Author Topic: Kytkinongelma  (Read 14337 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Kytkinongelma
« on: August 26, 2005, 16:00:27 PM »
Olen jo aikaa ihmetellyt tuota eclin kytkintä. Aika monilla autoilla oon ajanut, mutta vastaavaan kytkimen toimintaan en ole koskaan törmännyt. Elikäs onkohan tää ominaisuus vai vika?

Kun autolla lähtee liikkeelle tasaisella tai ylämäkeen, niin jos kytkintä luistattaa ihan ylhäällä, niin auto alkaa nykimään todella rajusti ja pitää kovaa kolinaa. Toi nykiminen on ehkä huono sana, paremminkin pomppimaan, eikä auta vaikka kytkimen päästää heti kun eka oire tulee vaan se pitää painaa pohjaan, ottaa kaasu kokonaan pois. Pomppiminen vain pahenee jos yrittää antaa kaasua. Auton saa kyllä liikkeelle siististi tasaisella kun pitää kierrokset tyhjällä ja nostaa kytkimen suoraan. Tämä ei tietenkään ole mikään mukavin tapa lähteä kun auto nytkähtää aika rajusti liikkeelle. Suurempi ongelma sitten tietysti tuo mäkilähtö, kun tarttis vähän kaasua antaa nostaa varovasti kytkintä. Lisäksi kytkimen liike on varsin pitkä, pitää olla lattiassa kun vaihtaa, mutta kiinniotto on vasta ihan ylhäällä. En ole ajanut kuin yhdellä automaattieclillä joten en tiedä, mutta tuntuisi kuin kytkin olisi lisäksi vähän turhan jäykkä. Joku jossain sano, että siinä olisi vain kytkinlevyt kuluneet. Olisiko näin helppo ratkaisu?

Lisäksi autolla jos ajaa tyhjäkäynti kaasulla ykkösellä (eli sellaista köröttelyä) ja painaa sitten tallan lattiaan, niin kiihtyvyys ei mielestäni ole mairitteleva (kaverilla Audin A4 automaatti V6 koneella, jossa vain 150hv ja lähtee paljon ilosemmin, mutta tietty vääntökin on alhaalla). Kun tallan painaa pohjaan, niin alkaa kuulua varsin kovaa "pörinää", joka ei kuitenkaan tunnu tulevan pakoputkesta. Voisiko se olla kytkimen luistamista ja siitä syntyvää ääntä?

Kokeilin käsiajalla kiihtyvyyttä 0-100km/h ja ajaksi tuli päälle 10s (12-13s). Ei vissiin pitäis kuitenkaan näin surkeeta olla? Joo, onhan se kuskista kiinnikin :) Kyseessä siis täysin vakio 4g63 n/a.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #1 on: August 26, 2005, 17:14:58 PM »
Oletko kokeillut säätää sitä kytkintä? Nesteet ok? Jos ei säädöt auta niin uutta kytkintä vain.
Ei kyllä moinen onneksi ole normaalia  ;D

btw. kaikille 2g omistajille, kun ongelmia tulee tekniikkaan liittyen muistakaa aina mainita onko moottori mitsun vai chryslerin  ;)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #2 on: August 26, 2005, 19:03:56 PM »
Mun tekee oma auto samaa tyhjäkäynnillä luistattaessa ryömintänopeuksilla mut selityksenä onkin 4-lapainen sintterilevy. Lähtisin veikkaamaan kieroa asetelmaa/levy loppu. Yleensä liian loppuun ajettu kytkinlevy alkaa syömään asetelmaakin epätasaiseksi. Eli juurikin luistattaessa ei ota tasaisesti kiinni vaan pyörii esim. puoli kierrosta ikäänkuin tyhjää ja sit nappaa jostain kohtaa kiinni. Ja tökkii...

mmk

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 107
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #3 on: August 26, 2005, 22:23:08 PM »
Jos auto ei liiku juuri minnekkään vaikka talla on lattiassa niin ei siina juurikaan taida säädöt ja nesteet auttaa (ellei sitten siellä ole esim ollenkaan nestettä tms :)

Mitä tapahtuu jos laitat vaikka 4:lle 100km/h:ssa ja painat kaasun pohjaan? Epäilisin että kierrokset vaan nousee mutta nopeus ei juurikaan kasva..

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #4 on: August 27, 2005, 19:33:31 PM »
Enpä ole katsonut nesteitä tai muitakaan. Pitää katsoa. Ei nämä autot hommat oikein ole mun alaa, mutta pitää opetella. Jos varautuisi kuitenkin vaihtamaan kytkinlevyt samalla.

Yleensä ohitettaessa heitän kyllä ihan suoraan kolmosta pesään, kun auto ei muuten tunnu kiihtyvän. Kyllä noissa nopeuksissa kierrokset tuntuu hyvin vastaavan kiihtyvyyttä.

Millaista nollasta sataan aikaa olisi n/a eclillä syytä odottaa? Ei toi kuitenkaan järin suuri auto ole, joten 141 heppaa luulis sitä liikuttavan paljon paremmin.

-T
Ai, kato se irtos...

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #5 on: August 27, 2005, 19:45:15 PM »
Quote
Millaista nollasta sataan aikaa olisi n/a eclillä syytä odottaa? Ei toi kuitenkaan järin suuri auto ole, joten 141 heppaa luulis sitä liikuttavan paljon paremmin.

-T

Eikös sulla ollut kanssa 4G63 mylly? Siitähän tulee jo se 150 pollea, 420A myllyissä on taas se 140hp.

Ja tuo suorituskyky on ainakin tuolla 1G vaparilla sellainen, että: 0-100km/h = n. 9 sec.  Luulis että 2G:n kuuluisi mennä aika samoihin.
« Last Edit: August 27, 2005, 19:45:48 PM by Psy-J »

warre

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 35
  • dsm
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #6 on: August 27, 2005, 21:42:11 PM »
Eikun suosiolla vauhtiputkaan kytkinlevyn ja paineasetelman ostoon,toivottavasti ei oo vauhtipyörässä mitään jälkiä/kulumaa kuumenemisesta? senkin pinnan saa kyllä sorvissa korjattua ettei tartte yleensä ostaa suoraan uutta vauhtipyörää. :)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #7 on: August 27, 2005, 21:58:07 PM »
(*wink wink*) jos nyt on käynyt niin omenaisesti että joutuupi vauhtipyörää koneistamaan niin rohkeasti vaan sit pari kiloa samaan kadotukseen.  8-)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #8 on: August 29, 2005, 16:01:21 PM »
Onko noilla kytkinlevyillä suurta eroa? Eli haenko vaan motonetistä vastaavan vai kannattaako siinä nyt panostaa johonkin merkkiin? Pelkkä levy ei motonetissä paljoa maksa, mutta jos koko kytkinjärjestelmä menee uusiks, niin sitten hinta nousee jo pilviin.

Hitsi, kun tässä on nyt muutenkin tätä rahanmenoa. Rinta-Joupilta on tulossa muovisälää jo 200 euron edestä, lisäks tiivisteitä samalla summalla. Tosin Rinta-Joupin tilaus on ollut sisällä jo 2kk eikä vieläkään ole kaikki tulleet. Niiltä tuskin on odotettavissa mitään alennusta vaikka tavaroiden tulo kestäis puoli vuotta.

-T
Ai, kato se irtos...

mmk

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 107
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #9 on: August 29, 2005, 16:16:49 PM »
Ite ostin vahan aikaa sitten motonetilta niiden kytkinsarjan. Sachsin setti, vaikuttaa ihan asialliselta.

Ainakin 1G:ssa sen laatikon irrottaminen on kuitenkin senverran tyolasta hommaa etta vaihtasin kylla ite kaiken sielta kun sen kerran irrottaa. (no oikeastaan laatikon takasinsaaminen oli hankalampaa :))

En ole viela saanut autoa kasaan niin etta oisin ehtiny kokeilemaan joten kaytannon kokemusta ei ole viela (jarrut pitas saada ainakin kuntoon ekaks :))

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #10 on: August 29, 2005, 19:14:42 PM »
Kai ne moponetin romut on samaa tavaraa mitä tarvikeliikkeet muutenkin myy. Vakiotehoilla varmaan ihan riittävän hyviä.

Virtane

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 134
  • dsm
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #11 on: August 29, 2005, 22:47:33 PM »
Kyllä Sachs on niitä laadukkaimpia kytkimiä. se laatikon poisotto ja kiinnitys on 2h homma
Vinyls add horsepower

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #12 on: August 29, 2005, 23:09:33 PM »
Quote
Kyllä Sachs on niitä laadukkaimpia kytkimiä. se laatikon poisotto ja kiinnitys on 2h homma

Hieman kokeneemmalta  ;) Kyllä siinä vierähtää ensikertalaiselta varmasti lähemmäs 10h kokonaisuudessaan, ainakin veikkaisin. Ja juu Sachs:n ryönät on vissiinkin iha ok.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Virtane

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 134
  • dsm
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #13 on: August 29, 2005, 23:16:38 PM »
Quote
Quote
Kyllä Sachs on niitä laadukkaimpia kytkimiä. se laatikon poisotto ja kiinnitys on 2h homma

Hieman kokeneemmalta  ;) Kyllä siinä vierähtää ensikertalaiselta varmasti lähemmäs 10h kokonaisuudessaan, ainakin veikkaisin. Ja juu Sachs:n ryönät on vissiinkin iha ok.
ite vaihdoin ekaa kertaa eclipsen kytkimen
Vinyls add horsepower

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #14 on: August 29, 2005, 23:33:16 PM »
Etkä ollut aikasemmin ikinä mihinkään vastaavanlaista tehnyt? Tai edes mistään irrotellut vetareita yms.. ?
« Last Edit: August 29, 2005, 23:33:37 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #15 on: August 31, 2005, 18:03:51 PM »
Lähdin selvittämään tota kytkinnestetilannetta näin ensihätään ja sain selville seuraavaa:

Proper operation of hydraulic systems requires that the fluid used behaves correctly. DSMs use brake fluid for the clutch system: DOT3, DOT4 or DOT5.1 will all work, but do not mix different types. DOT5 will not work - it is different than DOT5.1. http://members.shaw.ca/dsm.1000q/Engineprimer/2G/clutchmaster.htm

Mistä h*tosta mä tiedän mitä siellä on ennen ollut jos missään ei lue (huoltokirja/korkki yms)!? No, ehkä tosiaan on helpompaa vaihtaa ne kokonaan, eli mistä nuo kytkinnesteet saa pihalle? Nehän saa jotenkin helposti pihalle, jostain venttiilistä, eikö saakin?

-T
Ai, kato se irtos...

mmk

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 107
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #16 on: August 31, 2005, 21:31:38 PM »
Quote
Nehän saa jotenkin helposti pihalle, jostain venttiilistä, eikö saakin?

Kytkimen työ sylinteirssä olevasta ilmausventtiilistä. Se on vaihteiston etuosassa ja sinne menee metalliputki (ainut mita menee vaihteistoon). Se on aika alhaalla.

Kannattaa vilkuilla sitä sylinteriä ennenku rupeaa hommiin, ne vuotaa aika helposti jos joku pultti on pikkasen huonosti kiinni.

Mustakulkija

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 250
  • dsm
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #17 on: April 20, 2007, 02:00:14 AM »
mul meni kytkinrempassa viikko... tosin ei ihan joka päivä tehneet mun autoa mut purettavaa oli reilusti... puolet konehuoneesta oli kadoksissa kun kävin katselemassa projektin edistymistä ja ammattimies piti olla....

joten ei kai se ihan helppo homma ole...
"ihan tollanen pieni 5 minuutin homma"
"neliveto on eriveto"
"kun turbolla ajaa, ei oo riemulla rajaa"

_Larson_

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 48
  • dsm
    • View Profile
Re: Kytkinongelma
« Reply #18 on: August 11, 2011, 15:17:01 PM »
Kun toiset viat saa korjattua, nii uusia pukkaa >:( Elikkä alko itellä tuo kytkin temppuilee omasta kans, aamulla ku lähtee ajamaan nii joutu pumppailee kytkintä että painetta rupee kertymään, yhtäkkiä sit häviski ajossa tunto kytkimeltä kokonaan, kahtoin säiliöön nii oli tyhjänä. Lisäsin sitä silleen että meni taas säiliö täyteen, nestettä ei kyl menny paljoo. Vähän aikaa pumppailin nii rupes taas toimimaan, nyt taas ku auto seisoo vähän aikaa nii on niin sanotusti paineet hävinny ??? Vuotoja ei pikaisella katsomisella näkyny työsylinterissä. Oisko mahdollisesti ilmaa päässy järjestelmään ja huonot nesteet? Miten onnistuu ilmaaminen noista? Auto siis 2g 4g63t.