Author Topic: 2g gs:n ja gs-t:n erot  (Read 23045 times)

Zazka

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 13
  • dsm
    • View Profile
2g gs:n ja gs-t:n erot
« on: December 20, 2008, 21:00:39 PM »
anteeksi jos aiheesta on jo jossain topic mut en vain nyt löytänyt :-[.

Kyselen siis ensimmäisenä jarrujen eroa eli riittävätkö gs mallin jarrut turbo malliin vai onko hankittava isommat levyt.

Toinen kysymys on ecusta eli voiko sitä ohjelmoida turboon soveltuvaksi ja jos ei tietääkö kukaan mistä löytäisi kohtuu hintaisena.


Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #1 on: December 21, 2008, 15:05:24 PM »
Ainaskin 1g gs ja gst:n jarrut ovat samat.
DSMotorsports

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #2 on: December 21, 2008, 15:06:52 PM »
Ecusta sen verta että hankit eprom ecun tai suoraan gst:n ecun ebaystä :)
DSMotorsports

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #3 on: December 22, 2008, 15:06:34 PM »
edm, usdm?

Zazka

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 13
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #4 on: December 22, 2008, 15:14:12 PM »
ihan edm mallista kyse

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #5 on: December 23, 2008, 23:07:02 PM »
Quote
edm, usdm?

kertokaa ny sit samantien edm: gs-t & usdm: gs eroja  :)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #6 on: December 23, 2008, 23:41:36 PM »
Quote
Quote
edm, usdm?

kertokaa ny sit samantien edm: gs-t & usdm: gs eroja  :)

Eiköhän haulla löydy ja moottorispeksit mallioppaasta.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zazka

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 13
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #7 on: December 24, 2008, 16:14:58 PM »
Eli tarkoituksenani olisi pistää gs-t:n moottori omaan gs:n.  Eli mitä kaikkea pitää vaihtaa gs:n että sen saisi katulailliseksi ja tietenkin toimivaksi.

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa myös siitä mistä näitä yhtäläisyys papereita voisi kysellä.

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #8 on: December 25, 2008, 00:23:30 AM »
Quote
Quote
edm, usdm?

kertokaa ny sit samantien edm: gs-t & usdm: gs eroja  :)

edm GS-T:tähän ei ole.. ;)

USDM GS-T:n ja GS:n erothan sit taas olis ne selkeät -> 4G63 turbomosa ja 420A vaparimosa.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #9 on: December 25, 2008, 12:59:39 PM »
Quote
Eli tarkoituksenani olisi pistää gs-t:n moottori omaan gs:n.  Eli mitä kaikkea pitää vaihtaa gs:n että sen saisi katulailliseksi ja tietenkin toimivaksi.

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa myös siitä mistä näitä yhtäläisyys papereita voisi kysellä.

Tarkoitus ei ole masentaa, mutta...

Olin joskus tekemässä samaa vaihdosta. Ideana oli, että selvitän ovatko alustan osat samat ja jos ovat, niin ostan mitsulta sellaisen lausunnon jossa tämä todetaan. Sehän on siis helpoin homma vain katsoa, että osanumerot on samat, jolloin osien täytyy olla samat. Homma kaatui heti alkuunsa siihen, että edes saman vuotisessa edm GS:ssä ei ole samoja osia kuin GS-T:ssä. Siis jarrut yms. ovat eri osanumeroilla.

Toinen vaihtoehto on hankkia jostain korjaamokirjat ja tehdä niiden avulla selvitys osien sopivuudesta, mutta sellaista korjaamokirjaa ei kuulemma mitsukaan omista Suomessa. Kolmas vaihtoehto on vaihtaa kaikki vaadittavat osat suoraan turbon osanumeroiden osiin ja pyytää siitä sitten samalla mitsulta lausunto mitkä osat on vaihdettu. Maksaa ihan vit*sti vaihtaa merkkiliikkeen osiiin, mutta voithan vaihtaa ne myös muihin osiin joista löytyy maininta sopivuudesta sekä turboon että vapariin (joku TUV tai vast?).

OT: Sitten oli vieläpä sellainen ihmetys, että se uusi gs-t mosa täytyisi olla eclipsestä eikä mistään gallusta ja siihen pitää löytyä kaikki paperit. Viimeeksi kun asiaa selvitin japanin moottorituonnista, niin siellä ei luvattu mitään papereita moottorille eikä heitä muutenkaan asia kiinnostanut (ihmettelen mitä ne oikeastaan myy).

Jos nyt kuitenkin meinaat viedä asiaa eteenpäin niin yritäppä selvittää asiaa ensiksi jostain konttorilta, niin selviää nopeasti ettei katsastusmiehillä ole mitään hajua miten tuollainen muutoskatsastus pitäisi tehdä. Sitä voi olla varma, että leimaa ei tule kun eivät tiedä mitä pitäisi tehdä. Jos joudut mittauttamaan niitä tehoja sitten muutosta varten, niin huomaa, että se tehdään VTT:llä (eikä rasvanäppikorjaamon rullilla) ja kannattaa varautua siihen, että VTT:llä joutuu käymään useaan kertaan...
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #10 on: December 25, 2008, 14:40:28 PM »
Quote
Jos joudut mittauttamaan niitä tehoja sitten muutosta varten, niin huomaa, että se tehdään VTT:llä (eikä rasvanäppikorjaamon rullilla) ja kannattaa varautua siihen, että VTT:llä joutuu käymään useaan kertaan...

Tarkoitat varmaaan päästöjä. Tehot voi mittauttaa missä tahansa paikassa jos heidän laput kelpaa konttorille. Esim. Klaukkalan Diesel...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zazka

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 13
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #11 on: December 25, 2008, 20:11:09 PM »
Kiitoksia tiedosta, pitää taas selvitellä lisää.  Ei ole turhan helpoks asioita tehty. No eipä asia sinänsä hirveämmin masentanut, kun en ole muutenkaan ollut kovin optimistinen tässä hommassa. Oppiipahan taas jotain uutta.

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #12 on: December 27, 2008, 18:26:08 PM »
Isket sinne sen turbomosan, käyt mittaan tehot (max. 20% hummia lisää alkuperäisestä), käyt varmistamassa päästöt halvemmalla jossain pikkupuljussa ja sitten vtt:lle about 1500e päästönmittaukseen.

Sen jälkeen suhautat katsastuskonttorille mukana kaksipaperia (Päästöt VTT:ltä, ja valtuutetulta dynopenkiltä tehopaperit 20%), ja muutoskatsastus turbo autoksi.

Sillä pitäisi onnistua 8-).

Korjatkaa jos olen väärässä.
DSMotorsports

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #13 on: January 09, 2009, 14:51:08 PM »
Quote
Quote
Jos joudut mittauttamaan niitä tehoja sitten muutosta varten, niin huomaa, että se tehdään VTT:llä (eikä rasvanäppikorjaamon rullilla) ja kannattaa varautua siihen, että VTT:llä joutuu käymään useaan kertaan...

Tarkoitat varmaaan päästöjä. Tehot voi mittauttaa missä tahansa paikassa jos heidän laput kelpaa konttorille. Esim. Klaukkalan Diesel...

Jatketaas tästä taas. Kerros Teme kun varmasti tiedät, että olikos se nyt niin, että päästöjen mittauksen VTT:llä tai vast. (ei siis tehojen kuten virheellisesti aikaisemmin kirjoitin) voi välttää hankkimalla turbotekniikan (sen auton mistä tekniikka on peräisin) ja oman auton vastaavuustodistukset? Siis siinä tapauksessa, että autoon vaihtaa koko tekniikan (moottori, putkisto, jne...).

Tämän lisäksi sitten vaihtaa jarrut, alustan ja voimansiirron vastaamaan omassa autossa turbon tekniikkaa (ellei pysty osoittamaan jotenkin että ne jo vastaavat toisiaan).
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #14 on: January 09, 2009, 15:32:34 PM »
Quote
Quote
Quote
Jos joudut mittauttamaan niitä tehoja sitten muutosta varten, niin huomaa, että se tehdään VTT:llä (eikä rasvanäppikorjaamon rullilla) ja kannattaa varautua siihen, että VTT:llä joutuu käymään useaan kertaan...

Tarkoitat varmaaan päästöjä. Tehot voi mittauttaa missä tahansa paikassa jos heidän laput kelpaa konttorille. Esim. Klaukkalan Diesel...

Jatketaas tästä taas. Kerros Teme kun varmasti tiedät, että olikos se nyt niin, että päästöjen mittauksen VTT:llä tai vast. (ei siis tehojen kuten virheellisesti aikaisemmin kirjoitin) voi välttää hankkimalla turbotekniikan (sen auton mistä tekniikka on peräisin) ja oman auton vastaavuustodistukset? Siis siinä tapauksessa, että autoon vaihtaa koko tekniikan (moottori, putkisto, jne...).

Tämän lisäksi sitten vaihtaa jarrut, alustan ja voimansiirron vastaamaan omassa autossa turbon tekniikkaa (ellei pysty osoittamaan jotenkin että ne jo vastaavat toisiaan).

No siis, AKE:n mukaan tuon auton voi muutoskatsastaa GS -> GS-T tekemällä siitä 100% vastaavan. Ja tämähän täytyy todistaa sitten jollain keinoin konttorille. Se taas hieman varmaan konttorikohtaista miten tarkasti haluavat mistäkin mitäkin ja minkälaisia todistuksia. Kuten on ennenkin huomattu, eri konttorit suhtautuu valitettavasti hieman eri tavoin asioihin.

Niitä päästöjä ei siis tarvitse VTT:llä mittauttaa MIKÄLI sulla on se moottori GS-T autosta, ja sulla on jonkin sortin viralliset paperit missä todetaan tarkasti mistä autosta se on. Eli luultavasti pitää olla auton VIN mainittuna josta voi sitten mitsun maahantuojalta tai jostain mitsuhuollosta pyytää lausunnon, että se mätsää GS-T autoon. Siitä en tiedä kenen todistuksen uskovat, jos esimerkiksi jokin Romuttamo Matti & Teppo Oy Ab kirjoittaa lapun missä todistetaan moottorin olevan GS-T autosta.

Minusta on edelleen helpoint ostaa se GS-T / GSX suoraan tai sitten vain muutoskatsastaa ahdetuksi niillä +20% tehoilla. Ne tehot pystyy kuitenkin aina rajoittamaan tehomittaukseen ja pitämään ahtopaineet kurissa katsastuksessa mikäli niitä tarkkailevat....

Itsekkin hylkäsin ajatuksen tuosta täydestä muutoskatsastuksesta, koska niin iso homma olisi saada se konehuone näyttämään vakiolta.
« Last Edit: January 09, 2009, 15:33:30 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Zazka

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 13
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #15 on: January 09, 2009, 19:14:31 PM »
Niinpä vaikeeks on asiat tehty. Omaltakin osalta on tyytyminen vapariin tai sit vaihettava auto. :(

Tossa kyselin Hämeenlinnan A-katsastuksen konttorilta muutosasioita. No kaveri vaan totes että AKEn kanta on ettei usa malli sovi vertailukohteeks. Ja koska ei turboja käsittääkseni edm mallessa ole niin....

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #16 on: January 09, 2009, 20:13:34 PM »
Quote

Niitä päästöjä ei siis tarvitse VTT:llä mittauttaa MIKÄLI sulla on se moottori GS-T autosta, ja sulla on jonkin sortin viralliset paperit missä todetaan tarkasti mistä autosta se on. Eli luultavasti pitää olla auton VIN mainittuna josta voi sitten mitsun maahantuojalta tai jostain mitsuhuollosta pyytää lausunnon, että se mätsää GS-T autoon. Siitä en tiedä kenen todistuksen uskovat, jos esimerkiksi jokin Romuttamo Matti & Teppo Oy Ab kirjoittaa lapun missä todistetaan moottorin olevan GS-T autosta.

Jepulis jee. Sain nimittäin tarjouksen juurikin GST tekniikasta, jossa mukana tulisi aivan kaikki tarvittava, kytkintä ja ecua myöden. Tarvittaessa myös alustan osat jne. Auto tosin on -96 ja mun on -97, joten en tiedä tuleeko siitä ongelmia. Eikös se vähäpäästöisyysraja mene juuri tuossa 96-97?

Sitten vielä pitää mitsulta tosiaan saada joku lappu jossa auton VIN todetaan olevan GST eclin ja moottorissahan on kait myös tuo sama VIN. Lisäksi pitäisi sitten saada se alustan, voimansiirron ja jarrujen vastaavuuslappu. Toinen vaihtoehto on vain yksinkertaisesti vaihtaa ne osat sieltä toisesta autosta omaan (järjetön homma jos ovat samat), koska (kuulemma) siihen riittää oma kirjallinen lausunto, että osat on vaihdettu vastaamaan GST:n osia.

Otin yhteyttä yhteen firmaan josta luvatiin vastaavuustodistus VIN:llä, mutta silloin siis tarvitaan kaksi, nykyiseen ja siitä mistä autosta moottori tulee. Mutta voiko vastaavuustodistuksen kanssa käydä niin, että ne eivät vastaisikaan nykyisen auton päästörajoja? Eli ettei homma sitten kaadu siihen?
Ai, kato se irtos...

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #17 on: January 09, 2009, 21:35:56 PM »
Otanpa minäkin mahdollisena tekniikan myyjänä keskusteluun osaa  :) Jonkin verran on asiota tullut jo aikaisemminkin selviteltyä erään ikuisuusprojektin takia. Lisäksi kun nyt tämmöinen tapaus tuli, niin olen selvittänyt lisää asiota. Kannattaa huomata että myyjänä minulla on omat intressit  8-) .  Mutta oikeesti olen pyrkinyt Tuiisa auttamaan mahdollisimman paljon mitä osaan, muutama asia on vielä selvityksen alla.


Quote
Quote
Jepulis jee. Sain nimittäin tarjouksen juurikin GST tekniikasta, jossa mukana tulisi aivan kaikki tarvittava, kytkintä ja ecua myöden. Tarvittaessa myös alustan osat jne. Auto tosin on -96 ja mun on -97, joten en tiedä tuleeko siitä ongelmia. Eikös se vähäpäästöisyysraja mene juuri tuossa 96-97?



Tässä nyt on hieman sekoitettu asiota. Auton piti olla vähäpäästöinen muistaakseni viimeistään -92(joku korjaa jos muistan väärin). Auto voi silti olla vähäpäästöinen vaikka se olisi rekisteröity vuonna 1990.

Asiaa mutkistaa se että auto mihin tekniikka ollaan laittamassa on uudempi. Jos asia olisi päinvastoin olisi muutos katsastettavissa helpommin.  Nyt pitää kummastakin autosta hankkia vastaavuustodistukset. Turbo tekniikan luovuttaja auton pitää täyttää vapari auton arvot, eli esim päästötason pitää olla vähintään sama tai parempi. Jos turbotekniikka ei täytä vaatimuksia on ainoa mahdollisuus yrittää mittauttaa päästötasot VVT:llä.


Muutoskatsastus olisi helpompi jos turbotekniikan vastaanottava auto olisi vanhempi ja kyseisen turbo tekniikkan luovuttava auto olisi nuorempi. Tässäkin tapauksessa vastaavuustodistus tulisi hankkia tai auton olla Suomen rekisterissä.


PS. Myydään Eclipse turbotekniikka.
« Last Edit: January 09, 2009, 21:37:14 PM by Evox »

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #18 on: January 09, 2009, 21:39:04 PM »
Quote
Niinpä vaikeeks on asiat tehty. Omaltakin osalta on tyytyminen vapariin tai sit vaihettava auto. :(

Tossa kyselin Hämeenlinnan A-katsastuksen konttorilta muutosasioita. No kaveri vaan totes että AKEn kanta on ettei usa malli sovi vertailukohteeks. Ja koska ei turboja käsittääkseni edm mallessa ole niin....


Miten niin ei ole turboa? Onko AKE oikeesti tämän asian selvittänyt? Vai oliko tämä nyt taas niitä katsurin omia tulkintoja?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #19 on: January 09, 2009, 21:41:51 PM »
Ei sen GS-T moottorin tarvitse vastata GS:n päästöarvoja. Kun GS-T:n (mikä vuosimalli tahansa) päästöt täyttää suomen kaikki vaatimukset kun se täyttää ne jenkkien tietyt vaatimukset.

Quote
Sitten vielä pitää mitsulta tosiaan saada joku lappu jossa auton VIN todetaan olevan GST eclin ja moottorissahan on kait myös tuo sama VIN.
Ei ainakaan omassa moottorissa ole mitään VIN merkintää, ainoat VIN merkinnät on korissa.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #20 on: January 09, 2009, 21:42:38 PM »
Quote
Quote
Niinpä vaikeeks on asiat tehty. Omaltakin osalta on tyytyminen vapariin tai sit vaihettava auto. :(

Tossa kyselin Hämeenlinnan A-katsastuksen konttorilta muutosasioita. No kaveri vaan totes että AKEn kanta on ettei usa malli sovi vertailukohteeks. Ja koska ei turboja käsittääkseni edm mallessa ole niin....


Miten niin ei ole turboa? Onko AKE oikeesti tämän asian selvittänyt? Vai oliko tämä nyt taas niitä katsurin omia tulkintoja?

Oli miten oli, mutta EDM mallit on vapareita kaikki. Turbolaitoksia ei ole myyty.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #21 on: January 09, 2009, 21:46:57 PM »
Omat ohjeeni muutoskatsastuksiini.

- selvitä asiota mahdollisimman paljon etukäteen. Tällöin olen huomattavasti vahvemmilla kun menet kysymään asiota konttorilta. Tällöin huomaat tietääkö katsuri edes mistä puhuu...Myöskin katsuri voi ottaa asian hieman vakavammin kun näkee että olet todella vakavissasi asian suhteen.

- selvitä kuka konttorilla on tehnyt muutoskatsastuksia. Suurin osa katsureista tekee pelkästää perusvuosikatsastusta. Joten heillä ei välttämättä ole kokemusta ja pykälien tuntemusta. Eikä välttämättä intoa selvitellä asiosta. Yleensä muutoskatsastukset vie aikaa ja katsurit on provikalla.

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #22 on: January 09, 2009, 21:47:54 PM »
Quote
Ei sen GS-T moottorin tarvitse vastata GS:n päästöarvoja. Kun GS-T:n (mikä vuosimalli tahansa) päästöt täyttää suomen kaikki vaatimukset kun se täyttää ne jenkkien tietyt vaatimukset.

Quote
Sitten vielä pitää mitsulta tosiaan saada joku lappu jossa auton VIN todetaan olevan GST eclin ja moottorissahan on kait myös tuo sama VIN.
Ei ainakaan omassa moottorissa ole mitään VIN merkintää, ainoat VIN merkinnät on korissa.

Näinhän asia on että rungon valmistenumeroa ei ole merkitty moottoriin.

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #23 on: January 09, 2009, 21:49:50 PM »
Quote
Quote
Quote
Niinpä vaikeeks on asiat tehty. Omaltakin osalta on tyytyminen vapariin tai sit vaihettava auto. :(

Tossa kyselin Hämeenlinnan A-katsastuksen konttorilta muutosasioita. No kaveri vaan totes että AKEn kanta on ettei usa malli sovi vertailukohteeks. Ja koska ei turboja käsittääkseni edm mallessa ole niin....


Miten niin ei ole turboa? Onko AKE oikeesti tämän asian selvittänyt? Vai oliko tämä nyt taas niitä katsurin omia tulkintoja?

Oli miten oli, mutta EDM mallit on vapareita kaikki. Turbolaitoksia ei ole myyty.


Täytyy tunnustaa että Eclipse on aika uusi tuttavuus minulle, joten teme on varmasti oikeassa.

PS. mitä muuten EDM -malli tarkoittaa?

Evox

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 49
  • dsm
    • View Profile
Re: 2g gs:n ja gs-t:n erot
« Reply #24 on: January 09, 2009, 21:53:54 PM »
Quote
Ei sen GS-T moottorin tarvitse vastata GS:n päästöarvoja. Kun GS-T:n (mikä vuosimalli tahansa) päästöt täyttää suomen kaikki vaatimukset kun se täyttää ne jenkkien tietyt vaatimukset.


Kyllä turbo moottorin tulee vastata vaparin päästötasoa ja tämä asia täytyy todistaa. Asiaa ei auta että turbo moottori täyttää jenkkien jotkin päästövaatimukset.