Author Topic: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis  (Read 84054 times)

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #75 on: December 31, 2005, 20:29:13 PM »
Minimeet, puolet oli humalassa ja puolet köh  ::)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #76 on: December 31, 2005, 20:47:20 PM »
Ja DSM kalustoa kokonainen auto jopa paikalla  ;D

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #77 on: December 31, 2005, 23:14:06 PM »
älkäähän nyt pojat ;D ;D

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #78 on: January 08, 2006, 02:35:28 AM »
Jes! Ahtin ja uusi pumppu vaihdettu toissapäivänä. Kyllä viheltää.  ;D Ahtopaineruuvia piti kääntää aika lailla pienemmälle, vanhoilla 14B-1.0bar-asetuksilla pompsahti ekalla vedolla mittari tappiin hetkeksi, sitten fuel-cutin kautta johonkin 1.5bar... Nyt kun säätelin tarkemmin, nousee ahdot hallitusti noin 1.1bar asti kunnes jossain 5000-6000rpm kohdalla alkaa nousemaan. Boost-creep siis. Omaa laiskuutta kun ei viitsinyt portata ahdinta. Pitänee selvitellä vielä josko ajaisi ulkoisen dumpin kautta vai mitä sitä tekis.

Bensapumpun vaihto oli suht helppo homma, purku, vaihto ja kasaus alle tunti. Tästä ajasta noin 30min pumpun paskaisten pienten mutterien avaamiseen.

Kuvia turbon vaihdosta on kamerassa odottamassa inspiraatiota, bensapumpun vaihdosta on niin hyvät FAQit netissä etten katsonut tarpeelliseksi tehdä uutta, hence no pictures, varsinkin kun AWD ohjeet koskettaa murto-osaa tämän forumin väestä.
« Last Edit: January 08, 2006, 02:36:05 AM by hopsis »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #79 on: January 14, 2006, 15:47:05 PM »
Ihan kotoinen tunnelma tuli toisen AWD Laserin kyydissa.Kiitokset!

Se miehekas 4" downpipe ja muu putkisto kylla virtaa nii hyvin etta ne suorastaan imee sen vakio hukkapostin auki, heh.
Mulla on  tosiaan suurennettu se lappa ja ei ole mitaan ongelmia, tosin putkisto on vaan 3" ;)   Ehka helpoin olis vaihtaa pakosarja johon sais sen ulkoisen dumpin.

Niin paineet on nyt siina 1 bar, mutta kokeiltu on 1,5 paineilla.Ei vaan nuo nykyiset valiaikaiset paineputkistot kesta enempaa.
« Last Edit: January 14, 2006, 15:47:40 PM by zalama »

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #80 on: January 14, 2006, 18:55:38 PM »
Nooh, pitää nyt miettiä tuota pakosarjaa. Olisko se sitten se 2G ulkoisella dumpilla vai joku tubular. Jos nyt ensin fiksais FuelCutin pois.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #81 on: January 25, 2006, 19:25:51 PM »
FuelCutin pois hoitaminen on nyt sillä asteella että luulen ettei kyseessä olekaan fuelcut. Asiasta nyt paljon jenkkifoorumeilta opiskellut ja luulen että kyseessä on joku muu häikkä. Selvitystilassa siis vielä.

Kyhäilin kuitenkin tuollaisen palikan joka sopii turbolta välkkärille lähtevään letkuun ja johon saa ihan tavallisella tubeless-venttiilillä painettua ilmaa. Siis vehje jolla pystyy hakemaan mahdollisia painevuotoja järjestelmästä. Ja löytyihän niitä... Välijäähdyttimen tuloletkun vuotaa juuresta (ihan vähän, mutta huomaa kuitenkin). Putsasin pintoja ja vedin hätäpäissäni runsaasti silikoonia tiivisteeksi mut eihän se pitään alkanu. Täytyy uusia niitä letkuja. Toinen selkeä vuoto löytyi kaasuläppäkotelolta, tarkemmin kaasuläpän akselin päätytiivisteistä. Se on nyt korjattu uusilla O-renkailla. Samoin BISS-ruuvi sai uuden O-renkaan.

Kamala homma tuon kaasuläppäkotelon purku ja kasaus, en suosittele heikkohermoisille. Tästä löytyy sen verran pätevä FAQ http://www.plymouthlaser.comista etten lähtenyt edes kuvia räpsimään. Vaeltava tyhjäkäynti asettui täysin normaaliksi tämän rempan jälkeen :)

Lisäksi kampikammioon vuotaa jostain painetta, öljykorkista kuuluu puhinaa kun välkkäriin painaa ilmaa... Not good. Männänrenkaat tai venttiilivarren kumit siis valskaa. Huomenna meen mittaan puristukset, ne nyt sit jotain kertoo. Samalla pitää tarkistaa sytkän ajoitus, josko sieltä löytyis syy tuohon pätkimiseen.

Uudet takaluukun pumput löyti paikkansa tänään, prototyyppiasteella sovittelin niitä irtonaisia pumppuja konepeltiinkin, saa nähdä jos joskus jaksais askarrella...

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #82 on: January 26, 2006, 22:04:28 PM »
Löytyykö noi O-renkaat näillä mitoilla --> 1/2 X 3/8 X 1/16

                                                               #7 O-RING

                                                             STK NO 35724B

                                                           DANCO COMPANY

ja mistäs muuten hankit ne? paljon makso ja oliko muun värisiä?  :D

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #83 on: January 26, 2006, 23:06:39 PM »
No löytyy varmaan noillakin. Samat mitat mulla oli paperilapulla (sekä vielä milleiksi muutettuna  ;)). Mut ite purin kaasuläppäkotelon atomeiksi ja menin sit osien kanssa ihan tarvikeliikkeestä hakemaan sopivia O-renkaita. Yleensä noita löytyy sellainen laatikollinen erikokoisia joka paikasta. Maksoivat noin euron kappale  ;D, ei siinä muuta ihmeellistä ole kuin se, että kestävät öljyä eivätkä ole liian vahvoja. Liian jämptit O-renkaat kun saattavat ahdistaa kaasuläpän akselia tai pahimmassa tapauksessa hirttää kaasuläpän vaikka täysin auki kun akseli jumittaa tiivisteistään.

Värejä en lähtenyt miettimään, on toi konehuoneen color coding vielä siinä vaiheessa että mustia osia kehtaa käyttää. Varsinkin tuollaisissa paikoissa jotka ei näy ilman puolen tunnin purkamista  ;D
« Last Edit: January 26, 2006, 23:07:18 PM by hopsis »

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #84 on: January 27, 2006, 00:02:25 AM »
Niinjuu, ne puristusmittausten tulokset. 1. mukista eteenpäin: 10,5-10,5-10,25-10,5. Eli ei kai ihan kauhean huonosti. Otetttiin varmuuden vuoksi kahteen kertaan joka sylinteristä ja nuo siis pitänee paikkansa. Voittaja veikkaa tässä vaiheessa venttiilin juurikumeja syyksi ahtopaineen pääsyyn öljytilaan.

Pitää toistaa vielä tuo boost-leak testi ja tsekata tuleeko öljytikun putkesta painetta vai pelkästään (tai selvästi enemmän...) yläkerrasta. Sillä selviää vuotaako tosiaan juurikumeista vai jotain muuta. Periaatteessa ainoat paikat joista tällaista blow-by efektiä voi tulla on turbon sisäpuoleisista tiivisteistä, juurareista tai männänrenkaista.

Turboa ei ole syytä epäillä, se kun on uusi. Männänrenkaat ei voi kovin kehnot olla kun noin tasaiset ja hyvät puristukset kuitenkin. Jäljelle jää venttiilinvarren kumit - eikö? Ideoita?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #85 on: January 27, 2006, 00:15:50 AM »
Mitäs noi lukemat moisia on, mimmoisella mittarilla ne on mitattu? Puristuksethan ilmotetaan esim turbossa 1g turbossa 7.8. Mitens sulla noin korkeat vai miten nuo on oikein?
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #86 on: January 27, 2006, 13:42:39 PM »
Puristussuhde on eri asia kuin puristuspaine. Puristussuhde on tosiaan 7.8 mut toi puristuspaine on sit jotain muuta, varmaan uudella moottorilla jossain 11-12 välissä.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #87 on: January 27, 2006, 14:27:04 PM »
Quote
Puristussuhde on eri asia kuin puristuspaine. Puristussuhde on tosiaan 7.8 mut toi puristuspaine on sit jotain muuta, varmaan uudella moottorilla jossain 11-12 välissä.
Aivan..tietenkin...Mietin vain että onkohan ainoa tapa tuo suhde saada selville normaalit laskukaavat palotila/mäntä yms yms vai saako tuon paineen avulla jotenkin laskettua...  Ei koskaan ole tullu perehdyttyä tuohon..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dugeroow

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 41
  • dsm
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #88 on: January 27, 2006, 15:01:04 PM »
Puristussuhdehan ei muutu autossa mihinkään ellei palotilan tilavuutta muuteta (Kannen madallus, uudet männät tms.) osoitteessa http://www.globalcar.com/technicaldata.htm löytyy todella monen automallin teknistä tietoa, myös moottorin puristussuhteet. Jos puristussuhdetta on muutettu pitää uusi puristussuhde laskea koko palotilan koko / palotilan koko kun männät ovat ääriasennossa. Ja noihin on muuten olemassa netissä aika hyviä laskureita jos tietää esimerkiksi alkuperäisen puristuksen tai männän iskun pituuden ja muuttuneen arvon.  Nimimerkillä kantta madaltaneena.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #89 on: January 27, 2006, 15:13:29 PM »
Quote
Puristussuhdehan ei muutu autossa mihinkään ellei palotilan tilavuutta muuteta (Kannen madallus, uudet männät tms.) osoitteessa http://www.globalcar.com/technicaldata.htm löytyy todella monen automallin teknistä tietoa, myös moottorin puristussuhteet. Jos puristussuhdetta on muutettu pitää uusi puristussuhde laskea koko palotilan koko / palotilan koko kun männät ovat ääriasennossa. Ja noihin on muuten olemassa netissä aika hyviä laskureita jos tietää esimerkiksi alkuperäisen puristuksen tai männän iskun pituuden ja muuttuneen arvon.  Nimimerkillä kantta madaltaneena.
Eipä näistä asioista ollut puhetta, nämähän on selvää...
Puhe oli lähinnä siitä että tsekkais onko tuossa mosassa vakio puristussuhde, ties vaikka joku iskeny sinne erilaiset männät josku  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #90 on: January 27, 2006, 15:53:08 PM »
Quote
Quote
Puristussuhde on eri asia kuin puristuspaine. Puristussuhde on tosiaan 7.8 mut toi puristuspaine on sit jotain muuta, varmaan uudella moottorilla jossain 11-12 välissä.
Aivan..tietenkin...Mietin vain että onkohan ainoa tapa tuo suhde saada selville normaalit laskukaavat palotila/mäntä yms yms vai saako tuon paineen avulla jotenkin laskettua...  Ei koskaan ole tullu perehdyttyä tuohon..

Ei ainaskaan tavallinen auton tuunaaja. nokat ja nokkien ajoitus vaikuttaa tuohon. Eli siis emme voi alkaa laskea siitä että palotilan tilavuus on x jota sitten puristetaan x määrään niin paljonko paine nousee pytyn sisällä.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #91 on: January 27, 2006, 16:10:24 PM »
Eli rankasti yksinkertaistettuna puristussuhde 7.8 tarkoittaa sitä että esim. sylinterin pituus on 7.8cm ja männän ykk:ssa jäljellä on 1cm.

Onko muut mitanneet puristuksia omista koneistaan? Eikös tuo puristuspaine pitäisi olla aika lailla sama vaparissa kuin tbossakin? Lähinnä mietin että miten hyvät nuo 10,5 puristukset todellisuudessa on.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #92 on: January 27, 2006, 16:13:10 PM »
Mitä yksikköä mittaris näyttää siis?   :P
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #93 on: January 27, 2006, 16:38:14 PM »
näyttää varmankin bar...


mulla tais olla 12.5 tms... eikö tämä tieto lue workshopmanuaalissa PSI:nä...
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #94 on: January 27, 2006, 18:30:53 PM »
Psi:t saa sit jakaa neljällätoista (x/14) jotta pääsee bareihin. 10,5stä on pitkä matka 12,5 puristuksiin...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #95 on: January 27, 2006, 20:34:00 PM »
Katoinpas noi, eli turbon on:

- standard: 164 PSI / 11.3 bar
- limit: 114 PSI/ 7.8 bar

ja toi sun oli 10.5 bar -> 152 psi
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #96 on: January 28, 2006, 03:36:02 AM »
Mitä toi "limit" sitten tarkoittaa?

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #97 on: January 28, 2006, 18:34:09 PM »
alaraja
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #98 on: February 12, 2006, 17:48:16 PM »
Tänään taas tuli testattua auton luotettavuutta... Voi jeesus mitä puuhaa. MCF:n jääratapäivillä oltiin ajamassa niin ensimmäisen 10min jälkeen alkoi käymään kolmella. No vika löytyi helposti puolasta irronneesta tulpanjohdosta. Sitten toisen ajoreissun jälkeen ei kaasu enää palauttanut. Mekanismi ei ollut jumissa mistään, sisempi palautusjousi vaan oli lentäny pois paikaltaan. Mahdoton ajaa kun hirtti kierrokset johonkin 5000rpm joka kerta kun kaasua painoi.

Eihän siinä muu auttanut kun hakea naapurista työkaluja lainaan ja raksia koko saatanan kaasuläppä kaikkineen kilkkeineen siellä pihalla irti. Purkaessa selvisi että niiden palautusjousten sisällä oleva muovinen holkki oli haljennut ja tästä syystä sisempi jousi pääsi pois paikaltaan. Siihen holkkiin piti sitten modailla leathermanilla uusi ehjä hahlo jousta varten. Näin toimittiin ja käsin kokeillen vaikutti toimivan ihan hyvin.

Nooh, palikat kasaan, autoon kiinni ja kokeilemaan. Ei wörki, patentti ei ilmeisesti oikein toimi. Kävin kuitenkin pari kierrosta ajamassa tällä setupilla. Varsin mielenkiintoista kun kurveissa ei pysty vähentämään kaasua, jarrupolkimella sentään sai vähän vauhtia himmailtua. Kytkintä ei kannata erehtyä painamaan, silloin mennään varmasti pihalle.

Vähän aikaa raavittiin taas päätä ja lähdettiin sitten siitä naapurin verstaalta etsimään jonkinlaista vetojousta jonka voisi patentoida kaasuvivustosta johonkin kiinni. Sopiva jousi löytyi ja tällä hetkellä se onkin surrilangalla iskarin poikkituen ympäri kaasuvivustossa kiinni. Taas potkii, ainakin niin kauan että saa ehjän holkin hommattua sinne kaasuvivustoon...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Laser RS Turbo AWD 1992 / hopsis
« Reply #99 on: February 13, 2006, 12:30:30 PM »
Joo ja se ihana röpötys, mitä kuuntelin ja kattelin ennen kun se kaasuläppäantautu.... Kun tuskin se sun kaveris sitä rajottimelle hakkas  :-/



edit: Ja ei muuten olis paha nakki laittaa noihin takakontin varaosiin just paria eri kappaletta vetojousta ja surrilankaa/nippusiteitä....
« Last Edit: February 13, 2006, 12:32:01 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.