Author Topic: Kaksi kaasuläppää  (Read 12001 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Kaksi kaasuläppää
« on: August 04, 2008, 21:12:34 PM »
Tulipa tuossa mieleeni, taas jotain epätoivoisia ajatuksia tuon vaparin laittamiseksi. Eli ei kannata nyt lukea kovin tosissaan, mutta jos on jotain tietoa tai ideoita, niin kommentoimaan vaan. 8-)

Tuota 4g63:n imusarjaa ei ole ilmeisesti suunniteltu ihan loppuun asti (ainakin vaparin näkökulmasta). Senhän imusarjan kokoomakammion pitäisi olla suppeneva kohti viimeistä runneria ja lisäksi se saisi myös ylettyä pidemmälle kuin missä on kannen vastaavat laitimmaiset imukanavat ovat. Tästä tavallaan seuraa myös se, että kokoojakammio saisi olla myös nykyistä isompi. Mittasin omani tilavuudeksi noin litran (siis ilman runnereita), mutta se ei ole kovin tarkka tulos.

Mutta tutkiessani tuota ongelmaa törmäsin juttuun, jossa noista mainituista ongelmista (ei-suppeus ja kapeus) sanotaan pääsevän varsin helposti eroon laittamalla kaksi kaasuläppää kammion kummallekin puolelle. Optimaalisin paikkahan kaasuläppäkotelolle olisi keskellä kokoojakammiota, mutta koska siihen ei mahdu, niin mitä jos laittaisi toisen kaasuläpän toiseen päähän kokoojakammiota?

Ok, siinä on muutamia ongelmia. Ensinnäkin, en keksi mitään miten sinne saisi mahtumaan kaksi nykyisen kokoista kaasuläppää, mutta sen voisi kiertää laittamalla jonkun pienemmän. Toiseksi, ilma olisi pakko ottaa samasta imuputkesta, jossa se kulkisi ilmanmäärämittarin läpi. Vai onko kahden mittarin asentaminen mitenkään mahdollista rinnakkain? Tuskin. Kolmanneksi, siellä on kuitenkin niin vähän tilaa, että imuputken pitäisi myös olla suht pieni, mutta se ei juurikaan haittaisi, koska kakkoskaasuläppäkin olisi normaalia pienempi.

Toisen kaasuläpän hyvä puoli olisi siinä, että se tarjoaisi ilmaa myös toiselta laidalta, jolloin runnereihin menisi jossakin määrin tasaisemmin ilmaa. Lisäksi imusarjan kokoomakammio suurenisi hieman, jolloin sekin ongelma saattaisi hieman korjaantua. En tosin osaa sanoa, meneekö ilmaa myös ohuempaa ja pidempää reittiä toiselle puolen imusarjaa juuri lainkaan.
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #1 on: August 04, 2008, 21:14:47 PM »
Eikö samalla vaivalla kannattaisi jo harkita läppärunkoja?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #2 on: August 04, 2008, 21:19:38 PM »
Quote
Eikö samalla vaivalla kannattaisi jo harkita läppärunkoja?

Eli?
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #3 on: August 04, 2008, 21:48:57 PM »
googlaa  ;)

Noh, tosissaan. Periaatteella joka sylinterille oma kaasuläppä. Kierrosherkkyyttä lisää ja piikkitehoa. Alaväännön kanssa täytyy vähän askarrella ja laskeskella kun väkisinkin imukanavan pituus lyhenee. Sit jos haluaa alkup. karman vortex mittarin säilyttää ni täytyy koteloida noi ja vetää samaa torvea pitkin ilmanputsarilta. MAP anturin kanssa aivan ehdoton vaparivehkeessä.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #4 on: August 04, 2008, 21:58:09 PM »
Samalla vaivalla?  :D Tosta tuli lähinnä mieleeni aikasempi idea (jota en kehdannut laittaa edes tänne), että tekis muuttuva pituuksisen imusarjan kun ne nykyiset runnerit tekee sen kaaren, niin laittais toiset putket siihen jotka menis suoraa reittiä. Siinä vaan on järjetön thyynaus ja sen saaminen toimimaan onkin sitten jo järjetöntä säätämistä. Se cyclonekaan ei ole ihan niin muuttuvat pituuksinen miten tollain sais.

Eiku siis takaisin alkuperäiseen. Se tossa olikin juoni, että toi mun ehdotus on helppo tehdä kun siellä on valmis tulppakin imusarjan toisessa päässä. Lisäksi se pinta on siinä ympärillä sellanen, että tuskin tarvii edes imusarjaa irrottaa, että läpän saisi paikoilleen tiiviisti. Sitten joku kumimuoviputki jotain kautta vaan kiinni alkuperäisen kaasuläppäkotelon eteen.
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #5 on: August 04, 2008, 22:43:36 PM »
No kieltämättä aika prototyyppi se olis ja kovan vaivan takana mut kyllä läppärungot periaatteena on aivan ehdoton keksintö. Pistää vaan taas miettiin että paraneeko se moottorin ilmansaanti sit niin paljon että on kaiken vaivan arvoista...


P.S. Cyclonen kanssa joutuisit vaihtaan ecunkin jos ei sit pysty vanhaa ohjelmoimaan.

P.P.S. Mitäköhän tekee imuilman pyörteilylle jos tulee molemmista päistä imusarjaa sisään...
« Last Edit: August 04, 2008, 22:46:15 PM by hopsis »

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #6 on: August 05, 2008, 00:42:08 AM »
OT
Johan tuuisa miettii ja vääntää ideoita vaparin virityksistä....

Tilavuutta ja kierroksia. Ole eka suomalainen joka tekee vaikkapa 2.1 koneen ja laita se kiertämään.  :o Kunnon venttiilikoneisto mukaan ja johan pitäisi olla  honda maista tehoa  ;D

cyclonen toimivuuttahan ei ole kokeiltu vapareissa. Turboissa kyllä ja tulokset ovat olleet positiivisia vakio turboissa....
« Last Edit: August 05, 2008, 00:44:16 AM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #7 on: August 05, 2008, 01:20:53 AM »
Ja kermaa (OT) kakun päälle, samalla kun kerran imusarjaa työstää niin samantein tekee paikat hassukaasusuuttimille. Sillähän se vaparikin pillastuu.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #8 on: August 05, 2008, 22:15:59 PM »
Quote
OT
Tilavuutta ja kierroksia. Ole eka suomalainen joka tekee vaikkapa 2.1 koneen ja laita se kiertämään.  :o Kunnon venttiilikoneisto mukaan ja johan pitäisi olla  honda maista tehoa  ;D

Kuullostaa just siltä ettei kaks tai kolme tonnia riitä tohon. Uus kampiakseli ja vähän koneistusta... Sitten tarttee jo alkaa ecua muuttaa kun siinä on kierrosrajoitin 7,5 tonnissa. Mutta eihän toi olis huono, jos budjetti olis rajaton, mutta sit kone olis aika hondamainen ja sehän ei ole hyvä  :)

Quote
Ja kermaa (OT) kakun päälle, samalla kun kerran imusarjaa työstää niin samantein tekee paikat hassukaasusuuttimille. Sillähän se vaparikin pillastuu.

Toi ei taas olis niin kallis operaatio ja aikalailla ite asennettavissa. Sen käytännöllisyys on tietty vähän kyseenalainen ja katulaiton. Mutta mutta... Ei toi nyt enää näiden laitettujen juttujen jälkeen ole mahdoton. Miten vaan mahtaisi kone kestää...
« Last Edit: August 05, 2008, 22:16:40 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #9 on: August 05, 2008, 23:40:25 PM »
Alakerta siellä kai kaiken kovimmalla koetuksella on jos lähte ahtamaan, oli se sitten mekaanista tai kemiallista ahtamista. En sit oo varma mut eikös vaparin ja turbon alakerta ole samanlaiset?

Männät ja puristukset on tietenkin eri juttu mut kyllä ehjän vakiomoottorin pitäis kestää joku 50hp kitillä kunhan vaan lisäbensaa saa tarpeeksi. Sitä menee nimittäin sit niinkun ämpäristä kaataen ilokaasujen kanssa  ;D

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #10 on: August 05, 2008, 23:46:46 PM »
Quote

Männät ja puristukset on tietenkin eri juttu mut kyllä ehjän vakiomoottorin pitäis kestää joku 50hp kitillä kunhan vaan lisäbensaa saa tarpeeksi. Sitä menee nimittäin sit niinkun ämpäristä kaataen ilokaasujen kanssa  ;D

Joo, luin tuolta NOSin sivuilta yhdestä kitistä, jolla luvataan 40-70 kaakkia ja se pitäisi sopia ihan vakiokamoilla (ml. vakiobensapumppu) varustettuun vehkeeseen. Koodi oli muistaakseni 05122NOS. Samalla koodilla löytyy jenkeistä setti ebaystä hintaan 700 taalaa. Ei paha. Sit vaan kaasut päälle... Pitäisi selvitellä niiden hintaa. Kysyn ton setin hintaa US-partsista kun ne näyttää täällä myyvän sitä. Tosin nokkapyörien kanssa kävi siellä niin, että niiden pyöräparin hinta oli sama kuin jenkeissä yhden pyörän (sama merkki).

Mut siis tärkeintä ei olis se teho vaan reservi  ;D
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #11 on: August 05, 2008, 23:54:22 PM »
Ja kaikki linjat ja suuttimet yms. saa olla vaikka katsastuksessa paikallaan kunhan pullo ei ole kiinni. Voihan sitä sit käydä vaikka radalla rääpiin tai muuten "ajoharjoitella".

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #12 on: August 06, 2008, 00:53:17 AM »
Quote
Ja kaikki linjat ja suuttimet yms. saa olla vaikka katsastuksessa paikallaan kunhan pullo ei ole kiinni. Voihan sitä sit käydä vaikka radalla rääpiin tai muuten "ajoharjoitella".

Suuttimet ja pullo ei saa olla kiinni tieliikenteessä(ainakaan kytkettynä). Putkisto saa olla kiinni.
« Last Edit: August 06, 2008, 00:59:08 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #13 on: August 06, 2008, 10:51:03 AM »
Quote

Suuttimet ja pullo ei saa olla kiinni tieliikenteessä(ainakaan kytkettynä). Putkisto saa olla kiinni.

Suuttimetkaan? Hankalaa. Onkohan ne helppo irrottaa ja muutenkin laittaa laite off-tilaan ilman isompia... Nimittäin, toi systeemi mitä kattelin kytkeytyy WOT-tilassa ja ei olis kiva, jos kaasut lentäis konepellin alle irrotetuista suuttimista  :)

Sain tällaisen sähköpostivastauksen:
Quote
Terve,

Hyllystä löytyy, pullo tosiaan toimitetaan tyhjänä.

NOS05122         ILOKAASUSRJ                 590.00-


US-Parts / Miettinen
09-25131914

Ei paha, ei ollenkaan. Kun esim. nokat makso asennuksineen yli tuplat tosta.
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #14 on: August 06, 2008, 12:35:14 PM »
Eihän sitä vielä jollain pikkusarjalla (esim. 50hp) tarvii omia suuttimia erikseen käyttää nosseille jos ei halua.

Monesti on yksinkertaisempi kun kytkee bensalinjaan ennen suutinrunkoa sellaisen murkulan johon tulee ilokaasu ja bensa sisään ja ulos lähtee yksi linja suutinrungolle.

Normaalitilanteessa toimii ihan kuin ennenkin mut sit kun järjestelmä on aktiivinen ja kaasu on wot tai miten nyt haluaakin, niin sekoittaa siinä vaiheessa ilokaasun bensan sekaan ja annostelee samalla tarvittavan määrän lisäpolttoainetta.

Tuon systeemin kun saa vieläpä ihan orkkiksen näköiseksi tai piiloon ja on tarvittaessa helppo palauttaa täysin entiselleen.

Saattaa hyvin olla että toi Us-Partsin sarja on juurikin tällainen mitä kuvailin.
« Last Edit: August 06, 2008, 12:36:09 PM by hopsis »

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kaksi kaasuläppää
« Reply #15 on: August 06, 2008, 13:13:37 PM »
Joo, toi sarja mihin viittasin on just tollanen.  

Kyllä toi 45-70 kaakkia saattais tähän hätään riittää. Ei menis bensaa ja kaasua niin hirveesti sit. Sillä mentäis kuitenkin nätisti ohi vakioturbon tehojen.
« Last Edit: August 06, 2008, 13:20:59 PM by Tuiisa »
Ai, kato se irtos...