En viitsi aloittaa uutta otsikkoa kun kerran ongelma on juuri otsikon mukainen. Laitoin uuden jakohihna pari kolme viikkoa sitten ja tänään kiristin vinkuvia hihnoja. Huomasin, että kun vinkuna lakkasi niin jakopäästä kuului outoa ääntä. Avasin ylimmän kotelon ja totesin, että jakohihna on aivan turhan löysällä. Epäilen nyt näkemättä, että jakohihnan kiristin rulla siellä rahisee (on löystynyt ja osuu vesipumppuun). Autolla on hihnan vaihdon jälkeen ajettu vain 20km, kun satuin sairastumaan keuhkokuumeeseen ja olin vähän sairaalassakin. Mutta nyt olisi kaksi kysymystä.
Miten tuo kiristinrulla saadaan kireeksi? Itse laitoin siten, että otin hydraulisen kiristimen pois, laitoin kiristinrullan paikalleen ja käänsin niin kireäksi kuin sormin sain ja kiristin sen paikalleen. Lopuksi laitoin hydraulisen kiristimen takaisin, jonka olin puristanut kasaan ja laittanut sokan paikalleen. Kun kiristin oli paikallaan niin otin sokan pois. Katsoin, että hydr.kiristimen ja sen vipuvarren väli oli tosiaan noin 4 milliä kuten jossain ohjeissa sanottiin. Mutta ongelmana on, että rullaa ei tahdo saada sormin niin kireälle kuin olisi tarpeen, koska kiristyssuunta on sama kuin hihnan löystymissuunta. Eli kun rullan saa mielestään niin kireälle kuin hihnalle on tarpeen, niin rullaa ei saa kiristettyä kun se pyörähtää ja löysyttää hihnan. Rullassa on kaksi reikää, joista sitä saisi pyöritettyä, mutta esim. nokkapihdeillä ei niistä tahdo saada kiinni vaan tarvittaisiin se mitsun oma työkalu. Onko joku keksinyt miten reijistä saisi kiinni siten, että rullan saisi pysymään paikallaan samalla kun sitä pitävän pultin kiristää? Tai mikä tahansa keino saada tuo rulla kireälle käy. Huomasin myös, että rulla ei mene paikalleen miten tahansa vaan se osuu mm. vesipumppuun jos sen laittaa väärin.
Toinen kysymys on, että tietääkö kukaan tämän kiristysrullan osanumeroa esim. motonetistä? Kävin viimeeksi tiskillä kysymässä osa kädessä, mutta mikään niistä rullista mitä GTI galluun löytyi varastosta ei ollut sopiva. Laitoin oheen kuvan.