Author Topic: Ahtopaineet 1g turbo  (Read 20344 times)

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Ahtopaineet 1g turbo
« on: July 12, 2007, 00:06:25 AM »
Millaisia "joka päivän" ahtopaineita porukka on pitänyt noissa 1g 4g63 turboissa?? Siis ilman suurempia muutoksia ni mihin uskaltaa paineet nostaa jotta ei seokset mene vielä liian rikkaalle ja palotilan lämpö nouse hälyttävälle tasolle? Pitäis yks lastutettu volvo t4 jäädä mut ei vakio paineilla vaan jää ja siitä saa kuulla aina et ompa Eagle oikee super urheilu auto ku ei tavallinen perhe farmari edes jää.. Käy luonnolle..  :D Uskaltaako nostaa jonnekkin 1 bar vai lähteekö vakio kansi pahvi jo lentoon? :P
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #1 on: July 12, 2007, 00:12:19 AM »
öhh... t4 on aika omaa luokkaasa vissiin :D ei sillä pikällä linjalla oikeen evollakaan pärjää..

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #2 on: July 12, 2007, 00:27:16 AM »
Kuin se voi sit niin kummonen olla?? Eihän siinä oo iskua ku se 200bhp ja netissä sanotaan et 0-100km\h manuaalilla menis 8,5sek mut ko. auto on vielä automaatti ja en pysy perässä edes 0-100kmh! Okei ero lähes mitätön mut on kuitenkin.. Ja eikö nyt äkkiä luulis et sellanen n.250 kaakkinen evo mylly heittäis tälläsen nelivedon 0-100kmh vähintään 6.7sek?? Esim. 200sx (s13) vakio se 169bhp ja tehdas lupaa 0-100kmh 6,9sek! Ihmettelen..? Joo paino erot ja muut mut ei ne nyt niin suuria kuitenkaan ole, melkeen saman nämä kolme autoa nyt painaa..  :( :-?
Oho, kuinkas se nyt noin??

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #3 on: July 12, 2007, 01:12:04 AM »
Sullahan oli se awd taloni mikä juuri ratapäivilläkin vanhalla omistajalla viimevuonna. Kyllä siinä jotain vikaa mielestäni oli silloin jo, koska ei varttia tainnu kertaakaan päästä edes alle 16s. Kun vakionakin pitäisi mennä sinne 15s. tietämille.

Eli nyt vain perusrempat kuntoon ja kaikki tarkastamaan läpikotaisin ennenkuin mitään virityksiä. Vakiona 0-100km/h on siellä ~6.5s puolella tai toisen..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

joo

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 38
  • dsm
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #4 on: July 12, 2007, 11:45:40 AM »
kaverilla on lastutettu t4 ja se jää kyllä vakio gsr-4 0-100km lähdossä, eihän se räppänä saa kyllä pitoa tarpeeks... mut sen satasen jälkee ei tarvi kyllä paljoa miettiä kumpi jää  :-[ p¤¤kele. onneks talvi on taas kohta  :D

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #5 on: July 12, 2007, 13:28:56 PM »
Ei se vakio t4 mikään uskomaton pyssy olekaan mut lastutettuna voi jo johonkin mennäkin ja automaatti kun on niin ei tarvi ees vähääkään keppimiestä että lähtee.

Teehän nyt ensin (jos et vielä ole) se boost-leak testi ennen kuin lähet nostaan ahtoja. Jos on pahasti vuotoja niin aina pahemmin vuotaa mitä isommat ajdot. Toisinsanoen, turbo pyörii paljon kovempaa ja rasittuu enemmän vaikka tehoa ei tulisi yhtään lisää.

Mut alkup. kysymykseen vastaus. Orkkis ahdin ja kone paukuttaa jollain 1,0-1,1 ahdoilla vielä. Yli 5000rpm tosin ahdin on enää pelkkänä pakokaasujarruna kun ei tuotto enää riitä.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #6 on: July 12, 2007, 16:29:28 PM »
Anteeksi typeryyteni mut mikä ihme on boost leak testi?? :-? Tai siis nimestä kyl pystyy päätteleen et mikä se on mut miten se tehdään? Ja kyllä, 5500-6000rpm on maksimi sit loppuu turbosta hönkä kesken. :'(  Ja ainakin netissä (carfolio.com) sanotaan et turbo eclipse 190bhp. olis 0-100kmh 7.2sek. :-?
Oho, kuinkas se nyt noin??

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #7 on: July 12, 2007, 17:36:52 PM »
Quote
Ja ainakin netissä (carfolio.com) sanotaan et turbo eclipse 190bhp. olis 0-100kmh 7.2sek. :-?

Noh carfolio.com on aika mututietoa ilmeisesti, ei pahemmin kannata luottaa. Mutta se onko se 7.2s. vai 6.5s. on kyllä käytännössä yks hailee. Mutta GSX:n mitsun omissa esitteissä kerrotaan 6.3s. lukemia, joka luultavasti on lähellä oikeaa, kun vr-4 galantissakin ab. vastaavia arvoja..

Ja tuohon 190hp, niin ihan ensimmäisissä 1g GS-T versioissa siis oli 190hp, kun GSX:ssä 195hp...
« Last Edit: July 12, 2007, 17:39:52 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #8 on: July 12, 2007, 21:35:26 PM »
Joo voi olla. Mut ei toi yks 5hp myöskää mitää vaikuta. Tommonenhan ero tulee jo hyvässä lykyssä pelkästä ilman kosteuden muutoksesta.. Ja onhan mun autolla ajettu jo kymmenen kertaa maailman laidalle ja takaisin, osa poneista voi olla siellä..  :D  Mut ei kellään tosiaan oo mitää tietoo tosta EVO lancerin koneen paikalleen laittamisesta. Melkeen kannattavampaa vaihtaa sit samalla koko mylly ku ruveta tosta vanhasta uutta saman tehoista tekemään.. Jos vaan siis on sisäisiä muutoksia\ jotain pakosarja\turbo ja kone sopis paikalleen.... Mut mitää johtosarjaa en kyl rupee koko autosta vaihtamaan, mieletön homma kun sen on jo kerran tehny aikasemmin ni ei enää ikinä! Joku pelkkä konehuoneen johtosarjan vaihto ois ihan ok vielä... :-?
Oho, kuinkas se nyt noin??

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #9 on: July 12, 2007, 22:45:35 PM »
Quote
Mut ei kellään tosiaan oo mitää tietoo tosta EVO lancerin koneen paikalleen laittamisesta. Melkeen kannattavampaa vaihtaa sit samalla koko mylly ku ruveta tosta vanhasta uutta saman tehoista tekemään..

Ei nyt kuitenkaan. Moottori vaan irti ja männät/kanget/kansipultit ja kansipahvi vaihtoon. + evo3 turbo ja pakosarja. Ja kestää...
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #10 on: July 12, 2007, 22:49:40 PM »
perushuollot, tarkistukset -> kannattaako konetta jatkaa -> jos kandee ->, loggeri kiinni, laajakaista ja eikun opiskeleen virityksen saloja. Jos ei kannata konetta korjata joko se vaihtokone taikka kokonaan korjaaminen.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #11 on: July 12, 2007, 23:27:38 PM »
Joo no ehkä. Mut harmittaa vaan sellanen osien tilaaminen ja niiden odottelu ja ei tuu koskaan ja jos tulee ni on taas vääriä. Ja kaipa tolle vakio kampi akselille pitäis myös jotai tehä? Ja kaikki männät, laakerit, kansipahvit, kiertokanget, koneistus, evon turbo ja pakosarja tulee varmaan maksaan ainaki sen pari tonnia jolla "noin" sais jo evon koko koneen.. eikä tarttis seisottaa autoa niin kauan ku ei ois mitää osien vaihtoa ja asennusta. olis vaa mylly pois ja uus tilalle ja ajoon noin 15min homma..  ;) :D Hermo menny kaikkien tilausten ja koneistusten kanssa ku kaikki luvataan, mitään et saa ja sitäkin pitää odottaa jollon huomaa et kesä meni jo. Ja talvella sutii se 1.3 taunuskin.. Ei sillon tehoja tarvii. Supraan tein noita laakereiden vaihtoja ja ois kyl ollu paljon helpompi samalla vaihtaa koko kone ja ois säästyny aikaakin. Eikä hinta ero tohon korjaukseen ois ollu suuri loppujen lopuksi. En sit tiä mikä järkevää olis..? :-/
Oho, kuinkas se nyt noin??

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #12 on: July 12, 2007, 23:56:00 PM »
ainoo vaan että se evon kone ei kestä yhtään enempää kaakkeja... itse rakennuttu kestäis.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #13 on: July 13, 2007, 00:10:54 AM »
Ai.. Luulin et "legendat" on totta.. ;) Ei sitä tehoa ois tarkoitus nostaa enää ylemmäs ku siina ois vakiona se ~250 kaakkia ja jos vähän paineisiin koskis ni se 260 riittäis mulle ihan hyvin. Ja sit vielä varmaan normaali ajon bensan kulutus pysyisi ihan aisoissa ja kone ois jotakuinkin tehdas asetuksilla vielä. Kai se vielä sen kauniisti kestää? Tarkoitus olis just se et selviäis vielä vakio eculla ja muilla vakio palikoilla. Kai voimansiirtokin viela tuon kestää? Ja sillä mun koneella on rullattu (jos vaan mittaristo ja kone on alkuperäisiä) ni jo suht paljon. Tulis samalla suht edullisesti "nollattua" kilometrejä pois taulusta joka ois positiivista sit ehkä JOSKUS tapahtuvaa myyntiä varten. ::) Ja jäis vähän varaosiakin toisesta moottorista itelle tai myyntiin.
Oho, kuinkas se nyt noin??

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #14 on: July 13, 2007, 00:26:20 AM »
Sekin kantsii kuitenkin muistaa että tuskin sitä EVOa on ostanut sokea mummo joka asuu saaressa. Ei kukaan osta evolankkua ja aja sillä nätisti. Eli todennäköisesti se kone on saanut sikaa ihan kohtuullisesti joten jonkunlainen perushuolto ois kuitenkin hyvä tehä, varsinkin kun kuitenkin tulis jatkossakin ajettua ihan reikä päässä kun kerran tehoa on.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #15 on: July 13, 2007, 16:22:32 PM »
Tosin osuit muuten ihan naulan kantaan..  ;)  Mut kai ne japanista tuodut koneet sentään vähän parempia on ku muualla ku ei siellä oikee oo baanaa repiä.. Onko nekin muuten kaikki rajoitettu sihen 180kmh? Mut suuri kysymyshän tässä ois se et SOPIIKO se pahuksen mylly??? :-? :P
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #16 on: July 13, 2007, 23:58:55 PM »
4g63t.. miksei???

evo kolmosen pata vaan alle niin siitä hyvä tulee.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #17 on: July 14, 2007, 14:10:19 PM »
Siis sähkötkin sopii??? JUhuu  :D ::) ::) :D ja ruiskuboxi ei varmaan sovi, mut sen saa varmaan koneen mukana.. Vaihteisto siis sopii myös.?
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #18 on: July 14, 2007, 14:12:58 PM »
Quote
Sekin kantsii kuitenkin muistaa että tuskin sitä EVOa on ostanut sokea mummo joka asuu saaressa. Ei kukaan osta evolankkua ja aja sillä nätisti. Eli todennäköisesti se kone on saanut sikaa ihan kohtuullisesti joten jonkunlainen perushuolto ois kuitenkin hyvä tehä, varsinkin kun kuitenkin tulis jatkossakin ajettua ihan reikä päässä kun kerran tehoa on.
Joo sen perus huollon voisi suorittaa silti, mut sit sais kumminki auto olla vanhalla tekniikalla ajossa koko ajan eikä tarttis seisottaa sitä. (Ei juurikaan kiinnosta toi noppa corollalla ajeleminen ku on autokin.. :))
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #19 on: July 14, 2007, 23:56:38 PM »
Quote
Siis sähkötkin sopii??? JUhuu  :D ::) ::) :D ja ruiskuboxi ei varmaan sovi, mut sen saa varmaan koneen mukana.. Vaihteisto siis sopii myös.?
4g63 edelleen. kytkinkopissa voi olla eroja, mutta saa ne sovitettua toisiinsa. joku viisaampi (tepi? esim.) voi valottaa enemmän, mut eiköhän toi onnistu. saman tien kannattas hommata evon vaihelaatikko myös, jos siin ois koneelle edukkaammat välitykset?

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #20 on: July 15, 2007, 00:31:48 AM »
Quote
Quote
Siis sähkötkin sopii??? JUhuu  :D ::) ::) :D ja ruiskuboxi ei varmaan sovi, mut sen saa varmaan koneen mukana.. Vaihteisto siis sopii myös.?
4g63 edelleen. kytkinkopissa voi olla eroja, mutta saa ne sovitettua toisiinsa. joku viisaampi (tepi? esim.) voi valottaa enemmän, mut eiköhän toi onnistu. saman tien kannattas hommata evon vaihelaatikko myös, jos siin ois koneelle edukkaammat välitykset?
Joo se vois olla hyvä.. tossa ei kyl välitykset oikeen ois varmaan hyvät siihen.. Ku nyt jo paris markassa kiertää vitosella sen 5000rpm... Mut onhan niissä eri sytytys järjestelmiä ja antureita ym. ym.. siksi epäilin niitä sähköjä.. Ku toyotalla ei ainakaan sovi mitenkä järkevästi päittäin ne sähköt...
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #21 on: July 15, 2007, 16:43:42 PM »
Kattelin just äsken mitsu klubin poikien juttua.. Pelottavaa luettavaa, olivat kokeilleet vakio t4 volvoa ja evo9 lanceria kiihdytyksessä. Niin siellä vaan sanotaan et ei volvo pudonnut puskurista missään vaiheessa.. Taakse jäi, mut imussa pysyi koko ajan sinne pariin sataan jota saivat vauhtia! Kai se on sit vaa myönnettävä et se on niin kova peli... :'(
Oho, kuinkas se nyt noin??

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #22 on: July 16, 2007, 13:07:23 PM »
Joopa... Vartoos vaan kun on mikä tahansa muu alusta kuin kuiva asfaltti. Tai jos tarvii vähänkään kääntää rattia. Ei se etuvetoinen volvo pysy yhdenkään kurvin läpi tai esim. märällä/soralla/lumella evon perässä.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #23 on: July 19, 2007, 17:10:22 PM »
Nelivedossa on hieman enemmän voimansiirto häviöitä mutta 1g turbo kone on aika vanhasti rakennettu ja sen 300 hp saat siitä ihan turvallisesti kun tsekkaat ensin että se on hyvässä peruskunnossa jne. Siis perushuolto, Sit  ilmanputsari ja pakoputkisto hengittämään ja alat nostaa mekaanisella ahtopaineen säätimellä paineita sinne 1 bar luokkaan. Bensapumppu kannatas ehkä vaihtaa aikaisessa vaiheessa.

Multa löytyy ainakin k&N ilmaputsari (leikkaat sen vakiokotelon ilmanottoaukon suuremmaksi) ja myös bensapumppu löytyy.
« Last Edit: July 19, 2007, 17:13:12 PM by zalama »

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Ahtopaineet 1g turbo
« Reply #24 on: July 20, 2007, 05:54:46 AM »
Quote
Nelivedossa on hieman enemmän voimansiirto häviöitä mutta 1g turbo kone on aika vanhasti rakennettu ja sen 300 hp saat siitä ihan turvallisesti kun tsekkaat ensin että se on hyvässä peruskunnossa jne. Siis perushuolto, Sit  ilmanputsari ja pakoputkisto hengittämään ja alat nostaa mekaanisella ahtopaineen säätimellä paineita sinne 1 bar luokkaan. Bensapumppu kannatas ehkä vaihtaa aikaisessa vaiheessa.

Multa löytyy ainakin k&N ilmaputsari (leikkaat sen vakiokotelon ilmanottoaukon suuremmaksi) ja myös bensapumppu löytyy.
Onko siinä mitään perää et kaikkiin turbo autoihin ei voi laittaa vapaa virtaus suodatinta? Menee kuulemma sekaisin, ja kaverin 1.8turbo audista -99 paukahti just turbo ja ne liikkeessä epäili syyksi vapaa virtaus suodatinta, joka oli kuulemma sotkenut kaiken..? Ja tosin paineet on jo siellä 0.9bar luokkaa mut toi vakkari turbo loppuu ihan täysin kesken.. 5000rpm jälkeen ei enää mihinkää, loppuu meno just ku seinään mut ku vaihtaa uutta pykälää ni taas lähetään. Toiseksi se turbo taitaa päästää vähän öljyäkin imusarjaan, cooleriin ja putkiin.. Tulee meinaan hukka portistakin sellanen tumma raita ulos ku viikon verran ajelee. :P Voi olla osa syy teho hävikkiin! ;D Vois olla varmaan fiksuu vaihtaa se ekaks siihen evo3 malliin ja hommata evon pakosarja?? Vaikka paineet pitäisikin siinä ~1bar ni se evon turbo varmaan riittäis koko kierros alueeksi jota toi vanha ei todellakaan tee.. :(  Mut oikeesti siitä evo3:sen turbosta ja pakosarjasta, tietääkö kukaa mistä niitä saa ja millä hinnalla ja kannattaako vaihtaa sellaset vai uudet alkuperäset????? Oma järki sanois et ne evon palikat ois enemmän tuottavat ja paremmat?? :-?
Oho, kuinkas se nyt noin??