Author Topic: Nokkapyörien vaihto  (Read 12309 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Nokkapyörien vaihto
« on: August 07, 2008, 14:59:14 PM »
En nyt laita tohon otsikkoon erikseen konetta kun uskoisin, että samallalailla homma käy myös 420a:han.

Elikkäs, pystyykö nokkapyörät vaihtamaan pelkän ylimmän jakopäänsuojan poistamisella siten, että vaihtaa ensiksi toisen kokonaan uuteen ja sitten toisen? Ajatus siis on, että laittaisin nippusiteillä pakonokan pyörän kiinni hihnaansa ja johonkin kohtaan kanteen. Tällöin hihna on lukittu pyörään ja pyörä on lukittu koneeseen nähden. Kun tämä lukitus on paikallaan niin irrotan vapaan pyörän paikoiltaan. Voi tietysti olla, että sekin olisi syytä lukita paikoilleen, ettei hihnaan tule ylimääräistä vääntöä. Sitten kun toinen on irti, niin uusi vain paikalleen ja sama juttu toiseen pyörään.

Ajattelin myös, että hihnaan voisi maalata pienen merkin ja samaan kohtaan kantta joku merkki, että näkee, ettei hihna todellakaan ole liikkunut ollenkaan operaation aikana.

Sensijaan mitä käy sen hihnakiristimen kanssa kun toisen pyörän irroittaa? Käykö niin, että sen jälkeen uuden pyörän saaminen poistetun tilalle tuleekin mahdottomaksi? Tai voiko siellä alapäässä joku pyörä päästä liikahtamaan ja aiheuttaa ongelmia? En nyt osaa tältä istumalta sanoa onko siellä edes mitään hyviä paikkoja kannessa mihin hihnan saisi kiinnitettyä, mutta voisihan sen hihnan lukita kahdesta kohtaa (pyörän niistä kohdista joista hihna irtoaa siitä).

Onko jollakin kokemusta hommasta?
Ai, kato se irtos...

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #1 on: August 07, 2008, 16:55:20 PM »
Venakopan kansi kannattaa varmaankin avata ja tökätä nokka-akseliin/akseleihin sopivaan kohtaan jakoavain estämään sen pyörimistä.
Voi koneen myös lukittaa vauhtipyörästä siinä ja koneen kyljessä olevilla reijillä.  ;)

Laitoin tuommoisen kuvan missä asennossa hihna asetelman pitäisi olla, toivottavasti siitä saa selvää ja auttaa.

ps. korjatkaa jotain jos olen väärässä.
DSMotorsports

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #2 on: August 07, 2008, 16:56:58 PM »
Ohjeistus siis ainakin 4g63:selle.
DSMotorsports

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #3 on: August 07, 2008, 20:08:35 PM »
Mikä pointti tossa on, että noi reiät pitää olla ylöspäin?

Entäs se akselien lukitseminen, kun eikös ne pysy paikallaan niin kauan kun pyörä on paikallaan eli se pieni reikä siinä pyörässä pitää akselinkin paikallaan. Sitten vaan kun laittaa uuden pyörän paikalleen pitää olla tarkkana että se reikä on yhä edelleen samassa kohdassa.
Ai, kato se irtos...

Johannes

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 71
  • dsm
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #4 on: August 08, 2008, 19:42:01 PM »
Nuo sokat pitää olla ylöspäin, kun laitetaan uutta jakohihnaa. Ajoitus menisi väärin jos pyörät laitettaisiin vaateriin merkkien kanssa, mutta toinen sokka osoittaisi alas ja toinen ylös.

En ole nokkapyöriä vaihtanut hihnan ollessa kiinni, mutta luulisin automaattikiristimen tuottavan vaikeuksia. Tämä tosin oma arvaus.
Total Eclipse Of The Heart
Projektit: Eclipse 2G GSX (Holset), Galant E39 (Garrett)
Tallille pääsy: Evo 4, Galant 2.5 v6 Avance
Mustat lampaat: Colt C5, Colt C1

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #5 on: August 10, 2008, 01:11:28 AM »
Quote
Nuo sokat pitää olla ylöspäin, kun laitetaan uutta jakohihnaa. Ajoitus menisi väärin jos pyörät laitettaisiin vaateriin merkkien kanssa, mutta toinen sokka osoittaisi alas ja toinen ylös.

En ole nokkapyöriä vaihtanut hihnan ollessa kiinni, mutta luulisin automaattikiristimen tuottavan vaikeuksia. Tämä tosin oma arvaus.

Tämä pitää paikkansa.
Siihen kannattaa varata aikaa enempi koska voi olla että joutuu purkamaan enempi kun on meinannut.
Uskon kovasti että tulee ongelmia niiden alempien rullien kansa.

Ideana on noissa merkeissä ja reijissä plus lukitus jutuissa on se että ei ajotus mene päin prinkkalaan (vahingossakaan).
DSMotorsports

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #6 on: August 10, 2008, 14:08:33 PM »
kyl tossa kiristimessä on nutkua niin paljon että tarttee ne kaikki aukasta pois varmasti.

Sitte ku noita pyöriä vaihtaa ja häärii jakopäässä, niin MIKÄÄN ei saa pyörähtää vahingossakaan.

Ykkönen yläkuolokohtaan ja sitte hihna pois ja säähämään.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #7 on: August 11, 2008, 14:15:35 PM »
No, mä koitan joku päivä vaihtaa pyörät irroittamatta koko hintaa. Jos se onnistuu, niin laitan vaikka projektikuvauksen. Eihän siinä muuta sitten tosiaan tarvita kun varmuus siitä, että hihna eivätkä akselit liikahda operaation aikana.

Jos se ei onnistu niin sitten itken tänne.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #8 on: August 11, 2008, 15:29:01 PM »
Kannattaa sitte kunnon varauksella suhtautua siihen että se kiristin mahollisesti pullauttaa ulos asti kokonaan tjsp.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #9 on: August 11, 2008, 20:32:08 PM »
Quote
Kannattaa sitte kunnon varauksella suhtautua siihen että se kiristin mahollisesti pullauttaa ulos asti kokonaan tjsp.

Mä teen sen niin, että laitan sen hihnan kiinni jostain parista kohtaa siten, että pyörän voi ottaa irti ilman, että hihna pääsee liikkumaan mihinkään ja uuden pyörän saa tilalle. Jos en saa sitä hihnaa mihinkään lukittua, niin sittenhän sitä pyörää ei voi ottaa ilman, että kaikki menee vikaan.
Ai, kato se irtos...

Cult69

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 109
  • Eclipse GS -93
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #10 on: August 18, 2008, 02:51:01 AM »
Onkos täällä tapahtunut mitään mielenkiintoista, miten kävi?
Menikö rinkuloiden vaihto nappiin? :)
DSMotorsports

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #11 on: August 18, 2008, 13:09:11 PM »
Quote
Onkos täällä tapahtunut mitään mielenkiintoista, miten kävi?
Menikö rinkuloiden vaihto nappiin? :)

Ei oo ehtinyt paneutua vielä asiaan...
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #12 on: August 26, 2008, 20:14:07 PM »
Nyt paneuduin asiaan ja totesin, ettei se onnistu ihan niin yksinkertaisesti kuin olin ajatellut. Täytyisi saada se keskimmäinen jakopään suojamuovi irti ja se ei onnistunut koska en saanut moottoritukea irti. Sitä taas ei saa irti, jos ei ota eturengasta myös irti. Siihen taas tarvitaan ainakin kaksi tunkkia (yksi pitää koneen paikallaan ja yksi auton ylhäällä kun rengas on pois). Mulla on vain yksi tunkki enkä viitsinyt alkaa pelaamaan sitten sen enempää.

Ajattelin, että saavat sporttiautossa vaihtaa pyörät samalla kun säätävät ne sitten. Voisin laitattaa uuden hihnankin kun kerran se kuitenkin pitää irrottaa.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #13 on: August 26, 2008, 21:56:17 PM »
tunkkaa keula ylös, auto pukeille ja sitte tunkilla tuet moottorin, sillain men täällä eilen :D sitte jos ja kun saan ton pommin ulos tallista ni tuut tänne vaihtamaan ne?? äivän homma jos toisenki mahollisesti.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #14 on: August 26, 2008, 22:32:17 PM »
Quote
tunkkaa keula ylös, auto pukeille ja sitte tunkilla tuet moottorin, sillain men täällä eilen :D sitte jos ja kun saan ton pommin ulos tallista ni tuut tänne vaihtamaan ne?? äivän homma jos toisenki mahollisesti.

Puritko ihan hihnankin?

Mul on vaan sellaset pukit joiden päälle pääsee vain ajamaan, eli auto on renkailla. Varsinaiset pukit on liian korkeet että sais ne tonne alle kun tunkki on ääriasennossa. Ja tunkkikaan ei mahdu keulasta auton alle kun se on liian matala. Homma pitäis alottaa hankkimalla kunnon vehkeet ensin.  ;D

Kyl se olis sit päiväs saatava tehtyä, jos se siellä tehdään. Mut ilmoittele jos saat tallin tyhjäks.
Ai, kato se irtos...

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #15 on: August 26, 2008, 22:41:03 PM »
kaikki pois ku kannen irrotin :) palataan asioille ku saaan auton ulos, sitte ku aan vaan uuden kannentiivisteen ni sitte.. taino saahan ton pudotettua alas muutenki. lauantaina koko päivä aikaa.

Hevis

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 21
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #16 on: April 24, 2009, 09:16:57 AM »
Herätellään vanhaa juttua ... mitenkä tämä vaihto nyt sitten käytännössä tapahtui:)?

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Nokkapyörien vaihto
« Reply #17 on: April 24, 2009, 16:20:49 PM »
Quote
Herätellään vanhaa juttua ... mitenkä tämä vaihto nyt sitten käytännössä tapahtui:)?

En tainnutkaan tehdä tästä mitään projektikuvausta, mutta sellainen löytyy dsm tunerssien sivuilta:
 http://www.vfaq.com/mods/timingbelt-2G.html Tuo ohje on vain hihnan vaihtoon, mutta tässä selitän lyhyesti myös pyörien vaihdon.

Mutta jos tässä nyt lyhyesti selitän asian. Nostat auton edestä pukeille ja otat vasemman renkaan pois. Purat edestä kaikki hihnat ja tiellä olevat laitteet (myös moottorikiinnikkeen, jota varten joudut pistämään koneen tunkille, mutta tarvitset tätä säätömahdollisuutta myöhemmin päästäksesi paremmin käsiksi jakopään kiinnityksiin), sitten jakopäästä kaikki muovit pois (kolme kappaletta). Pyöräytä jakohihna merkeilleen myötäpäivään (ks. ylhäällä kuva) ja katso, että myös kampiakseli on merkeissä. Otat jotkut pikapuristimen (isot pyykkipojat esim) ja sidot niillä hihnapyörät ja hihnat toisiinsa siten, etteivät nokkapyörät ja hihna pääse liikkumaan toisiinsa nähden. Irrotat hydraulisen kiristimen (se on sellanen ruskea tappi, joka on kahdella pultilla kiinni). Kun se irtoaa, niin hihna löystyy pikkasen. Irrota myös se epäkeskokiristinrulla, joka oli hydr.kiristimen takia pinteessä.

Nyt nokkapyörät ovat siinä kauniisti ja vapaina kuin taivaan linnut. Voit hivellä niitä hetken. Noniin, sitten kiinnität tukevasti sen jakohihnan johonkin kummaltakin puolen nokkapyöriä ja laitat jonkun työkalut siten, etteivät nokat pääse liikkumaan vastapäivään. Nyt hihna pitää jakopyöriä paikallaan ja paikoilleen tuettu toinen nokkapyörä. Otat pitkävartisen avaimen ja aukaiset pakonokan pultin. Vaihda uusi pyörä tilalle ja kiristä pultti sormilla. Vaihda imunokka samalla tavalla, mutta huom imunokan sisäkehällä on irroitettava pieni metallikehä, jota nokka-akselin optinen asentotunnistin lukee. Se pitää siirtää uuteen nokkapyörään, jossa on siihen sopivat reijät. Katso, etteivät reijät ole liian matalat, jolloin kehä ei mene kireäksi kuten minulla kävi ja kävi myös niin, että koko kehä unohtui siirtää uuteen pyörään, jolloin auto piti purkaa alusta pitäen. Noniin, kehä on paikallaan vanhat pyörästä uudessa, joten laita uusi nokkapyörä paikoilleen. Kiristä sormin. Sitten varmista etteivät nokat pääse pyörimään myötäpäivään ja kiristä nokat monta kertaa vähän kerrallaan ja lopulta tiukkaan.

Nyt voit ottaa pyykkipojat pois ja koko hihnan, mutta varo liikuttamasta nokkapyöriä tai yleensäkkään mikään mikä pyörii. Osta jostakin kaiva ostamasi jakohihna ja siinä mukana tulevat kilkkeet, jotka yleensä ovat tasapainoakselin hihna ja uudet rullat. Katso, että vaihda ensiksi se tasapainoakselin hihna ja rullat. Huom. koneessa on kaksi tasapainoakselia, joista toinen pyörii sillä lyhyellä hihnalla ja toinen pyörii jakohihnalla. Se toinen on siis koneen etuosassa ja toinen takaosassa. Nyt seuraa sitten siisti jippo. Se takimmainen tasapainoakseli ei pysy paikallan kun otat hihnan pois, koska se on epäkesko. Nyt pitäisi selvittää kumminpäin se tasapainoakseli pitää sinne laittaa, niin laita se kohdistusmerkki suoraan ylöspäin. Anna sen sitten vapaasti pyörähtää tästä yläasennosta alas. Jos se pyörähtää vastapäivään, niin se on oikein päin, jos taas toiseen suuntaan, niin sitä pitää kääntää puolen kierroksen verran. Sitten vaan uusi hihna paikalleen ja tarkista, että kohdistukset ovat oikein kaikkialla.

Pari muutakin jippoa. Hydraulinen kiristin pitää saada takaisin kasaan ja jos se on ehjä, niin se on ihan helvetin jäykkä eikä sitä käsin pysty painamaan. Ota ruuvipuristin/penkki ja hitaasti ruuvaat siinä kiristimen tapin sisään. Katso, että se menee suorassa ja purista tosi hitaasti. Kun tapin sokan reikä on rungon reijän kanssa kohillaan, niin laita siihen joku pieni naula sokaksi. Sitten kiristin takaisin autoon kiinni. Sitten kun ruuvailet sitä epäkeskoa kiristinrullaa paikalleen, niin huomaat, että sitä on sitten tosi vaikea saada kieräksi hihnaa vasten. Parasta olisi keksiä jostain sellainen työkalu, jossa on piikit rullassa näkyviin reikiin. Joka tapauksessa voin kertoa, että rulla kiristää hihnan ilman hydraulistakin kiristäjää todella tiukkaan, joten rulla pitää saada sitä ennen varmasti riittävän piukkaan. Itselläni meni yli viisi kertaa ennenkuin sain sen paikalleen. Kun sitten rulla on paikallaan voit irrottaa sokan hydr.kiristimestä, jolloin se ei tappi ei juuri nouse kiristimestä. Tämä on erittäin tärkeää, etteivät hydr.kiristimen tappi nouse sokan irrottamisen jälkeen yli milliä. Kun sitten saat koko paketin kasaan, niin älä vain laita muoveja takaisin ennenkuin olet pyöräyttänyt konetta pari kolme kierrosta käsin myötäpäivään ja tarkistanut, että hihna todella pysyy kireällä ja kohdistusmerkit ovat yhä kohdallaan kun tulet kierroksen siihen vaiheeseen. Hyvin, hyvin usein käy niin, että kohdistusmerkit eivät enää olekkaan kohdillaan, jolloin koko operaatio pitää tehdä suurinpiirtein uudestaan. Muistaakseni tähän auttoi se, että nokkapyöriä tai pyörää laittoi yhden napsun "ennakkoon" jolloin tilanne korjaantuu kun hihna kiristyy. Katso tuolta dsm-tunerssien ohjeista miten se tarkkaan ottaen meni.

Katso varmuuden vuoksi myös tuolta dsm-tunerssien sivuilta kaikki tarkat mitat ja muut detaljit. Homma on ihan suoritettavissa, mutta sen kiristysrullan kanssa menee aina hermo. Ainakin päivä menee hommaan tottumattomalta ja asiassa ei todellakaan kannata hosua. Hyvänä puolena hommassa säästää noin 500 eur ja oppii vähän enemmän taas omasta autostaan.

Korjatkaa jos pistin jotain pieleen. Tämä tuli nyt tällain ulkomuistista.
 
Ai, kato se irtos...