Author Topic: JarrunLaahaus  (Read 25293 times)

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #25 on: August 24, 2006, 13:25:59 PM »
Päätin vielä yrittää ja nyt irtos. Purkillinen src:tä ja metrin pitunen jatko varsi räikkään, niin johan irtos   ;) Pelkäsin vain, että auto tulee niskaan kun heilui aika mukavasti tunkin varassa  :)
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #26 on: August 24, 2006, 13:38:27 PM »
Eli kun sain tuon jarrusatulan irti niin totesin, että se on aivan ruosteessa, kannattaako siis mennä motonettiin ostaa suosiolla uusi satula vai ostaa sellainen korjaus sarja? Kun ei ole mitään käsitystä edes siitä, mitä on liuku tapit? Ja eikös tarvi ilmata myös jarrut?

Entä mistä tiedän, koska tarvitsee jarrulevy vaihtaa?
« Last Edit: August 24, 2006, 13:38:56 PM by Zage85 »
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #27 on: August 24, 2006, 16:50:06 PM »
Kävin äsken Motonetistä hakemassa JARRUSATULAN TIIVISTEKUMISARJAN, joka sisälsi:

-Jarrusatulan männäntiivistekumin
-Pölysuoja kumin
-Tahnan
-Ilmausruuvin

~15,90€


Katsotaan auttaako kun vaihdan nuo ja putsaan ulkoisesti satulan. Itse sylinteri oli hyvässä kunnossa kun otin sen paineilmaa avuksi käyttäen irti. Ei heti oikein hokannut miten se sieltä irtoaa  ;)


Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #28 on: August 24, 2006, 17:14:56 PM »
Ota selvää uuden levyn vahvuudesta ja sitten mittaa oman levyn vahvuus. Eroa ei saisi olla montaa milliä. Jos levyssä on syviä kuluneita uurteita tai vastaavaa niin vaihdettava. Nykyään ei levyjä enään sorvata niin paljoa koska uudet levyt ovat aika halpoja.
Putsaa kaikki pinnat jotka ovat kosketuksissa toisiin pintoihin. Eikä se haittaa vaikka lasikuulapuhaltaisit kaikki satulat ja maalaisisit ne komeasti. Se olisi taas sitä tuninkia. :D
Kasatessasi paras ystäväsi on kuppatahna. Sitä liukupintoihin niin johan luistaa ja toimii. Ja muista ilmata hyvin!! ;)

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #29 on: August 24, 2006, 18:18:19 PM »
täytyy tosta ilmauksesta antaa kiitosta mitsulle....mulla oli ainakin todella vaivaton operaatio verrattuna mitä paskaa se on joskus :)

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #30 on: August 24, 2006, 18:35:38 PM »
Joissakin autoissa on ilmaus tehty tahallaan vaikeaksi. Esim vanhan 200-sarjan volvon etujarrusatulaa pitää ilmauksen aikana hakata lekalla että ilma tulee varmasti ulos.  :P

Minkä merkkiset mitsun satulat on? Vai onko ne ihan mitsun omavalmisteet?

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #31 on: August 24, 2006, 19:18:33 PM »
Motonetistä muuten ei saa uusia jarrusatuloita...
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #32 on: August 24, 2006, 19:19:41 PM »
Quote
Minkä merkkiset mitsun satulat on? Vai onko ne ihan mitsun omavalmisteet?

Omissa satuloissa ei ainakaan ole minkään näköistä "logoa" vaan pelkkiä numeroita. Ota siitä sitten selvää minkä valmistajan  ;) Temellä varmaan on tietoa tästä?¿?
Hups!

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #33 on: August 27, 2006, 17:03:46 PM »
Mites toi ilmaus käytännössä tapahtuu kun laitoin uuden ilmausruuvin paikoilleen ja se katkesi jarrusatulan sisään  :'(

Onko jarruja vielä mahdollista ilmata?
« Last Edit: August 27, 2006, 17:04:16 PM by Zage85 »
Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #34 on: August 27, 2006, 17:22:39 PM »
Siis uusi ilmausruuvi katkesi? :o Sun pitää saada se pois sieltä ja laittaa siihen uusi ilmausruuvi. Vastakierretapilla voi yrittää varovaisesti pyörittää sitä pois sieltä. Jos ei onnistu niin poraamalla pois ja uudet jengat satulaan ja pykälää isompi ilmausruuvi siihen.

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #35 on: August 27, 2006, 17:31:40 PM »
Quote
Siis uusi ilmausruuvi katkesi? :o Sun pitää saada se pois sieltä ja laittaa siihen uusi ilmausruuvi. Vastakierretapilla voi yrittää varovaisesti pyörittää sitä pois sieltä. Jos ei onnistu niin poraamalla pois ja uudet jengat satulaan ja pykälää isompi ilmausruuvi siihen.

Suoraan paketista otettu ilmausruuvi katkesi  >:(  Motonetin laatu tavaraa, PRKL!!!!

Vastakierretapilla ei lähtenyt irti. Eikä siihen oikein voi hitsatakkaan pulttia kiinni, koska ei ole tarpeeksi isoa tilaa, mihin hitsaus sauma jäisi kiinni siten, että ei olisi satulassakin kiinni...

Mistäs tuollaisia isompia ilmausruuveja kannattaa käydä kyselemässä? En vielä uskalla kyllä porata reikää, kun en tiedä tulevan ilmausruuvin kokoa...
Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #36 on: August 27, 2006, 17:40:29 PM »
Aivan käsittämätöntä että uusi ilmausruuvi katkeaa ihan noin vaan jos et ole kiristänyt sitä liian kireälle ja viimeistellyt vielä pitkällä jatkovarrella. :D Huomenna heti aamulla suorinta tietä autovaraosa-liikkeeseen ja ostat sieltä isomman ilmausruuvin. Sitten vain uudet jengat ja ruuvi löysästi kiinni. Vasta ilmauksen loppuvaiheessa kiristät sitä hiukan. Ilmausruuvin ei tarvitse olla kovin lujaa kiristettynä. Saa myöhemminkin auki ja helpottaa huoltoa kummasti.  :)
Mutta pitää kyllä ihmetellä tuota Motonetin kamaa jos ilmausruuvikin murenee käsiin.... :-?

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #37 on: August 27, 2006, 17:43:07 PM »
Quote
Aivan käsittämätöntä että uusi ilmausruuvi katkeaa ihan noin vaan jos et ole kiristänyt sitä liian kireälle ja viimeistellyt vielä pitkällä jatkovarrella. :D Huomenna heti aamulla suorinta tietä autovaraosa-liikkeeseen ja ostat sieltä isomman ilmausruuvin. Sitten vain uudet jengat ja ruuvi löysästi kiinni. Vasta ilmauksen loppuvaiheessa kiristät sitä hiukan. Ilmausruuvin ei tarvitse olla kovin lujaa kiristettynä. Saa myöhemminkin auki ja helpottaa huoltoa kummasti.  :)
Mutta pitää kyllä ihmetellä tuota Motonetin kamaa jos ilmausruuvikin murenee käsiin.... :-?

Kiristin ihan normaalilla momentilla ja *naps*  :'(  Pistää tuollainen p*ska tavara v*tuttamaan pahemman kerran  >:(

Onneksi ne ilmaus ruuvit ei ole kauhean kalliita...
Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #38 on: August 27, 2006, 17:49:17 PM »
Olen joskus itse tapellu E30 bemun jarrusatulan kanssa vastaavan ongelman kanssa ja taisin laittaa ilmausruuvin tilalle tavallisen 6mm pultin. Hyvin toimi. Mutta en suosittele sellaista viritystä laatu autoon. Bemussa se on ihan sama. ;D Mutta tosiaan... Joo eihän ne mitään maksa mutta se on aina ärsyttävää kun remontti pysähtyy pienen asian takia. Aina pitäisi olla jotain pikku nippeleitä varastossa.

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #39 on: August 27, 2006, 18:10:37 PM »
Kävin hakemassa vanhasta jää autostani ""uuden"" ilmausruuvin  ;) Onneksi Hondassa oli 8mm kierteet kun eclipsessä on 7mm. Porasin sitten reikää isommaksi ja tein uudet jengat ja laitoin Hondan ilmausruuvin, JES  ;) Ei vaan ikinä saisi lannistua vaan suomalaisella sisulla ja järjellä tästäkin selvittiin  8-)
Hups!

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #40 on: August 27, 2006, 18:13:30 PM »
 :)Niin se vain oli helppoa. Mutta muista ostaa hondaan ennen talvea uusi jottei tule yllätystä jäällä.  :D Ja hauku Motonetin myyjät! Se on niiden vika jos myyvät huonoa tavaraa. ;D

tme

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 190
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #41 on: September 26, 2006, 11:46:27 AM »
Minkälaisia työkaluja käytätte ilmauksessa?

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #42 on: September 26, 2006, 14:20:51 PM »
Quote
Minkälaisia työkaluja käytätte ilmauksessa?

Lenkkiavain, ilmausputki ja jarruneste purkki...
Hups!

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: JarrunLaahaus
« Reply #43 on: September 27, 2006, 03:25:24 AM »
Hmmm normaali momentilla ja ei lahde vastakierretapilla pois... ::)
No, jos sattuu toisete moista kannattaa koittaa lyoda sinne ilmaustapin reikaan joku kovametalli kiila ja pyorayttaa silla pois. (iskumeisseli)

Sit jos ei ruuvia saa pois millaan ja auto saatava liikenteeseen, voi tehda moisen tempun:
Satula irti.
Palojen valiin suurin piirtein jarrulevyn paksuinen metallin pala.
Kaantaa satulan niin etta jarruletku on ylhaalla; ilma nousee ylospain
 ja ilmaa satulan jarruletkua loysaamalla.

eyezer

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 348
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #44 on: September 27, 2006, 10:40:03 AM »
Kuinka takajarrusatula on kiinni? Tarkoitan sitä ylempää kiinnitystä. Alempana oli normaali pultti mutta ylempänä oli jotain aivan muuta. Laitoin tuossa yhtenä päivänä hieman kuparitahnaa liukupinnoille ja homma tyssäsi takajarrujen kohdalla. Oli niin kova kiire saada auto pois nosturilta etten ehtinyt tutkia kunnolla asiaa. Voisin kokeilla myöhemmin uudemman kerran kun aikaa järjestyy.

LaGu

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 151
  • dsm
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #45 on: October 01, 2006, 20:06:04 PM »
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(

Tervis

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 451
  • Mitsubishi Eclipse
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #46 on: October 01, 2006, 22:39:45 PM »
Quote
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(

No onneksi nippusiteitäkin voi varmaankin ostaa suoraan merkkiliikkeestä. Mitäs siitä sitte jos niistä sitte maksaa kolminkertaisen hinnan. Kukin tavallaan ;).
Omasta mielestä ilman motonettia maailma olisi taas astetta huonompi. Samaa paskaa suurinosa motonetkamasta on kuin muidenkin liikkeiden, mutta vaan eri paketissa. Tottakai aina huonoja yksilöitäkin on, mutta minä en ainakaan hae jokaista pyyhkijänsulkaa merkkiliikkestä. ::)

Ei se motonetin NGK:n sytytystulppakaan eroa siitä NGK:n sytytystulpasta, jonka ostaa muualta :)
« Last Edit: October 01, 2006, 22:41:49 PM by Terva »
-Tervis-

Zage85

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 326
  • Usdm -95
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #47 on: October 18, 2006, 21:29:06 PM »
Jarrujen täristäminen muuten voi johtua siitäkin, että levyt ovat istukan juuresta ruostuneet niin pahasti, että menee kohta puhki...
Hups!

Otto

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 200
  • Eclipse GS '92
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #48 on: December 03, 2006, 13:23:49 PM »
Itelläni oli etupään jarruille käyny juuri noin kuin tossa joku aikaisemmin mainitsikin, että sylinterin etureuna päässy ruostumaan seisonnan aikana.
Ei sitä ruostetta ollu juuri yhtään, mutta kyllä se riitti jumittamaan männän paikalleen. Jarrusylinterit hoonasin siitä ruosteen alueelta ja uusin tiivistesarjat. Sillä katos jarrutuksen jälkeinen nykiminen ja ulvonta peruuttaessa :)

Quote
sieltä motonetistä ei kannata edes ostaa nippusiteitä...se liike myy täyttä paskaa.piste >:(

Aika rajua kärjistämistä... Et voi sitten Castrolin öljyjäkään käyttää, kun niitä myydään motonetissä. Iteltäni meni Würthin räikkä muutaman käyttökerran rikki, jonka jälkeen oli pakko todeta että laatutyökaluissakin voi olla valmistusvirheitä.

Tulee ilmausnipoille hintaa jos niitten rakenne on tutkittu ultraäänellä ja ne on koestettu ääriolosuhteissa. Mielummin maksan nipoista vähäsen ja otan sen riskin että yksi kappale tuhannesta murenee käsiin.
...ja ei muuta ku nilkka suoraks!

Otto

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 200
  • Eclipse GS '92
    • View Profile
Re: JarrunLaahaus
« Reply #49 on: January 19, 2007, 11:28:06 AM »
Quote
Quote
Quote
Ja kuparitahna auttaa jarrujen toimivuuden kanssa.
Halusin vielä tuoda korostetusti esille kuparitahnan/alumiinitahnan tärkeyden jarruhommissa. Eli sitä kaikkiin kohteisiin joissa esiintyy pienintäkin liikettä jarruissa. Jos joku ei vielä tiennyt. :) Ja näsäviisaille: Ei tietenkään jarrupalan pintaan.  ;D

Ainakaan liukutappeihin ei suositella tuota kuparitahnaa, ei toimi yhtähyvin kun niihin tarkoitettu "jarruvaseliini" tjms mikä nyt oikealta nimeltään onkaan (esim mitä tulee mukana tiivistesarjan mukana), ja vissiin ei se kumi oikein tykkää siittä kuparimössöstä ja jotta jumittaa niitä..(kuultua mutua)

Löytyy myös ihan omaa jarrysylinteriin tarkoitettu silikonirasvaa. Enkä myöskään sinne sylinterin seinämiin sitä kuparimömmöä laittaisi.(kokemusta ei ole itellä siittä mutta mitä olen muiden kokemuksia lueskellut). Aina käyttänyt tiivistesarjojen mukana tulleita rasvoja..

Kuparitahnassa on se huono puoli että se tuppaa (ainakin mulla) muuttumaan paksuksi töhnäksi kun siitä pääsee liuottimet ajan mittaa haihtumaan. Ite käytän kans sitä ns. jarruvaseliinia liukutappeihin, koska se on silikonipohjasta, ja siten ei tee hallaa kumeille. Kyseinen vaseliini on vaan aikas kallista jos sitä purkissa lähtee isompia määriä ostamaan. Litiumirasva (valkoista vaseliinia) on kuulemma liukutappeihin myös ihan suositeltavaa... Ja kyllähän sinne voi vaikka mitä rasvaa laittaa, mutta ite en edes vilauttais sitä kuparitahnatuubia koko satulalle. ...paitsi pulttien kierteille, mikäli vielä joskus haluan ne auki :)
...ja ei muuta ku nilkka suoraks!