Author Topic: Datalogger tulosten tulkintaa  (Read 26643 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Datalogger tulosten tulkintaa
« on: February 24, 2005, 23:49:12 PM »
Eli sain sit Temen suosiollisella avustuksella (KIITOS!) parinkymmenen minuutin ajalta "hyödyllistä" käppyrää omasta autosta talteen.

Olisko joku ketä näitä on ennenkin tutkiskellut joutilas vilkaisemaan miltä näyttää? Ite en oikein osaa hahmottaa vielä...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #1 on: February 25, 2005, 00:01:26 AM »
Kannattaa muokata siitä .csv tiedostosta mieleinen ja vaikkapa tänne iskeä liitetiedostona. Niin voipi kaikki tutkiskella sitä.  8)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #2 on: February 25, 2005, 00:03:21 AM »
pointti. Koitan saada jotain aikaan.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #3 on: February 25, 2005, 00:11:30 AM »
Eli tässä olis pätkä sitä csv-tiedostoa just siitä "kriisi"kohdasta.

Käy naku aika korkealla. Ilmamäärämittarin hertsit myös aivan tapissa samaan aikaan. Kuka kertois mikä mättää...


teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #4 on: February 25, 2005, 00:16:40 AM »
Huh se olikin 31 max arvo knock sumilla... Tuo pitäis kyllä selvitellä.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #5 on: February 25, 2005, 00:21:17 AM »
Edelleen tahtoo tähdentää että sen huomaa ajossa kun alkaa rykimään tuolla 6K rpm tienoilla... Ei ole ennen ahtojen nostoa tehnyt moista. Luulen siis vahvasti että kyse on siitä että ahdot oli sen Alastaron lauantain jälkeen ihan liian korkealla. Siellä kun oli juuri ja juuri nollan pintaan lämmintä ja maanantaina loggaillessa lähemmäs 15 astetta pakkasta.

Siellä Alastarossa oli säädetty paineet vähän yli kiloon eli ihan maksimi vakiosuuttimille ja moottorinohjaukselle. Sit kun kylmässä painaa menemään urku auki samoilla säädöillä niin käy näin...

Mielipiteitä?

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #6 on: February 25, 2005, 02:03:32 AM »
Jos ilman HZ menee tappiin niin eiks silloin pitäis tulla fuel cut ?

Vaikuttaako loppupeleissä toi ilmanlämpötila niin paljoa kun sullahan on se ilmansuodatinkotelo leikattu auki ja kone saa kuiteskin moottorin lämmittämää ilmaa ?

Ootko vaihtanut sen bensansuodattimen ? Jos bensan saanti menee heikoks -> menee laihalle -> nakuttaa ?

Ootko jo kokeillut 98 laittaa tankkiin ja nollannut ecun ?
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #7 on: February 25, 2005, 02:18:24 AM »
En mä mitään oo vaihtanu... Ahtoja ruuvasin pienemmälle näin niinku ensiavuksi. Eikä oo tullu ees tankattua kun oon nauttinu viimisistä lomapäivistä ja tankannu itteäni autonkin edestä...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #8 on: February 25, 2005, 02:28:19 AM »
ELi oma ecu on ainaskin resetoitu  ;D Siit on hyvä jatkaa...
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #9 on: February 25, 2005, 02:41:28 AM »
Näin on. Muisti nollattu ja uudet arvot tulee antureilta sisään sit kun siltä tuntuu...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #10 on: February 25, 2005, 02:46:28 AM »
Henk. koht. seossuhde ainakin kohdallaan   ;D

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #11 on: February 25, 2005, 03:47:01 AM »
Onnex olkoon, se on fuel cut ! Kone alkaa ropottaa kun vakio maf nakee tuon ilmamaaran.Tappelin samojen oireiden kanssa pitkaan.
GM maffilla tuo raja tuntuu niin pahalta etta piilarit lentas paasta, jos olis  ;D

Homma pahenee varmaan jos koitat nostaa ahtoja?

1606 HZ koko alueella 5000-6120 RPM, eli ECU ei ymmarra tuon 5000 kierroksen jalkeen etta mita tapahtuu  ;)

Katopa viela jos pystyt tuo suuttimien "Duty cycle" tayskaasulla. Oikeastaan yksi tarkeimmista arvoista.
« Last Edit: February 25, 2005, 03:49:14 AM by zalama »

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #12 on: February 25, 2005, 06:38:44 AM »
Eikös Fuel Cut oo ihan eri juttu kuin nakutus. Paitsi jos naku johtuu siitä että Fuel Cutin kautta menee laihalle...

Toki ymmärrän että jos ilmamäärä tapissa niin tulee Fuel Cut mut silti toi nakutus epäilyttää.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #13 on: February 25, 2005, 11:50:08 AM »
Fuel cut ilmeisemmin kyseessä kyllä, kun vakio mafsin läpi virtaa liikaa ilmaa tuloo fuel cut. Mafs näkee liikaa ilmavirtaa jos turbo työskentelee normaalia enempi pitääkseen ahdot ylhäällä vuodon takia.

Eli voisit yrittää tsekkaa jotta ei ole vuotoja missään siellä ahtopuolella.. Aika usein tämä ilmeisemmin syynä fuel cuttiin...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #14 on: February 25, 2005, 13:47:10 PM »
Pitää tutkia, ei kyllä kuulu konehuoneesta ainakaan mitään suhinaa kun kaasua runttaa ja kuuntelee paikallaan. Ahtoja tosiaan käänsin hieman pienemmälle jo, pitää funtsia miten sen BCS:n sais sinne menoon mukaan ni olis ECUllakin joku keino laskea ahtoja jos alkaa pahalta näyttään.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #15 on: February 26, 2005, 20:47:16 PM »
Mietin hiukan tarkemmin taas oikein päälläni niin eihän ahtojen pitäisi nousta kovinkaan paljon jos ahtopuolella vuoto. Toi nyt kumminkin nostaa tarvittaessa yli kiloon... Ei oo jaksanu perehtyä paremmin, pitää joskus oikein ajan kanssa koittaa loggerilla eri säädöillä.

-jarppi-

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • Eclipse GS 2.0
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #16 on: March 05, 2005, 20:27:23 PM »
jees.. kyhäsin sen ledilukijan ja se sitte morsetti koodin nro. 14 eli se kaasuläpän asennon tunnistin..

ilmeisesti itse kaasuläppä ei ole hajalla koska auto käy täysin normaalisti eikä pätki..
mitä muuta kannattaa tarkastaa?
kylläpä sitä taas koetellaan!

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #17 on: March 05, 2005, 20:35:55 PM »
Jos koodi 14 on tuo tps (en jaksa nyt tarkistaa ;D ), niin meinaa että se itse tps on rikki  :-/
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

-jarppi-

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • Eclipse GS 2.0
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #18 on: March 05, 2005, 20:48:03 PM »
mutta jos auto toimii vielä täysin normaalisti..!  ??? ???
kylläpä sitä taas koetellaan!

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #19 on: March 05, 2005, 20:58:38 PM »
Quote
Jos koodi 14 on tuo tps (en jaksa nyt tarkistaa ;D ), niin meinaa että se itse tps on rikki  :-/



14 On tosiaan TPS. Mut eipäs mennä asioiden edelle. Ei se vikakoodi tarkoita välttämättä että itse TPS on rikki. Mullakin paloi aina CE-valo kun putos kierrokset tyhjäkäynnille, muuten toimi käytössä aivan normaalisti. Se jää helposti kanittaan jumiin se TPS jolloin ei palaa normiasentoon vaikka kaasuläppä sulkeutuukin. Varsinkin jos sitä on joskus joku mennyt säätelemään...

Koitappa nyt ensin nollata se vikamuisti ja kato sit uudestaan kun oot hetken ajanut. Se vikakoodi jää sinne muistiin vaikka itse vian korjaisikin jos ei sitä kuittaa jollain tapaa.

Jos sittenkin ilmottaa vikakoodia 14 niin yleismittari kauniiseen käteen ja mittaamaan TPS:n resistanssia eri kaasuläpän asennoilla. Good Luck sen liittimen töpselin kans...
« Last Edit: March 05, 2005, 21:01:28 PM by hopsis »

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #20 on: March 08, 2005, 16:09:21 PM »
MUTUA:
eikö tuossa ecussa ole tuo 1600hz limitti... eli yli 1600hz niin ei näytetä... btv prommauksella saadaan tuo rajanostettua 3200hz  8)

"As you all know, the 1g datalogger is limited to being able to see only 1606 MAF Hz; this is not due to a limitation of the MAF or of the ECU, but simply a limitation due to the amount of data that the ECU can transfer to the logger."
« Last Edit: March 08, 2005, 16:15:54 PM by maxpain »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #21 on: March 20, 2005, 20:36:31 PM »
Jeps Apexi AFC :kin nayttaa ilmanmaaran korkeammalle.Pahasti paukuttaen olen saanut sen yli 2000 HZ mutta auto toimii ihan pas...ti.
« Last Edit: March 20, 2005, 20:36:54 PM by zalama »

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #22 on: March 21, 2005, 12:14:17 PM »
No mikäs siinä ? ???
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #23 on: June 04, 2005, 21:08:43 PM »
Tää nyt ei varsinaisesti tulosten tulkintaan liity eli OT... Mitäköhän vaikutusta on, jos jättää datalogger kaapelin kiinni pysyvästi.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43989&item=4554449316&rd=1&ssPageName=WDVW

Tuolla mainostetaan Tru-Time Auto-On kaapelia joka kytkee ECUn diagnostiikkamoodiin vasta kun läppäristä/PALMistä avaa loggeriohjelman. Sen tiedän että ABS vissiin kytkeytyy pois toiminnasta mutta tekeekö se sit muuta? Esim. estää trimmien säädöt niin kauan kun kaapeli on kiinni...?

Tulipa vaan ostettua läppäri ja jos Esku nakertaa mulle kaapelin niin voisin jättää sen piuhan vallan autoon kiinteästi kun eipä ole tuota AntiBrakeSysteemiä Plymouthissa niin ei sen puolesta haittaisi.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Datalogger tulosten tulkintaa
« Reply #24 on: June 06, 2005, 10:47:43 AM »
Se diagnostiikkamoodi ei tee tosiaan mitään muuta kuin iskee absit pois käytöstä. Ja jos ei abseja ole niin normipiuha toimii ihan ok.
Ja voihan sen normipiuhankin maan pistää vaikka oman vivun taakse..niin ei ole kokoajan päällä mutta silti piuha on kiinni...
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"