Author Topic: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)  (Read 31934 times)

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #50 on: April 28, 2009, 21:50:01 PM »
Quote

Tulee opettavainen tarina kun asia joskus selviää.
Tai tulee "olen idiootti" tarina..  8-)

Tuosta jossain käänteessä kun se ajoon takaisin tulee ni pitää käydä pari kehuttua "autogurua" läpi ja jos vikaa ei vieläkään löydy ni suunnistaa Rintajuopolle. Taitaa omat helpot autotallitestit olla jo kaikki mahdolliset tehty..
Oho, kuinkas se nyt noin??

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #51 on: April 29, 2009, 14:48:44 PM »
no niin.... luin kaikki läpi ja ainoa asia mikä tuli mieleeni oli alipaineletkut.... vaihda ne heti uusiin.... ei maksa paljoa :) halpa kokeilu.. jos vaikka auttais... kaikki muu taitaakin olla jo kokeiltu... eihän nyt tuollainen vika voi jäädä mysteeriksi... täytyy kyl sanoa että on todella outo ongelma tuo

korjausraamattu sanoo että : (vaihtoehtoja joista ei ole keskusteltu)

1. vacuum leakage
2. leaking egr valve
3 air filter clogged
4. camshaft lobes worn
5. impurities on fuel system
6. faulty emission system components
7. incorrect timing
8. obstructed exhaust system
9. damaged or worn lash adjuster and/or valves sticking

 ja nämä viat on kerätty eri oireista joita sun autossasi ilmenee eivätkä ole missään järjestyksessä, toivottavasti auttaa...
« Last Edit: April 29, 2009, 15:00:56 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #52 on: April 29, 2009, 15:17:51 PM »
Tää oli loistava lista! Kommentoin näitä hieman yksitellen.

Quote
1. vacuum leakage
Eikös tämä oltu tarkistettu?
Quote
2. leaking egr valve
Ja tämä? Siis ei suoranaisesti mutta välillisesti.
Quote
3 air filter clogged
Eiks ahdot noussu ihan normaalisti, joten tämäkin on ok?
Quote
4. camshaft lobes worn
Tästä luulisin, että ongelmat näkyisivät ennen kaikkea muilla tavoin.
Quote
5. impurities on fuel system
Tämäkin on katsottu.
Quote
6. faulty emission system components
Tää on hieman turhan yleisluontoinen...
Quote
7. incorrect timing

Tätä epäiltiin, mutta ecussa ei vikaa eikä ongelmia muilla käyntialueilla, jolloin asentotunnistimessa olisi vikaa.
Quote
8. obstructed exhaust system

Tätä ei ole minusta mitenkään huomioitu, mutta itseasiassa tämähän kävisi järkeenkin. Siellä on joku tukos, joka rajoittaa hengitystä suurilla kierroksilla kun vanhat kaasut eivät pääse ulos.
Quote
9. damaged or worn lash adjuster and/or valves sticking
Veikkaisin, että näkyisi muillakin käyntinopeuksilla. Ainakin päästöt näyttäisivät mitä sattuu ja happianturi antaisi tästä selviä viitteitä.
Ai, kato se irtos...

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #53 on: May 02, 2009, 02:30:31 AM »
1. Alipaine letkut voisi kyllä uusia jokatapauksessa. Onhan niitä kierrelty ja keteltu, mutta mitään kunnon mittauksia ei ole tehty.

2. Eikö EGR valve ole pakokaasujen takaisin kierrätys? Jos on niin on tukittu imusarjasta.

3. Jep ahdot nousee normaalisti. Ja ilmanputsari on uusi (n.200km ajettu) alkuperäisen tilalle menevä vapaavirtaus suodin.

4. No nokkia ei kyllä ole tarkistettu. Mutta luulis juu ilmoittavan itsestään eri tavalla.

5. Vähän niinkuin tsekattu. Suuttimet on vaihdettu uusiin ilman tulosta ja tarkastettu testerillä et bensanpaineet eivät laske kun ongelma esiintyy.

6. ?

7. Joo, ecu / auto tosiaan toimii hyvin muilla kierrosalueilla. Myös tuota nokan asento tunnistinta koitettiin korjaamolla väännellä reunasta reunaan ja tuo röpötys vika pysyi kyllä silti.

8. Joo miksikäs ei.. Tosin katalysaattori on tyhjä, ja ei ole kuin takavaimennin joka on suoraan läpivirtaava malli. Ja ei niinkään tuntuisi mielestäni olevan mikään ns. kaasujen liikkumista ahdistava vika.. Meinaan kun auto ensin röpöttää tossa 5000rpm ni kuitenkin kun on kierroksia röpötyksen kera saatu vaikka paikallaan polkiessa se 6500rpm ni sen jälkeen 6500rpm - 8000rpm hoituu todella ripeästi ilman röpötystä.

9. Venttiilin jouset on ainakin uudet HKS:sän valmistamat muistaakseni 40% alkuperäisiä jäykemmät ja auto anyway toimi niillä aluksi. Lash adjuster ei sano mulle mitään.

Ja päästöt olivat kaikki ok.
Oho, kuinkas se nyt noin??

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #54 on: May 02, 2009, 17:08:27 PM »
Lash adjuster, eli venttiilin välysten säädin. Ei pitäis vaikuttaa tähän näin paljoa.
Ai, kato se irtos...

mr.boost

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 11
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #55 on: May 03, 2009, 11:34:55 AM »
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #56 on: May 03, 2009, 20:15:47 PM »
Quote
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.

Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.

Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
« Last Edit: May 03, 2009, 20:16:27 PM by JoNi- »
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #57 on: May 03, 2009, 23:56:30 PM »
Quote
Quote
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.

Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.

Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
jälkikiristys/momentin tarkastus ja ok oli?

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #58 on: May 04, 2009, 12:52:45 PM »
Quote
Quote
Quote
vaihda kansi pahvi niin rupee pelaan..voithan ohivuodot varalta ensin mitata.

Ohivuodot on jo mitattu ja ihmeitä ei näy.

Kansipahvi on vaihdettu n.5000km sitten uuteen HKS:sän valmistamaan metalliseen 1.3mm paksuun kansipahviin. Samalla tuli vaihdettua ARP:n pinnapultit. Myös kannen ja lohkon pinnat koneistettiin. Vesiä ja öljyjä ei sotke sekaisin.
jälkikiristys/momentin tarkastus ja ok oli?
Ööö.. Kovilla pulteilla ja metalli pahvilla?? No ei ole tehty, mutta onko edes tarpeellista venymättömillä pulteilla ja rosteri pahvilla?  :-?
Oho, kuinkas se nyt noin??

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #59 on: May 04, 2009, 14:31:50 PM »
no mulla on wisecon kolmikerrospahvi ja arpin pultit itellä ja ja oliko peräti molemmissa paketeissa että tarkista momentti. Tiedä häntä sitten, kannen mitat kuitenkin muuttuu lämmetessä oli sitte venymättömät pultit tai ei.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #60 on: May 05, 2009, 12:19:35 PM »
Quote
no mulla on wisecon kolmikerrospahvi ja arpin pultit itellä ja ja oliko peräti molemmissa paketeissa että tarkista momentti. Tiedä häntä sitten, kannen mitat kuitenkin muuttuu lämmetessä oli sitte venymättömät pultit tai ei.
Hmm joo.. Kieltämättä totta.

Mutta jos vika nyt siinä olisi niin luulisi että puristuspaineet tai ohivuodot kielisivät asiasta jotain?

Voihan ne silti tarkistaa.
Oho, kuinkas se nyt noin??

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #61 on: May 14, 2009, 21:20:03 PM »
Noniin.. Kävin tänään testaamassa noi kansipultit. Kiristys tiukkuus on 100nm ja ajattelin testata ne 125nm ja yksikään ei mennyt tiukempaan. Joten nyt on sit sekin testattu.

Myös laskin ahtopaineita alemmas ja mitä alemmas ahtopaineita laskee niin sitä vähemmän auto röpöttää. Tyhjäkäynnillä ilmaantuvaan röpötykseen ahtopaineiden lasku ei vaikuta, mutta ajossa kyllä. Laskin ahtopaineet lopuksi 0.6bar. ja sillon tyhjäkäynnillä röpötys on normaalia eli tossa +/- 6000rpm röpötys alue muuten ok. Ajossa 0.6bar. paineilla röpötystä ei tule (ei ainakaan huomaa ajossa) ja auto toimii normaalisti. Mitä hittoa?!?  :o
Oho, kuinkas se nyt noin??

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #62 on: May 25, 2009, 11:25:45 AM »
On kyllä sairaanpitkä keskustelu enkä tiedä onko tätä jo ehdotettu mutta koittaisin tehdä nämä muutokset yhtäaikaa:

1. vakio ECU:n (toimivasta autosta)
2. vakio ilmamäärämittarin (jos nykyinen on modattu tai vaihdettu)
3. vakio turbon suuttimet.
4. vakio ahdoilla.

Jos näillä auton sais pelaa antas jo paljon suuntaa ja rajais onko vika mahdollisesti koneen sisällä tai muissa antureissa.
(Nakutusanturin data kiinnostas myös. Sehän voi ottaa signaalia esim. naputtavista venttiilin nostimista)

Kuulematta ja näkemättä en kyllä muuta ala "viisastelee", mutta jos Ylöjärven suunnalla liikut, niin oishan tuo ihan mielenkiintoista itse nähdä.

Ps. Sydäntä särkee nuo paikallaankierrätys jutut  :'(
« Last Edit: May 25, 2009, 11:30:03 AM by zalama »

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #63 on: May 26, 2009, 02:48:41 AM »
Just joo, pikku stoori... No, näillä mennään:

Juuri nuo on ne muutokset jotka tein ja auto toimii niillä paremmin.. Paikallaan kierrätettynä aivan sama vika, mutta täydellä vedolla ei niinkään huomaa.

Nyt testasin vielä sellasenkin että ajaa ykkös vaihteella tietyillä kierroksilla.. Kun ykkösellä kiihdyttää todella hitaasti, kone toimii kun unelma 1000rpm-5500rpm. Sitten 5500rpm alkaa tuo röpötys. Vauhtia ei paljon ole ja kuormaa moottorilla ei ole juuri ollenkaan kun ykkös vaihteella noilla kierroksilla ajelee, mutta joka tapauksessa välittömästi kun moottori saa nuo kierrokset niin röpötys alkaa. Kun kokeilin sitte joku 5-10sekuntia ajaa noilla 5500-6000rpm ykkös vaihteella ni auto ei todellakaan yhtään tiedä mitä sen pitäisi tehdä. Se menee ihan sekaisin. Se röpöttää koko ajan todella hurjasti kun vaan pitää noita tiettyjä kierroksia eikä oikeen tiedä meneekö vai ei. Se käyttäytyy tuolla kierrosalueella juurikin siten kun auto käyttäytyy kun esimerkiksi nyppää lennosta vaikka imuputken kokonaan irti. Siis on täysin sekaisin ja ei yhtään tietäis että minkä verran ilmaa koneeseen menee. Tai kun vaikka bensa loppuis. Ihan täysin sama ilmiö noilla kierroksilla kun ykkösellä kokeilee noita kierroksia. Ja kuorma ei vaikuta vikaan mitenkään.

Ennen juuri tuota kierrosaluetta auto toimii pikku hiljaa / täysillä / kuormitettuna / ei kuormitettuna / miten vaan täysin normaalisti. Myös kun mennään hitaasti kiihdyttämällä yli 6500rpm ni auto toimii taas täydellisesti. Se on vaan aina noi samat kierrokset. Vika tulee tyhjästä, ja häviää tyhjään. Ja vaikka se pahalta itsestäkkin tuntuu pikkuhiljaa ajella joku 6000rpm koneessa, niin pakko se nyt vaan on että saa vikaa tarkennettua. Ja jos se pa$¤a nyt sitte päättää tosta syystä lopullisesti hajota, niin hajotkoon rauhassa. Onpahan jotain sellastakin korjattavaa välillä että vika on kerrankin selvä. Ei tarvi miettiä mitään saternuksen kolmannen tähtisumun valonläpäisykykyä jupitenrin kolmannen kuun janan kautta! Se mun autoa varmaan nyttekkin harmittaa.

Eikä se sinänsä mitään merkitystä ole, autoa on oikeasti yritetty jo korjata ihan oikeasti ainakin neljän eri auto-asennus aloihin koulutettujen ihmisten kanssa. Omat toiveet auton kuntoon tulemisesta ovat jo hiipuneet suhteellisen mitättömiksi. Se on ihan sama vaikka sieltä löytyis koivuklapi kolmos pytystä. Tätä vikaa sen sieltä pois vaihtaminen ei korjaa, kun ei tunnu korjaavan mikään muukaan "varma vika"! Myös vähintään kymmeneen eri puolituttuun / suositelluun korjaamoon ja autosähköpajaan olen soittanut. Kaikki sitä katsoneet auto asentajat / sähkömiehet on sanonut ettei se vika nyt niin ihmeellinen voi olla, ja anna mä tuun kattoo mikä siinä sit on. Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.

Nyt apuna on autosähkö asentaja, katotaan nyt mitä sen kanssa saadaan aikaiseksi. Kytkentä kaavioiden avulla aletaan ilmeisesti seuraavaksi mittailemaan Ecun yms. johtojen arvoja liittimistä ja maadotuksia. Yksi vaihtoehtohan on se että joku johto on poikki.

Nakutus anturista sen verran että kaksi päivää sitten otettiin se vanha nakutus anturi siitä toimivasta moottorista ja liitettiin se kiinni sekä ripustettiin se ilmaan roikkumaan auton käydessä. Ei ilmassa ainakaan paljon nakutus dataa pitäisi tulla, mutta vika ei millään tavalla muuttunut.

Yksi joka on itellä tullut mieleen nyt lähi aikoina että siellä on johdoista päätellen ollut joskus joku varas hälytin joka on revitty irti... Siellä on vieläkin sen ohjaus boxi kuskin jalkatilassa, mutta muut komponentit on revitty. Jos se jotenkin herjaa, pystyy tietyillä kierroksilla laukasemaan, lähettämään, sulkemaan tai katkomaan jotain? Tai jos siitä on joku liittimen sisällä oleva pinni paennut Norjaan ja nyt se itkee sen perään tai jotain. Tai joku katkastuista johdoista vaikka on vielä jostain kohtaa kiinni auton alkuperäisessä johtosarjassa ja on hankautunut poikki vieden auton oman johdon maihin. Mutta joka tapauksessa, silti se ei selitä sitä miksi vika on AINA tarkalleen ja täsmälleen samoilla kierroksilla ja muuten toimii täysin. Juuri noilla kierroksilla tulevaan virheelliseen "resonointi maadoitukseen" en usko kyllä, koska se ei millään voi missään komponentissa olla noin tarkka. Kyllä sihen nyt pitäis sit kaikkien moottorin kuormien ja tien pintojen ja muiden vaikuttaa.

Henkilö kohtaisesti olen yhä sitä mieltä että jostain tuntemattomasta syystä juurikin noilla kierroksilla häviää joku moottorin ohjaukseen liittyvä singnaali tai sitä ei lueta oikein noilla kierroksilla jostain syystä. Esimerkiksi juuri noilla kierroksilla katkeaa ilamassamittarin tieto eculle tai ecu ei noilla kierroksilla osaa käyttää jotain tiettyä parametriä. Taas tosin, jos vika olisi ecussa niin on se aika ihmeellistä että se tekee sen molemmilla ecuilla. Vakiolla ja epromillisella täysin samassa kohdassa, täysin samalla tavalla.

Vaan johtuipa se aikoinaan kauan ongelmana ollut ahtopaineiden vaihtelukin väärän mallisista pakokanavan lähdöistä ja muodoista. Kai tämäkin voi mistä vaan johtua. Mutta se pitää muistaa että tämä vika ei tullut minkään osan vaihdon yhteydessä. Se tuli kesken vetoa kuin salama kirkkaalta taivaalta eikä enää poistunut ikinä.

Onko näissä autoissa jotain, ihan mitä hyvänsä mitä ne tekevät eri tavalla kierrosalueella 5500-6500rpm kuin muulla kierros alueella?? Ihan mitä vaan? Joku säätö kun toimii vaan noilla kierroksilla, joku singnaali joka muuttuu tai tulee vaan noilla kierroksilla, jotain ihan mitä vaan?
Oho, kuinkas se nyt noin??

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #64 on: May 31, 2009, 11:59:48 AM »
Ennen aikoinaan noissa kaasari vehkeissä, ku röpötystä tuli niin silloin venttiilit kanto. Tuskin noi hydrauliset nostimet kantaa. Mut aattelin, et mites ois ton MAPS.:n laita? Kuulin just yheltä volkkari mieheltä ,et sillä oli melkonen röpötys ahdot päällä ku MAPS sensori oli sökö.

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #65 on: August 03, 2009, 16:00:22 PM »
Quote
Just joo, Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.


Paljonko maksat että se autos tulee kuntoon ?
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #66 on: August 03, 2009, 16:52:22 PM »
Quote
Quote
Just joo, Joka ikinen on tähän mennessä kädet taskussa poistunut.


Paljonko maksat että se autos tulee kuntoon ?

Tepillä on nyt joku juttu mielessä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan paljastusta  ;D
Ai, kato se irtos...

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #67 on: August 04, 2009, 23:47:28 PM »
Nyt vedän zalaman tähän mukaan siltä kysymättä, mutta ylöjärvellä päin kanssa vaikutan, niin ainahan tuohon päivän voisi turata aikaa jos vaan sopiva kohta löytyisi.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #68 on: August 05, 2009, 09:23:09 AM »
Quote
Nyt vedän zalaman tähän mukaan siltä kysymättä, mutta ylöjärvellä päin kanssa vaikutan, niin ainahan tuohon päivän voisi turata aikaa jos vaan sopiva kohta löytyisi.

Juuri alkoi 4:n viikon kesäloma ;)

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #69 on: August 05, 2009, 14:25:22 PM »
no nyt alkaa kyl halvat ja hyvät neuvot oleen loppu.... ainoa mitä keksin ni poista koko ecu ja laita tilalle after market moottorin ohjaus boxi... hintaa varmasti tulee mut sit pääsee ainaki katsomaan ja säätämään kaikki kunnolla itse.... jos sekään ei auta ni sit uus moottori kokonaan ja kaikki sähköt uusiksi :) pakkohan se nyt jotenki on saada korjattua, ei sellaista autoa olekkaan jota ei saisi korjattua....

tai sit unohdat kaikki testit jota on jo tehty ja aloitat kaiken alusta.... jos vaikka jotain olis jääny huomaamatta ekalla kerralla
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

antsa85

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 16
  • dsm
    • View Profile
Re: Mitä tämä tekee?!? (uusi video)
« Reply #70 on: March 02, 2010, 02:15:18 AM »
Onko jännittävälle tarinalle tullut loppuratkaisua? :-?