Author Topic: kysymyksiä eclipsestä..  (Read 16851 times)

Mircoolio

  • New Member
  • Posts: 5
  • dsm
    • View Profile
kysymyksiä eclipsestä..
« on: September 01, 2005, 22:43:21 PM »
olen ollut vähän kaupois eclipsestä vm-96.. mitkä paikat kannaattaa tarkistaa ennen ostoa.? auto on tuotu jenkeistä, niin onko siinä paljon eroa tähän pohjolan versioon...? ja kun se on automaatti, niin sopiiko siihen  manuaali aski ns. tavallisemmista mitsuista..?? ja kuinkas muiden osien sopivuus.? oon jostain kuullu että sama moottori olis esim galantissa... mutta kiitoksia jo etukäteen jos joltain löytyy tietoa...=)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #1 on: September 01, 2005, 23:00:50 PM »
Jos on vaparikoneella, kuten automaatti varmaan onkin, niin paljon mahdollista että siinä on se Chryslerin 420A kone. Siihen ei sit sovi yksikään Mitsun koneen osa. Tämä tosin selviää konehuoneeseen katsomalla vaikkei autoista paljoakaan muuten ymmärtäisi. Eli jos jakopää on kuskin puolella, kone on Mitsun 4G63. Jos taasen repsikan puolella, kyseessä on 420A. Näkeehän sen alan mies muustakin mut tämä nyt on asiaan vihkiytymättömälle idioottivarma tapa tarkistaa asia.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #2 on: September 01, 2005, 23:13:16 PM »
Jep, jos jenkeistä suoraan tuotu niin sillä 420A chryslerin koneella, siitä en valitettavasti osaa kertoa mitään kun ei ole kokemusta. Kenties muta klubilaiset joilla on tuommonen vekotin osaavat kertoilla siitä.

Tosiaan josku joku 420a ukkeli osais antaa hyviä vinkkejä.
« Last Edit: September 01, 2005, 23:13:37 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mircoolio

  • New Member
  • Posts: 5
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #3 on: September 01, 2005, 23:52:19 PM »
sen verran muistan kun sitä siinä hämäräs vilkaisin, niin siihen oli laitettu joku air intake kitti ja se oli kuskinpuolella, että ei sit tainnu olla mitsun kone... kumpaakos näistä koneista pidetään parempana ja kumpaankohan on kalliimat osat...??

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #4 on: September 02, 2005, 00:05:08 AM »
No mikäli vakiokoneella aikoo ajella niin ei kai niissä koneissa paljon eroa ole... Siihen Mitsun koneeseen vaan on toi viripalatarjonta paljon parempi kuin siihen kraisun koneeseen. Ja onhan siinä 420A koneessa niitä tyyppivikoja (öljyvuodot) mut niinkai niitä on Mitsun koneessakin (crank-walk 2G:ssä). Ja osat taitaa molempiin olla yhtä kalliita   :(

Mircoolio

  • New Member
  • Posts: 5
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #5 on: September 02, 2005, 00:42:20 AM »
no se vakiokoneella ajelu onkin vähä kysymysmerkki, kun vaikutti melko nuhaiselta se auto... auto on vain niin pirun hyvän näköinen kun tuunattu täysin jenkeis, että aivan väkisin tekisi mieli ostaa...=)  kuinkas onkos noissa vapareiden ja turbojen koreissa eroja..? jos joskus tulee intoa tekniikan vaihdolle..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #6 on: September 02, 2005, 02:25:11 AM »
420a koneessahan on se 140hp vakiona, kun tas 4g63 n/a:ssa 150hp. Koreissa ei ole eroja n/a tai turbo.
Käsittääkseni tuo 420a kone on aika paljon nihkeämpi kuin mitsun 4g63, mutta kyllä senkin ahtamalla saa mukavat tehot asfalttiin  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mircoolio

  • New Member
  • Posts: 5
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #7 on: September 02, 2005, 18:05:38 PM »
mut taas tormätään siihen ikuiseen ristuksenperkeleen päästömittaukseen jos edes yrittää tollasta turbottaa... taitaa olla helpointa vaihtaa koko tekniikka... tai unohtaa thuuning ja ostaa valmis turbovehje...=)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #8 on: September 02, 2005, 18:29:14 PM »
4G63 koneisen 2G:n oli vissiin joku turbottanut...? Vai muistanko väärin? Se nyt ei tietysti siltikään hyödytä 420A turbotusprojektia mitenkään...  :(

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #9 on: September 02, 2005, 18:52:36 PM »
Quote
4G63 koneisen 2G:n oli vissiin joku turbottanut...? Vai muistanko väärin? Se nyt ei tietysti siltikään hyödytä 420A turbotusprojektia mitenkään...  :(
Eikai ketään moista ole tehnyt tietääkseni, suomessa siis...

Quote
mut taas tormätään siihen ikuiseen ristuksenperkeleen päästömittaukseen jos edes yrittää tollasta turbottaa... taitaa olla helpointa vaihtaa koko tekniikka... tai unohtaa thuuning ja ostaa valmis turbovehje...=)

Näin on, eli päästömittaus vaaditaan, sekä sitten tehot pitää olla kun mittautetaan +20% 140hp, eli max. 168hp. Saa olla kun se käydään dynossa muutoskatsastusta varten. Toki nuo tehot helppo rajoittaa sen ajaksi, sitten taas nostaa ylös kun saanut muutoskatsastettua. Valmiita settejä 420a turbotukseen löytyy jenkeistä paljon...

Ja siis tekniikanvaihdos on sama juttu, ainoa tapa eclipse suomessa kun haluaa kilpiin turbolla on yllä mainittu...
« Last Edit: September 02, 2005, 18:54:09 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Mircoolio

  • New Member
  • Posts: 5
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #10 on: September 02, 2005, 21:42:47 PM »
mut eihän sitä mittausta sitten tarvi jos laittaa koko tekniikan alkuperäisestä turbovehkeestä.... onko kukaan utsinu että onko niissä  jenkkien turbosarjoissa missään mukana niitä todistuksia, ettei tarvis tehdä sitä päästömittausta...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #11 on: September 02, 2005, 21:57:42 PM »
Ei auta vaikka kuin laittas alkuperäsestä gs-t/gsx autosta tekniikan.

Turbomalleja ei ole ikinä eurooppaan tuotu mitsun toimesta. Kaikki ovat muuttoautoina ujutettuja. Autoa siis ei ole tyypitetty euroopan mihinkään maahan. Eikä täten löydy mistään todistusta että gs-t / gsx auton moottorin päästöt vastaavat suomessa olevaa us83 päästövaatimusta(tämä riittäisi 95vm saakka), 96-99 vuosien autoihin pitää sitten jo jokin eri todistus olla.

Ja tuota todistusta EI SAA mistään. Ei suomesta, ei jenkeistä, ei mistään euroopasta. Tästä on nyt jauhettu ja ihmetelty reilu vuosi, ja tuo päästömittaus + tehojenrajotus +20% dynossa on ainoa tapa saada virallisia teitä auto muutoskatsastettua.

 8-)

"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

ellips

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 56
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #12 on: September 02, 2005, 22:48:16 PM »
En nyt teme oikein ymmärrä miksi on niin vaikea saada jenkeistä päästöpapereita. Onhan noita tuotu ihan tuontiautonakin jenkeistä ja hyvin saatu kilpiin.Yhdysvaltojen EPA-päästötasot ovat voimassa 30.6.1996 asti, ja tämän jälkeen käyvät ainoastaan Euro-päästötasot.

ellips

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 56
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #13 on: September 02, 2005, 22:49:40 PM »
Tässä viel täydennystä:

Jos uusi moottori täyttää tarvittavat päästönormit niin silloin ei mitään mittauksia tarvita.

Vastaus AKElta:
Direktiivit (ETY ja EY tai EEC ja EC) ja E-säännöt (E-regulations ja ECE) ovat hyvin samankaltaisia ja eroavat lähinnä sen mukaan, mikä yhteisö ne on säätänyt. ETY tulee euroopan talousyhteisöstä, EY euroopan yhteisöstä ja E-säännöt tulevat yhdistyneistä kansakunnista. Yhdysvaltojen päästötasot ovat EPA:n (Ympäristönsuojeluvirasto) tai Code of Federal Regulations (liittovaltion sääntöjä) mukaisia. Päästötasojen yhteydessä tulee aika usein vastaan taso US-83, joka on oikeasti E-sääntö 83 (ilmeisesti johdannainen Yhdysvaltojen päästötasoista).



Jos vanhempi moottori täyttää vähintään samat päästövaatimukset kuin autolle (johon se aiotaan asentaa) on käyttöönottopäivänään vaadittu, se voidaan vaihtaa, vaikka moottori onkin vanhempi. 1993 alkaen on vaadittu, että tavallinen M1-luokan auto täyttää tietyt päästöjen raja-arvot. Päästöt eivät ole suoraan mistään direktiivistä, vaan Yhdysvaltojen mittaustavan mukaiset. Täältä löytyy ajoneuvon rakenteita ja varusteita koskevia vaatimuksia (päästöjen raja-arvot löytyvät kohdasta 46§ ja päästötestit 49§):

http://www.finlex.fi/linkit/sd/19921256

Tähän tulee muutos vuoden 1995 alusta, jonka jälkeen raja-arvojen katsotaan täyttyvän, jos päästöt ovat EY-hyväksytty direktiivin 70/220/ETY mukaisesti muutettuna direktiivillä 91/441/ETY (Euro 1). Saman vuoden (14.6.) aikana näiden lisäksi tulee vielä lisäys, jonka mukaan päästövaatimukset täyttyvät, jos päästöt ovat E-hyväksytty säännön n 83/01 B mukaisesti. Nämä käyvät tietysti aiemminkin. 1996 alusta käyttöönotetulle vaaditaan tiukemmat raja-arvot joiden katsotaan täyttyvän, jos auton päästötasot ovat EY-hyväksytty direktiivin 70/220/ETY mukaisesti muutettuna direktiivillä 94/12/EY (Euro 2) tai E-hyväksytty säännön n 83/03 mukaisesti

Näistä maininnat löytyvät:

http://www.finlex.fi/linkit/sd/19941122

http://www.finlex.fi/linkit/sd/19950849

Yhdysvaltojen EPA-päästötasot ovat voimassa 30.6.1996 asti, ja tämän jälkeen käyvät ainoastaan Euro-päästötasot.

Hannu Kuutti
Ajoneuvohallintokeskus

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #14 on: September 02, 2005, 23:05:29 PM »
Kuten olen tässä nyt painottanut monesti, niin nämä tosiaan pätevät konttorista riippuen.
Eli jos moiset löpinät hyväksyvät niin sittenhän sen moottorin voi vaihtaa.

Mutta täysin virallisesti kun ei ole suoraa paperia missä sanotaan että Eclipse GS-T:n / GSX:n 4g63dohc-turbo moottori vastaa juuri noita mainitsemiasi juttuja, ei tekniikanvaihdosta voi tehdä ilman päästömittauksia. Multa löytyy esim. paperi missä sanotaan 4g63dohc turbo koneen vastaavan juuri tuota us83 päästövaatimuksia, mutta virallisesti se ei kelpaa kun siinä lukee Galant autona eikä Eclipse.

Jenkeistä olen saanut lapun missä todetaan tuon psy-j.n GS-T:n(vin numero mainittu), vastaavan kaikkia jenkkien päästövaatimuksia. Jos konttori sen hyväksyy muiden samankaltaisten lätinöiden ohella mitä olit tuossa maininnut niin ihan mainiota.

Ja päätän tämän oman mussutuksen edelleen samaan päätelmään = Tekniikanvaihdos onnistuu ilman päästömittauksia jos tuuri käy ja inssi siellä konttorilla hyväksyy kaikki nuo yllämainitut asiat todisteena että Eclipsen turbomoottori vastaa vaadittuja päästövaatimuksia.
« Last Edit: September 02, 2005, 23:08:12 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #15 on: September 02, 2005, 23:12:39 PM »
Eli kuten sullakin, sait tuurilla kilpiin auton.
Mutta virallisten pykälien mukaan ei konttorin olisi pitänyt läpäistä autoa, ilman päästömittauksia. (Niin suomi rokkaa eikös)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

ellips

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 56
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #16 on: September 02, 2005, 23:25:13 PM »
No onhan tää kyl juu ihme maa kaikkinee ihmeellisine lakisääntöinee mist ne ei tiedä itsekkään mitään. Onhan toi aika arpapeliä lupien saaminen mutta onhan niitä autoja tuotu jonkin aikaa jenkeistä suomeen joissa ei ole tyyppareita eurooppaan. Japanin importteja sit ei saakaan suoraan tuotuna sieltä tänne kilpiin edes konttorilla jossa itse käytin.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #17 on: September 02, 2005, 23:27:58 PM »
Niin on tuotu, kun muuttoautona saa  tuoda vaikka 1920 luvun V24 koneen joka saastuttaa enemmän kuin ydinvoimalat, ja saa kilpiin jos se vain läpäisee normaali määräaikaiskatsastuksen  ;D Mutta samaa autoa ei välttämättä sitten saa kilpiin jos käyt hakemassa vkonloppu matkalla  :o

Suomi rokk'n'roll  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #18 on: September 03, 2005, 00:00:13 AM »
Quote
Niin on tuotu, kun muuttoautona saa  tuoda vaikka 1920 luvun V24 koneen joka saastuttaa enemmän kuin ydinvoimalat, ja saa kilpiin jos se vain läpäisee normaali määräaikaiskatsastuksen  ;D Mutta samaa autoa ei välttämättä sitten saa kilpiin jos käyt hakemassa vkonloppu matkalla  :o

Suomi rokk'n'roll  8-)

Aamen!  ;)

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #19 on: September 03, 2005, 10:08:14 AM »
Ugh!Katkera kalpeanaama on puhunut! ;D

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: kysymyksiä eclipsestä..
« Reply #20 on: September 03, 2005, 19:10:07 PM »
Quote
Ugh!Katkera kalpeanaama on puhunut! ;D

Laser taasen katsastettu vuodeksi eteenpäin, -turbotekniikalla.  ;D