Tähän aiheeseen ilmeisesti kaikki asiaan liittyvä.Juttelin turbotuksesta paikallisen katsastuskonttorin vastaavan tekniikkapäällikön kanssa ja hän kertoi lähes kaiken saman mitä tässä keskustelussa on jo aiemmin puitu, että tekniikanvaihdos on mahdollinen kun auto rakennetaan täysin vastaavaksi gst:n kanssa etc etc sekä tutkitutetaan VTT:llä tai jollakin muulla riippumattomalla tutkimuslaitoksella. VTT:n autoasioista vastaava virkailija taas kertoi, että tutkimuksia ei tarvita mikäli rakennan moottorin täysin vastaamaan GS-T:n moottoria. Osoittaakseni tämän tarvitsen siis jonkinlaisen dokumentin GS:n ja GS-T:n moottorien sisuskaluista sekä päästöistä, lappusen katsastuskonttorilta missä katsastusmies toteaa moottorien vastaavuuden ja dokumentin jostakin rekisteriin katsastetusta 2g GS-T:stä tai GSX:stä.Rupesin miettimään, että täyttääkö tuo GS-T tavallaan automaattisesti nuo vaaditut päästönormit, tämänhän ei pitäisi olla voimassa sikäli kun ei tyyppihyväksyntää(?).Omistaako joku jonkinlaista dokumenttia näistä Eclipsen 2G 4g63T:n spekseistä tai jonkinlaista korjauskirjaa mistä osanumeroita voisi tarkastella. Myös tiedot alustasta olis nannaa. Dokumentithan voisi laittaa tänne sivulle, mikäli niitä keneltäkään irtoaa, tonne artikkeliosioon jokaisen nähtäväks. Maahantuojasta ei ollut apua kun eivät olleet tuoneet kuin vapareita suomeen. Pitäisi nyt keksiä jokin keino väistää nuo tyyriit mittaukset. Netistä löysin joitain tälläsiä sähköisiä huoltomanuaaleja, mutta niistä ei käynyt ilmi tarkkoja tietoja.
Onko näitä kaikkia tarvittavia dokumentteja saanut vielä kukaan hommattua.? millä todistaa katsastusmiehelle että osat ovat samat kuin GS-T:ssä..?
Ja jos tarkkoja ollaan, niin ei mullakaan vielä ole muutoskatsastettu. Mutta mun tapauksessa käytän auton päästö / teho mittauksissa ja muutoskatsastan auton siten, että se on muutettu vaparista ahdetuksi +20% tehoilla.Mikäli itse 2G vaparin haluaisin muuttaa 2G GS-T vastaavaksi. Hommaisin jostan GS-T purkuautosta moottorin, ja samaisesta paikasta todistuksen että se moottori ja moottorinohjaus on juuri GS-T autosta (VIN numero). Sitten vain konttorille, että tässä tämä GS auto johon vaihdettu GS-T tekniikka, tässä todistus, että se on GS-T tekniikka.Luulisin tällä tavalla sen onnistuvan. GS-T:n kun saa kuitenkin kilpiin täällä ihan normaalisti ilman mitään erikoissäätöä (ainakin 95-96), ja konttorista riiippuen 97-99 myös.Ja mikäli jos GS-T:stä jotain lappuja tarvitsee, voi niitä kysellä esim: www.pakettiautopojat.fi.