla on-asennossa sekunnin tai kaksi) ja lopuksi käännä virta on-asentoon. Nyt CEL-valon pitäisi alkaa vilkkumaan. Valo vilkuttaa vikakoodit siten, että ensin tulee 2-numeroisen koodin 1.numero, sitten pieni tauko minkä jälkeen luvun 2.numero. Lopuksi auto antaa koodin 55 merkiksi, että vikakoodit loppuivat.
ESIMERKKI: 1 vilkahdus - pieni tauko - 2 vilkahdusta - vähän pidempi tauko - 5 vilkahdusta - pieni tauko - 5 vilkahdusta - vähän pidempi tauko - CEL jää palamaan. TULOS: Vikakoodit 12 ja 55.
12 = Akku otettu irti viimeisen olikohansenyt 50 käynnistyskerran sisällä, ei aiheuta huolta
55 = koodit loppu
Jos tulee jotain muita koodeja kuin nuo 2 yleisintä niin täältä muut:
http://www.dsmtuners.com/forums/newbie-forum/263214-how-can-i-check-engine-failure-codes-myself.htmlTämän lisäksi kysy tavanomaiset jutut, mm. onko ruostesuojattu ja katso pohja ja kynnyskotelot (ota vaan ne muovilistat irti ja katso alle). Niin, ja toki että onhan auto muutoskatsastettu noille vanteille ja (mitä todennäköisimmin) asennetulle alustasarjalle. Niin, ja käy tottakai koeajolla, mutta jos on kiinni nuo 19" nakit niin ei kannata odottaa kovin miellyttävää ajokokemusta epätasaisemmalla tiellä. Oma on ainakin melko uratutka jo 225/40R18 kumeilla ja lukee töyssyjä tiestä erittäin tarkasti, 19" voi olla jo oikeasti tuskaa.