Author Topic: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?  (Read 15112 times)

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« on: May 11, 2006, 14:41:45 PM »
Eli siis tarkotus hommata 2G Eclipse Saksasta (piti lähteä hakuun 19.05.2006 mutta todennäköisesti homma siirtyy tuonnemmas... jopa heinäkuulle asti ehkä :() niin mitä on hyvä tietää yleisesti koko hommasta? Ja mitkä on ne ns. heikoimmat lenkit Eclissä? Ja mitä kannattaa erityisesti tarkkailla? Kaikkea taas jälleen esille mitä vaan sanottavaa on.

Kiitos :)
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #1 on: May 11, 2006, 14:49:02 PM »
n/a vai turbo(awd vai fwd)?
Jos n/a niin Edm vai usdm(mitsun vai chryslerin koneella)?
« Last Edit: May 11, 2006, 14:50:16 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #2 on: May 11, 2006, 14:57:34 PM »
Quote
n/a vai turbo(awd vai fwd)?
Jos n/a niin Edm vai usdm(mitsun vai chryslerin koneella)?


Oikeastaan kiikarissa ei ole mitään konevaihtoehtoa erityisemmin...
Se mikä sattuu kohdalle osumaan. Kunto on ratkaiseva ja kilometrit.
Mutta vissiin kumminkin Edm eli euroopan malli? koska sen USdm:n rekisteröinnissä Suomessa on ongelmia, vai onko?
Onko se niin, että Edm:ssä on aina mitsun kone ja USdm:ssä on Chryslerin? Kumpi on mitsun ja kumpi chryslerin: 4g63 ja 420a?

Tyhmiä kysymyksiä varmastikkin, mutta jostain se on pakko aloittaa...
« Last Edit: May 11, 2006, 15:01:33 PM by Terva »
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #3 on: May 11, 2006, 15:40:37 PM »
Kyllä usdm mallitkin saa kilpiin, mutta se on aina tsägästä kiinni hyväksyykö konttori suoraan vai vaatiiko konttori erillisiä testien teettämisiä.. EDM malleissa on aina mitsun kone, ja 2g n/a usdm malleissa on aina chryslerin kone.

4g63 = Mitsun 2.0 dohc
420a = Chryslerin 2.0 dohc

Palailen illemmalla noista jutuista mitä kannattaa tarkistaa jos kukaan muu ei kerkiä aiemmin jotain runoilla.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #4 on: May 11, 2006, 17:05:15 PM »
Täytyy kyllä myäntää et ku täs on jo tullu useempikin kuukausi lueskeltuu juttuja täältä foorumista ni täällä tä homma toimii...
Nyt tänää ku ite liityin jäseneks ku 95.436534634% varmuudella on 2G Ellu tulos alle ja avasin tän aiheen ni heti alko apuu tulee...

Kiitoksia temelle!!
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #5 on: May 11, 2006, 17:51:27 PM »
Quote
Täytyy kyllä myäntää et ku täs on jo tullu useempikin kuukausi lueskeltuu juttuja täältä foorumista ni täällä tä homma toimii...
Nyt tänää ku ite liityin jäseneks ku 95.436534634% varmuudella on 2G Ellu tulos alle ja avasin tän aiheen ni heti alko apuu tulee...

Kiitoksia temelle!!

Tervetuloa vaan mukaan.
Kaikki ei ole yhtä IT nörttejä kun minä, niin ei aina tule samantein vastauksia  ;D Joten Maltti on valttia vaikka nyt ei heti samana iltana tulisi vastauksia  ;)
« Last Edit: May 11, 2006, 17:52:07 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #6 on: May 11, 2006, 20:50:28 PM »
Itse omistan 2G USDM Eclipsen... Ja katsastus ongelmia ei oikeastaan ollut, joten sen takia ei kannata olla ostamatta sitä. Yksi ainoa ja TÄRKEÄ neuvo on se, että katsot konepellin alta, että löytyy Amerikan päästömittaus hyväksyntä tarra. Voin kyllä lähettää siitä kuvankin jos tarvetta.

Katsastuksessa tarvitsee tehdä seuraavat asiat, jotta saa kilpiin:
-Asentaa Takasumuvalo
-Asentaa Sivuvilkut
-Etuparkit vaihtaa kirkkaisiin (ovat keltaiset)
-Etuparkkien vilkkujohto katkaista ( parkeissa on samassa vilkut)
-Meistata runkonumero ( Katsastus mies meistasi sen omaan Eclipseeni )

Siinä nyt jotain mitä tuli mieleen ja jos USDM:n ostat niin voin neuvoa helppoimman tavan miten yllämainitut asiat saa helpoiten kuntoon.
Hups!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #7 on: May 11, 2006, 21:03:58 PM »
Veikkaan ettei 2genissäkään tarvitse etuparkkeihin/vilkkuihin koskea. Sama AKE:n lakipykälä koskee varmasti sitäkin kuin 1geneissä.

Konttorilla vain harvoin tietävät kaikkia pikkuseikkoja, kaikki tommoset kannattaa kysyä etukäteen vaikkapa täällä foorumilla tai selvittää AKE:sta tarkasti tietävältä. Ennenkuin menee katkomaan tai modailemaan mitään  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #8 on: May 11, 2006, 22:44:34 PM »
Quote
Veikkaan ettei 2genissäkään tarvitse etuparkkeihin/vilkkuihin koskea. Sama AKE:n lakipykälä koskee varmasti sitäkin kuin 1geneissä.

Konttorilla vain harvoin tietävät kaikkia pikkuseikkoja, kaikki tommoset kannattaa kysyä etukäteen vaikkapa täällä foorumilla tai selvittää AKE:sta tarkasti tietävältä. Ennenkuin menee katkomaan tai modailemaan mitään  8-)

Mä ainakin jouduin "koskemaan" etuparkkeihin. Ei oikein konttorilla tykännyt kun parkit olivat keltaiset ja vilkkuivat  :D Mutta ei ollut iso homma laittaa niitä "oikeiksi"  :)
Hups!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #9 on: May 11, 2006, 22:57:18 PM »
Jep, kuten sanoin. Ne voi konttorille vaatia mitä vain. Esim 1g edm eclipsen omistajille on sanottu, että ne takaheijastimet ei saa olla punaiset kyljissä. Joka sekään ei pidä paikkaansa, ne saa olla juuri semmoiset, ei niitä tarvitse alkaa värittelemään mustiksi.

Noissa kannattaa aina ennen muutoksien tekemistä ottaa asiasta tarkasti selvää AKE:sta.  Mutta mikäs siinä jos ei iso homma ollut  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #10 on: May 11, 2006, 23:04:16 PM »
Asioita joita kannattaa pitää silmällä kun tarkastelet autoa: (moottoria koskevat ainakin edm malleihin)

- Tyhjäkäynti ~850-1k rpm välillä täysin tasaisena(tbo usdm ~750-850rpm). Kaikenlainen pompiminen viittaa häikkään.
- Kokeile panna ilmastointi päälle, tyhjäkäynti rpm ei saa tippua, tai jos tippuu vähänkin niin sen pitää nousta samantein takaisin missä olikin. Jos ei toimi viittaa rikkinäiseen tyhjäkäyntimoottoriin
- Koneen pitää kiertää helposti 7500rpm asti(rajoitin ainakin 1g:ssä)
- Jos ventiilikoneistosta kuuluu kovaa jatkuvaa nakutusta, on luultavimmin yksi tai useampi hydr.vent.väl.tasuri rikki
- Jarrulevyt -> kirkkaat jokapuolelta, ruostetta jossain kohtaa pinnassa viittaa siihen että on satulat juntturassa
- Jarruttaessa ei mitään ylimääräisi tärinöitä -> jos tärisee tai iskee on satuiloissa luult. jumia
- Vaihdekeppi ei turhia liiku tai hypi pois -> viittaa vikaan vaihteistossa joka kannattaa korjata heti pois ettei aiheuta lisää damagea
- Tarkasta ettei pakosarjassa ole lohkeilua
- Koska viimeksi tehty jakopään täydellinen huolto? Jakopään roippeet kannattaa vaihtaa ajoissa, alkup. valmistajan suositusvaihtoväli on 90tkm, mutta mieluummin vaihtaa ajoissa kun liian myöhään...

Eikait tuossa korissa nyt niin mitään kummalista olisi, vissiin voipi vettä päästä takakontin pohjalle, niin kannattaa kurkata sinne vararenkaan alle ettei siellä ole piilolammikkoa..
« Last Edit: May 11, 2006, 23:05:31 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #11 on: May 11, 2006, 23:07:15 PM »
Kiitos kaikesta infosta. Tulee varmasti tarpeeseen. Ja lisää saa toki runoilla.
-Tervis-

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #12 on: May 11, 2006, 23:10:37 PM »
Alapallonivelienkin kunto kannattaa katsoa kun ovat aikas lailla kalliita :((ovat prässätty tukivarsiin kiinni ja siksi tuleekin hintaa lisää kun tarvitsee ostaa tukivarsikin samaan)



Hups!

Kohvi

  • Guest
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #13 on: August 22, 2006, 02:53:26 AM »
Oma mielipide on, että kannattaa ostaa täysveriseltä sakemannilta jolla on näyttää jokaikinen paperi autosta sekä täydellinen huoltohistoria.. Ollaan isännän kanssa päädytty näitten monien saksan reissujen jälkeen, että nää ei saksalaiset ovat epärehellisiä ja kovia poikia ruuvaamaan mittaristoa..

Suosittelen ennen auton ostoa suorittamaan Vikamuistin tarkistuksen jossain liikkeessä jos on mahdollista.

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #14 on: August 22, 2006, 12:19:46 PM »
Tosta jakohihnan vaihdosta senverran että vemicin mukaan vaihtoväli on 60tkm sitä on lyhennetty kiristimeen liittyvistä kestävyys seikoista ja olikohan se ikä nyt 4-6vuotta.. puhuin leppäsen kanssa tästä asiasta puhelimessa n.kk sitten kun oli vielä itsellä 1G -94. Jos mahdollista niin katso jakopään kopasta miltä hihna vaikuttaa onko halkeamia tai näyttääkö se kovettuneelta.

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #15 on: August 22, 2006, 12:24:27 PM »
Toi äskeinen oli siis muistaakseni 90-94 koskeva asia mutta en mene nyt ihan satkunvarmasti väittämään.. kuiteski jossakin vaiheessa vaihtuu kiristinmalli niin siinä on tuo 90tkm

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #16 on: August 22, 2006, 12:50:25 PM »
Jos en nyt väärin muista niin galantin moottoreissa on hiukka erilainen se hydr.kiristäjä kuin 1g:n 6bolt moottoreissa. 1g:ssäkin vaihtui kiristäjä 6bolt/7bolt muutoksessa, joka sitten jatkui samanmoisena 2g:ssä myös.

Jakohinasta ei kyllä pysty sanomaan oikeastaan mitään kun sen kopan ottaa auki, halkeamat ovat yleensä aina hihna sisäpinnassa, ja ainoa tapa huomata ne on ottaa koko hihna pois ja tarkastaa joka paikasta..

1g:lle ainakin jenkeissä aina vaihtoväli ollut 90tkm, kun taas suomessa juuri noissa galantin mosissa on lyhennetty tuota väliä. Mutta toki se kannattaa aina vaihtaa mieluummin hyvissä ajoin eikä odottaa sinne 90tkm asti  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

okku

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 30
  • Sigma 3.0 V6 24v 4WS LEATHER-91
    • View Profile
Re: 2G Eclipse Saksasta, mitä on hyvä tietää?
« Reply #17 on: August 22, 2006, 14:14:48 PM »
Näkee siitä senverran että onko se kovettuneen näköinen ja kun sitä hihnaa vääntää ja lampulla katsoo niin pitäis siinä näkyä halkeamia jos niitä yleensä siinä on, ja näkee myös hihnan yleis kunnon. Tasapainoakselin hihna niistä katkee yleensä ensin tai ainakin helpoiten. Kannattaa vaihtaa hihnat+kiristimet se on hyvä ensiapu ja ei ne nyt niin kalliita ole että kannattaisi "säästää" niissä, sittenpähän on ainakin varmuus. Saksalaiset ainakin pihistelevät öljylaadussa ja ajavat yleensä halpa kuralla joka värjää kaiken mustaksi, kannattaa myös puhdistaa öljykanavat öljynsekaan laitettavalla aineella. Perus huolto on myös paikallaan jos meinaa autoa pitää kauan itsellään.