Author Topic: Välkkäri  (Read 7836 times)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Välkkäri
« on: January 22, 2005, 00:27:26 AM »
Taas teoreettista pohdintaa. Nythän on näin että DSM alkuperäinen sidemount välijäähdytin riittää noin 250-300HP tehoille. Eli suurinpiirtein samoihin kuin orgis turbo. Mietin vaan kun aina on puhetta että mitä isompi välijäähdytin niin sen parempi = enemmän tehoa.

Tottahan isompi kenno jäähdyttää paremmin kuin pieni olettaen että molemmat on laadultaan muuten samantasoisia. Toisaalta mitä enemmän turbon ja kaasuläpän välillä on matkaa/tilavuutta, sitä suuremmat painehäviöt, eikö?

Eikö niitä painehäviöitä pystyisi kompensoimaan nostamalla ahtoja hieman ja näin ollen saisi täyden hyödyn kennon isommasta tilavuudesta.

Onhan toki paljon muutakin mitä pitää autossa muuttaa että saa isommasta coolerista todellista hyötyä mutta näin "paperilla" ajateltuna. Kommentteja?
« Last Edit: January 22, 2005, 00:28:15 AM by hopsis »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Välkkäri
« Reply #1 on: February 06, 2005, 03:29:54 AM »
Mitenkas paljon paremmin lamposiirtyy sivulle sijoitetusta coolerista, vaikka vakiota isompi,kuin  ilmastoinnin lauhduttimen ja moottorin jaahdyttimen edessa olevasta kennosta? Nain viime kesana eclipsen joka paineli 11 sekunnin puolelle sivu coolerilla, saatto olla tosin suurennettukin. Onhan se iso cooleri edessa ainakin "bad boy" lookkia. Jos vakio coolerille pistan oman pikku puhaltimen ja vaikka vesiruiskun olis mielenkiintosta vertailla teho havioita ja ilman lampoja...ei kylla ole aikaa testailla.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Välkkäri
« Reply #2 on: February 06, 2005, 03:56:35 AM »
Eli pieni huomautus tähän niin jenkkien normaali "mitä isompi sen parempi" ei päde tähän. Eli Hieman isompi SMIC toimii todella hyvin vielä. Ja ei tarvitse olla edes kovinkaan iso että toimii hyvin tuolla 300-400hp välillä.

Tässä hyvä lainaus:

Quote

For those who believe they need a 30 x 14 x 3.5 inch intercooler they are obviously running 1700HP and need that size to match their system. Obviously. As for the majority of people....bigger is normally a compensation thing.

If I recall correctly, Sheps IC is 24 x 14 x 3.5 inch. I've asked Shep to use my intercooler on his car before. Before he did this though he checked backpressure across his system which he found to be less than 1psi. I personally was surprised but if it would help him go faster I'm sure he would change the set up.

Our Super Street kit measures 24 x 10 x 3.5 inch. I designed it this way for two reasons. One was for performance. Two for looks. Quit frankly it's larger than most people will ever need, especially those with anthing less than a 50 trim turbo. Check out GRNDSM (Reitman Racing) on this site under the 1/4 mile times page. He runs the VPE Super Street kit with my 2.5" O2 housing. Quarter mile time 10.3 sec. He's stated too that the car could probably go 9's with a few more passes on it. Point is, my real world testing has shown that you don't need as large an intercooler as one would think. For the record Curt Brown and Turbo Trix used our race core on thier cars and have run into the 9's. Turbo Trix stated on the dyno they made more power with our IC end tank design than anything else they've used. I could have sent them something larger but there was no point. Data logging statistics showed us this. AEM is a wonderful thing.

One last thing to consider. Huge intercoolers will create slower spool times. There is more volume to fill. Bigger IC and a bigger turbo doesn't transfer to better 1/4 mile times because of the transient response. It's only a quarter mile and if its taking time to spool your not getting down the track as fast. Like some other people have stated, you don't just buy parts you build a turbo system.

For those of you who "need proof". Measure two things on your own IC system. One, pressure in and pressure out to see if its causing excessive back pressure. Secondly, check the temps across the IC starting from the hot side and work your way across. I'll bet you find the IC is done cooling after the first 18 inches. The next 6 inches, assuming its 24 inches long, is just causing back pressure. Remember every car is different and your ability to tune plays a large roll in that.

Keep in mind to purchase your kit from a reputable manufacturer. You may be paying a little more for the product but what your actually paying for is knowledge.

Good luck.

Scott R Belcastro
Victory Performance Equipment
« Last Edit: February 06, 2005, 04:03:51 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Välkkäri
« Reply #3 on: February 06, 2005, 11:55:45 AM »
Nää edellisen kaltaiset jutut vaan alkaa oleen aika pilkunnuss... viilaamista. Tottakai jos "live your life a quarter mile at a time" tyyliin tahtoo polkea niin kannattaa kokeilla ja ottaa asioista selvää niin saa parhaan tuloksen. Jos nyt ajattelee ihan normaalia reipasta katukäyttöä niin pitäis pienemmälläkin kuulerilla pärjätä, eikö?

Eihän se kenno maantiellä rekkoja ohitellessa kovasti lämpiä kun muuten mennään koko ajan vakuumin puolella. Toi on varmaan ihan hyvä pointti kyllä toi spool-time. Iso turbo, iso cooleri = isompi viive. Pienellä turbolla saa viiveen pienemmäksi eikä välttämättä tarvetta isommalle välkkärille. Mulle ainakin tärkeämpää mahdollisimman nopea kaasuun vastaavuus kuin suurempi huipputeho. Varsinkin jos sitä on koko rekisterillä jotain +200Hp tarjolla  ;D

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: Välkkäri
« Reply #4 on: February 06, 2005, 16:39:23 PM »
kannattaa lukea nää kirjat:

maximun boost ja forced induction - performance tuning.

Vaikka se vaki eclipsen jäähdytin toimii 0-400 niin se ei välttämättä kestä jotain rataajoa. ic niin kuin kaikki muut tarvii mitoittaa käytön/tarpeiden mukaan.

Itse haluan rakentaa semmoisen auton jolla voi tahkota vaikka 6h endurancee, luotettavan ja radalla ajettavan.

Ei mitään kaasupohjassa 10s menoa ja sitten himmailua.
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Välkkäri
« Reply #5 on: February 07, 2005, 11:51:54 AM »
Täältä muutens saa tuommoisia hieman isompia smic settejä, ei varmasti hassumpia:
http://www.dejontool.com/DSM-1g-SMIC.htm
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"