Author Topic: 1g diagnostiikka portin ongelma.  (Read 13341 times)

tiefighter

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
1g diagnostiikka portin ongelma.
« on: February 14, 2013, 20:55:53 PM »
eli minulla on tuommoinen 1g eclipse gsx.
rakentelin siihen loggerikaapelin palmille kaikki on toiminut hienosti koko alkutalven.
sitten päätin vaihtaa palmin värinäytölliseen malliin jonka takia jouduin tekemään uuden kaapelin. tällä setupilla oli toisinaan pieniä häiriöitä signaalissa mutta pääosin toimi kuitenkin moitteetta.
jossain vaiheessa pätkiminen paheni ja lopulta toiminta loppui kokonaan.
tämän jälkeen olen rakentanut kaapelin uusiksi 5 kertaa. yrittänyt yhteyttä kolmella eri palmilla ja jopa ohittanu auton diagnostiikka pistokkeen ja kytkenyt palmin suoraan ecun pistokkeeseen minkäänlaista yhteyttä saamatta.
diagnostiikkapistokkeeseen tulee kuitenkin se analoginen pulssi niinkuin pitää silloin kun diagnostiikkapistokkeen nastoja 10 ja 12 ei ole yhdistetty.

minulta vain alkaa kertakaikkiaan ideat loppumaan ja tuo loggeri toisi huomattavaa lisävarmuutta säätämiseen.
« Last Edit: February 14, 2013, 21:05:27 PM by tiefighter »

tiefighter

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #1 on: April 27, 2013, 17:48:37 PM »
yhä hullummaksi menee.
nyt alko sekoileen seokset pienillä kierroksilla. käy siis ihan jumalattoman laihella (afr 19-22), niin laihalla että nippanappa pysyy käynnissä.
uusittu viimeaikoina bensapumppu, suodatin, painesäädin, suuttimet, tulpat, tulpan johdot, maftranslator ja 3" gm-maf.
tarkastettu ongelman ilmenemisen jälkeen, maf, maf translator, ilmavuodot, suuttimet ja polttoaine puoli.  ei tunnu mitään järkevää vikaa löytyvän.
vika siis ilmeni nyt keväällä melko yhtäkkiä samoin kuin tuo diagnostiikkaportin ongelma joka ei siis sekään ole selvinnyt

alkaa pikkuhiljaa epäilyttää että onko moottorin ohjausyksikkö oikeasti menossa rikki, voiko esim kuivuneet kondensaattorit aiheuttaa tämmösiä vikoja?

normi ajossa siis kaikki toimii niinkuin pitää, samoin kuin vedossa, tyhjäkäynti ei vain ole siellä päinkään

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #2 on: April 28, 2013, 15:35:33 PM »
ECU:n tyhjjäkäyntipiirissä voi olla vika hyvinkin, kannattaa silmämääräsesti tarkistaa piirilevy ja konkat etteivät ole vuotaneet ja, että kaikki on puhtaan näköistä. Tai suoraan viedä johkin huollettavaksi / hommata toimiva yksilö millä testata.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #3 on: April 29, 2013, 16:49:36 PM »
Mullakun aikoinaan oli huono ECU (ilmeisesti konkat) seokset sekosi kovilla kuormilla, muuten toimi ihan ok.

Tyhmä kysymys tähän, mutta miten se tyhjäkäynti moottori ja kanavat? Voisko vuotaa mistään EGR venttiilistä tms?



tiefighter

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #4 on: May 08, 2013, 15:18:37 PM »
konkat nyt vaihdettu. ecu sisältä kuin uusi, eli silminnähden ei mitään vikaa.
jostain lueskelin että samankaltaista sekoilua seoksissa voi aiheuttaa vuotava pakosarja, pakosarja kyllä vuoti ja tuli hommattua uusi tilalle. vika ei siltikään kadonnut.

autossa siis kiinni fic 850 suuttimet joilla kaikki on toiminut niinkuin pitää.

maf translatorista muutin suuttimien asetukset vastaamaan 460 suuttimia ja sain auton käymään ihan hyvää tyhjäkäyntiä. luonnollisesti ajossa kävi aivan liian rikkaalla. pienen testilenkin jälkeen tulin pihaan, nyt käy laihalla jo noillakin asetuksilla. eli ecu säätää itseään kokoajan enemmän väärään suuntaan tai sitten jossain on todellakin paha / paheneva ilmavuoto, tosin jarrucleaneria suihkuttelin imusarjan ympäristöön enkä ainakaan näin löytänyt vuotoja.

valitettavasti vara ecua en tähän hätään taida mistään saada.
pitäneekö rueta siirtymään megasquirtiin?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #5 on: May 10, 2013, 00:06:11 AM »
Missäpäin sijaitset? Mulla olis ylimääränen 1g turbon ecu (manuaalivaiht.) tuossa mikä joutais lainaan tarvittaessa.

Mihinkä lukemaan on bensapaineet säädetty? Onko toi gm maf vakiopaikalla vai välijäähyn ja imusarjan välissä? Paljonko ne kierrokset on tyhjäkäynnillä / heijaako yhtään?

Vuodot löydät kotikonstein helpoiten ilman savukoneita kun törkkäät turbon imupuolelle kompuralla ilmaa ja kuuntelet mistä alkaa suhisemaan.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #6 on: May 10, 2013, 10:21:39 AM »
Nii tää mullakin jonkun aikaa ollut Ecli oli -90 mallia, et kannattaa muistaa ECU:a kokeillessa että se nokka-akselin anturi CAS johdotus oli siinä vuosimallissa hieman erilailla. Muistelin et jotain muutosta johdotukseen joutus tekee jos laittaa uudemman ECU:n.
Muistelin myös että kerran koitin paikallaan kaasutellen ihan vaparinkin ECU:lla ja kävi turbo silläkin...

Eikä se EGR venttiili ollut jumittunut auki tai vuoda? Senhän vois poistaa ja laittaa peitelevyn ihan varmuuden vuoksi:
http://www.extremepsi.com/store/product.php?productid=18770&cat=0&page=1

Niin ja sit vielä se "PCV" vastaventtiili imusarjassa vois olla hyvä tsekata.
« Last Edit: May 10, 2013, 10:36:31 AM by zalama »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #7 on: May 10, 2013, 11:44:27 AM »
Uudemmalla eculla joutuu ainoastaan vaihtamaan kahden johdon paikkoja ECU:n puolelta. Mutta sattumoisin tuo mun ylimääränen ecu on juurikin 90 vuosimallista  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tiefighter

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #8 on: May 19, 2013, 20:21:49 PM »
egr on tuossa blokattu ja huohotin putkessa ylimääräinen vasta venttiili.
maf oli asennettu coolerin ja imusarjan väliin, mahdollisimman lähelle imusarjaa

tämä mysteeri jäänee minun osalta mysteeriksi ms2 extra asennettu ja ensi säätöjä alettu hakemaan. auto käy jo nyt nätimpää tyhjäkäyntiä kuin vakio eculla koko minulla olo aikana. normaali käyttöalue siis tämän päivän aikana haettu suurinpiirtein kohdalleen ja toimii todellakin paremmin kuin koskaan ennen.

eli ecu, translator ja maf jää nurkkiin pölyttymään.

mutta kiitokset jokatapauksessa avusta.
« Last Edit: May 19, 2013, 20:33:27 PM by tiefighter »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #9 on: May 24, 2013, 15:32:13 PM »
Allright! Siis Mega Squirt DSM ? Tuosta vois saada hyväm rakentelu topicin.
Ite piti aikoinaan laittaa MS1 omaan laseriin, mutta nyt tänä keväänä saatu mitsun turbolla ahdettu Bandit 1200 motskari käymään sillä  :D

narvjuha

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • GSX 1,5G
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #10 on: May 24, 2013, 15:47:14 PM »
Allright! Siis Mega Squirt DSM ? Tuosta vois saada hyväm rakentelu topicin.
Ite piti aikoinaan laittaa MS1 omaan laseriin, mutta nyt tänä keväänä saatu mitsun turbolla ahdettu Bandit 1200 motskari käymään sillä  :D

Rakentelutopiccia odotellessa...   ::)

tiefighter

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: 1g diagnostiikka portin ongelma.
« Reply #11 on: May 27, 2013, 10:43:53 AM »
alkaahan tuossa pikkuhiljaa olla sen verran jo kaikkea pikkumuutosta että pitäis kai jossain vaiheessa niistä tännekkin pikku tarinaa laittaa.
megasquirt tuohon istuu suhteellisen kivuttomasti. pari pikku muutosta piiriin ja mega menee suoraan alkuperäiseen johtosarjaan, lisäksi asentelin gm imuilman lämpömittarin alkuperäiseen maffin liittimeen konehuoneessa. ylimääräisiä johtoja ei megalle tarvinnu vetää, ainoastaan imusarjan paine putki joka siis sekin tuli viereen jo valmiiksi ahtopaine mittarille.
« Last Edit: May 27, 2013, 10:47:41 AM by tiefighter »