Author Topic: Datalogger tulosten tulkintaa  (Read 26642 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #25 on: June 06, 2005, 12:14:55 PM »
Joo mietin kans että vois kytkimen kautta vetää yhden piuhan mut ei sinne sitten kannata yhtään ylimääräistä liitosta tehdä jos se ABSin eliminointi on ainoa "haitta" mitä se diagnostiikkamoodi tekee.

Otto

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 200
  • Eclipse GS '92
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #26 on: April 06, 2007, 16:10:28 PM »
Onko tosta johdosta kytkistä jossain saatavilla? Entä onko noita johtoja useampaa eri tyyppiä? Entä onko toi diagnostiikkamodi vaan se että absit on pois päältä, vai onko se joku modi jolla voidaan kiertää absien toiminnasta kytkeytyminen kun loggeri on kiinni?

Löysin tuon Tunerstein-softan. Onko hyvä/huono/parempia tehty?
...ja ei muuta ku nilkka suoraks!

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #27 on: January 27, 2008, 20:42:50 PM »
Testasin Evoscan v2.0  ohjelmaa omassa -97 eclipse gs:ssä ja hieman jäi askarruttamaan oxygen sensor2 ja fueltrim low käyrät. Onkos tuolla kakkoslambdalla mitään vaikutusta fueltrimmeihin vai pelkästään ykkösellä? Vaikuttaa että kakkosanturi olisi kuollut.   :o

Fueltrim mid ja high käyrät ovat päällekäin ja toisessa kuvassa oxygen sensor2 on nollatasolla.

Arvot mitattu hyvin vaihtelevalla nopeudella kaupunki- ja maantieajossa

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #28 on: January 27, 2008, 20:43:22 PM »
Ja toinen kuva ....

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #29 on: January 27, 2008, 20:52:13 PM »
Quote
Onkos tuolla kakkoslambdalla mitään vaikutusta fueltrimmeihin vai pelkästään ykkösellä? Vaikuttaa että kakkosanturi olisi kuollut.   :o
Ei ole. Kakkosanturi on tarkoitettu ainoastaan tarkkailemaan katalysaattorin kuntoa
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #30 on: January 27, 2008, 22:03:28 PM »
Quote
Onkos tuolla kakkoslambdalla mitään vaikutusta fueltrimmeihin vai pelkästään ykkösellä? Vaikuttaa että kakkosanturi olisi kuollut.   :o
 
Joo se on tosi kuollut koska sellaista ei ole edm 2gssä.
Ai, kato se irtos...

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #31 on: January 27, 2008, 23:29:54 PM »
Ilmankos vaikuttikin aika hiljaiselta.    ;D

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #32 on: January 28, 2008, 23:18:54 PM »
Tosta Evoscanista olis tosi kiva saada sellanen manuska, missä selvis mitä mikäkin noista parametreista mittaa. Ainakaan mulle ne eivät oo itsestään selvyyksiä.

Sit tietty kyseisen anturin (jos siis anturidataa) sijainti olis tosi jees tietää, mutta myös saaduille arvoille jotain selityksiä, raja-arvoja yms.

Ehkä kuitenkin eniten kiinnostais tietää millaisia ratkaisuja ECU tekee säätäessään konetta, kun arvot muuttuvat. Esim. jos tulee nakutusta, niin rikastaako se käymistä vai miten se reagoi (jos mitenkään?). Mut nää asiat ei kyl sit taas liity juurikaan itse datan loggaukseen.

Ts. jos jollakin on jotain hyviä linkkejä em. asioista, erityisesti 4g63 koneeseen liittyen, niin olisin kiitollinen. Erityisesti tuon 2g mallin erikoisuuksien kanssa menee hermo kun se eroaa niin paljon lopulta 1g:stä.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #33 on: January 28, 2008, 23:23:49 PM »
Quote
Tosta Evoscanista olis tosi kiva saada sellanen manuska, missä selvis mitä mikäkin noista parametreista mittaa. Ainakaan mulle ne eivät oo itsestään selvyyksiä.

Sit tietty kyseisen anturin (jos siis anturidataa) sijainti olis tosi jees tietää, mutta myös saaduille arvoille jotain selityksiä, raja-arvoja yms.

Ehkä kuitenkin eniten kiinnostais tietää millaisia ratkaisuja ECU tekee säätäessään konetta, kun arvot muuttuvat. Esim. jos tulee nakutusta, niin rikastaako se käymistä vai miten se reagoi (jos mitenkään?). Mut nää asiat ei kyl sit taas liity juurikaan itse datan loggaukseen.

Ts. jos jollakin on jotain hyviä linkkejä em. asioista, erityisesti 4g63 koneeseen liittyen, niin olisin kiitollinen. Erityisesti tuon 2g mallin erikoisuuksien kanssa menee hermo kun se eroaa niin paljon lopulta 1g:stä.

Kyllä se perus moottorinohjaus ruiskukoneissa on aikalailla samanlaista oli autona sitten jaappanilainen tai saksalainen, tai r4 tai v8 moottori. Googlettamalla varmasti löytyy tietoa mitä mikin anturi oikeastaan mittaa ja mitä ecu niillä tiedoilla tekee yms. Ei nämä ole mitään mitsubishin ainutlaatuisia systeemejä, vaan ihan perusjuttua..

Eikä se edm 2g eroa niinkään paljoa 1g:stä. Moottorinohjaus on vain uudempaa mallia, mutta samalla mallilla sekin toimii...

Ja tuosta nakutusanturista, niin ecu muuttaa ajoitusta nakutuksen mukaan.   Esim tmo:n dataloggerin mittaamista jutuista löytyy faq täältä: http://www.vfaq.com/TMO/
« Last Edit: January 28, 2008, 23:28:06 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #34 on: January 29, 2008, 12:33:35 PM »
Quote

Ja tuosta nakutusanturista, niin ecu muuttaa ajoitusta nakutuksen mukaan.   Esim tmo:n dataloggerin mittaamista jutuista löytyy faq täältä: http://www.vfaq.com/TMO/

Toi näyttää hyvältä. Pitääpi tutustua.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #35 on: January 29, 2008, 20:45:16 PM »
Ohessa mun evoscan dataa. Vähän ihmetyttää tuo nakutuskäyrä, joka käy huipussaan 16:ssa. Kuvan ulkopuolelta voin kertoa että sytytyksen aikaistus siirtyy tuossa kohtaa 27:stä 8:aan asteeseen. Muutenkin kyseinen kohta on hieman outo, kun kaasu on lähes pohjassa, mutta kierrokset ei ole vielä ilmeisesti nousseet, mutta myöskään suuttimet eivät ole kuin neljänneksen käytössä. Ihan kuin auto ei saisi ilmaa.

Kuvan ulkopuolelta vielä pari juttua. Coolant temp näyttää vajaan 5min ajon aikana pysyvän tasan 154 asteessa celsiusta. Onkohan siellä jokin anturi rikki? Sama juttu Air Temperature näyttää koko ajan reilua 160 celsiusastetta. Mittaako se sen ilmanmäärämittarissa vai imusarjassa? Joka tapauksessa senkin arvon luulisi noin pitkällä mittausvälillä edes jonkin verran muuttuvan.

Entäpä tuo ilmanpaine. Mistä se mahdetaan mitata? Se näytti olevan jotakuinkin koko ajon aikana noin 1,015 bar ja vastaavasti boost (MDP, mistähän tulee?) 0,013 bar. Mikä noiden lukujen yhteys mahtaa olla?
Ai, kato se irtos...

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #36 on: February 08, 2008, 20:20:23 PM »
Quote
Joo se on tosi kuollut koska sellaista ei ole edm 2gssä.

Onko varma ettei happianturi kakkosta ole? Jos ei niin mikäs tämä on :-?

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #37 on: February 08, 2008, 20:20:57 PM »
Ja vähän lähempää...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #38 on: February 08, 2008, 20:24:58 PM »
Vahtii katalysattorin kuntoa?? ainakin evossa.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #39 on: February 10, 2008, 14:51:43 PM »
Quote
Onko varma ettei happianturi kakkosta ole? Jos ei niin mikäs tämä on :-?
Erikoista. Kyllä tuo on happianturi nro 2. Mulla ei sellasta ole, ei ainakaan sillon näkyny kun Uiton kanssa vaihdettiin siihen uus putki. Uus putki alkaa nimenomaan katilta. Ja mun auto on -97 4g63 nt.
Ai, kato se irtos...

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #40 on: September 12, 2008, 00:26:55 AM »
Onko kukaan saanut Evoscannilla luettua ABS- dataa ja vikakoodeja ?

Johannes

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 71
  • dsm
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #41 on: September 12, 2008, 18:15:07 PM »
Olin tuon evoscannin beta-testaajana ja kehittäjän mukaan seuraavassa versiossa tulee toivon mukaan olemaan vikakoodien lukumahdollisuus.
Total Eclipse Of The Heart
Projektit: Eclipse 2G GSX (Holset), Galant E39 (Garrett)
Tallille pääsy: Evo 4, Galant 2.5 v6 Avance
Mustat lampaat: Colt C5, Colt C1

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #42 on: April 04, 2012, 14:45:52 PM »
Vanha aihe mutta tähän liittyvä....Kattokaapas joku 1g / tmo datalogger omistaja näyttääkö softassa idle switch on vai off kun auto tyhjäkäynnillä?

Alkoi vain itseä häiritsemään kun servicemanuska sanoo, että idle switch on "off" kun ei paina kaasua / kaasulla "on". Ja mulla tuo tmo näyttää juuri toistepäin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"