Author Topic: Putkiston uusimisesta  (Read 32870 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Putkiston uusimisesta
« on: November 13, 2005, 22:44:47 PM »
Oon tässä miettinyt seuraavaa modia ja ilmeisesti mennään tonne putkiston puolella. Yleensä suositellaan pakosarjaa ensiksi, sitten cat-backia ja hiflow kattia. Tarkoituksenahan on siis poistaa ulosvirtaavan kaasun, ammattitermein pakokaasun  ;) pakopainetta, joka aiheutuu putkistossa majailevista värkeistä. Värkkejä vaihtamalla parempiin vastapaine helpottuu ja kone toimii paremmin, eli tuottaa enemmän tehoa (?).

Putken aiheuttama vastapaine pakokaasulle johtuu sen heikommasta lenkistä, samoin kuin puutarhaletkun vedenvirtaus on yhtä nopeaa kuin sen kapein kohta on. Eli jos joku seisoo letkulla, niin sieltä tulee juuri niin kovalla paineella kuin jalan alta pääsee virtaamaan. Ei auta vaikka korvaisit osan letkusta tynnyrillä. Kysymys siis on, että mikä kohta on putkistossa se heikoin lenkki eli missä järjestyksessä niitä kannattaisi päivittää? Onko kannattaako missä vaiheessa vaihtaa koko putki, vai riittääkö putki itsessään jos katin, pakosarjan ja pöntön vaihtaa?

-T
Ps. Kuten lukija saattoi havaita, en ole alan miehiä  :D

Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #1 on: November 13, 2005, 23:02:22 PM »
Ei pidä ajatella liian monimutkasesti. Korvaat koko putkiston vaikkapa 2" mahd. suoralla putkella. Katin kohdalle kannattaa jättää se tila sille, jotta vaihtaa sitten katsastukseen sen, mutta muutoin pitää pelkkää test pipeä siinä. Pelkkä pakosarjan vaihto erilaiseen ei välttämättä tuo tehoa yhtään mutta vaikuttaa vääntöön aika mielettömästi, vääntää enempi ja isommalta alueelta.

Itse suosittelen vaihtamaan sinne 2" mahd. suoran putkiston ilman kattia (katastuksen se takas), ja sitten hommaat siihen sen uuden pakosarjan esim. pacesetter tai rpw tjms valmistaja.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

AH

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #2 on: November 13, 2005, 23:41:14 PM »
Eikös vaparikone tarvitse hieman tuota vastapainetta? Ihan jonkun nimellisen määrän, että pakoputkistossa kulkevat "pulssit" säilyy...Vai muistelenko nyt ihan vain 2-tahtimoottorin viritysopasta...  

Siis mikäli nyt yhtään muistelen oikein niin turbomoottorissa mahdollisimman vapaastivirtaava putkisto on pelkkää plussaa.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #3 on: November 14, 2005, 00:03:49 AM »
Niin ja vaparikoneeseen ei tosiaan kannata tehdä mitn overkill putkistoa. Kuitenkin pakopulssit ovat ne jotka tuovat sitä alavääntöä lisää, jos laittaa siihen 150HP koneeseen jonkun 3,5" rännin niin saa tod.näk. jopa vakioputkea huonomman alaväännön. Liian suuri putki "hukkaa" vääntöä kun varsinaisia pakopulsseja ei synny kun tilavammassa putkessa kaasujen virtausnopeus ei ole niin suuri. Pienempi halkaisija taas rajoittaa yläkierrosten tehoa mut varmaankin joku 2" riittää aivan varmasti vaparikoneelle. Peltisarja tuo juuri edellä mainituista syistä juuri sitä mureaa alavääntöä joka ajossa tuntuu.

Referenssinä: 1G turbon pakoputki on 2,25" halkaisijaltaan ja sillä mitoituksella saavutetaan jo se ~200HP tehot.

Turbokoneella ei haittaa vaikkei olisi pakoputkea ollenkaan, koska ahdin rikkoo pakopulssit jolloin sitä kautta saavutettava alavääntö on anyway menetetty.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #4 on: November 14, 2005, 00:05:34 AM »
Quote
Eikös vaparikone tarvitse hieman tuota vastapainetta? Ihan jonkun nimellisen määrän, että pakoputkistossa kulkevat "pulssit" säilyy...Vai muistelenko nyt ihan vain 2-tahtimoottorin viritysopasta...  

 

Ei tarvi. Siis vastapainetta. Mitoitus vaan pitää olla oikea, olet siis oikeilla jäljillä tuon pulssiteorian suhteen mutta vastapaine terminä on tässä kohtaa väärä.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #5 on: November 14, 2005, 11:31:25 AM »
Quote
Ei pidä ajatella liian monimutkasesti. Korvaat koko putkiston vaikkapa 2" mahd. suoralla putkella. Katin kohdalle kannattaa jättää se tila sille, jotta vaihtaa sitten katsastukseen sen, mutta muutoin pitää pelkkää test pipeä siinä. Pelkkä pakosarjan vaihto erilaiseen ei välttämättä tuo tehoa yhtään mutta vaikuttaa vääntöön aika mielettömästi, vääntää enempi ja isommalta alueelta.

Perimmäisenä ideana tässä olikin se, että miten jakaa kustannuksia järkevästi jossei ole varaa vaihtaa kaikkia kerralla. Mikäänhän ei olis mahdotonta rajattomilla resursseilla, mutta sitten ehkä ajelisin jollain muulla vehkeellä  ;) Olis hyvä kun homman vois tehdä sillain, että joka vaihdos olis parannus myös tehopuolella ja kuitenkin mahdollista tehdä osissa.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #6 on: November 14, 2005, 12:18:35 PM »
No noi pakosarjat on yleensä suoraan katille saakka, eli parempi tehdä kerralla kaikki niin ei tarvitse alkaa repimään irti enään jälkikäteen.

Itse sinun sijassasi tekisin seuraavasti:
- Pakosarja katille saakka esim. pacesetter/borla/obx/Hedman (hinnat 190$ - 300$ arviolta)
- Testpipe (tekee/teettää itse sopivan kokoisen)
- Katilta/Testpipeltä takapönikän putkisto (tekee/teetättää, mallina vakio putkisto)
- Takapönikkä (näitä nyt saa ihan perusvaimentimia halvalla lähes mistä vain)

Varmasti ~500€:n budjetti riittää kokonaan tuohon, varsinkin jos saa itse tai jonkun kaverin kautta nuo putket tehtyä...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #7 on: November 14, 2005, 20:41:05 PM »
Jos nyt kuitenkin haluaa jakaa osiin tuota hommaa niin kaiken tuntuvimman hyödyn saa varmaan kunnon peltisarjasta. Miinuksena tosiaan tuo hinta, maksaa helposti saman kuin koko loppuputki yhteensä. Toinen ahdistava osa on vakiokatti. Tilalle joko vapaavirtaus malli joka taasen maksaa sen 200-300€ tai raakasti test-pipe. Jälkimmäisen kustannukset on varmaan jossain 10€ luokkaa.

Vaikuttaa ainakin 1G:n vakiokatin poisto kierrosherkkyyteen tosi paljon. En sitten tiedä onko 2G:ssä jo uudempaa tekniikkaa eli vähemmän vastusta.

Valmiit cat-back viriputket maksaa kanssa helposti 500€ ja ylikin, eli budjettia ajatellen kannattaa koittaa vaan ite vääntää jossain pajalla sitä putkea sinne auton alle. Esimerkkinä oman pakariprojektin hintoja:

- Käytetty 4" downpipe N-ryhmän Galantista ja käytetty 3" Simons resonaattori 40€
- 3" putkea 6€/Metri, ostin 6 metriä kun kerran halvalla sai
- Uusi 3" Simons resonaattori 43€
- 2kpl 3" 90-asteen mutkia 16€/kpl

Eli tarpeet kaikkineen noin 150€

Töiden kanssa nousee varmaan johonkin 200€ koko putki, eli järkevällä rahankäytöllä ja pinellä pelisilmällä säästää aika paljon. Eihän tuolla rahalla saa kuin jonkun vähän paremman perävaimentimen.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #8 on: November 14, 2005, 20:48:36 PM »
Valmiita cat-back:ja ei oikein ole edm 2g:lle, ja kaikki gs-t:n putkistot on melkeimpä jo 3":sia...
Hf catteja saa ihan ~80$ hintaan jenkeistä, ja n. 80-90e suomeen toimitettuna.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #9 on: November 15, 2005, 00:06:30 AM »
Joo, mulla oli tuossa vapari 1G:ssä tosissaan tuollainen hf-cat, joka tuli silloin SBR:ltä aikoinaan. Taisi 92€ (tjsp.) maksaa.

Ja tosissaan mitään älyttömiä tehonlisäyksiä ei sitten kannata odotella vaikka koko putkiston vaihtaisi, vääntöä kyllä tulee mukavasti lisää.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #10 on: November 19, 2005, 15:58:27 PM »
Pakopulssithan vaikuttaa enimmäkseen pakosarjassa jolloin jokatoisen (syt.järjestys) sylinterin pakopulssi luo alipaineen parina olevalle sylinterille (pakoaukkoon ja pakosarjaan) jolloin pakokaasun poisto helpottuu. 4-1 tyyppisessä putkien yhdyskohdassa ja 4-2-1 sarjassa 4-2 kohdassa. Itse laittaisin 2,5" putkiston ainakin 1G:n, siinä kun on 2kpl  90` mutkaa ennen akselia. Peräpää voi ollakin jo 2" koska pakokaasun jäähdyttyä sen tilavuus laskee eli "tilantarve" vähenee.  :) where`s mi coat..
Bojoiing!

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #11 on: November 19, 2005, 18:26:07 PM »

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #12 on: November 20, 2005, 09:53:19 AM »
noni, siinähän sitä sano iita.. :) Jep, toimii ;)
Bojoiing!

-jarppi-

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • Eclipse GS 2.0
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #13 on: February 14, 2006, 19:09:08 PM »
Onko kukaan käyttänyt sitä pakosarjaa 1g:ssa irti? Ite tilasin siihen uuden tiivisteen mutta, en oo vielä viittiny vaihtaa kun näyttää siltä että pitää ensin purkaa jonnin verran tavaraa edestä pois!>:(
kylläpä sitä taas koetellaan!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #14 on: February 14, 2006, 19:17:05 PM »
Quote
Onko kukaan käyttänyt sitä pakosarjaa 1g:ssa irti? Ite tilasin siihen uuden tiivisteen mutta, en oo vielä viittiny vaihtaa kun näyttää siltä että pitää ensin purkaa jonnin verran tavaraa edestä pois!>:(

Ei siitä oikeastaan tarvitse purkaa muuta kuin ohjaustehostimen pumppu ja sitten tietysti ottaa se pakosarja irti kokonaan, jos nyt en ihan väärin muista. Ja se ohjaustehostinkin vain sentakia, että saa pakosarjan ne mutterit auki...
« Last Edit: February 14, 2006, 19:17:32 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #15 on: February 15, 2006, 21:59:16 PM »
Niinja yksi moottorin nostokorvike siitä ohjaustehostimen vierestä.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #16 on: February 18, 2006, 23:37:17 PM »
Itseasiassa ei tarvi irrottaa ohjaustehostinta, löytyy vain oikeat nivelöidyt hylsyavaimet niin saa auki.  8-) ja tämä nostokorvakehan on pakosarjan pulttien alla ?  :-?
« Last Edit: February 18, 2006, 23:38:04 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #17 on: February 18, 2006, 23:42:13 PM »
Quote
Itseasiassa ei tarvi irrottaa ohjaustehostinta, löytyy vain oikeat nivelöidyt hylsyavaimet niin saa auki.  8-) ja tämä nostokorvakehan on pakosarjan pulttien alla ?  :-?
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..
« Last Edit: February 18, 2006, 23:43:08 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mmk

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 107
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #18 on: February 19, 2006, 04:06:28 AM »
Quote
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..

Saa sen pakosarjan irti vaikka ohjaustehostin olisikin kiinni. Voi olla et se ohjaustehostimen suojus piti irrottaa, mutta koko laitetta ei ainakaan tarvitse.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #19 on: February 19, 2006, 05:02:30 AM »
Minusta edelleenkään ei tarvitse, kun löytää sopivat työkalut niin ei tarvitse aukasita kuin pakosarjan pultitauki niin koko höskä lähtee aukiu....  8-)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #20 on: February 19, 2006, 12:22:17 PM »
Vaparin pakosarjasta en mene sanomaan mitään mutta ahdetussa ei ainakaan tarvinnut irrottaa ohjaustehostinta. Ja se nostokorvake taitaa tosiaan olla pakosarjan musujen alla.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #21 on: February 19, 2006, 14:44:08 PM »
Quote
Quote
Ruostuneet mutterit tuuppaa oleen vaan melko vaikeita saada auki millään tuommosilla nivelhylsysysteemeillä, sen verta kovaa ne on kiinni. Ja muistaakseni vaikka saisi auki ei se auta, kun ei sitä pakosarjaa saa vedettyä pois ennenkuin ohjaustehostin on pois tieltä..

Saa sen pakosarjan irti vaikka ohjaustehostin olisikin kiinni. Voi olla et se ohjaustehostimen suojus piti irrottaa, mutta koko laitetta ei ainakaan tarvitse.

Jep nimenomaan se ns. suojus eli se kehikko missä se OT on kiinni pitää ottaa irti, jotta sitä koko hässäkkää saa siirettyä pois tieltä. Sitten vasta pakosarjan saa irti kokonaisuudessaan sieltä...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Dethrone^

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 177
  • Ja ralli jatkuu..
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #22 on: May 12, 2006, 18:34:10 PM »
Löytyykö valmistajilta borla/obx/Hedman myös vapari 1g:n pakosarjoja vai käykö 2g:n suoraan tohon?? Ja kuka niitä myy?
Pätkii muisti..
Eclipse GS 2.0 Dohc -93 Ja pientä tuunausta..

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #23 on: May 12, 2006, 18:35:18 PM »
Quote
Löytyykö valmistajilta borla/obx/Hedman myös vapari 1g:n pakosarjoja vai käykö 2g:n suoraan tohon?? Ja kuka niitä myy?
Pätkii muisti..

2g:n ei todellakaan käy, ihan eri konekkin. Borla ja obx muistaakseni ainakin tekee 1g vapariin sarjoja, en osaa sanoa ketä myy. Googlettamaan vain nniin kyllä niitä kauppoja löytyy..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Jusna

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
  • dsm
    • View Profile
Re: Putkiston uusimisesta
« Reply #24 on: May 13, 2006, 09:41:29 AM »
Quote
Minusta edelleenkään ei tarvitse, kun löytää sopivat työkalut niin ei tarvitse aukasita kuin pakosarjan pultitauki niin koko höskä lähtee aukiu....  8-)

Näinhän se on..