Author Topic: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)  (Read 17472 times)

Halloween

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« on: April 24, 2008, 13:09:20 PM »
Miettisin noita tehoja tohon vapari 2ghen. Ja kavereitten kanssa ku puhuttiin niin tuli ehdotus remmiahtimesta, että oils vähän peinempi projekti kun koko mootorin uusiminen kunnon turbo vehkeeseen.

Ja kun kerran täällä on tätä tietävämpää porukkaa, niin kysymys teille kuuluu; Onko sellaiseen tilaa tuolla? Pitääkö hirveesti alkaa tilaa tekemään, ja luopumaan esimerkiksi ilmastoinnista?

Entä löytyykö jotain valmiita asennus paketteja, ja mistä sellaisia lähtee etsimään? Ja onko kui vaikea asentaa? Ja vielä että jos on niin kuka sellaisia voisi täällä eteläsuomessa tehdä jolle voisi mennä teettää kohtuu hintaan?

Ja ne jotka on tällaisista/tällaisia kuullu/tehny niin onko tietoo millainen budjetti pitäisi olla?
« Last Edit: April 24, 2008, 14:34:13 PM by admin »
ihme paikka oli ku kaikki katteli ku ohi ajettiin

240sx

ex- 2g eclipse RS 95

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Remmiahdin asennus (tuleva talvi projekti)
« Reply #1 on: April 24, 2008, 14:13:49 PM »
Remmiahtimia 4g63 (oletus) koneeseen ei ole näkynyt. Sensijaan niitä tehdään itseasennussarjoina useisiin amerikkalaisiin autoihin ja joistakin muistakin autoista niitä voisi löytyä romikselta, jos oikein hyvä tuuri käy. Sensijaan toiseen autoon tarkoitetun ahtimen modaaminen tuohon moottoritilaan vaatii sitten jo rajuja toimenpiteitä ja asioiden siirtoa paikasta toiseen. En ihan heti usko, että löytää pajaa joka alkaa tuollaista ahdinta sinne sovittelemaan.

Noissa turboissa pyörii sen verran kovat kierrokset, että kannattaa olla todella varma siitä mitä tekee. Hajotessaan omat viritykset tekevät autosta romuttamokamaa tai vievät lähellä olevilta hengen.

Sitten tulee vielä auton rekisteriin saaminen, joka ei välttämättä ole sun -95 auton tapauksessa mahdotonta, mutta uudemmissa käytännössä kylläkin. En ole näistä rekisteröinneistä varma.

Itse selvittelin koko koneen vaihtoa gs-t koneeseen, mutta siinäkin oli niin suuria ongelmia, että oli parempi luopua koko projektista. Esim. vastaavuustodistukseen olisi vaadittu, että mitsulla vaihdetaan kaikki alustan ja jarrujen osat gs-t:n osiin ja sehän maksaa enemmän kuin itse moottori. Lisäksi koneen myyjällä ei ollut mitään dokumentteja koneesta eikä niitä kiinnostanut sellaisia hankkia. Halvin tapa turbottaa auto, on myydä nykyinen ja ostaa toinen. Jos taas haluaa oppia jotain moottoreista ja omasta autostaan, kannattaa alkaa virittää vaparia. Siihen löytyy mukavasti kirjallisuuttakin ja tekemistä riittää paljon, mutta tietty rahaa siihenkin menee eikä koskaan päästä samoille hepoille kuin turbolla. Toisaalta jossain on sanottu, että eipä etuvetoon kannata yli 220 heppaa laittaa...
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahdin asennus (tuleva talvi projekti)
« Reply #2 on: April 24, 2008, 14:30:25 PM »
Quote
Sitten tulee vielä auton rekisteriin saaminen, joka ei välttämättä ole sun -95 auton tapauksessa mahdotonta, mutta uudemmissa käytännössä kylläkin. En ole näistä rekisteröinneistä varma.

Ei ole mitään ongelmia uudemmissakaan. Ihan normaali muutoskatsastus, että auto on muutettu vapaastihengittävästä ahdetuksi. Päästömittaus ja tehomittaus + muutoskatsastukseen.

Ja kuten halloweenin profiilista voi päätellä, on kyseessa 420a moottorillinen versio.

Quote
Toisaalta jossain on sanottu, että eipä etuvetoon kannata yli 220 heppaa laittaa...
Joskus on myös sanottu, että maapallo on litteä.....  ;)
« Last Edit: April 24, 2008, 14:32:47 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Remmiahdin asennus (tuleva talvi projekti)
« Reply #3 on: April 24, 2008, 15:48:55 PM »
Quote
Quote
Sitten tulee vielä auton rekisteriin saaminen, joka ei välttämättä ole sun -95 auton tapauksessa mahdotonta, mutta uudemmissa käytännössä kylläkin. En ole näistä rekisteröinneistä varma.

Ei ole mitään ongelmia uudemmissakaan. Ihan normaali muutoskatsastus, että auto on muutettu vapaastihengittävästä ahdetuksi. Päästömittaus ja tehomittaus + muutoskatsastukseen.

Ensimmäistä turbotettua ja rekisteröityä klubilaista odotellessa...  8-)
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #4 on: April 24, 2008, 15:56:01 PM »
Ei sitä rekisteriotetta tarvitse sen ajamiseen. Ja siellähän se on tallissa, ei siinä mitään odottelua ole.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #5 on: April 24, 2008, 23:15:32 PM »
Quote
Ei sitä rekisteriotetta tarvitse sen ajamiseen. Ja siellähän se on tallissa, ei siinä mitään odottelua ole.

Eikä ajokorttia ajamiseen...  ::)

Takaisin topikkiin. Joka tapauksessa kannattaa laskea useita tuhansia euroja budjettiin. Pelkän turbon hinta ei ole tässä ollenkaan se, mistä kokonaissumma kertyy. Kannattaa surffata nettiä ja koittaa löytää jostain autofoorumilta kokemuksia remmiahtimen modaamisesta. Et varmaan ole eka kun sitä miettii. Taitaa olla tälläkin foorumilla siitä joskus puhuttu.
Ai, kato se irtos...

Halloween

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #6 on: April 27, 2008, 23:50:42 PM »
Saako edes remmi ahdinta rekisteriin? mun ymmärtääkseni se on vaan "rata käyttöön" (eli remmit pois kun ajetaan kadulla ja kun sen katsastaa) ...(yeah right)...  :D

Juu tästä alusta jutusta olen tietoinen... Mutta se leimaan saaminen mietityttää. Meneekö katsastuksessa läpi että "juu on vaan rata käyttöön kun ei ole edes nyt kytketty"? vähän samaan tapaan kun ilokaasut?

Ei kai se väärin ole ajaa yli tehokkailla jarruilla ja alustalla vaparilla kadulla?
ihme paikka oli ku kaikki katteli ku ohi ajettiin

240sx

ex- 2g eclipse RS 95

Halloween

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #7 on: April 28, 2008, 00:07:51 AM »
mutta sitten taas takas siihen modaamiseen   :-/

Pitänee vähän surffailee...
ihme paikka oli ku kaikki katteli ku ohi ajettiin

240sx

ex- 2g eclipse RS 95

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #8 on: April 28, 2008, 00:14:44 AM »
Quote
Saako edes remmi ahdinta rekisteriin? mun ymmärtääkseni se on vaan "rata käyttöön" (eli remmit pois kun ajetaan kadulla ja kun sen katsastaa) ...(yeah right)...  :D

Ahdin se on siinä missä turbokin. Miksei saisi normaalisti muutoskatsastamalla? Onhan monissa tehdasvalmisteisissakin autoissa remmiahtimia, ihan perus golffeissakin nykyään.

Mutta siis päästö/tehomittauksethan vaatii myös, samalla tapaa kuin turboahtimen asennus vapaastihengittävään. Kuten tuolla ylempänä jo kertaalleen mainitsin.
« Last Edit: April 28, 2008, 00:28:48 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #9 on: April 28, 2008, 11:49:42 AM »
Joo ahdettu moottori on ahdettu mottori, oli se sitten turbo tai ns. Mekaaninen ahdin. On tuo käynyt itselläkin mielessä, että minkälainen menopeli tulisi 4G63:sta jos vaihtas turbon mekaaniseen ahtimeen.
Käytettyjä mekaanisia roots-ahtimia saa jenkeistä kohtuuhintaan.
Ainakin pakopuoli hengittäs paremmin ja konehuoneen lämmöt laskis.

Hullu idea: Hommaa vakioturbon, turbiinipyörän paikalle hihnapyörä ja vaihtaa akselin laakerien tyyppiä, niin siitähän saa mekaanisen ahtimen. Pitäs vaan saada ainakin 15:1 välitys sille akselille että ahdot nousis !!!  :D
« Last Edit: April 28, 2008, 11:50:30 AM by zalama »

Halloween

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #10 on: May 21, 2008, 13:39:45 PM »
no joo, eli kävin katsastus asemalla vähän kyselemässä.

Eli pitäis löytää auto joka on jossain saatu hyväksytyks jossa olisi remmi ahdin asennettuna jotta voisi vetoa siihen. Eli jos autoa lähtee muokkaamaan niin jossain (mieluiten suomessa) päin maailmaa pitäis olla just samanlainen rekisteris.

Eli lapio ja kuoppaa kaivamaan. Jos helpolla haluaa päästä niin muuttamaan auto GST;ksi, Tai sitten löytö retkelle jenkkeihin jos vaikka onnais.  :'(

Vaihtoehto ratkaisu: muutan ruotsiin.  ;D
ihme paikka oli ku kaikki katteli ku ohi ajettiin

240sx

ex- 2g eclipse RS 95

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #11 on: May 21, 2008, 13:44:32 PM »
Eli siis et viitsi sijoittaa päästömittauksiin rahaa joten unohdat koko jutun?
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #12 on: May 21, 2008, 14:34:03 PM »
Nii, eka virhe taitaa olla se, että kysyy katsastusasemalta. Niitä ei selvästi tunnu kiinnostavan tällaiset asiat ollenkaan, joten vastaukset on yleensä hyvin ylimalkaisia tai suoranaisesti vääriä. Näin ainakin kävi itselleni kun pariltakin asemalta asiaa selvitin.

Tarkoittivatko, että sun pitää löytyy Suomesta toinen Ecli, jossa on remmiahdin asennettuna, vai kelpaako mikä tahansa auto mihin on vaihdettu remmiahdin? Ekan ymmärrän, toista en. Mutta kuten Temekin sanoi, niin asennat ahtimen sitten mittaat ne päästöt ja sitten menet asemalle kyselemään, että mitä papereita vielä puuttuu. Luulisi, että sillon saat tietää. Tosin en usko, että pelkät päästöt riittää, koska täytyyhän jarrut ja alusta ylipäänsäkin käydä jotenkin läpi ja todeta riittäväksi.

Olisi oikeasti mukavaa, jos Suomessa olisi katsastusasema, joka olisi erikoistunut tämän tyyppisiin rekisteröinteihin. Sieltä sitten saisi todellista tietoa mitä kaikkea pitää olla mukana kun autoa menee katsastamaan. Nyt liikkeellä on vain kaikenlaista puhetta ja katsastusmiesten juttuja, mutta en ole valitettavasti törmännyt vielä yhteenkään kirjoitukseen, missä kuvattaisiin tällaisen prosessin läpikäynti kokonaisuudessaan auton muutoksista (vaparista turbo) aina leiman saamiseen. Siis Suomessa. On totta, että asiat on kyllä kirjoitettu lakeihin ja asetuksiin, mutta jokainen varmasti tietää, että se ei ole ollenkaan sama kuin käytäntö ja todellisuus, vaikka Suomessa ollaankin. Otetaan esimerkiksi auton maahantuonti, niin johan löytyy päätöksiä, jotka ovat aivan käsittämättömiä.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #13 on: May 21, 2008, 14:47:11 PM »
Quote
Nii, eka virhe taitaa olla se, että kysyy katsastusasemalta. Niitä ei selvästi tunnu kiinnostavan tällaiset asiat ollenkaan, joten vastaukset on yleensä hyvin ylimalkaisia tai suoranaisesti vääriä. Näin ainakin kävi itselleni kun pariltakin asemalta asiaa selvitin.

Tarkoittivatko, että sun pitää löytyy Suomesta toinen Ecli, jossa on remmiahdin asennettuna, vai kelpaako mikä tahansa auto mihin on vaihdettu remmiahdin? Ekan ymmärrän, toista en. Mutta kuten Temekin sanoi, niin asennat ahtimen sitten mittaat ne päästöt ja sitten menet asemalle kyselemään, että mitä papereita vielä puuttuu. Luulisi, että sillon saat tietää. Tosin en usko, että pelkät päästöt riittää, koska täytyyhän jarrut ja alusta ylipäänsäkin käydä jotenkin läpi ja todeta riittäväksi.

Ei tarvitse mitään muita säätöjä. Se on päästöjen mittaus sekä tehojen mittaus. Tehot ei saa ylittää 20% mallisarjan tehokkaimman mallin tehoista. Eli tässä tapauksessa mallisarjan tehokkain malli on 2g edm n/a. Eli silloin tehot eivät saisi ylittää ~174hp.

Mikäli mallisarjan tehokkain auto olisikin joku paljon tehokkaampi, tämmöisissä tapauksissa voi olla, että vaativat jotain uudistuksia alustaan/jarruihin.

Tuo mitä konttori sanonut tuosta toisen auton etsimisestä missä remmiahdin tarkoittaa juurikin sitä, että jos on ihan tehtaan valmistama / markkinoma auto, joka muuten identtinen mutta vain moottori on varustettu remmiahtimella. Voidaan ahtamaton versio autosta muutoskatsastaa remmiahdetuksi versioksi, jos muutetaan autossa kaikki vastaamaan sitä ahdettua versiota.

Silloin kun auto halutaan muutoskatsastaa suoraan mallista A malliin B joutuu tällöin hankkimaan siitä laput, että on vaihdettu mallin B osat malliin A. Ja tällöin malli A vastaakin nyt mallia B. Ja tässä tapauksessa ei tarvitse erikseen mittauttaa päästöjä, koska mallista B on jo olemassa nämä laput joten niiden avulla mallin A voi muutoskatsastaa malliksi B.

Yksinkertaista.
« Last Edit: May 21, 2008, 14:48:08 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Halloween

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #14 on: June 06, 2008, 16:30:13 PM »
Quote
Tuo mitä konttori sanonut tuosta toisen auton etsimisestä missä remmiahdin tarkoittaa juurikin sitä, että jos on ihan tehtaan valmistama / markkinoma auto, joka muuten identtinen mutta vain moottori on varustettu remmiahtimella. Voidaan ahtamaton versio autosta muutoskatsastaa remmiahdetuksi versioksi, jos muutetaan autossa kaikki vastaamaan sitä ahdettua versiota.
 
Silloin kun auto halutaan muutoskatsastaa suoraan mallista A malliin B joutuu tällöin hankkimaan siitä laput, että on vaihdettu mallin B osat malliin A. Ja tällöin malli A vastaakin nyt mallia B. Ja tässä tapauksessa ei tarvitse erikseen mittauttaa päästöjä, koska mallista B on jo olemassa nämä laput joten niiden avulla mallin A voi muutoskatsastaa malliksi B.
 
Yksinkertaista.

Aivan. juuri tuota koitin selittää. Mutta ymmärsin sen kaverin jutuista et tämä sitten tekisi asiasta mahodottoman kun pitäis löytää samanlainen auto jostain rekisterissä.

Eli jos nyt väänetään rautalangasta... remmiahdin onnistuis, jos mittaisi päästöt, vaihtaisi alustan ja jarrut samaan kun esm. GSTssä? (Ja tämä siis pelkästään että saisi leiman)
ihme paikka oli ku kaikki katteli ku ohi ajettiin

240sx

ex- 2g eclipse RS 95

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Remmiahtimen asennus (tuleva talviprojekti)
« Reply #15 on: June 08, 2008, 17:10:16 PM »
Ei sun tarvitse mitään alustoja tai jarruja uusia, että saat leiman. Tehojen rajoitus/päästöjen mittaus/muutoskatsastus. That's it.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"