Author Topic: Check Engine!  (Read 37663 times)

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Check Engine!
« on: June 11, 2005, 13:28:24 PM »
Terves.

Kävin eilen ostamassa sellasen 1gen eclin. poispäin ajellessa se sitten alko vilkutella sitä "Check Engine" valoa siinä cruisen vieressä.

Että tuota mistähän se mahtaa johtua? onko muilla ollu samanlaista ongelmaa?

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #1 on: June 11, 2005, 13:33:05 PM »
Siellä on joku vika. Siitä se johtuu. Jos omistat analogisen volttimittarin niin sillä saa luettua sen vikakoodin sieltä kuskin jalkatilassa olevasta diagnostiikkaportista. Tästä puuhasta onkin tuolla muuallakin juttua.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #2 on: June 11, 2005, 16:18:19 PM »
Jep vikakoodit vain lukuun, onnistuu myös tuolla dataloggerilla tai sitten ns. vikakoodin lukijalla jossa on ledi vain päässä. Senkin rakennukseen on ohje..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #3 on: June 15, 2005, 16:39:07 PM »
Jeps..  Sain eilen tehtyä ton leditesterin, ja sehän ilmottaa lukua 14. Eli tais olla se TPS. eikun vaan sitten mittaamaan että onko se hajalla vai ei. ainut ongelma on että jätin hylsysarjani edellisen auton kyytiin joka meni ecliin vaihdossa  :D

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #4 on: June 15, 2005, 16:49:07 PM »
Eiköhän se ole hajalla kun koodia ilmottaa, ellei siinä tps:n johdotuksissa ole jotain häikkää.
Tässäpä mittausohje niin tulee muillekkin selväksi:
1-4 pinneistä pitäisi ilmoittaa 3.5K - 6K ohmia
2-4 pinneistä mittaamalla kun kääntää tps:n WOT asentoon, pitäisi resistanssin muuttua tasaisesti
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #5 on: June 15, 2005, 18:07:59 PM »
just.. pitää käydä mittamassa kunhan niin paljon virkistyy. Saakos sitä TPS:ää mihin hintaan ja mistä kannattas kysellä?

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #6 on: June 15, 2005, 18:27:48 PM »
Sit jos mittaillessa selviää että jumittaa tasan yhteen asentoon niin kierrä sitä TPS:ia varovasti (siis silloin kun se on paikallaan, pultit hieman löysättynä) samalla kun toisella kädellä kääntelet kaasuläpän vipstaakia. Se saattaa jäädä aivan säätövaransa ääriasennossa "jumiin" se TPS. Eli pelaa esim. niin kauan kun kaasuläppä on 0-70% auki ja sit kun siitä painaa pidemmälle niin jää jumiin.

Siitä kuuluu aivan selvä *klik* silloin käännellessä jos on tämmöinen tilanne. Mut tosiaan sen TPS:in resistanssia mittaamalla selviää onko siellä mitään eloa.

Kannattaa tosiaan mitata ihan ensimmäisenä nuo vastukset kun se on aivan PRKL V*TTUMAINEN homma irrottaa läppäkotelosta. Pitäisi purkaa kaasu/cruisevaijerit, PCV-valve ynnä muuta mitä en nyt muista että pääsee siihen alempaan pulttiin kiinni.

Ja jos niin on päässyt käymään että on tosiaan rikki se TPS niin muistaakseni Finnwarelta saa...? Tai sit eBaysta tilaamalla.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #7 on: June 15, 2005, 18:52:04 PM »
Kyllä sen tps:n pystyy irrottamaan ihan pelkän imuputken irrotuksella vaparissa, se on vain kovin ahdas paikka ja pitää olla oikeanlainen lenkki tjmsp millä sen saa löysytettyä. Itse tein juuri noin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #8 on: June 15, 2005, 20:25:04 PM »
Nonii.

Kävin tuossa mittailemassa, elikkäs TPS näyttää 1-4 pinnistä 5.36 Kohm, 2-4 pinnistä 0.835 -> 5.75 Kohm

Ja samalla mittasin tuon ISCM:n
1-2 =1.89 Kohm
2-3 = 30.5 ohm
4-5 = 30.9 ohm
5-6 = 12.3 Kohm

Eli näyttäs siltä että toi TPS olis kunnossa, mutta toi ISCM taas ei.  

tänään vaihdoin uuden ilmanputsarin entisen aivan mustan tilalle, ja äsken juuri tulin testiajolta,  ei enää vilkuttanu sitä Check Engine valoa. Voiko se paskanen ilmanputsari olla osa syyllinen tohon valoon? Ja auto muuten nyki sillon tällön tasakaasulla ajettaessa, yleensä vielä matalilla kierroksilla. mutta sekin nykiminen hävisi.

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #9 on: June 15, 2005, 20:31:50 PM »
Niin ja vieläkin oli asiaa / kysymistä.

eli noi kierrokset tippuu n. 400rpm kun laittaa ilmastoinnin päälle tyhjäkäynnillä. nyt tyhjäkäynti on n.1100 - 1200rpm. eli viittais siihen että se ISCM on hajalla.

ja ilmastointii palataan vielä. että mitä ne on ne 2 asentoo mitä siinä on? punanen ja vihree valo? kun ei oo aikasemmin ollu ilmastoitua menopeliä.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #10 on: June 15, 2005, 20:43:45 PM »
Nopeasti tuohon ilmastointiin....Eli se ensimmäinen asento oranssi tarkoittaa ns.eco moodia, eli se ei viilennä niin tehokkaasti vaan tarkoitettu esim kosteaan ilmaan ja ei niin kuumaan... Vihreä asento taasen on tarkoitettu kun on kuuma etc..

Ja tosiaan iscm rikki, eikun uutta metsästämään tai sitten eskulle korjaukseen. (ei ihan halpaa sekään kun joutuu uuden tai uudet käämit tekemään). Helpoiten löydät esmes ebaystä uuden tilalle, itsekkin sitä kautta jouduin hankkimaan, hintaa tuli joku 50e.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #11 on: June 15, 2005, 21:38:23 PM »
Noi muut tulikin jo kuitattua, sen verran siitä ilmastoinnista että keltainen valo eli nappi ns. puolivälissä meinaa tosiaan ECO-asentoa jolloin kompura pyörii aikansa ja sit on taas jonkun aikaa pois. Riittää mainiosti Suomen vähälumiseen kesään. Nappi pohjassa palaa vihreä valo ja silloin kompura pyörii koko ajan ja jäähdyttää siis vielä tehokkaammin.

Näissä vehkeissä on muuten sen verran viisas ECU että se osaa sammuttaa ilmastoinnin kompuran itsekseen täyskaasukiihdytyksen ajaksi esim. ohitustilanteessa. Eli koneesta saa täydet tehot pyörille kun ei ole se kompura jarruttamassa sitä 10-15HP jonka se remmivedolla väkisin vie.

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #12 on: June 15, 2005, 21:51:58 PM »
mites toi ebay toimii? sen käsitin että se on vähän kuin suomen huuto.net. mutta miten toi maksu ja huuto tapahtuu?
ja tossa "ships to" kohdassa  pitäs varmaan lukee muutakin kuin united states, jos sen meinas saada suomeen asti. onko kellään tietoo mitä maksais korjauttaa eskulla?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #13 on: June 15, 2005, 21:52:08 PM »
Ei pidä tuo paikkaansa että vihreä asennossa kompura olisi kokoajan päällä, ainakin euroopan malleissa.
Kyllä se menee pois päältä aina välillä..... Tiedä sitten onko jenkeissä erilailla....

keltainen/oranssi.....sama asia  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #14 on: June 15, 2005, 21:53:12 PM »
Quote
mites toi ebay toimii? sen käsitin että se on vähän kuin suomen huuto.net. mutta miten toi maksu ja huuto tapahtuu?
ja tossa "ships to" kohdassa  pitäs varmaan lukee muutakin kuin united states, jos sen meinas saada suomeen asti. onko kellään tietoo mitä maksais korjauttaa eskulla?

Sulla pitää olla luottokortti, ja sitten teet paypal tilin. Ja pitää lukea ships to worldwide, tai ainahan voi kysyä myyjältä viestillä.

Kysyppä eskulta itseltään sitä korjausta  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #15 on: June 15, 2005, 22:37:23 PM »
No PRKL... Texas mallin Plymouthissa ainakin pyörii sitten ihan koko ajan kun palaa vihreä valo... Se on kato siellä missä ei haise köyhä eikä nappaa vaikka vie litran satkulla enemmän  ;D

Toi tyhjäkäyntimosa on kans semmonen että melkein lähtisin kyseleen purkaamoilta 4G63 konetta ja kävis jostain irrottaan. Käytettyjä ne siellä eBayssäkin myy. Mut jos anyway haluaa jenkeistä sen tilata niin eiköhän tältäkin foorumilta löydy joku joka jelppaa sen tilauksen ja maksun kanssa jos ei ite (halua) omista luottokorttia. Jos ei kukaan muu niin vaikka allekirjoittanut sitten.

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #16 on: June 15, 2005, 22:48:38 PM »
niin mä ajattelin että tartteen sen luottokortin. eipä oo, ja enkä oo hankkimassa. pitää vielä soitella noita purkaamoja läpi. käykös siihen muut kun ton 4g63 koneen iscm? onko tuota konetta muussa suomiautossa kun galantissa?
asiasta kukkaruukkuun.. muuten voiko tuota lambdaa mitata että onko se paskana?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #17 on: June 15, 2005, 23:25:48 PM »
Ei käy minkään muun koneen kuin juuri 4g63 dohc... Eikä ole samaa moottoria muissa kun 88-92(93) galantissa.

lambda jos on risa pitäisi antaa vikakoodi suoraan, mutta mittaamalla seuraavasti:
3-4 pinneistä pitäisi näyttää 12ohmia ~20 asteen lämpimänä(lämmityskäämi).
Parempi tapa on mitata analogisella mittarilla lamdan volttiarvot diagnostiikka portista.
Dataloggerilla sen näkisi suoraan mimmosta arvoa heittää..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Migo

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 62
  • the things you own, end up owning you
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #18 on: June 15, 2005, 23:36:49 PM »
Palatakseni tuohon pakastimen toimintaan, en oo ite huomannut mitään eroa  toiminnasssa, oli sitten nappuna keltaisella tai vihreällä..
Epäilen että nappulan asennolla ei ole mitään väliä.
"ei siin middlesbrought!"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #19 on: June 15, 2005, 23:40:58 PM »
Kyllä kai silla jotain merkitystä pitäis olla. Tuskin se insinööri sitä muuten olis noin suunnitellu... Paha sanoa onko sit Euro/USA-malleissa jotakin eroa.

Raven

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 159
  • Kyllä skitsofrenia aina yksin olon voittaa
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #20 on: June 15, 2005, 23:53:48 PM »
niin. mistäs mä tiedän mitkä pinnit 3 ja 4? ja onkohan kellään täällä kuopion seudulla tuota dataloggeria? itseltä ei ainakaan löydy. mutta jos vaikka huomanna nollais sen ecun ja kattois ilmottaako se vielä jostain.

sitä mä kyllä vieläkin ihmettelen miks se ei mitään ilmottanu siitä iscm:stä vaan tps:stä.

Midnight Walker

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 188
  • dsm
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #21 on: June 16, 2005, 01:01:26 AM »
Vaikee linkittää järkeväst sivuston rakenteen vuoksi, mutta tuoltahan sitä tietoo löytyy aina: http://members.shaw.ca/costall/1000Q/  ;)

Jokatapaukses onnistuuhan se linkitys tonne framen sisälle joten tossa tietoo siitä ilmastoinnista: http://members.shaw.ca/costall/1000Q/answers-genops.htm#whatdoestheyellowlightmean

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #22 on: June 16, 2005, 10:38:40 AM »
Niin tuon mukaan hopsiksen kärryssäkin se sammuilee välillä  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #23 on: June 16, 2005, 10:56:39 AM »
No kyllähän tuo ihan järkevältä kuulostaa...  :-[

Huomasin just kun rupesin kelaamaan että ei ole ollut vielä kertaakaan tarvetta pitää sitä "vihreää" asentoa päällä niin pitkään että olis välissä sammunut. Yleensä esim. töistä kotiin lähtiessä pidän noin 2min ilmastointia päällä ja sit saa jo jäähdytystä pienentää tai tulee vilu.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Check Engine!
« Reply #24 on: June 16, 2005, 11:27:10 AM »
Quote
niin. mistäs mä tiedän mitkä pinnit 3 ja 4? ja onkohan kellään täällä kuopion seudulla tuota dataloggeria? itseltä ei ainakaan löydy. mutta jos vaikka huomanna nollais sen ecun ja kattois ilmottaako se vielä jostain.

sitä mä kyllä vieläkin ihmettelen miks se ei mitään ilmottanu siitä iscm:stä vaan tps:stä.

"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"