Author Topic: 2g vapariin lisää tehoa?  (Read 29627 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
2g vapariin lisää tehoa?
« on: May 29, 2006, 13:56:42 PM »
Mitäs jengi on maksanut kaasuttimen porttaamisesta tai koneistamisesta? Kuka sellasta ylipäänsä tekee eli mistä kannattaa kysellä?

Mulla on nyt virittäminen siinä vaiheessa, että nuo perusmodit on jo tehty (UDP ja ilmansuodatin) ja lisää tarttee saada. Putkistoa en ole vaihtanut, koska se tarttee teettää kokonaan jossain (itellä ei taitoa tai laitteita) ja sehän maksaa hunajaa.

-T[reason]Topikin vaihto, asia lipsunut ihan toiseen laitaan[/reason]
« Last Edit: September 07, 2007, 11:39:28 AM by admin »
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #1 on: May 29, 2006, 14:09:16 PM »
Vai kaasuttimen porttaus, eipä ole dsm autoja tehty kaasuttimilla  ;D ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #2 on: May 29, 2006, 16:50:28 PM »
Öö, käännöskukkanen  :) Intake manofold, imusarja? Mikä h*tto se on.

No kyl tiedätte  ::)

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #3 on: May 29, 2006, 16:58:47 PM »
Intake manifold eli imusarja juurikin. Vakio imusarjan runnerit virtaa aivan tarpeeksi hyvin, eikä niitä tarvitse sen kummemmin silotella.

Imusarja on siis kiinni kannessa, ja kuten nimestäkin voipi päätellä että se ilma kulkeepi sitäkautta koneeseen. Imusarjassa on myöskin kiinni kaasuläppäkotelo, jossa läppä avautuu aina kun painelet kaasua jolloin se päästää enemmän ilmaa koneelle.

Kannattaa tutustua koko ruiskujärjestelmään ja toimintaan esim:
http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm
« Last Edit: May 29, 2006, 17:00:41 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #4 on: May 30, 2006, 12:49:08 PM »
Ok, jos ei sitä tartte silotella niin mites on itse putken kanssa, eli suodattimen ja imusarjan välisen putken? Mulla oli Powerdoselta pari putkea mutta kummatkin oli sellaisia että päässä oli 90 asteen kulma ja se ei taivu siittä koneen vierestä vaan sisäkulman pitäisi olla suurempi.

Entäs jos kantta vähän viilaisi? Onko siitä mitä hyötyä vai seuraako siitä että pitää sitten muutakin välineistöä alkaa vaihtamaan? Osaako ECU säätää itsensä automaattisesti?

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #5 on: May 30, 2006, 13:36:58 PM »
Ne putket on muotoiltu yleensä vain siten että ne sopii sinne konehuoneeseen. Noh, onkai niitä erimittaisia, jos vain sopivat konehuoneeseen. Mutta ei niistä sen kummempaa hyötyä huomaa.

Ei vapariin vain ole mitään pieniä modeja millä saisi isoja muutoksia tai edes huomattavia aikaan. Kyllä se on valitettavasti satsattava suuria summia rahaa ja paljon työtä, että tuosta saa mitään irti.

Kansi virtaa vakiona jo 232hp(teor.hp), sille on aika turha mitään alkaa tekemään ellei sitten ala muuttelemaan jotain uusia mäntiä yms jotka vaativat palotilojen muokkausta tjms..

ECU syöttää ainetta sen mukaan mitä anturit sille kertovat. Loggerilla kannattaa tarkistaa miten kovilla tällä hetkellä nykyiset suuttimet käyvät, ja tarvittaessa vaihtaa vaikka 1g edm:n suuttimet, mutta en usko 240cc suuttimien vakio tehoilla olevan kovinkaan korkealla..

Helpoin tapa saada huomattavaa eroa vakio suorituskykyyn ja vääntöön, on hommata kokonaan uusi paremmin virtaava putkisto ja uusi parempi pakosarja. Vauhtipyörää keventämällä lisää kierroherkkyyttä ja painoa pois sieltä. Ja tämän jälkeen sitten taas tarkistaa miten kovilla suuttimet käy ja riittääkö vakio bpumppu. Ja tarvittaessa uudet suuttimet ja isompi pumppu. Ja tietenkin sitten isommat suuttimet tarvitsevat jonkun huijaamaan ecua esim safc. Tai jos ecu:sta löytyy eprom niin muokkailee sinne..
« Last Edit: May 30, 2006, 13:38:52 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dugeroow

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 41
  • dsm
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #6 on: May 30, 2006, 14:47:30 PM »
Tietty yksi täysin toimiva tapa on nostaa moottorin puristussuhdetta madaltamalla kantta (tai vaihtamalla männät) ja sillä on suora vaikutus moottorin tehoon. Siinä paljonko kantta menee madaltamaan pitää sitten vaan olla tarkka.

Tosin EDM eclipset on jo valmiiksi aika korkeapuristeisia 1g taitaa olla 10.4:1 ja puristussuhteen teoreettinen maksimi alkaa olemaan siinä 12:1 pintaan. Reilu milli kannesta pois ja siinä ollaan. Jos ottaa enempi alkaa paine kasvamaan vähän liian suureksi ja bensa räjähtelee ennen aikojaan tai joutuu ajamaan kokoajan jollain oktaaniboosterilla =(

Edit. Tepin huomaama virhe korjattu :) kiitos tepi.
« Last Edit: May 31, 2006, 01:29:31 AM by Dugeroow »

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #7 on: May 30, 2006, 16:02:19 PM »
No kattelin, että cam gearsit vois vielä vaihtaa (about 300e). Samoin vauhtipyörän (toiset 300e). Sitten olis tosiaan se putkisto ihan koneelta asti (>1000e).

Tolla tuskin päästään vielä minnekään 200hp:hen. Pitääpi kattella lähdenkö ollenkaan enää tohon vai alanko miettimään muita vaihtoehtoja.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #8 on: May 30, 2006, 16:15:49 PM »
Quote
No kattelin, että cam gearsit vois vielä vaihtaa (about 300e). Samoin vauhtipyörän (toiset 300e). Sitten olis tosiaan se putkisto ihan koneelta asti (>1000e).

Tolla tuskin päästään vielä minnekään 200hp:hen. Pitääpi kattella lähdenkö ollenkaan enää tohon vai alanko miettimään muita vaihtoehtoja.

-T

Aika korkealle noi hinnat, todellisuudessa ei kyllä mene noin paljoa rahaa, varsinkaan jos viitsii nähdä hieman vaivaa tuon putkiston eteen ja ostaa itse putket ja mallien kanssa käydä taivuttelemassa jossain firmassa ja hitsauttaa kiinnikekohdat. Sekä noita säädettäviä nokkapyöriä saa ~150$ jenkeistä, ja vauhtipyörän voi viedä myös kevennettäväksi. Tosin uudenkin saa jo reilulla 200$ jonkunmoisen..

Ja veikkaan ettei noillakaan saa pyörille vielä kovin montaa heppaa lisää. Tuo putkisto tuo varmasti vääntöä paljon lisää ja matalemmille kierroksille vielä..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #9 on: May 30, 2006, 19:02:23 PM »
Quote
Tietty yksi täysin toimiva tapa on madaltaa moottorin puristussuhdetta madaltamalla kantta.(
Tietenkin tarkoitit että:
Nostamalla puristussuhdetta, madaltamalla kantta (pienentää palotilaa).
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #10 on: May 30, 2006, 21:13:53 PM »
Älkää ihmiset nostako sitä puristussuhdetta enää! tuo on jo siinä rajoilla vakionakin että joutuuko käyttään 98:a, mikä kyllä periaatteessa toimisi paremmin (herkkä nakutusanturi). Ja kannattaa käydä tutustumassa paikalliseen LVI-osia myyvään liikkeeseen, sieltä löytyy putkea sekä valmiita mutkia eri asteilla. All yuo need is hitsauskone! ;) Säädettävistä nokkapyöristä voi pikkasen saada tehoa mutta enimmäkseen pystyy muuttamaan luonnetta, kokemusta. dsmtuners.com forumilta sellainen kuin cam basics, kannattaa lukea.
  
4g63ssa on paljon pikku "viilailtavaa" jos haluaa olla pikkutarkka; terävien reunojen pyöristelyä, ventt.istukoiden sovitusta kanaviin, valujälkiä kanavissa ym.. Itse aukaisin imusarjankin ja tasoittelin hieman, vissiin oli ylimääräistä aikaa.. :D
Bojoiing!

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #11 on: May 31, 2006, 03:30:53 AM »
Vaantoa tai kierroslukua lisaa  ;)
Vaantoon vaikuttaa moottorin hengitys ja sita saadaan turbolla helposti  8-) , sillon ei niin kauheesti tarvii kierroksia nostaa.
Tai sitten stroukattu moottori.

Kierrosten nostossa venttiilien ajoitus/nosto ja ilmanputsari ja putkisto varmaan suurin este, eli kireemmat nokat, putsari jne.
Nokkien vaihto ennen niiden pyorien vaihtoa ilman muuta. Hyvat nokat ajoittuu kohtuullisesti vakiopyorillakin.

Katuautossa sellanen alhaalta vaantava moottori on mukavin. Kierrattaminen alkaa ottaa paahan pitemman paalle.
« Last Edit: May 31, 2006, 03:31:23 AM by zalama »

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #12 on: May 31, 2006, 06:28:41 AM »
Totta! Eikä se kierroskone ole edes nopea kuin suoralla. Us-partsista saa ainakin cat-camsin nokkia suoraan 4G63een.
Bojoiing!

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #13 on: May 31, 2006, 12:27:13 PM »
Musta toi turbottaminen kannattaa kyllä Temen esimerkin perusteella jo unohtaa. Varmaan tulee halvemmaksi vaihtaa koko autoa kuin laittaa siihen turbo. Paitti jos tietty on ylimääräistä fyrkkaa, hirveesti aikaa, pitkä pinna ja tarmoa.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #14 on: May 31, 2006, 13:10:12 PM »
Quote
Musta toi turbottaminen kannattaa kyllä Temen esimerkin perusteella jo unohtaa. Varmaan tulee halvemmaksi vaihtaa koko autoa kuin laittaa siihen turbo. Paitti jos tietty on ylimääräistä fyrkkaa, hirveesti aikaa, pitkä pinna ja tarmoa.

-T

Ota huomioon, etten minä rakenna mitän normaalia turbokonetta, vaan aika paljon enempi.

Ihan perus ahtaminen onnistuu paljon halvemmalla, ja saa jo mukavasti lisää vääntöä ja potkua. Kallein osuus on se päästöjen mittauttaminen..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #15 on: December 26, 2006, 14:02:16 PM »
mitenkäs mekaaninen ahdin? soppiiko tohon 4g63koneeseen semmonen? älkääkä edes kysykö mistä moinen tuli mieleen :D

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #16 on: December 27, 2006, 10:34:42 AM »
Quote
mitenkäs mekaaninen ahdin? soppiiko tohon 4g63koneeseen semmonen? älkääkä edes kysykö mistä moinen tuli mieleen :D

No, en kyl keksi mitään miksei. Jotenkin muistaisin nähneeni jossain ulkomaisella saitilla sellaisen. Ottaa vaikka ohjaustehostimen tai ilmastoinnin pois ja sen tilalle rakentaa mekaanisen (hihna) ahtimen. Tosin ei varmasti ole yksinkertainen tehdä enkä kyllä tiedä myydäänkö koneeseen valmiita paketteja.

-T
Ai, kato se irtos...

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #17 on: December 27, 2006, 14:18:13 PM »
Ja turbolla ahtamisella saa paremman hyötysuhteen kun se turbo ottaa voimansa muuten hukkaan menevästä pakokaasusta toisin kuin remmiahdin. Varmaan tulee halvemmaks ja tehokkaammaks laittaa turbo ku remmiahdin. Paitti oishan se uniikki.
-Tervis-

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #18 on: December 27, 2006, 14:52:45 PM »
Quote
Kansi virtaa vakiona jo ~232hp(teor.hp), sille on aika turha mitään alkaa tekemään ellei sitten ala muuttelemaan jotain uusia mäntiä yms jotka vaativat palotilojen muokkausta tjms..

Pakko korjata tänne kun huomasin oman mokan. Eli arvohan on 1g kannelle. 2g kansihan on nihkeämpi, ja virtaus voipi olla huomattavasti erilaisempi.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Pim_the_Ihme

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 82
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #19 on: January 09, 2007, 23:39:48 PM »
mutta remmiahtimella saa taas sen hyödyn että se vääntää ihan alku kierroksilta asti toisin kui turbo joka lähtee sitten jossain vaihees kierroksia mukaan.
Kirves käteen ja menoks!

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #20 on: January 10, 2007, 00:00:20 AM »
Näin se yleisesti ottaen taitaa olla mut se vääntö alakierroksilla ei tua sitä huipputehoo. Eli siis jos se ahdin toimii alakierroksilla ni se tuskin on hyvä yläkierroksilla.
« Last Edit: January 10, 2007, 00:01:42 AM by Terva »
-Tervis-

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #21 on: January 10, 2007, 00:01:27 AM »
Jos laitetaan molemmat, niinkuin Volkkari tekee :P.

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #22 on: January 10, 2007, 00:07:54 AM »
Sit ois uniikki DSM  ;)
-Tervis-

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #23 on: January 10, 2007, 13:12:16 PM »
vituttaa kysellä tämmöstä :D kuin suuri homma ois asentaa tommonen ja säätää kaikki säädöt jne.. mitä kaikkea tarttis tehdä et sais ajokelposeks?

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: Porttaus ja koneistaminen
« Reply #24 on: January 10, 2007, 13:21:34 PM »
Tarkotaks sä siis mekaanista ahdinta ja turboa? Eli siis molemmat samaan koneeseen?
-Tervis-