Author Topic: Eclipse GSX 1992 / narvjuha  (Read 9223 times)

narvjuha

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • GSX 1,5G
    • View Profile
Eclipse GSX 1992 / narvjuha
« on: July 25, 2012, 03:10:15 AM »
Auto ostettu itselle 2009 syksyllä. Ostettaessa auto oli käytännössä vakio ja kilsoja (maileja - amerikan tuonti) jo ihan tarpeeksi takana.
Syksyn ja lähes kokonaan ajetun talven jälkeen alkas putkesta tulemaan valkoista savua.
Tietenkin ajattelin, että kannentiiviste on mennyt. Puristuspaineet mitattuani oli ihan varma, että tiiviste oli mennyt (10-10-7-10bar).
Purkaessani konetta huomasin, että pakosarja oli haljennut pahasti sekä turbo oli haljennut monestakin kohtaa.
Kannentiiviste kuitenkin oli ehjä. --> Turbon on täytynyt haljeta sillä lailla, että jäähdytysvesi on päässyt pakopesään.

Moottorin korjaus ykköseen tehtiin:
- Kannen koeponnistus ja plaanaus
- uusi valurautainenpakosarja
- uusi evo 3 turbo
- jakopään rullat ja hihnat
- suuttimien tiivisteet
- tietysti kokoamiseen tarvitut udet tiivisteet

Tämän jälkeen ajeltiin taas hetken kunnes kesärenkaat vaihdettuani kävin hieman antamassa autolle runtua.
Muutaman kilometrin ajelun jälkeen tuli kunnon käryt putkesta ja konehuoneesta.
Tallille auton saatuani otin tulpat pois ja katsoin taskulampulla reikiin ja samaisesta sylinteristä,
jossa oli tuo matalempi puristuspaine 7bar näkyi mielestäni männänrengasta.

Tämän jälkeen mielenkiinto loppui autoon aika kauksi aikaa (korjaus vieläkin kesken).
Auto makasi raatona tallin nurkalla ja tallissa ainakin vuoden päivät ennekuin alkasin konetta purkamaan ja tutkimaan mitä oli tapahtunut.
Kannen pois saatuani huomasin suureksi ilokseni, että ne mitkä näytti männänrenkailta olikin kannentiivisteen liekkirenkaita.

Syytä tähän etsin hetken aikaa kunnes hoksasin tarkistaa, että onko lohkon pinta suora. No ei ollut ei.
Koneistamolla joutuivat ottamaan 0.10mm lohkosta pois, että saivat sen suoraan!
Kannentiiviste piti kunnes ekassa korjauksessa plaanasin kieron kannen suoraksi, jolloin kansi ja lohko olikin sen jälkeen ihan eri paria.

Nyt korjauslistalla seuraavaa, joka siis on työnalla tälläkin hetkellä. (kone kasattuna)
-lohkon plaanaus
-sylinterien hoonaus
-alapään laakerit
-männänrenkaat
-bensapumppu
-suomimittaristo
-suomiturvavyöt
-laadukas jakohihna
-vesipumppu metallisiivillä

Parempia kuvia ei tällä hetkellä ole.
« Last Edit: September 28, 2012, 23:23:11 PM by teme »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Mitsubishi Eclipse GSX 1992 1,5G / narvjuha
« Reply #1 on: August 03, 2012, 10:55:46 AM »
Tuosta turbosta niin samanlaisia on tullut nähtyä. Aika kai tekee tuommasta jälkeä. EVO3 turbossa pakopesä on ilmeisesti vähän parempaa valua, ja vielä kevyempikin.

narvjuha

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • GSX 1,5G
    • View Profile
Re: Mitsubishi Eclipse GSX 1992 1,5G / narvjuha
« Reply #2 on: September 05, 2012, 13:20:06 PM »
Se unohtu sanoa, että onneksi meni tuo kannentiiviste, sillä parissa venttiilissä oli pari pientä sulamisjälkeä.
-->Uusi bensapumppu ja suuttimien pesu.
Noi kikat pitäisi riittää EVO3 -turbon "vakioahdoille".