Author Topic: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?  (Read 53407 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #50 on: December 30, 2005, 16:35:58 PM »
No myönnetään, ei ole DSM etuvedoista kokemuksia... Muista merkeistä kylläkin, pari edellistä jenkkipossua etuvetoja ja molemmissa yli 200HP, suht hyvin sai liikkellelähdöissä pitoa (invaboxilla). Sit taasen joku 400tkm ajettu 9000 Turbo Saabi löi aina tyhjää jos oli vähänkään märkää. Alustageometriasta kaiken eniten kiinni.

Kyllähän FWD turbo DSM (195HP, etuveto) on tehtaan mukaan 2 kymmenystä nopeampi 0-100 kuin AWD. Johtuen painoerosta tietenkin, käytännössä täytyy olla kuiva asfaltti ja taitava keppimies että tuohon pääsee.

Mut se siitä etuvedosta. Toinen asia mikä pitää ottaa huomioon on se, että 200HP vapari käyttäytyy erilailla kuin 200HP ahdettu. Turbokoneisessa on vääntöalue paljon laakeampi, vapari korkeammalla viriasteella on paljon herkempi kierroksille = vaikeampi ajaa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #51 on: December 30, 2005, 16:43:36 PM »
Quote
Mut se siitä etuvedosta. Toinen asia mikä pitää ottaa huomioon on se, että 200HP vapari käyttäytyy erilailla kuin 200HP ahdettu. Turbokoneisessa on vääntöalue paljon laakeampi, vapari korkeammalla viriasteella on paljon herkempi kierroksille = vaikeampi ajaa.
Laakeampi? As in Tasasempi vai pidempi vai mitens? Sekin riippuu täysin mimmoinen se kone on, joku type-r ihan erilainen kun viritetty 4g63 kone... Esimerkiksi omassa koneessa aikaisemmin kun max. vääntö oli sen 183Nm niin vääntö pysyi yli 170Nm kokoajan ~1500-6000rpm, ja jos varsinkin iskee tilavuutta lisää ja erilaisia nokkia yms säätää, niin sanosin kylä että se väännön tasasuus / pidempi rpm alue on tässä suhteessa parempi kuin ahdetussa... En käsitä miten tuo on vaikeampi ajaa kun on tasanen korkea vääntö jatkuvasti? Eikä tule mitään boosteja siellä...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #52 on: December 30, 2005, 16:53:56 PM »
No niin sitä vääntöalueen pituutta juuri meinasin. Sullahan oli oma kone suht vakio, eli kaukana tästä esimerkki 200HP. Vaparissa sitä vääntöä kun ei paljon tuon 200Nm yli saa muuten kuin tilavuutta kasvattamalla ja sit kärsii yläkierrosten kestossa. Olen edelleen sitä mieltä että normaalin käyttöajoon kannattaa tehdä oikein mitoitettu putkisto ja stroukkaus. Vääntöä alemmas ja lisää niin tuntuu ajossa paljon järkevämmältä kuin huipputeho virinokilla jossain 5000rpm jälkeen.

Jos taas aikoo rakentaa kilpa-auton tai leikkikalun radalle, voi tietysti panostaa ajettavuuden kustannuksella. Totuushan kuitenkin on että vaparista on vaikea nostaa tehoja tietyn rajan yli muuten kuin kierroksia nostamalla.

Alkaa btw meneen taas aika ronskisti OT...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #53 on: December 30, 2005, 18:36:44 PM »
Katsoppas esimerkiksi tästä. Kyseessä 213hp(6870rpm) / 241Nm(5770rpm) 2.0 16v twincam almera.
Vertailun vuoksi 2.0 n/a eclipsen arvot: 150hp(6750rpm) / 175Nm(5500rpm)

http://www.angelfire.com/super2/almera/Almera.jpg
http://www.angelfire.com/super2/almera/kuvia01.htm

Väännöt:
~2000rpm - 115Nm
~2500rpm - 160Nm
~3000rpm - 185Nm
~3500rpm - 195Nm
~4500rpm - 210Nm
~5570rpm - 241Nm
~6500rpm - 230Nm
~7000rpm - 210Nm

Minusta tuo on aika tasasta menoa... Ja kun huipputeho saavutetaan 6870rpm niin riittää vääntöä sielläkin asti hyvin..

Eli mitä sanoitkaan..hmm:
Quote
Vaparissa sitä vääntöä kun ei paljon tuon 200Nm yli saa muuten kuin tilavuutta kasvattamalla ja sit kärsii yläkierrosten kestossa.
Enköhän tässä juuri todistanut toisin, yläkierroksilla ei kärsi yhtään,edelleen tilavuus sama,eikä kierroslukematkaan ole mitään huikeita, vaan aika perus meninkiä..

Mutta onhan niitäkin moottoreita erilaisia.....osia teettämällä ainakin saa juuri mieleisensä laisen moottorin  8-)
« Last Edit: December 30, 2005, 19:04:18 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #54 on: December 30, 2005, 21:07:31 PM »
No joo, toi Almera on esitelty GTI-lehdessäkin. Suora lainaus: "Auto ei nykyisellään todellakaan sovellu kokemattomalle kuskille. Se on oikeasti hankala ajaa luonteikkaan moottorinsa sekä jäykän ja jyrkästi ottavan kytkimensä ansiosta."

Tuossa tiivistyy aika hyvin mitä aikaisemmin yritin sanoa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #55 on: December 30, 2005, 21:30:40 PM »
Quote
No joo, toi Almera on esitelty GTI-lehdessäkin. Suora lainaus: "Auto ei nykyisellään todellakaan sovellu kokemattomalle kuskille. Se on oikeasti hankala ajaa luonteikkaan moottorinsa sekä jäykän ja jyrkästi ottavan kytkimensä ansiosta."

Tuossa tiivistyy aika hyvin mitä aikaisemmin yritin sanoa.
Kauanko kesti jotta etsit tuon gti lehden arkistoista ja luit tuon artikkelin lävitse  ;D ;D 8-) ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #56 on: December 30, 2005, 22:23:51 PM »
Quote
Kauanko kesti jotta etsit tuon gti lehden arkistoista ja luit tuon artikkelin lävitse  ;D ;D 8-) ;)

 ;D Kestihän siinä hetken verran  ;D

Ei vaan, seriously muistin tuosta jutusta epämääräisesti että oli siitä käytöksestä jotain kerrottu ja oli ihan omankin mielenkiinnon takia kaivettava vanha lehti hyllystä. Siinä tosin käytetään fraasia "kokematon kuski", eiköhän sitä ajamalla tuohonkin tottuisi.

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #57 on: December 30, 2005, 23:41:25 PM »
no kyl mä toisaalta uskosin kesyttäväni ton eclin vaik siin ois 250 pollee ku tulee leikittyy noil isommillakin. Ja voihan tohon aina lyödä leveempää pyörää yms. jos pito loppuu.
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #58 on: January 19, 2006, 15:02:13 PM »
Mitähän eroo noilla hks:n 264 ja 272 nokilla on ??
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #59 on: January 19, 2006, 15:14:04 PM »
Quote
Mitähän eroo noilla hks:n 264 ja 272 nokilla on ??
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1106578540
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #60 on: January 19, 2006, 15:28:33 PM »
Juu no kiitti.. Oiskohan missään samaa vaparikoneelle
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #61 on: January 19, 2006, 15:38:10 PM »
Quote
Juu no kiitti.. Oiskohan missään samaa vaparikoneelle
Tuskin on, nuo nokat ei käsittääkseni oikein pelitä hyvin vaparissa. Tarkoitettu ahdetulle koneelle...
« Last Edit: January 19, 2006, 15:39:16 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #62 on: January 19, 2006, 22:55:12 PM »
Nii joo ja mistä prrrkeleestä mä tiiän onko toi ecli 6 vai 7 pulttinen???
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #63 on: January 19, 2006, 22:56:11 PM »
Quote
Nii joo ja mistä prrrkeleestä mä tiiän onko toi ecli 6 vai 7 pulttinen???
Sulla on 93vm. eli valmistettu 92 loppupuolella tai 93 vuonna = 7bolt
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #64 on: January 19, 2006, 22:57:23 PM »
Kiits.. Ja sit viel ett onkohan noi sbr:ssä myytävät vauhtipyörät taas niihin turboihin?
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #65 on: January 19, 2006, 23:08:57 PM »
Quote
Kiits.. Ja sit viel ett onkohan noi sbr:ssä myytävät vauhtipyörät taas niihin turboihin?
Edm mallin vaihelaatikkoon sopii suoraan tuolta sbr:n sivuilta tbo mallin vauhtipyörä ja kytkin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #66 on: January 19, 2006, 23:12:38 PM »
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #67 on: January 19, 2006, 23:14:01 PM »
Ja tohon ei sit tarvii mitään lisäpalikoita?
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #68 on: January 19, 2006, 23:20:19 PM »
Quote
eli tää vois olla ihan hyvä..?
http://www.slowboyracing.com/more.php?id=1967&mods=21-2449


Jep, pitäisi mennä vapariinkin.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #69 on: January 19, 2006, 23:21:29 PM »
No pitäisi sopia suoraan ilman mitään kummallisuuksia. Tietty kandee sitten se kytkin/paine-asetelma myös  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #70 on: January 19, 2006, 23:21:45 PM »
Tos laskeskelin että jos hommaan sbr:stä nokkapyörät, venan jouset/kupit, keinuvivut ja vauhtipyörän niin hinnaks tulis yhteensä 1042,99€  :o
taitaa noista viel osa jäädä pois jos kimppatilauksessa tilaan..
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #71 on: January 19, 2006, 23:23:03 PM »
Quote
No pitäisi sopia suoraan ilman mitään kummallisuuksia. Tietty kandee sitten se kytkin/paine-asetelma myös  8-)

noi on kyl suht uudet mut eclin vakiot? kesällä uusittu.
siis kytkin ja paineasetelma
« Last Edit: January 19, 2006, 23:23:37 PM by Dethrone »
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #72 on: January 19, 2006, 23:26:39 PM »
En nyt oo viel vertaillu, mutta kassos kun tbon kytkinlevy on 225mm ja vaparin 215mm, niin on myös tbon:n vauhtipyörä hiukka erimallinen. Joten en usko että tbo:n vauhtipyörään menee suoraan edm n/a kytkinlevy ja paine-asetelma. Voin kyllä tämän varmentaa kun pääsen tallille. Mulla on siellä kaikki vakio roippeet tallella, sekä uudet act:n roippeet.. Eli tästä varmennus lähiaikoina, ellei jollain viisammalla ole kokemusta..
« Last Edit: January 19, 2006, 23:27:46 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #73 on: January 19, 2006, 23:34:42 PM »
No jos viittiit niin kyl miitissä sit kumarran sulle ;)
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vinkkejä 1g:n tehon lisäämiseen?
« Reply #74 on: January 19, 2006, 23:35:40 PM »
Quote
No jos viittiit niin kyl miitissä sit kumarran sulle ;)
Pannaan muistiin, ja tuo tallennetaan kyllä kameralle  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"