Author Topic: Eclipse GSX 1990 / thecob  (Read 54268 times)

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Eclipse GSX 1990 / thecob
« on: March 31, 2009, 13:35:24 PM »
Noniin, eclipse tuli haettua 27.2 kontiolahdesta päin harraste autoksi ja että myös "käyttö-autoksi". Mittarilukemat oli 200 000 mailia! Eclipsellä on tullut ajettua ostoksen jälkeen n. 2000 mailia, kunnes turbo sanoi itsensä irti. :(

Turbon, pakosarjan purettua, tuli huomattua että pakosarja on näemmä aikaisemmin halennut, oli hitsailtu (!!!) eikun soitto entiselle omistajalle ja rupalteltua puhelimessa, kun ettei turbo auton pakosarjaa ei saa missään nimessä hitsata!

Samalla purettaessa oli näemmä myös "murentunut" ns. "mötikkä" (kertokaapa se nimi, kun ei muistu) mihin turbo tulee kiinni, oli sitten siinä myös samalla hukkaportti paskana ja mitä muuta kaikkea.

Nytte kuvia eclipsestä:
http://www.dsmclubfinland.com/ajokit/thecob/ajokki.php

« Last Edit: April 16, 2009, 19:36:46 PM by admin »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #1 on: March 31, 2009, 15:39:43 PM »
paljonkos köyhdyit tuosta projektista? jokos hommasit uuden turbon ja pakosarjan? zalamalta kannattaa kysyä evo ahdinta ja pakosarjaa itse hommasin ne enkä ole sitä päätöstä katunut :) hiukan parempi vääntö ja enemmän painetta :) hintakin oli kohdallaan
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #2 on: April 01, 2009, 12:55:33 PM »
Hinnan sisällä, kaiken lisäksi katsastettu ;D
Zalamalta justiinsa ostin turbon ja nyt pitää tänäpäivänä laittaa hänelle pakosarjasta rahat tilille :)
« Last Edit: May 25, 2010, 10:37:00 AM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #3 on: April 01, 2009, 15:09:54 PM »
no osat äkkiä kiinni ja baanalle sit :) eihän siinä mee ku tunti laittaa turbo ja pakosarja kiinni :) ja taas palaa bensaa.... ja renkaatkit kuluvat jostain kumman syystä..... taitaa olla huonot renkaat mulla :)

auton hinta ainakin oli kohdallaan.... omastani köyhdyin 9000 e silloin aikanaan ja melkein saman verran on mennyt korjaamiseen jo :(

kai oot poistanu noi sumuvalot jo keulalta? ne kun tukkii ilmanoton välijäähdyttimelle :(
« Last Edit: April 01, 2009, 15:10:54 PM by Mustakulkija »
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #4 on: April 01, 2009, 21:24:38 PM »
en ole, mutta ajattelun alla oli kyllä poistaa, kun vakio välijäähdytin on kivassa paikassa  >:(  ..nooh, pitää sitten laitella takaisin, kunhan milloin varallisuus antaa periksi ostaa isomman coolerin keulaan :)
« Last Edit: April 01, 2009, 23:05:02 PM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #5 on: April 01, 2009, 22:54:04 PM »
Alustavasti mihin korkeuteen olisi ajovalot tulossa (uudet hankitaan keulille saksan maista (devil eyes-valot) :



16g ahdin, kiitos zalamalle! :

« Last Edit: April 01, 2009, 23:01:11 PM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #6 on: April 08, 2009, 15:43:29 PM »
Noniin, eclipselle tuli zalamalta pakosarja (ja siitä isot kiitokset jälleen!)

Missä on pientä laittelemista mm. hitsata, laipat suoriksi ja happokylpyyn -> happokylpyyn koska on rosteria) eilen meni isäukon tutulle pakosarja laitettavaksi ja loppuviikon puolella tulee sitten takaisin.

Pitää pikkuisen porata muutama reikä isommaksi pakosarjasta -> kun osasta tapeista mennyt kierteet/itse tapit, joten kuntoon suoraan ennen kuin laittaa uutta turboa ja pakosarjaa kiinni :)
« Last Edit: November 09, 2009, 14:25:21 PM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #7 on: April 11, 2009, 12:17:03 PM »
Noniin, nyt tuli takaisin pakosarja ja eclipse kasausvaiheessa.
Pakosarjaa ei käytetty happokylvyssä, kun oli turboon tarkoitettu laippa mustaa rautaa, olisi hävinnyt koko laippa  :D
Mutta happokylvyn sijasta pakosarja lasikuulapuhallettiin. Nyt on eclipse kasausvaiheessa ja kuva että missä kohdalla mennään.

Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #8 on: April 12, 2009, 02:07:40 AM »
Noin, kone saatiin kasaan ja loppujen lopuksi oli turhaa työtä. Koneesta kuuluu ikävää ääntä lähellä kantta, onkohan kenties joku vetämässä viimeisiä (mäntä, männänrengas, venttiilinnostin tai muu vastaava).

Kone irti ja aletaan katsomaan mistä on syönyt mitäkin ja läpikäydään kone.
Uutta kuvaa tulee, kun motti on irti siten..

Suunnitelmissa on tämänhetkiset:

- Ilmastoinnin poistaminen
- Mahdollisesti automaattiset vyöt 4-piste vöihin + penkit?
- Koneen huolto ja pientä piristelyä
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #9 on: April 14, 2009, 16:57:51 PM »
Nostimen kilinää? Muuttuuko ääni kun moottori lämpenee? Nostajat voi vaihtaa kantta purkamattakin, jos niitä epäilee...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #10 on: April 14, 2009, 17:04:10 PM »
Quote
Nostimen kilinää? Muuttuuko ääni kun moottori lämpenee? Nostajat voi vaihtaa kantta purkamattakin, jos niitä epäilee...

Varmaan kyse hydraulisista välyksen tasureista eikä nostimista (pilkun viilausta)..Jos siellä on niitä rikki, on huonolla tsägällä myös rullakeinuille käynyt jotain. *vink* Mulla olis uudet rullakeinut tuolla tarjolla *vink*
« Last Edit: April 14, 2009, 17:04:29 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #11 on: April 14, 2009, 20:23:25 PM »
Quote
Nostimen kilinää? Muuttuuko ääni kun moottori lämpenee? Nostajat voi vaihtaa kantta purkamattakin, jos niitä epäilee...

joo kyllä olen epäillyt, mutta myös puputtaa, että epäilyksenä olisi myös venttiili kärähtänyt?  :-X
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #12 on: April 14, 2009, 20:28:19 PM »
Quote
Quote
Nostimen kilinää? Muuttuuko ääni kun moottori lämpenee? Nostajat voi vaihtaa kantta purkamattakin, jos niitä epäilee...

Varmaan kyse hydraulisista välyksen tasureista eikä nostimista (pilkun viilausta)..Jos siellä on niitä rikki, on huonolla tsägällä myös rullakeinuille käynyt jotain. *vink* Mulla olis uudet rullakeinut tuolla tarjolla *vink*

Ai se on rullakeinuilla :o muuten mikä olisi hinta rullakeinuilla? ja muuten kun nyt on purettu vähän tota konetta, niin tuli mieleen että monella tasapaino-akselilla on toi motti? kun alkaa olemaan kasausvaihe lähempänä, niin olisi tarkoitus ottaa tp-akselit pois
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #13 on: April 14, 2009, 20:45:55 PM »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #14 on: April 15, 2009, 13:18:41 PM »
Joo-o, tuli mielenkiintoinen näky sitten koneessa, tutkailtiin isäukon kanssa yhtä tp-akselia (imusarjan luona päin) oli sitten heittänyt akseli 1/3 kierrosta  :o

Nyt on otettu irti sitten moottorista ilmastointi, muoveja, hihnapyöriä ja muuta pientä. Kuvaa tulee tänään illalla tämän hetkisestä tilanteesta :)
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #15 on: April 16, 2009, 19:37:09 PM »
Jäsenten autojen joukkioon päivitetty kuvia
http://www.dsmclubfinland.com/ajokit/thecob/ajokki.php
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #16 on: April 17, 2009, 02:24:05 AM »
Noniin, mitä sanoin että lisäilen kuvia illemasta, mut ei sitten oikein kyennyt kun toi juhliminen vähän meni pitkäksi  ;D

Mutta asiasta toiseen nyt on otettu imusarja irti moottorista ja mikä ei tullut yllätyksenä (kun usdm-malli) oli imusarjassa öljyä, kun tämähän johtuu näistä saastelaitteista?
Mitäs näitä saastelaitteita on mm. EGR vai onko muuta? Voiko sen kokonaan ottaa pois, että toimii kunnolla? (Jos joku epäilee että pääseekö katsastuksesta läpi, täällä päin suomea on ihan puusilmiä katsastuskonttorilla  :D

Mutta lauantaina yritän laitella kuvaa missä tilanteessa mennään ja pitää alkaa katselemaan ja miettimään mitä osaa tilaa (eli että voimaa myös)

Nyt näin toisena kysymyksenä, ketkä tietää eclipsen virikikoista, kun itsellä on vähän ulalla, kun kuitenkin vielä tekniikaltaan melko uusi miulle, niin mitä suosittelisitte osia tilailla kun itsellä olisi hakusessa tosta motista saada irti n. 300-350 ?

Mites noissa ecu onko se sillä kuuluisalla epromilla vai ei?    
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #17 on: April 18, 2009, 23:48:30 PM »
Noniin, nyt on otettu kansi irti ja lohkokin samalla ja pesty.
Yllätyksenä tuli, että lohko näemmä uusittu joskus kun viivakoodit oli tallella  :o

Männät on menossa vaihtoon, kiertokangen laakerit, männänrenkaat ja muuta pientä.

Tänään tuli selvitettyä tasapaino-akseleiden poistosta, että miten se tapahtuu löytyi hyvää tietoa tältä sivustolta:
http://www.4g63turbo.com/tech/eclipse-balance-shaft-removal.html

Kuvia tällä hetkellä irrotuista osista:







Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #18 on: April 19, 2009, 01:27:52 AM »
Kullais bensapuoli nyt ku on isompi turbo? kai on räyheempi pumppu ja suuttimet?

Kai sitte kunnon männät ja kanget hommaat sisälle?

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #19 on: April 19, 2009, 15:42:17 PM »
Bensapuoleen ei ole koskettu vielä, mutta oli tarkoitus hankkia walbron 255lph pumppu, evo3 suuttimet ja mäntien ja kankien kanssa on vielä mietintää.

edit:

Wisecon männät on ollut mietinnässä, mutta minkänlaiset kiertokanget on vähän mietinnässä. Mites nuo mitsun orkkis männät ja kiertokanget, miten pitkälle ne kestää?
« Last Edit: April 19, 2009, 16:08:04 PM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

UITTO-

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 896
  • dsm
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #20 on: April 19, 2009, 16:21:04 PM »
Eipä ne varmaan kamalia kestä, evo kolmosen sisuskaluilla voi ottaa joku 330hp, en tiiä sitte näistä gsx palikoista, tuskin lähellekään tuota turvallisesti, joten kyllä kannattaa kerralla laittaa kunnon vermeet sisälle, niin saat noista evon palikoista hyötyä irti.

Ja kannattaa kans katella bensapuoli kuntoon ettei ala käymään laihalla.

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #21 on: April 19, 2009, 16:38:59 PM »
Quote
Eipä ne varmaan kamalia kestä, evo kolmosen sisuskaluilla voi ottaa joku 330hp, en tiiä sitte näistä gsx palikoista, tuskin lähellekään tuota turvallisesti, joten kyllä kannattaa kerralla laittaa kunnon vermeet sisälle, niin saat noista evon palikoista hyötyä irti.

Ja kannattaa kans katella bensapuoli kuntoon ettei ala käymään laihalla.

Niin, noista evo3 osista kun otit puheeksi, kun evo3 turbo käy suoraan, suuttimet käy suoraan jne. eikös sitten pitäis nuo männät ja kangetkin käydä, kun sama kone tietysti? :)

Mites tuolla SBR:llä onko mitenkin luotettava liike, kun näemmä moni DSM-jäsen on tilaillut osia sieltä? Mites on toim. kulut + rahdit ja tuleeko veroja myös?  :o
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #22 on: April 20, 2009, 01:34:26 AM »
Noniin, nyt on kansi alettu putsailemaan ja venttiilejä aletttu hioskelemaan, ei ollut venttiileissä mitään vikaa onneksi :)

Ei ole mitään mukavaa hommaa puhdistella lohkoa ja kansia ja muita moottorin osia, kun amerikkalaiset on käyttänyt sitten oikein ihanaa öljyä, vaikka liuottimella pesee, niin leviää vaan se öljy ja tuoksahtaa ihan vaihdelaatikon öljylle?!

Nooh, onneksi on saatu suurimmaksi osaksi puhdistettu kansi ja huomenna jatkuu projekti.

Eclipsestä pitäisi alkaa käymään nyt samalla sähköjä ja sisustaa samalla, eli sisusta irti, äänieristystä, sähköjen ihmettelmistä jne. :)
« Last Edit: April 20, 2009, 01:36:11 AM by Thecob »
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Thecob

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #23 on: July 01, 2009, 09:55:39 AM »
Noniin, pitkästä aikaan voisi kirjoitella tänne, kun ei ole paljon edistynyt eclipse osien puutteista, eli odotellessa rapakon takaa osia :)

Tällä hetkellä mitä on tullut tehtyä viimeisen päivityksen jälkeen on mm. soittimen johdotukset kolvattu, myös samalla tarvittavat liittimet ja soittimen johdotus suoraan ISO-liittimelle, enää vaan puuttuisi ottaa heräte virta-avaimesta, niin avot!

Seuraavana on ollut takakontin rakentelu uusiin kuosiin mut kas niin, usdm eclipsen takakontti on mielenkiintoinen rakentaa, kun ei ole varapyöräkoteloa niin sanotusti, kun ei ole upotusta vaan sen sijaan kohouma! Pitää alkaa laittelemaan kuvia takakonttiprojektista, kun ensiksi milloin seuraavan kerran budjetti sallii tilata mm. 35mm virtapiuhaa, 2x jakoblokit, liittimiä ja liittimiä.

Mutta millä tavalla olen suunnitellut takakontin hifivehkeille järkevät paikat, mutta mukavuuksista pois, että ehkä hyvällä tuurilla saa menemään takakontin yhden mäyräkoiran, ellei jopa kaksi  ;D

Eli hifistelypuoli menee eriskummalliseksi näin omien mielestä, mutta niin kuin omasta mielestä kun on tulossa eclipsen hifi-kokoonpano:

- Pioneerin DEH-P40MP soitin
- JBL 5,25" erillissarja edessä
- SPL Dynamics 6x9:t takana
- Pioneerin 12"
- Autostudion 500w erillissarjalle
- Blasterin 500w (hattiwattia) 6x9:ille
- Pioneerin GM-5300T subille
- ja kaiken vielä lisäksi i:n päälle Toxicin 1F konkka

Kuvia tulossa tällä viikolla :)
Drift Armyn perustaja-/perusjäsen

- Nissan Silvia PS13 '92
- Nissan Skyline HCR32 '90

Black_diamond

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 56
  • DSM
    • View Profile
Re: Eclipse GSX 1990 / thecob
« Reply #24 on: July 02, 2009, 11:56:06 AM »
Quote
Noniin, pitkästä aikaan voisi kirjoitella tänne, kun ei ole paljon edistynyt eclipse osien puutteista, eli odotellessa rapakon takaa osia :)

Tällä hetkellä mitä on tullut tehtyä viimeisen päivityksen jälkeen on mm. soittimen johdotukset kolvattu, myös samalla tarvittavat liittimet ja soittimen johdotus suoraan ISO-liittimelle, enää vaan puuttuisi ottaa heräte virta-avaimesta, niin avot!

Seuraavana on ollut takakontin rakentelu uusiin kuosiin mut kas niin, usdm eclipsen takakontti on mielenkiintoinen rakentaa, kun ei ole varapyöräkoteloa niin sanotusti, kun ei ole upotusta vaan sen sijaan kohouma! Pitää alkaa laittelemaan kuvia takakonttiprojektista, kun ensiksi milloin seuraavan kerran budjetti sallii tilata mm. 35mm virtapiuhaa, 2x jakoblokit, liittimiä ja liittimiä.

Mutta millä tavalla olen suunnitellut takakontin hifivehkeille järkevät paikat, mutta mukavuuksista pois, että ehkä hyvällä tuurilla saa menemään takakontin yhden mäyräkoiran, ellei jopa kaksi  ;D

Eli hifistelypuoli menee eriskummalliseksi näin omien mielestä, mutta niin kuin omasta mielestä kun on tulossa eclipsen hifi-kokoonpano:

- Pioneerin DEH-P40MP soitin
- JBL 5,25" erillissarja edessä
- SPL Dynamics 6x9:t takana
- Pioneerin 12"
- Autostudion 500w erillissarjalle
- Blasterin 500w (hattiwattia) 6x9:ille
- Pioneerin GM-5300T subille
- ja kaiken vielä lisäksi i:n päälle Toxicin 1F konkka

Kuvia tulossa tällä viikolla :)

Kohouma takakontissa on kyllä mielenkiintoinen hifivehkeiden suhteen. Itse tein väliaikaisratkaisun ja laitoin reilusti kangasmattoa fylliksi, niin että kontin pohja tasoittui ja subi siihen päälle.

Ei kai sinne konttiin kannata turhaa tilaa kaljoille jättää, sitä vartenhan näihin autoihin on rakennettu takajalkatilat, joihin kumpaankin menee juuri yksi mäyräkoira..
Raha on kuin lantaa, hyödyllistä vain levitettynä