Author Topic: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?  (Read 11531 times)

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« on: April 29, 2010, 18:39:06 PM »
jakopään remontti on autoon tehty about 15 000km sitten, ties missä ensisen omistajan toimesta.
nyt sit öljyjä vaihtaessa arvelin että tarkistampas päälisin puolin miltä jakohihna vaikuttaa,hyvältä näytösti, MUTTA siinä vaiheessa silmään pisti se että kuuluuko hihnan tuntua löysältä auton seisoessa?

eli hihnaa kun painaa nokkien välistä niin liike on melko suuri, ainakin kun on tottunut perus manuaali kiristeisiä hihnoja vaihtelemaan jotka ovat aina tiukkoja.

joten kysymys on, kuuluuko olla näin että kiristääkö hydr.kiristin hihnan vasta käynnissä ollessaan öljynpaineesta vai onko asentaessa sattunut joku kämmähdys? :-/


Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #1 on: April 29, 2010, 21:40:42 PM »
no ei siel kyl löysää sais olla..... jakopää uusiksi ja heti!... pitäis kyl olla kireellä vaik ei olis koko moottori autossa kiinni  :o
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #2 on: April 29, 2010, 22:03:38 PM »
ei viitsisi kyl alkaa jakopäätä uusiksi viellä laittamaan ku kumminkin vastottain tehty jakopään remppa.
onnistuuko miten tuskattomasti konetta paikoiltaan nostamatta, näyttää meinaan melko ahtaalta tuo väli jos nyt ainakin tarkastais ettei oo jääny asentajalta se kiristin ulos asentoon..

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #3 on: April 30, 2010, 11:59:05 AM »
kyl se muutamia millejä siinä nopakyörien välissä elää jokatapauksessa mut kuitenkin maalaisjärjellä pystyy päättelemään mikä on liikaa liikettä.

Ensin kone kannatukseen vaikka tunkilla kevyesti öljypohjaan. Sitte ohjaustehostimen letkujen kannake irti siitä moottorituesta. Moottorituki irti ja sitä kautta purkamaan jakopäätä.

Räikkälenkkisarja on tässä kohtaa erinomainen ystävä, voin sanoa, koska itsellä ei ole ollut :D

Hydraulinen kiristin on kahdella 12millisellä kannalla olevalla pultilla kiinni, otat sen irti, laitat ruuvipenkkiin ja pikkuhiljaa puristat sen takasin sisälle siten, että saat njotain menemään siitä reijästä läpi, jonkinlainen sokka/naula/hitsauslankapätkä/jotain vastaavaa läpi siitä. Pistät takasin kiinni, tarkistat jaon kohillesa, kiristät kiristinrullan käsin ensin ja sitte irrotat sokan. Kiristimen pitäis tulla joku 3-5milli ulos jos nyt oikein muistan. korjatkaa jos olen pahasti pielessä.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #4 on: April 30, 2010, 13:07:11 PM »
Quote

Hydraulinen kiristin on kahdella 12millisellä kannalla olevalla pultilla kiinni, otat sen irti, laitat ruuvipenkkiin ja pikkuhiljaa puristat sen takasin sisälle siten, että saat njotain menemään siitä reijästä läpi, jonkinlainen sokka/naula/hitsauslankapätkä/jotain vastaavaa läpi siitä. Pistät takasin kiinni, tarkistat jaon kohillesa, kiristät kiristinrullan käsin ensin ja sitte irrotat sokan. Kiristimen pitäis tulla joku 3-5milli ulos jos nyt oikein muistan. korjatkaa jos olen pahasti pielessä.

Jotenkin noin se menee mutta on vaan sit aivan tuskaisen vaikeaa saada se sinne siten, että saa ne muut liikkuvat kiristimet asentoonsa. Täällä foorumilla on jossain jakopään räjäytyskuvaan linkki (tai vaihto-ohjeeseen) josta saa paljon apua (löytyy varmaan googlaamalla). Sit jossakin on myös ohje kuinka nokkapyörät saa vaihdettua ilman jakopään purkua. Siinä neuvotaan miten hihnan saa löysälle pienellä jekulla ja sen avulla saa tuon hydr. kiristimen veks ilman, että tarvii niitä muita kiristäviä rullia irrottaa, koska niiden takaisin laitto on todella veemäinen homma. Kato noi tarkat millit ja speksit siitä asennusohjeesta.

Ja siihen ei kannata luottaa että jokin firma olis tehnyt tuon oikein. Tuossa on sellainen tuplakiristys-systeemi, joista juurikin tuo hydr. kiristin on hankala rasvanäppien tajuta, jonka takia sen antama kiristys jää usein käyttämättä ja muut kiristimet saattavat löystyä.

Nimim. tehnyt 3-4 kertaa kun kone on paikallaan.
Ai, kato se irtos...

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #5 on: April 30, 2010, 14:58:11 PM »
eli tuota hydr.kiristintä ei helpolla saa hihnaa irroittamatta välistä?
vai onnistuisko nappaaamaan mokoman välistä ja kirimään sit takasin?
Pirullista kun joutuu toisten autoja päivästä toiseen laittelemaan,lähinnä normi huoltoja niin ei omiaan ehdi sit rassata..

Jotenka jos tässä nyt ihan laiskaksi heittäytyisi ja jättäis kerrankin muitten rassattavaksi niin mitä luulette lystin tulevan maksamaan,. eli pelkkä kiristys säätö ja tarvitaessa kiristin (140€tms).

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #6 on: April 30, 2010, 15:01:09 PM »
Quote
eli tuota hydr.kiristintä ei helpolla saa hihnaa irroittamatta välistä?
vai onnistuisko nappaaamaan mokoman välistä ja kirimään sit takasin?
Pirullista kun joutuu toisten autoja päivästä toiseen laittelemaan,lähinnä normi huoltoja niin ei omiaan ehdi sit rassata..

Jotenka jos tässä nyt ihan laiskaksi heittäytyisi ja jättäis kerrankin muitten rassattavaksi niin mitä luulette lystin tulevan maksamaan,. eli pelkkä kiristys säätö ja tarvitaessa kiristin (140€tms).
Se voi olla että se hinta tulis vastaamaan abaut ton jakopään remontin verran miinus hihnat ja mitä siellä nyt käyttöön tulee, homma itessään on yhtä isotöinen kun on purkutyöt yms samassa ja riippuu mestan tuntivelotuksesta sitte se että mitä tulee maksamaan.
Iso työ toi on lähteä säätämään.

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #7 on: April 30, 2010, 15:15:13 PM »
hmmm... no kait se sit pitää lähtee tuonne hallin puolelle rassailee kuha emännän auton sieltä ensin koneremontista pois kasais...

Mutta jos jollain sattuis olemaan kuvia yms yleishyödyllistä tietoa remontin suhteen niin ne ois enemmän ku tervetulleita :D





EDIT:
tuli tässä vain näin akropoo mieleen että kun totesin hihnan olevan löysällä koneessa EI ollut öljyt silloin sisällä, johtuen tosin siitä että ne oli juuri valumassa astiaan öljynvaihdon tykö,vaikuttaneeko asiaan?

Mutta joo itse asiaan, Äskettäin tuossa mitsun halliin lykkäsin ja purin tieltä kaiken oleellisen esteen (moottorin tuki,rengas,suoja muovit yms) ja siinä sit huvikseen istua tupakoin ja pyörittelin räikällä konetta muutamia kieroksia ja kas perkelettä se hihna kiristyi kuin itsestään.
Siinä sitten pyörittelin ja pähkäilin mut nyt se hihna tuntuu tiukassa olevan, kokeilin nokkia pyöräyttämällä löysät ottaa ylös muttei niitä kyllä mistään tullut...

kylläpä on tämä mitsun sieluelämä taas kummallista.

Toivottavasti joku jaksaa vastailla nyt nopeesti, ei jaksais alkaa turhaa purkamaan tuota ellei sit pakko ole :D ;D
« Last Edit: April 30, 2010, 18:26:30 PM by jonizh »

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #8 on: May 01, 2010, 17:09:59 PM »
eihän sit oo mahollista että tuo hydr. kiristin ois jumissa ollut ja napsahtanut toimimaan samalla kun konetta pyörittelin räikällä myötä ja vastapäivään.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #9 on: May 01, 2010, 22:34:06 PM »
Quote
eihän sit oo mahollista että tuo hydr. kiristin ois jumissa ollut ja napsahtanut toimimaan samalla kun konetta pyörittelin räikällä myötä ja vastapäivään.

Ensinnäkin, älä pyöritä konetta myötä ja vastapäivään. Pyöritä vain myötäpäivään.

Kyllähän se hetkeksi varmaan kiristyy jos toista nokkapyörään pyörittää. Veikkaan, että se löysä vaan siirty jonnekin sinne välille.

Katso muuten, että ne kohdistusmerkit on kohdakkain nokkapyörissä kun pyörität ne kohdilleen. Ts. niissä on sellaset pienet merkit, jotka ovat asennoissa klo 3 (vasen-) ja klo 9 (oikeanokkapyörä) ja niiden pitäisi olla täysin kohdakkain kun niikseen tulee.
Ai, kato se irtos...

jonizh

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 15
  • dsm
    • View Profile
Re: 4g63 16v dohc jakopäänkireys?
« Reply #10 on: May 01, 2010, 23:38:50 PM »
joopa hydr kiristinhän siellä oli about 7mm ulkona.... eli se vaan läjään ja paketti kiinni ja menoks.. se siis kiristetään ihan vain siihen tiukkuuteen että "sokka" lähtee nykäisemällä pois ja painamalla takaisin niin sillon ois hyvä?
« Last Edit: May 02, 2010, 21:51:17 PM by jonizh »