Author Topic: Polttoaineen painesäätimestä...  (Read 26204 times)

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #25 on: July 28, 2005, 13:17:19 PM »
Jep, vakiokone jos kunnossa, pitäisi päästä nätillä ajolla tuonne 7.5l/100km, itse ajelin aikoinaan n. 1000km lenkin, välillä kaupunkia mutta suurmmaksi osakseen maantietä, appari mukana. Niin ~7.6l/100km
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #26 on: July 29, 2005, 21:20:53 PM »
Quote
Quote
että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee.

Väitän että ei ole vaikutusta.

a. Ecussa on tuota varten "accel enrichment" joka siis kaasua runtatessa laittaa enemmän gasoliinia, kuin normisti hetken ajan.

b. Turbokoneissa paineen nousu/vaihtelu on 1.2 baaria (0.5bar alipainetta - 0.7 ahtoja), jossa normi säädin toimii tarpeeksi nopeasti / hyvin. Vaparissahan tämä vaihtelu on alipaineesta - ilmanpaineeseen "0.5 bar"
joten en usko että on paskankaan merkitystä.

c. Kuvassa 23-24s kohdalla laitetaan kaasulattiaan kiinni ja seoksen vaihtuvat alle 1/2 sekunnissa lambdaohjauksesta karttaohjauksesta suoraan rikkaalle..... Mitäs tuosta nyt sitten vois päätellä.... Tarvitsee vielä laittaa kaasupolkimen asento ko käppyrään niin näkee vasteajan....

Kyllä musta tuntuu että mitsu on tehnyt niin hyvän noista moottorinohjauksista yms että niitä ei tarvitse parannella, ellei modaa todella ankarasti....

a. tottakai kiihdytykseen tarvitaan rikkaampi seos, ei lambda 1:llä muutenkaan tehot otto-moottorissa täydet.

b.nö komment

c.näyttää toimivan täydellisesti :)

d.(seoksenkorjaus,myöh.) Jos paine nousee (enemmän tavaraa tuutista), mikäköhän suure muuttuis?
   Eiköhän se ole suihkutusaika. Mutta voipi tulla ongelmia silloin jos suihkutusaika muuttuu liian
   pieneksi; polttoaineen/ilman sekoittuminen epätäydellistä. Siksi p-a määrää lisättäessä isommat
   suuttimet paremmat kuin paineen nosto.


Bojoiing!

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #27 on: July 29, 2005, 21:24:40 PM »
..ja tuohon d kohtaan vielä että ecu:han sen suihkutusajan korjaa automaattisesti, kuis muuten seosta säädeltäis. Ja mulla on jo komerossa säädettävä p.säädin et kyllä siitä hyätyä o!! :D
Bojoiing!

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #28 on: July 30, 2005, 10:22:40 AM »
Misäs porukka ajelee kun pääsee noin pienellä kulutuksella??
MIe oon tyytyväinen ku pääsee alle kympin satasella....tosin meikä ajelee vaan mutkasia pikkuteitä jossa ei paljon rajotuksista piitata....

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #29 on: July 30, 2005, 10:29:01 AM »
Niin tuohon säätimeen niin säädin jonka alunperin ostin oli viallinen jonka vuoksi painetta en saanut muutettua, nyt on uusi boschin säädin jolla saa nostettua painetta vaikka tasaaja on paikoillaan ja täydessä toiminnassa.
Nosin paineen neljään kiloon mutta se laskee kiihdyttäessä 3.5 kiloon...ennen kuin laitoin säätimen se nousi kolmesta kilosta tuohon 3.5 kiloon.
Tosin tuo neljä kiloa taitaa olla liikaa,, kun tuntui että alkaa vetää kunnolla vasta vähän ylemmillä kierroksilla, aivan kun saisi liikaa bensaa, onko mahdollista??? Vai voiko johtua esim sytytysjohtojen huonoudesta???
Asiasta kolmanteen kaveri testas suotimelle menevän ilman lämmön vaikutuksen dynossa ja vaikutus on huima. 10 astetta vaikuttaa tehoissa 5hv ei ehkä uskois mutta niin he mittasivat.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #30 on: July 30, 2005, 10:40:18 AM »
Kiilaan nyt tähän vaparien kulutuskeskusteluun (vaikkei se mulle oikein kuulukaan) sen verran että tuli torstai-perjantai välillä 450km oman auton mittariin. Tästä matkasta noin 80km oli noin 100km/h vauhtia ja loput moottoritietä tasaista 140km/h cruiserilla. Ilmastointilaite oli koko ajan päällä ja reissun lopuksi oli tankki kyllä aivan kuiva, 46 Litraa sain tankata.

Tästä jää siis keskinopeudeksi 125km/h ja kulutus hyvin lähellä 10L/100km. Sen voin kyllä sanoa että ei tuolla nelivedolla alle kasiin pääse kovin helpolla, tai pääsee ehkä jos ei käytä ilmastointia ja ajaa nätisti sitä 80km/h ilman ohituksia. Kai se ylimääräinen paino ja häviöt vaan väkisin hukkaa oman osansa. Kun eihän tuollainen liki vakio turbokone sen epätaloudellisempi normaaliajossa ole. Isoo lujaa mentäessä tietysti vie enemmän kun on puolta isommat suuttimet joista puskea kakkua läpi.

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #31 on: July 30, 2005, 15:44:33 PM »
Quote
Misäs porukka ajelee kun pääsee noin pienellä kulutuksella??
MIe oon tyytyväinen ku pääsee alle kympin satasella....tosin meikä ajelee vaan mutkasia pikkuteitä jossa ei paljon rajotuksista piitata....


Mulla ainakin oli viäl talvel kulutus melko korkeeta... Tuli silloin huollatettuu se ecu ja todettuu että koneessa on väärät tulpat joten ne vaihdettuu. Sen jälkeen tippu kulutuskin melko selväst, tosin silloin en laskeskellu että paljo viä. Ja noi ajot on tollast pikkutietä välil vähä reippaampaa vauhtiikin ja sitte jonkun verran kaupunkipyörityst sekä taajamas ajoo.

Eipä mul kyl oo menny vähä kovempaakaan ajaes lähellekään kymppiin matka-ajos. Sit jos lähtee kaupunkiin ja kiihyttelee paljon niin viehän se sitte... Viime miitis tampereel käydes oli kulutus alle kasin, ja takasin päin tulles ei ainakaan ihan hiljaa ajeltu koko matkaa  :) Ja silloin oli ilmastointikin melkein kokoajan päällä.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #32 on: July 30, 2005, 20:15:45 PM »
Vaihdoin tänään tulpat kun jo aikaa sitten että ent.omistaja (vw-liikkeen korjauspäällikkö) oli laittanut 3-kärkiset volsun tulpat, nyt on sentään Densot! :D vaikutus varmaan minimaalinen kun huomasin että minullahan on 4.pytyn kohtaalla pakokaasuvuoto, ja tiedättehän mitä lambda-anturi tekee lisäilmasta.. >:( Eli syy selvis, kävi kyllä mielessä kun kylmänä moottori toimi muutenkin paremmin.
Bojoiing!

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #33 on: July 31, 2005, 00:41:18 AM »
Lergei: Kun ecu menee open looppiin niin se ei katso lambdasta seoksia, vaan ruiskutteleee kartan mukaan. Silloin ecu myös olettaa että suuttimet on xxxcc/min ja bensanperuspaine on tietty. Juuri näin on nyt käynyt eclipse2.0:n tilanteessa. Ollaan ihan liian rikkaalla open loopissa, lamdallahan korjataan closed loopissa seokset.

Eclipse: Minkälaisen bensapaineensäätimen laitoit, 1:1 vai kertova ? Onko alipaineletkut yms kiinni ? Menehän ihmeessä säädättämään/tarkistuttamaan ne seokset johonkin dynopaikkaan, ettet pilaa cattias.
(jos on paikalla)

Niin ja minkälainen nyt on tuntuma ja fjiilis ?
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #34 on: July 31, 2005, 23:46:59 PM »
Ei mulla mitään kattia tuola ole ettei se siitä mihkään hajoa ja säädinkin on nyt irti ennenkun saan vähän uusia osia.Kokeiltaessa alipaine letku oli tosiaan irti tai ei se irti ollut vaan se oli tasaajassa kiinni.
Pitää nyt teettää siihen tasaajan tilalle se korvbike pala ni saa sitten sen alipaineletkunkin siitä ottaa pois ja laittaa tuohon uuteen säätimeen.

eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #35 on: July 31, 2005, 23:51:28 PM »
Mitä tuohon polttoaineen kulutukseen tulee niin mulla matka ajoa tulee hyvin vähän, kaikki ajot on lähinnä mutkasia pikkuteitä joka kyllä nuo matka ajotkin tulee ajeltua hyvin syrjäsiä teitä jos mahdollista. Yritän välttää noita isoja teitä mahdollisimman paljon, niitä on niin helvetin tylsä ajaa.
Kerran oon ajanu tankillisen ihan pelkkää matka ajoa isoilla teillä ni sillon tais olla kulutus joitain 8L/100KM et kyl sinne varmaan päästään jos viittis noilla isommilla teillä ajella.

Migo

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 62
  • the things you own, end up owning you
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #36 on: August 01, 2005, 01:04:56 AM »
mitä polttoaineen kulutukseen tulee, niin mulla on vienyt 1,5vuoden ajan keskikulutus 8,8 l /100km pk-seudulla
"ei siin middlesbrought!"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #37 on: August 12, 2005, 07:14:10 AM »
Niin vinkki kaikille bensanpainetta kummasteleville. Hommatkaa bensanpaine mittari!

ECU ei mittaa bensan painetta, se on tehtava itse jos meinaa saada seokset kohdalleen. Bensanpaine pitas pysya vakiona suhteessa ahtopaineeseen tai alipaineeseen.  Vakiosaatimella bensan paine ei ole vakaa jos bensapumppu on vaihdettu suurempaan ja silloin kun alkaa saataa seoksia on homma paljon vaikeampaa jos paineet seilaa missa sattuu.  

Jos perus bensanpainetta nostaa 10%, niin pienilla kuormilla ECU kylla koittaa korjata seoksia Lambdan tiedon avulla karttoihin(fuel trim low) mutta tayskaasulla se meinaa etta suuttimien aukiolo ajat luetaan kartoista ja lambdan tieto ei silloin kiinnosta, eli suuttimet pysyy auki samanaikaa mutta paineennousun takia seos on n.10% rikkaampi.

Bensanpaine pitaa olla vakaa jo tyhjakaynnilla eika alipaine/paineletku irrotettuna paine nouse mihinkaan vaikka kaasun lunttaa pohjaan. Ehka pumpun jannite nousee hieman kierroksilla, mutta sen saa korjattua johdottamalla sen kunnolla.


eclipse2.0

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 176
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #38 on: August 12, 2005, 08:26:10 AM »
Kun testasin tuota paineensäädintä niin se ei vaikuttanut mitenkään seokseen. Eli vaikka nostin paineen kokeeksi ihan reilusti niin seossuhdemittarin mukaan suhde oli sama kun aiemminkin., mutta auto vaan toimi sillon paljon huonommin alhasilla kierroksilla.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #39 on: August 12, 2005, 16:00:22 PM »
Joo, kyllä kulutus laski ja reippaasti kun kiristin pakosarjan (stanan entinen omistaja), tarkistakaa muutkin se, ei maksa vaivaa  :D Hm..eikös se pumpun käyttöjännite laske kuorman kasvaessa, olettaen että liian pienet johdot.. (VxA=W, W/A=V, W/V=A)  ;)
Bojoiing!

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #40 on: August 12, 2005, 18:43:11 PM »
zalama tarkottanee varmaan että laturi lähtee pukkaan kierroksilla korkeempaa jännitettä.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Lergei

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 240
  • Common sense is common welth
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #41 on: August 13, 2005, 19:56:06 PM »
Ai, sitten on kyllä jännitteensäätimessä vikaa. Vai onko taas joku ihmejuttu pumpun releessä.
Bojoiing!

tme

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #42 on: September 14, 2005, 11:32:48 AM »
Quote
Jos hommaa kunnon säätimen siitä on se hyöty että paine kaasu runnottaessa nousee tappiin nopeammin; kaasuun vastaaminen paranee. Ja mitä korkeampi paine, sen hienompi sumu eli palaminen tehostuu. Muuten, mitä 1Gvapari kuskien autot vie bensaa!? itse pääsen 20e n.150km suht nätillä ajolla (98okt) Ja haisee rikkaalta.. lambda tyhjäkäynnillä o.k. laajempia testejä en ole ehtinyt tekeen, vaikka Haynesin raamattua luen hartaasti.. :D

Menee myös aika tarkkaan sen 150km/20euroa. Öljyä saa lisätä myös parin viikonvälein pari desiä, kuluukos teillä öljyä?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #43 on: September 14, 2005, 11:57:35 AM »
Huhhuh jopa on öljynkulutus... Mitä öljyä käytät? Itellä oli castrolin GTX joka kulu melkein tota tahtia....
Mutta jos esmes mobilin ralliformulaa täyssynaa, niin ei kyll tarvitte lisäillä kun aniharvoin...
« Last Edit: September 14, 2005, 12:00:47 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #44 on: September 14, 2005, 20:48:10 PM »
OT taas mut kyl mäkin joudun 6000km vaihtovälillä liki litran öljyä lisäämään  :-/ Toisaalta, en ole päässyt vielä yhtään vaihtoväliä ajamaan ilman jonkunlaista rata/muuta rässintäkokeilua. Ainakin ratapäivillä polkiessa on tullut huomattua että öljyä kuluu noin litra tunnissa.

tme

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #45 on: September 19, 2005, 22:51:42 PM »
Quote
Huhhuh jopa on öljynkulutus... Mitä öljyä käytät? Itellä oli castrolin GTX joka kulu melkein tota tahtia....
Mutta jos esmes mobilin ralliformulaa täyssynaa, niin ei kyll tarvitte lisäillä kun aniharvoin...

Mobilin tollasta racing formula tms. täyssynteettistä, kallista ainakin oli  :-?

Jusna

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
  • dsm
    • View Profile
Re: Polttoaineen painesäätimestä...
« Reply #46 on: September 20, 2005, 11:22:54 AM »
Quote
Joo, kyllä kulutus laski ja reippaasti kun kiristin pakosarjan (stanan entinen omistaja), tarkistakaa muutkin se, ei maksa vaivaa  :D Hm..eikös se pumpun käyttöjännite laske kuorman kasvaessa, olettaen että liian pienet johdot.. (VxA=W, W/A=V, W/V=A)  ;)




Mulla on sieltä laturin puolelta sarjasta pultti poikki ja sen takia vuotaa, varsinkin kylmänä, lämmetessä laajenee sen verran että vuotokin lakkaa.. Sitä onko vuodosta ajon kannalta ollu vaikutusta en osaa sanoo mut kyl tos vehkees jotain häikkää on.