Author Topic: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa  (Read 9996 times)

koo

  • New Member
  • Posts: 4
    • View Profile
Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« on: December 16, 2012, 16:59:38 PM »
Moro!

Eli tällänen ongelma '94 GS Eclipsessä: Auto käy paikallaan tyhjäkäyntiä hyvin ja tasaisesti, pysyy n. 900 paikkeilla, ei heittele mihinkään vaikka kaasuttelisikin, palautuu aina tuohon samaan ~900. Jos auto kuitenkin liikkuu edes pikkasenkin, vaikka muutamaa kilsaa tunnissa, kytkimen pohjaan painaessa tyhjäkäynti tippuu matalalle, n. 300-600. Samoin jos ajaa vaikkapa neljääkymppiä ja alkaa hidastamaan liikennevaloihin kytkin pohjassa, kierrokset tippuu todella matalalle. Siitä se sitten aika nopeasti nousee takaisin tuonne 900 paikkeille, mutta käväsee tosi matalalla. Muutaman kerran käynyt niin matalalla että sammunut. Vielä oudommaksi ongelman tekee se että kun akun ottaa irti, antaa jonkinaikaa olla ja laittaa akun takaisin kiinni, ongelma poistuu joksikin aikaa, n. 100km-300km ajaksi. Sitten alkaa taas oikutella, eikä tota akkua jaksais joka toinen päivä repiä irtikään...  :-\

Osaisitteko sanoa mikä mahtais olla ongelman aiheuttaja? ECUssa vikaa?
« Last Edit: December 16, 2012, 17:26:13 PM by koo »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #1 on: December 16, 2012, 21:51:00 PM »
Onko mihinkään tyhjäkäynnin säätöihin koskettu? Vika alkoi vaan ykskaks?

Tyhjäkäyntimoottori voi olla myös sökönä (jos ei ecu:ssa tai muualla vika), ei ole kovin harvinaista.

Mittaa ja testaa tyhjäkäyntimoottori / lue vikakoodit. Noista ois hyvä lähteä eteenpäin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

koo

  • New Member
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #2 on: December 17, 2012, 02:05:30 AM »
Onko mihinkään tyhjäkäynnin säätöihin koskettu? Vika alkoi vaan ykskaks?
Ei tietääkseni oo mihinkään säätöihin koskettu ja vika ollut niin kauan kun tuon auton omistanut..

Tyhjäkäyntimoottori voi olla myös sökönä (jos ei ecu:ssa tai muualla vika), ei ole kovin harvinaista.
Mittaa ja testaa tyhjäkäyntimoottori / lue vikakoodit. Noista ois hyvä lähteä eteenpäin.
Pitänee tehdä näin. Tyhjäkäyntimoottori ilmeisesti sijaitsee jossain ilmanputsarin alapuolella ja ECU siellä radion alapuolella, ainakin tälläisen käsityksen sain pienellä googlauksella? :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #3 on: December 17, 2012, 15:17:35 PM »
Tyhjäkäyntimoottori on kaasuläppäkotelon alaosassa. Ja ECU tosiaan on siellä keskikonsolin takana.

Ei välttämättä tähän vaikuta, mutta ei se haittaakaan tee. Tarkistaa/ säädä tarvittaessa perus tyhjäkäynti. Eli BISS ruuvia säätämällä, jos ei tuttu homma niin alla linkissä ohjeet.

http://www.vfaq.com/mods/BISS-1G.html
« Last Edit: December 17, 2012, 15:22:24 PM by teme »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

koo

  • New Member
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #4 on: December 18, 2012, 19:29:11 PM »
Seelvä :)

Osaisitko vielä sanoa onko noissa amerikan mallin eclipseissä / turbollisissa 4G63 eclipseissä sama tyhjäkäyntimoottori kun euroopan malleissa? Ebaysta kun tuntuu niitä löytyvän suht edulliseen hintaankin :)
« Last Edit: December 18, 2012, 19:49:19 PM by koo »

koo

  • New Member
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #5 on: December 18, 2012, 19:43:49 PM »
E: Tuli viesti vahingossa toiseen kertaan kun piti muokata :-[
« Last Edit: December 18, 2012, 19:49:57 PM by koo »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti matala auton liikkuessa
« Reply #6 on: December 18, 2012, 21:05:09 PM »
Seelvä :)

Osaisitko vielä sanoa onko noissa amerikan mallin eclipseissä / turbollisissa 4G63 eclipseissä sama tyhjäkäyntimoottori kun euroopan malleissa? Ebaysta kun tuntuu niitä löytyvän suht edulliseen hintaankin :)

Kaikissa niissä on sama. Ainoina eroina, että ainakin ekassa vuosimallissa oli kiinteällä johtosarjalla, kun uudemmissa vain liitin. Muuten samoja. Kannattaa siis ostaa versio jossa ei ole johtosarjalla vaan pelkkä liitin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"