Author Topic: Eclipse GS 1997 / tuiisa  (Read 108386 times)

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #100 on: May 12, 2008, 15:47:49 PM »
No parempi kai ne nokat on jättää öljyämättä jos kerran venttiilikoppa on auki, niin ei kerää pölyä nokkiin.
Ei siitä venttiilikopan avoimuudesta kannata nyt olla ylen huolissaan. Siitähän ne pölyt huuhtoutuu öljyn mukana suoraan öljypohjaan, ja sitten jäävät suodattimeen, kunhan kone käynnistetään joskus hamassa tulevaisuudesa.
En itse ainakaan sen takia lähtis öljyjä vaihtamaan. Muuten kyllä vois olla syytä vaihtaa öljyt kunhan on ajanut uudet nokat sisään.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #101 on: May 16, 2008, 12:53:08 PM »
Auto tuli vihdoin huollosta. Hintaa tuli 560 euroa.   :'(

Teki ihan sairaasti mieli polkea, mut ajelin iisisti et nokat tulee ajettua sisään. Puristuksissa ei ollut kuulemma mitään vikaa. Sain oheisen lapun mukaan, mutta en kyl osaa sanoa siitä mitään suuntaan tai toiseen.

Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #102 on: May 16, 2008, 13:40:24 PM »
Quote
Auto tuli vihdoin huollosta. Hintaa tuli 560 euroa.   :'(

Teki ihan sairaasti mieli polkea, mut ajelin iisisti et nokat tulee ajettua sisään. Puristuksissa ei ollut kuulemma mitään vikaa. Sain oheisen lapun mukaan, mutta en kyl osaa sanoa siitä mitään suuntaan tai toiseen.


Veloittivatko kuinka paljon tuon mittauksesta? Meinaan vaan, että tuommosessa helposti tulee maksettua hirveästi liikaa. Kun simppelin mittarin saan alle 10e ostettua jolla noi voi itse tarkastaa.

Mutta tuossahan näkyy melkein selkeästi nuo puristuspaineet, että ovat jokseenkin tasoissa ja ihan normaaleja. Kakkos sylinterissä näyttäis olevan ~6-7psi ero muihin, mutta käsittääkseni 14psi on max. ero mikä saisi olla.

Mitä kaikkea tolla 560e nyt tohon tehtiin? Vaihdettiin nokat ja tarkastettiin puristukset?
« Last Edit: May 16, 2008, 13:41:09 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #103 on: May 16, 2008, 13:58:43 PM »
Mulla jäi se erottelu autoon, mutta yritän muistaa laittaa sen tänne. Sen verran olin katsovinani, että jakopään purku ja kasaus oli 240 ja muistaakseni saman verran nokkien vaihto. Loppu oli varmaan se puristusmittaus. Ja tunti makso muistaakseni 60 euroa. Mutta joo, en todellakaan ole tyytyväinen siihen, että koko hommaan meni lopulta 2,5 viikkoa ja sitä ei näy hinnassa missään.

Nyt sitten vaan uutta pakosarjaa ja kattia vaihtamaan.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #104 on: May 16, 2008, 14:12:31 PM »
Quote
Mulla jäi se erottelu autoon, mutta yritän muistaa laittaa sen tänne. Sen verran olin katsovinani, että jakopään purku ja kasaus oli 240 ja muistaakseni saman verran nokkien vaihto. Loppu oli varmaan se puristusmittaus. Ja tunti makso muistaakseni 60 euroa. Mutta joo, en todellakaan ole tyytyväinen siihen, että koko hommaan meni lopulta 2,5 viikkoa ja sitä ei näy hinnassa missään.

Nyt sitten vaan uutta pakosarjaa ja kattia vaihtamaan.

Melko suolasta jos nokkien vaihdosta yli 200e ton jakopään purun lisäksi. Kun jakopää on purettu, niin niiden nokkien vaihdossa menee korkeintaan 5min  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #105 on: May 16, 2008, 14:55:28 PM »
Joo, en suosittele firmaa ja ajattelin jatkossa etsiä paremman.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #106 on: May 16, 2008, 15:09:59 PM »
Quote
Joo, en suosittele firmaa ja ajattelin jatkossa etsiä paremman.

Tee jos viitsit tonne huoltokokemuksia topikkiin oma tarina.(Tosin muista tehdä se samalla tyylillä kun kaikki muutkin siellä, niin pysyy selkeänä linja siellä.)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #107 on: May 16, 2008, 22:43:33 PM »
Ensi kokemukset nyt kun autoa on jo vähän sisäänajettu, niin voisin sanoa että erikoista. Auto pitää ihan eri ääntä ja kun oikein antaa lämää niin koko vehje tärisee aivan eri tavalla kuin ennen. Tehoa on kyllä tullut ihan mukavasti yläkierroksille. Ihan alhaalla, tyhjäkäyntilukemissa, on taas vähän pientä ponnettomuutta. Voisi olla, että säädettävät nokkapyörät olis tässä kohtaa paikallaan. En vieläkään uskalla lähetellä kunnolla, mutta nämä kokemukset tosiaan yhden polkasun perusteella. Mutta tehot menee mittaukseen vasta kuin putkisto on laitettu loppuun.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #108 on: May 16, 2008, 23:27:15 PM »
Quote
Ensi kokemukset nyt kun autoa on jo vähän sisäänajettu, niin voisin sanoa että erikoista. Auto pitää ihan eri ääntä ja kun oikein antaa lämää niin koko vehje tärisee aivan eri tavalla kuin ennen. Tehoa on kyllä tullut ihan mukavasti yläkierroksille. Ihan alhaalla, tyhjäkäyntilukemissa, on taas vähän pientä ponnettomuutta. Voisi olla, että säädettävät nokkapyörät olis tässä kohtaa paikallaan. En vieläkään uskalla lähetellä kunnolla, mutta nämä kokemukset tosiaan yhden polkasun perusteella. Mutta tehot menee mittaukseen vasta kuin putkisto on laitettu loppuun.

No eikö ne tehot/väännöt kannata nyt käydä mittauttamassa niin tiedät minkälainen vaikutus nokilla ilman säädettäviä fillareita.  

Persetuntumalta on minusta ihan turha sanoa mitään mistään. Tyyliin "Pakoputki rikki auto menee aina kovempaa"  ;)
« Last Edit: May 16, 2008, 23:29:03 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #109 on: May 25, 2008, 19:33:34 PM »
Uus pakosarja ja setti katille asti asennettu. Meni tosi hienosti ku sukka jalkaan. Valitettavasti en keksinyt miten saisin uuden katin vanhan tilalle, joten joudun turvautumaan Uiton hitsausapuun. Tarttis tosiaan käydä ne tehot mittaamas uudestaan.
Ai, kato se irtos...

MV

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 50
  • Eclipse GS -96
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #110 on: June 28, 2008, 15:10:53 PM »
Koskas käyt nämä tehot mittaamassa? Kiinnostaa vaan tietää auttoiko nämä viritykset mitään. :)
« Last Edit: June 28, 2008, 15:11:20 PM by MV »

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #111 on: June 28, 2008, 17:20:01 PM »
Quote
Koskas käyt nämä tehot mittaamassa? Kiinnostaa vaan tietää auttoiko nämä viritykset mitään. :)

Kunhan saadaan Uiton kanssa uus katti paikalleen, joka toivottavasti tapahtuu ens viikolla. Eli sit on vaihdettu nokat, pakosarja ja katti sitten viime mittauksen.

Jos ei ole tapahtunut reipasta muutosta niin myyn koko p*skan. No einy, sit pitää miettiä mitä seuraavaksi tehdään.  ;)
Ai, kato se irtos...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #112 on: June 29, 2008, 17:04:41 PM »
Olipa koomista luettavaa koko juttu kun vähään aikaan en oo lukassut kaikkia juttuja tältä foorumilta.

Yksi asia tuli mieleen. Ei se nokkien tuoma teho nyt autoa ala ravistaan. Ettei nyt olis ryssitty samalla tasapainoakselia väärään asentoon kun jakopää on ollut auki ?
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #113 on: June 29, 2008, 17:49:51 PM »
Quote
Yksi asia tuli mieleen. Ei se nokkien tuoma teho nyt autoa ala ravistaan. Ettei nyt olis ryssitty samalla tasapainoakselia väärään asentoon kun jakopää on ollut auki ?

Niin, toi on kyllä hyvä pointti. Tietysti on vaikea sanoa onko se ravistus todellista kun auto pitää niin erilaista ja kovaa ääntäkin kaikkien noiden virien jälkeen. Mutta kyllä äänet muuttui erilaisiksi nokkien vaihdon jälkeen nimenomaan korkeilla kierroksilla ja samoilla tuntuu kuin auto ravistaisi. Toisaalta siellä resonoi nyt kaikki muoviosat jo jonkun verran ettei tiedä heiluuko auto tosiaan vai johtuuko se vaan siitä helinästä mikä sisällä soi.

Voiko tota tasapainoakselia tarkistaa mitenkään avaamatta? Ravistus varmaan pitäisi tuntua ihan paikallaan korkeilla kierroksila?

Jos sää sallii niin laitetaan huomenna Uiton kanssa uus katti paikalleen ja saan sitten samalla toisen mielipiteen ravistaako auto todella.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #114 on: June 29, 2008, 18:34:44 PM »
Katselin noista räjäytyskuvista missä se tasapainoakselin rulla on ja kyllä on pahassa paikkaa. Saas nähdä mitä sille pystyy tekemään. Sinne samaan liikkeeseen ei kyllä tee mieli viedä enää autoa edes takuulaittoon.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #115 on: June 29, 2008, 23:05:19 PM »
Pitää nyt vielä kirjoittaa kun toi asia jäi niin vaivaamaan. Kävin äsken koeajamassa ton tärinän takia ja ei se kyllä mitään tärise. Siinä vain moottoriääni vaihtelee erikoisesti riippuen kierroksista ja siinä päälle 6500 kierroksen äänet ovat jo sisällä tosi kovat. Saa nähdä muuttuvatko äänet vielä kerran johonkin suuntaan kun tulee paremmin virtaava katalysaattori.

Otan huomenna vielä Evoscanilla logia ja katon, ettei siellä näy mitään erikoista.
Ai, kato se irtos...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #116 on: June 30, 2008, 20:43:50 PM »
No hyvä ettei vispaa. En ole nähnyt ikinä livenä 4g63 mosaa jossa tasapaino akseli on väärällä jaolla, mutta uskoisin että sen huomaisi. :)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #117 on: July 03, 2008, 08:58:34 AM »
Evoscanin uus versio 2.3 ei saa jostain syystä yhteyttä Ecuun. Käsittämätöntä. Asennan takaisin version 1.0, jos sillä lähtisi logit pyörimään.

Uuteen versioon oli ekan kerran kirjoitettu auki mitä eri parametrit tarkoittavat ja millaisia ongelmia "väärät" arvot tarkoittavat. Tosin parametrien kaavat olivat hieman muuttuneet, mutta kyllä ne kaavat voi kopsia versiosta toiseen.

Tänään yritetään taas Uiton kanssa sovittaa aikataulut niin, että katti saataisiin paikalleen. Jos onnistuu, niin yritän päästä rullille huomenna.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #118 on: July 03, 2008, 10:41:49 AM »
Jaahas, selvisi syykin tohon Evoscan ongelmaan. Se ei vaihda näemmä tota Com-porttia ja siksi ohjelma ei saanut yhteyttä. Noh, nyt toimi ja logia tuli. Alustavassa tulosten tarkistuksessa ei löydetty yhtään ongelmaa.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #119 on: July 04, 2008, 13:26:52 PM »
Uus katalysaattori saatiin eilen Uiton kanssa paikalleen.

Yritin tänään päästä dynoon, mutta Sporttiauto Naantalissa ilmoitti ettei tänään ehdi ja Häkkinen oli lomilla ens viikkoon. Jos joku tietää Turusta tai läheltä hyvän dynon niin vois ilmoittaa asap.

Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #120 on: July 04, 2008, 14:26:00 PM »
Quote
Uus katalysaattori saatiin eilen Uiton kanssa paikalleen.

Yritin tänään päästä dynoon, mutta Sporttiauto Naantalissa ilmoitti ettei tänään ehdi ja Häkkinen oli lomilla ens viikkoon. Jos joku tietää Turusta tai läheltä hyvän dynon niin vois ilmoittaa asap.


Noi ennen ja jälkeen dynotukset ois hyvä tehdä aina samassa dynossa samoilla laitteilla, että olis luotettavat.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #121 on: July 07, 2008, 13:25:31 PM »
Noniin, alla lähtötilanne. Muutokset olivat tässä kohtaa alumiini UDP, vapaavirtaussuodatin ja putkiston vaihdettu 2.5 tuumaiseen katilta loppuun.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #122 on: July 07, 2008, 13:29:01 PM »
Sitten alla on tehty edellisten lisäksi seuraavat: katalysaattori 2,5", pakosarja ja cat camssin stage 2 nokka-akselit. Lähtötilanteen huipputehot 104.0 kW (6340 1/min) ja maks. vääntö 177.3 Nm. Muutosten jälkeen 113.6 kW (6640 1/min) ja maks. vääntö 176.9 Nm.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #123 on: July 07, 2008, 13:32:50 PM »
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen. Jokainen voi päätellä paljon kilowatti noissa virityksissä on maksanut, eli jotain on mennyt kyllä hukkaan. Nokista ei selvästi ole tullut odotuksen mukaista tehoa ja putkiston loppuun asti avartaminen ei ole tuonut vääntöä (tietty nokkien vaihto samaanaikaan ei auta kyllä kertomaan mitä tossa on tapahtunut).
Ai, kato se irtos...

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Eclipse GS 1997 / tuiisa
« Reply #124 on: July 07, 2008, 15:12:07 PM »
Osien vaihdolla ei yleensä tule valmista vaan sit alkas se "tuunaaminen" eli moottorin säätäminen. Tuo nokkien ajoituksen tarkastus vois olla hyvä juttu. Jotkut nokat ovat melko kohdallaan alk.per. ajoituspyörillä mutta hyvä  se ajoitus olis tarkastaa.
Niillä on kumminkin suuri merkitys koko moottorin toimintaan.

« Last Edit: July 07, 2008, 15:26:35 PM by zalama »