Perus 15-16" kesäpyörään riittää joku 2.4-2.6 kiloa, DSM alusta toimii varmasti parhaiten kun ajelee vähintään H-nopeusluokan renkailla. Isommissa koko luokissa ei T- tai välillä edes H-luokan renkaita käytännössä olekaan.
17-18" renkaaseen vähintään 2.7-2.8 kiloa, 19" saa olla sit jo 3 kiloa.
Nämä pätevät siis esim. DSM kaliiberin renkaille, tietysti joku möhkömaasturi jossa 18" renkaalla jää vielä kunnolla ilmatilaa, ei ole niin tarkka paineistaan.
Ei näissä muuta ihmeellistä ole. Rengas ei kärsi pienestä "ylipaineesta" (esim. 2.8 kiloa 15" pyörässä) mutta jo puolen kilon alipaine aiheuttaa epätasaista ja liian nopeaa kulumista. Lisäksi nykypäivän radiaalirenkaissa renkaan ilmanpaine on ainoa tekijä, joka pitää vyöpakat renkaassa oikeassa mallissaan. Jos renkaissa on selvästi liian pienet paineet, tulee ääritilanteissa esim. hirveä väistäessä ongelmia kun renkaan runko ei toimi niinkuin pitäisi.
Talvirenkaisiin pätee samat perussäännöt, yleisesti ottaen 1-2 kymmenystä enemmän kuin samankokoiseen kesärenkaaseen. Ja mielellään ulkona mitattuna. Talvella saattaa olla helposti 40 astetta eroa ulkoilman ja lämpimän tallin välillä. Ja ilmanpainehan putoaa 0.1 kiloa per 10 celsiusastetta. Eli 2.5 kiloa +20 asteisessa hallissa on ulkona -20 asteessa enää 2.1 kiloa.
Jäikö vielä jotain mainitsematta...? Koitan vastailla jos jotain kysyttävää tulee.