Author Topic: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pomppia  (Read 28634 times)

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pomppia
« on: September 25, 2008, 18:41:42 PM »
Onkohan laatikko mennyt rikki  :-? en ole vielä päässyt testaamaan autoa, kun pitää "vetoakselien tiivistekumit" vaihtaa vaihdelaatikosta, jotta öljyt pysyisi sisällä.

Auto on ilmeisesti jo pidemmän aikaa tärrännyt tietyillä kierroksilla, johtuu rikkinäisestä moottorinkiinnikkeestä, oiskohan tärinä rikkonut nämä "vetoakselien tiivistekumit".

Ostin auton n.2 viikkoa sitten ja olen ajannut sillä n. 200 km  :-/ moottorinkiinnikkeen rikkonaisuus mulle oli selvillä, mut en uskonut sen olevan kovin iso ongelma  :-[


hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #1 on: September 26, 2008, 14:56:23 PM »
Moottorinkiinnikkeistäkin voi hyvin johtua jos ei pysy pykälä päällä. Pääsee palikat liikkumaan.

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #2 on: September 26, 2008, 16:51:54 PM »
Quote
Moottorinkiinnikkeistäkin voi hyvin johtua jos ei pysy pykälä päällä. Pääsee palikat liikkumaan.

Niin vaihteiston sisällä olevat palikat ?

Jossain luki että joku "lukkorikka" vai mikä se nyt oli  :D voisi olla irrallaan 5 vaihteen kohdalla ja sen ilmeisesti pystyy tarkistaa jos avaa sen etukannen vaihdelaatikosta ?? ja jos tämä "lukkorikka" irtoaa voi joku akseli tulla läpi laatikosta ? onkohan totta..... :-/



Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #3 on: September 27, 2008, 18:20:22 PM »
Itsellä viitosvaihde huutaa sorsaparvea vaihtaessa korkeammilla kierroksilla..
Voiskohan johtua kuluneista vaihteiston rattaista ja/tai öljyistä?
DSMotorsports

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #4 on: September 27, 2008, 18:27:56 PM »
Noh synkathan noissa laatikoisa tunnetusti ei ole mitkään kestävät.

Öljyjen vaihto voi auttaa rutinaan jotain, redlinet sisälle ja toivotaan onnea :D

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #5 on: September 27, 2008, 19:27:07 PM »
Itse ostin redlinea ja tiistaina saan mitsulta moottorikiinnikkeen niin pääsee testaa  :)

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #6 on: September 28, 2008, 14:34:48 PM »
Quote
Noh synkathan noissa laatikoisa tunnetusti ei ole mitkään kestävät.

Öljyjen vaihto voi auttaa rutinaan jotain, redlinet sisälle ja toivotaan onnea :D

Mahtaakohan olla kovin isokin/työläs homma?
DSMotorsports

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #7 on: September 28, 2008, 14:46:44 PM »
Quote
Quote
Noh synkathan noissa laatikoisa tunnetusti ei ole mitkään kestävät.

Öljyjen vaihto voi auttaa rutinaan jotain, redlinet sisälle ja toivotaan onnea :D

Mahtaakohan olla kovin isokin/työläs homma?

Niin, olisi kiva tietää voiko 5vaihteen synkat vaihtaa jos avaa vain sen etulevyn vaihdelaatikosta  :-?

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #8 on: September 28, 2008, 20:23:21 PM »
synkkien kunto ei vaikuta vitosen pois pomppimiseen.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #9 on: October 01, 2008, 01:22:07 AM »
Quote
synkkien kunto ei vaikuta vitosen pois pomppimiseen.
Joo, ei minustakaan.. Eikö vaihderattaiden hammastus ole tehty sillä tavalla että kun vaihde on päällä niin se vetää / pitää rattaita koko ajan toisiinsa kiinni.

Ja kun rattaiden hammastus on riittävän kulunut niin tämä ominaisuus ei enään toimi. Ainakin joissain autoissa näin..  :)

Myöskään moottorin asennon ei ihan hirveesti pitäisi vaikuttaa vaihteen päällä pysymiseen koska vaihdin akselisto on toteutettu vaijereilla eikä työntötangoilla. Kato nyt kuitenkin ettei vika sitte ole niin pieni että vaikka syystä tai toisesta toinen vaijeri sattuisi kantamaan jonnekkin vähän ja siitä johtuen pyrkisi vaikka liikkumaan takasin päin vapaalle vitoselta.
Oho, kuinkas se nyt noin??

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #10 on: October 01, 2008, 12:52:53 PM »
Onko kellään tietoa kuka huoltaisi vaihdelaatikkoja jyväskylän alueella ?

Auton tärinä ei myöskään ole loppunut (kierroksilla 3000-4000) , vaikka vaihdoin rikkinäiset moottorinkiinnikkeet.....nyt epäilen sitä tasapainoakselia http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/tasapainoakselit...edellinen omistaja ilmeisesti itse tehnyt jakopääremontin, eikä ole ollut siinä duunissa kovin hyvä  :'(

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #11 on: October 01, 2008, 23:20:37 PM »
Quote
Onko kellään tietoa kuka huoltaisi vaihdelaatikkoja jyväskylän alueella ?

Auton tärinä ei myöskään ole loppunut (kierroksilla 3000-4000) , vaikka vaihdoin rikkinäiset moottorinkiinnikkeet.....nyt epäilen sitä tasapainoakselia http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/tasapainoakselit...edellinen omistaja ilmeisesti itse tehnyt jakopääremontin, eikä ole ollut siinä duunissa kovin hyvä  :'(
taitaa olla toi tärinä noilla kierroksilla jonkin sortin tyyppivika, mulla vanhalla koneella (tp on) ja uudella koneella (tp ei) ei mitään eroa. kolmessa tontussa ja viiessä tontussa resonoi jostain kiitettävästi.
Ei olla vissiin ainoita ton ongelman kanssa :D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #12 on: October 01, 2008, 23:52:10 PM »
Kyllä se ehjä kone hyrrää nätisti oli kierrokset mitkä vain.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

JoNi-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 230
  • Mönkkäri :) ja Eagle Talon TSI AWD taas hetken..
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #13 on: October 02, 2008, 12:56:16 PM »
Quote
Kyllä se ehjä kone hyrrää nätisti oli kierrokset mitkä vain.
Joo, ei mulla myöskään täristele yhtään mihinkään. Ei vanha kone eikä tämä uus.
Oho, kuinkas se nyt noin??

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #14 on: October 14, 2008, 20:21:35 PM »
Huollossa tasapainoakselin ajoitus laitettiin kohdalleen ja tärinä loppui :) lysti maksoi 180 € :-/ huollossa sanoivat että vaihdelaatikosta on laakeri mennyt väljäksi ja sen takia öljyt valuu vetoakselin stefan kautta pihalle = vaihdelaatikko pitää viedä huoltoon, varmaan kallista  :'( ja kaiken lisäksi myös vasemman vetoakselin sisäpää on väljä

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #15 on: October 14, 2008, 22:04:40 PM »
Quote
Huollossa tasapainoakselin ajoitus laitettiin kohdalleen ja tärinä loppui :) lysti maksoi 180 € :-/ huollossa sanoivat että vaihdelaatikosta on laakeri mennyt väljäksi ja sen takia öljyt valuu vetoakselin stefan kautta pihalle = vaihdelaatikko pitää viedä huoltoon, varmaan kallista  :'( ja kaiken lisäksi myös vasemman vetoakselin sisäpää on väljä
ennenkun alotat lootaremppaa ja vaihdat vetaria, niin tarkistahan, että sulla on siellä vetarin sisäpäässä sokka tallella, mulla ei ollu, niin päästi öljyä ulos ja oli väljä.

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #16 on: October 14, 2008, 23:04:16 PM »
Quote
Quote
Huollossa tasapainoakselin ajoitus laitettiin kohdalleen ja tärinä loppui :) lysti maksoi 180 € :-/ huollossa sanoivat että vaihdelaatikosta on laakeri mennyt väljäksi ja sen takia öljyt valuu vetoakselin stefan kautta pihalle = vaihdelaatikko pitää viedä huoltoon, varmaan kallista  :'( ja kaiken lisäksi myös vasemman vetoakselin sisäpää on väljä
ennenkun alotat lootaremppaa ja vaihdat vetaria, niin tarkistahan, että sulla on siellä vetarin sisäpäässä sokka tallella, mulla ei ollu, niin päästi öljyä ulos ja oli väljä.

Vaihdoin stefat n.2viikkoa sitten ja silloin sokka oli paikoillaan, jos ei ole enään niin sitten se on laatikon sisällä :P vaihteiden kanssa on myös ongelmia joten pakko kai se on huoltaa... :(

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #17 on: October 16, 2008, 22:58:11 PM »
Nyt olisi tarjolla vaihdelaatikko hintaan 600 € laatikko otettu autosta --> eclipse GS -94 180tkm.

Menee varmaan heittämällä mun ysikakkoseen ?  :-/


teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #18 on: October 17, 2008, 11:36:43 AM »
Quote
Nyt olisi tarjolla vaihdelaatikko hintaan 600 € laatikko otettu autosta --> eclipse GS -94 180tkm.

Menee varmaan heittämällä mun ysikakkoseen ?  :-/


Oliko sulla 6bolt vai 7bolt kone? En nyt vielä sano varmasti kun en ole tarkistanut, mutta veikkaisin, että 6bolt ja 7bolt koneissa kytkinkoppa voi olla erimallinen tai pultinreijät eri kohdissa tjms.

Jos ei kukaan muu varmista tässä, niin yritän tässä vkonlopun aikana tsekata...
« Last Edit: October 17, 2008, 11:37:25 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #19 on: October 17, 2008, 18:24:06 PM »
Näillä ohjeilla ilmeisesti voin selvittää onko se 6 vai 7 bolt kone. (melko luotettavasti)  ::)
http://www.vfaq.com/mods/early-late-engine.html

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #20 on: October 17, 2008, 19:03:28 PM »
Quote
Näillä ohjeilla ilmeisesti voin selvittää onko se 6 vai 7 bolt kone. (melko luotettavasti)  ::)
http://www.vfaq.com/mods/early-late-engine.html

Juu kyllähän tuo toimii, tai sitten jos olet laatikon jo purkanut pois niin katsot ite. Voit myös antaa auton valmistenumeron, niin voin sen perusteella tarkastaa myös.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #21 on: October 17, 2008, 21:49:41 PM »
http://www.fotopankki.fi/Hypetraxx/kuva/5602683278953476

Näyttäs olevan kupera toi öljypohja mulla = 6 bolt ohjeen mukaan

Valmistenumero : 4MBMND22ANE002039

btw. auto kävi tiistaina huollossa ja siellä ne laitto TP akselin oikealle kohdalleen, eivät puhuneet mitään että jakohihnaa olisi vaihdettu, just huomasin että hihna on mielestäni vaihdettu (on kapeampi) ja tuntuu et on aika löysällä, kun pystyy sormilla helposti liikuttamaan sivuttais suunnassa. Lisää ongelmia ilmeisesti  :'(
Kuvia löytyy linkin takaa, jos joku viittis kattoa ja kertoa mielipiteensä  :o

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #22 on: October 19, 2008, 12:58:43 PM »
Quote
Quote
Nyt olisi tarjolla vaihdelaatikko hintaan 600 € laatikko otettu autosta --> eclipse GS -94 180tkm.

Menee varmaan heittämällä mun ysikakkoseen ?  :-/


Oliko sulla 6bolt vai 7bolt kone? En nyt vielä sano varmasti kun en ole tarkistanut, mutta veikkaisin, että 6bolt ja 7bolt koneissa kytkinkoppa voi olla erimallinen tai pultinreijät eri kohdissa tjms.

Jos ei kukaan muu varmista tässä, niin yritän tässä vkonlopun aikana tsekata...

Jos vaihdelaatikon malli on täysin sama (F5M31) niin luulisin että ei ole väliä onko 6 vai 7 bolt kone.


http://www.fotopankki.fi/Hypetraxx/kuva/5667777019929600
Loppumerkinnät tossa vähän ihmetyttää  :-/  

Esim. Laatikko : F5M31-1-ZPXZ (auto MITSUBISHI SP.WAGON, 1.8TD 42tkm)
Laatikko täysin samanlainen välityksiltään kuin minun (F5M31-2-ZPXV) :P
« Last Edit: October 19, 2008, 15:55:13 PM by Jakke »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #23 on: October 19, 2008, 17:44:29 PM »
3.1.1992 näyttäis olevan tuo valmistuspvm. Eli tosiaan 6bolt.

Eiköhän tuo käy, ainakaan varaosaohjelma ei anna eriosanumeroita 6bolt ja 7bolt koneille. Vaikka laatikko ois kuinka samanmallinen tahansa, en olisi yllättänyt vaikka olis eroja 6bolt ja 7bolt välillä...Mutta ilmeisesti ei ole.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Re: Vaihdelaatikon öljyt ollet vähissä, 5 vaihde alkoi pompp
« Reply #24 on: October 19, 2008, 20:32:30 PM »
Quote
3.1.1992 näyttäis olevan tuo valmistuspvm. Eli tosiaan 6bolt.

Eiköhän tuo käy, ainakaan varaosaohjelma ei anna eriosanumeroita 6bolt ja 7bolt koneille. Vaikka laatikko ois kuinka samanmallinen tahansa, en olisi yllättänyt vaikka olis eroja 6bolt ja 7bolt välillä...Mutta ilmeisesti ei ole.

Kiitos kun tarkistit  :)

Selailin sivustoja missä on käsitelty 2g 7bolt koneen muuttamista 6 pulttiseksi, ohjeissa ei mainita että pitää hommata erikseen vaihdelaatikko 6 bolt koneelle :)
Pitää nyt ensin odotella korjauskustannusarviota tosta omasta laatikosta  :-X