Author Topic: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?  (Read 53402 times)

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« on: July 27, 2005, 23:12:35 PM »
Terve! minä se vaan taas alotan uuden topicin :-[
Voisiko joku asiaan hieman enemmän perehtynyt kertoa mitkä ovat parhaita tapoja nykiä vaparikoneesta n.200< hepoa? Eli siis ei turbotusta vaan..

Suunnitellut toimenpiteet tällä hetkellä on suht iso vapari, uus pakosarja, uus putkisto(done) ja lastu.
Muita ideoita? Ehkä porttaus?

Ja kyllä kai toi eclin kone sen parisataa pollee kestää vaik ajettu n.195tkm?

Eli kuten arvata saattaa mul ei juurikaan ole tuota tietoutta virittämisestä  :-[ :'(
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #1 on: July 27, 2005, 23:22:20 PM »
No jossakin aikasemminkin täällä mainitsin muutamia keinoja, pari joista juuri itse olet maininnut.
Mitään ohjelmointia ei ecu:uun ei voi tehdä, kun ei siellä ole sitä eprommia...

Kannen täydellinen työstäminen on hyvä tehdä, eli kaikki vain työstetteväksi mitä vain voi kannesta tehdä paremmin.
Imusarjan runnereiden silottaminen(aika rösöset vakiona)
Uusi moottorinohjausjärjestelmä (eli koko vanha ecu pois ja uusi tilalle)
Jos kokonaan uuden moottorinohjausyksikön iskee niin tarvittee varmaan jo päivitellä suuttimet snadisti isompiin, ja vakio pumppu hyvä vaihtaa samassa parempaan(tosin luulen sen riittävän, taitaa olla tbo:ssa vakiona sama pumppu)

Tietysti jos puristuksia haluaa muutella niin teettää erilaiset ja kestävemmät männät joilla saadaan se puristussuhde semmoiseksi kun on haluttu.

Jos tuota vaparia haluaa 200hp asti päästä niin saa melko radikaalia thyynausta tehdä, ja voisin melkein sanoa, jos ei joku tuttu tee ilmasiksi, niin tulee se 50hp lisää maksamaan monia tuhansia euroja... Kalleimmat lienevät uusi moottorinohjausyksikkö sekä tuo kannen työstäminen.

Ja se miten kestävä siitä sitten tulee? No edelleen kun sylkee enempi rahaa ja satsaa kestäviin osiin niin sitten voi jotenkin kestää.
Taisi se 180hp tjmsp vapari almera gti mikä oli gti lehdessäkin niin possauttaa koneensa tuossa joku aika sitten...

Niin ja esim. Desktop Dyno on hyvä ohjelma (tosin helvetin monimutkanen) pc:lle, jolla voi itse määritellä kaiken mahdollisen mäntien muodosta suuttimien kokoon ymsp... Näin ollen se sitten teoriassa laskee mimmoisia tehoja on luvassa. Tosiaan se on sitten todella monimutkainen ohjelma, kun sinne joutuu syöttämään mahd. tarkkaan kaikki moottorin speksit.
« Last Edit: July 27, 2005, 23:24:01 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #2 on: July 27, 2005, 23:31:24 PM »
Tämän kaikenhan vois kiteyttää sitten niin että tuskin mun kannattaa muuta ku vähän piristää tota. :-/
Tai jos muuttais johki maijamiin niin vois siel sit viritellä.. ;D
Jos siis järjellä ajattelee niin nuo tonnit vois säästää uudemman auton (eclin tai lankun) käsirahaan mutta onkohan tuunaamisessa muutenkaan järkeä... :-?

Ja nyt painun autotalliin itkemään puskurille pahaa maailmaa ja samalla näytän sille hiomakonetta.  ;D
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #3 on: July 27, 2005, 23:35:07 PM »
Surullista mutta totta, jos nuin paljoja tehoja halutaan niin rahaa vaatii ja rutosti.
Ainakin suomen maalla.

Mutta pieniä piristyksillä saa jo jonnin verran sitä potkua lisää.
Varsinkin vääntöä ja vääntöaluetta isommaksi.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #4 on: July 27, 2005, 23:40:31 PM »
Eikös vaparikonettakin auttaisi Stroker-kitti aika paljon? Kyl se 2.3 litranen pata ainakin vääntöä tuottais paremmin.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #5 on: July 27, 2005, 23:48:36 PM »
Totta, mutta rahaa siinäkin palaa infernaalisesti  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #6 on: July 28, 2005, 00:31:21 AM »
No palaa toki... Mut jos haluaa 2-litraisesta nelarivaparista repiä 200hp niin kannattaa ostaa Hondan kone  :P

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #7 on: July 28, 2005, 01:01:39 AM »
Quote
Eikös vaparikonettakin auttaisi Stroker-kitti aika paljon? Kyl se 2.3 litranen pata ainakin vääntöä tuottais paremmin.

Niin tai destroker kitti.

eli :
Saadaan 2.1l kone mutta kiertokangen/iskun pituuden suhde saadaan paremmaksi suhdeluvuksi, kierroskonemaiseksi. Jos lyöt tuon 4g64 kammen ja siihen sopivat hilppeet niin männänopeus on suurempi kuin 2l koneessa, joten ei kestä niin paljoa kierroksia ja niit me haluttais vaparissa...

http://www.slowboyracing.com/more.php?id=3935&

Mutta mutta tosiaan tilavuutta lisää koneeseen ja hengitystä parantamalla....

ps. Joko suomen purkaamoista löytyis 2.4 hyndain lohkoja yms muuta kivaa ?
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #8 on: July 28, 2005, 01:10:16 AM »
Numeroita jotka voi selventää asiaa taikka sitten .....  :-?

Basically, if you use the max piston accel numbers as a gauge of "breaking point" and ASSume that a well-built standard 4G63 will turn 9500rpm safely, and then compute the rpm where the other rod/stroke combos have the same max piston accel, the resulting rpm * displacement can be compared for an idea of how much air the thing could move overall. Of course the different rod:stroke ratios are going to cry out for different head port and cam setups in order to maximize their respective VEs, but point is it could be done. In general I think it would be easier to help the higher rod:stroke setups breathe, but that's not to say using the shorter rods is The End Of The World.

So for S&Gs:

1) "Normal" built 4G63, 86mm bore, 88mm stroke, 150mm rod = 2045cc, 1.70:1, Max Piston Accel @ 9500rpm = 5747gs, Total flow = 19427lpm

2) "Stroker" 4G63, 86mm bore, 100mm stroke, 150mm rod = 2323cc, 1.50:1, MPA of ~5700gs @ 8800rpm, Total flow = 20442lpm (+5.2% over the 4G63)

3) "Ultra-Long Rod" 4G63 (in 4G64 block), 88mm bore, 88mm stroke, 162mm rod = 2141cc, 1.84:1, MPA @ 9600rpm, Total flow = 20553lpm (+5.8%)

4) "Regular" 4G64, 88mm bore, 100mm stroke, 150mm rod = 2433cc, 1.50:1, MPA @ 8800rpm, Total flow = 21410lpm (+10.2%)

5) "Long Rod" 4G64, 88mm bore, 100mm stroke, 156mm rod = 2433cc, 1.56:1, MPA @ 8800rpm, Total flow = 21410lpm (+10.2%)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Jusna

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
  • dsm
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #9 on: October 10, 2005, 10:09:15 AM »
Nopea tapa saada sata heppaa lisää
Kolme kirjainta; N.O.S  ;D ;D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #10 on: October 10, 2005, 10:27:54 AM »
Niin ei katulaillinen, eikä edes mitään järkeä moisessa, ellei harrasta tosissaan kiihdytysajoa.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mikko85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 204
  • Elämä on...
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #11 on: October 10, 2005, 14:08:16 PM »
turbo tekniikka ois hyvä vaihtoehto jos tehoa haluaa lisää. Järvenpäässä on ainakin japan motors joka tuo maahan tekniikoita

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #12 on: October 10, 2005, 14:13:15 PM »
Quote
turbo tekniikka ois hyvä vaihtoehto jos tehoa haluaa lisää. Järvenpäässä on ainakin japan motors joka tuo maahan tekniikoita


Tästä onkin lisää juttua täällä. ->
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1103128477
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1101854043/0

Ei ole lain mielestä ihan plug and play juttu suomessa.  :-[

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #13 on: October 10, 2005, 14:13:49 PM »
Quote
turbo tekniikka ois hyvä vaihtoehto jos tehoa haluaa lisää. Järvenpäässä on ainakin japan motors joka tuo maahan tekniikoita

Nyt olikin kyse vaparikoneesta  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #14 on: October 25, 2005, 18:00:31 PM »
Quote
Quote
turbo tekniikka ois hyvä vaihtoehto jos tehoa haluaa lisää. Järvenpäässä on ainakin japan motors joka tuo maahan tekniikoita

Nyt olikin kyse vaparikoneesta  ;)

Nii tuntuu nuo turboluvat olevan kiven alla vai kuinka..? :-?
Tässä tullu jo harkittua uuden koneen ostamista ja sen virittelyä..
Tarttee varmaan opetella ite avartamaan kantta yms.
Asianvierestä mutta pakko tota on ruveta piristämään ku tuuskilla loebbi nöyryytti.. Tai no voiko nöyryytyksestä puhuu ku toisella tekniikka n. 10vuotta uudempi ja  about 200hepoa ja itellä vakio..
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #15 on: October 25, 2005, 20:43:42 PM »
Puristuksia en lähtis nostaan, vakiona jo nykymittapuun mukaankin erittäin korkea puristeinen. Hyöty kääntyy tappioksi siinä vaiheessa kun joudutaan säätää sytkää aikasemmalle ettei nakuttaisi, tai voihan sitä ostaa kopan oktaanibuusteria kun tuo bensakaan niin kallista.. ;)
Bojoiing!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #16 on: October 25, 2005, 20:45:37 PM »
Eipä noi ysin puristukset oo kovinkaan korkeat verrattuin noihin V-tec hyperpower moottoreihin  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #17 on: October 26, 2005, 20:21:03 PM »
Quote
kun joudutaan säätää sytkää aikasemmalle ettei nakuttaisi

Tarkoitat varmaan myöhäisemmälle  ::)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #18 on: October 26, 2005, 21:21:04 PM »
En, en ja en.  ja ysi my a.. "verdichtungsverhältnis 10,4:1" Uskon kumminkin käyttöohjekirjaa ennemmin.
Bojoiing!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #19 on: October 26, 2005, 21:27:16 PM »
Ainiin prkl näissä euroversoissa oli tuokin erilailla, empän muistanut. Jänkkien vaparikoneessa on 9.0  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #20 on: October 26, 2005, 21:41:17 PM »
Jos ecu huomaa nakutusta niin se vedä myöhäisemmälle, miksi tekisit toisin ? Taikka miksi säätäisit sen perusennakon aikaisemmalle ? Eikö se silloin ala nakuttaan herkemmin ?
« Last Edit: October 26, 2005, 21:50:44 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #21 on: October 27, 2005, 21:43:33 PM »
Mitä hyötyä sytyttää seos YKK:n jälkeen?  (YläKouloKohta) Sitten vasta tehoa hukkuu ja varmaan paukkuu putkessa kuin Turkin reissun jälkeen   :D
Bojoiing!

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #22 on: October 28, 2005, 16:35:05 PM »
Quote
Quote
kun joudutaan säätää sytkää aikasemmalle ettei nakuttaisi

Tarkoitat varmaan myöhäisemmälle  ::)

Nojoo siis jos se mehu syttyy ihan itsekseen niin siihen auta kuin se sun mainitsema oktaanin kohottaja/kisabensa. Mutta eipä sitä enään aikasemmalle kannata ruuvata, alkaa pian käymään väärinpäin  ;D

With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #23 on: October 28, 2005, 17:38:49 PM »
Jep! detonaatioo ala Otto van Diesel.. :D
Bojoiing!

tiiroi

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 19
  • dsm
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #24 on: October 28, 2005, 21:47:58 PM »
kerkesin tässä ennen talviteloille asettamista lisäämään omaan lipsiin
huomattavasti tehoa. todella HALPA ja nopea, mutta silti toimiva ratkasu.
linkistä kuva.

http://img395.imageshack.us/my.php?image=teho4an.jpg

no hehheh.