Author Topic: Sytytyskipinä hukassa  (Read 12971 times)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Sytytyskipinä hukassa
« on: July 18, 2008, 21:26:49 PM »
Tosi kivaa   :-[

Intistä lomalle tullessa, noin 1km kotoa, auton (2g edm n/a) moottori (4g63) sammui ajosta. Startti pyörittää normaalisti, mutta ei käynnisty (ei edes lupaa).

Kipinä näyttäisi puuttuvan kokonaan (tosin katsoin vasta yhden tulpan).

Mahdolliset vikapaikat: Tulpat, johdot, puolat, transistoriyksikkö.

Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia ?


ps. pitäis päästä taas sunnuntaina inttiin takasin.
« Last Edit: July 18, 2008, 21:27:21 PM by Dom »

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #1 on: July 19, 2008, 10:15:28 AM »
Noh, niin

Kipinän puuttumisen lisäksi tulpat eivät starttauksen jälkeen haise yhtään bensalle, elikä bensan saannissakin on jotakin häikkää.

Vikakoodikin sitten löytyi, Crankshaft position sensor. Onkohan tuo nyt sitten rikki vai vika jossakin muualla ?

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #2 on: July 19, 2008, 14:08:43 PM »
Onkos se 2Genissä erikseen vai onko samati kun 1Gssä eli camshaft position anturin yhteydessä? Ainakin 1G:ssä se on helppo mitata mut miten mulla olis jotenkin semmonen mutu että se on 2G:ssä erilailla...

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #3 on: July 19, 2008, 15:19:42 PM »
Samassa paketissa ovat. Kuten sanoit "eihän se mittaaminen ole kovin vaikeaa". Liittimessä on kolme napaa (maa, syöttöjännite, ja pyörimisen mukaan muuttuva ulostulopulssi).

Mittaamiseen tarvitaan oskilloskooppia ja välipiuha joka liittää anturin liittimeensä ja johon saa kytkettyä sen skoopin.

Olisi vaan helppo testata jos jollakulla Tampereen suunnalla olisi ylimääräinen (joltakin Galantin omistajalta voisi löytyä)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #4 on: July 20, 2008, 13:45:05 PM »
No nyt on oskilloskooppia käytetty ja homma senkun mutkistuu, olisi ollut helpompaa jos pulssia ei olisi tullut lainkaan. Pulssijono näyttää tulevan, mutta onko se oikeanlainen. Joka toinen pulssi on keskenään saman kestoinen (saman levyinen) . Aiemmasta mittauskerrasta muistelen, että pulssit olisivat olleet kaikki samanlaisia kestoltaan ja muodoltaan.

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #5 on: July 20, 2008, 15:06:25 PM »
Nyt on tainnut mennä hieman käsitteet sekaisin.

Vikakoodi oli kampiakselin asennontunnistimesta kun se mitä mittasin oli nokka-akselin asennontunnistin (venttilikopan päässä) ja nämä anturit ovat varmaankin eri paikoissa, joskin taitavat olla samanlaiset. Missähän sijaitsee ?

Siitä nokka-akselin anturista pitääkin tulla kaksi eri levyistä pulsia.   :)

Hesus

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 312
  • DSM
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #6 on: July 20, 2008, 15:32:03 PM »
http://members.shaw.ca/dsm.1000q/Engineprimer/2G/cas.htm
Tuossahan sanotaan että joissain alkuajan 2g:ssä on erillinen kampakselin(crankshaft) asentotunnistin, mutta myöhemmissä(kuvassa) se on samassa kun nokka-akselin(camshaft) tunnistin.

Quote
Nyt on tainnut mennä hieman käsitteet sekaisin.

Vikakoodi oli kampiakselin asennontunnistimesta kun se mitä mittasin oli nokka-akselin asennontunnistin (venttilikopan päässä) ja nämä anturit ovat varmaankin eri paikoissa, joskin taitavat olla samanlaiset. Missähän sijaitsee ?

Siitä nokka-akselin anturista pitääkin tulla kaksi eri levyistä pulsia.   :)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #7 on: July 20, 2008, 17:56:33 PM »
Olisiko kyseinen kampiakselin asennontunnistin kuitenkin tässä versiossa jakopään suojakoteloiden sisäpuolella. Liittimeltä lähtevä kaapeli menee jakopäänkotelon päädystä läpi kotelon sisäpuolelle. Liitin on kovasti saman näköinen kuin ebayssä myynnissä olevissa tunnistimissa.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/95-MITSUBISHI-ECLIPSE-GST-Crankshaft-Position-Sensor_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33616QQihZ009QQitemZ190235124336QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Mittasin oskilloskoopilla ja tuloksena oli n. 10 voltin tasajännite (ei siis pulssia).

Jos tämä anturi siis on kampiakselin asennontunnistin, niin se mitä ilmeisimmin on rikki.
« Last Edit: July 20, 2008, 17:57:44 PM by Dom »

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #8 on: July 21, 2008, 16:31:31 PM »
Kampiakselin asentotunnistin löytyy tässä mallissa jakopään suojakotelon alta, kampiakselin hihnapyörän vierestä.

Jakopään yläosan suojus on helppo irroittaa, mutta entäs se seuraava ? Yksi pultti menee nokka-akseleiden hihnapyrien alapuolelle/väliin ja suoraan moottorin kannatuskorvakkeen taakse, onko joku irroittanut ja miten ? Moottorin kannatinkorvake irtikö ?
« Last Edit: July 21, 2008, 16:33:40 PM by Dom »

zalama

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 602
    • View Profile
    • Rockpiston
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #9 on: July 22, 2008, 15:31:45 PM »
Jotta toisen muovin saat irti joudut tukemaan moottorin tunkilla tms. ja kumityynyn joutuu irrottaa. Samoin Kampuran hihnapyörä joutuu väistymään. Työtä teettää...

Muuten, miksiköhän anturi on muuten menny rikki?
Toimiiko kytkin ja vaihteet ok? Yksi suuri syy miksi näitä antureita on mennyt 2g koneissa on tuo "crank walk" eli kampiakselin päittäislaakeri on kulunut, ja kampiakseli pääsee liikkumaan eteenpäin niin paljon kytkintäpainettaesa että anturi menee rikki!

Ehkäpä se nyt hajos vaan muuten vaan  :)

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #10 on: July 22, 2008, 21:30:14 PM »
Aika mielenkiintoinen homma saas nähä viittiikö alkaa itse vai vienkö Vemixille.

Kytkin ja vaihteet toimivat moitteetta.

Joku muisti kuulleensa, että tuon crankwalkin voisi todeta, vaihde vapaalla painamalla kaasua (pitämällä kierrokset vakaana) ja sitten kytkin pohjaan, jos kierrokset eivät putoa crankwalkia ei olisi. Kokeilin kerran ja en huomannut mitään muutosta. Tiedä sitten onko asiassa mitään perää.

Täytyy toivoa, että anturi on hajonnut omia aikojaan, voipi tulla muuten aika kalliiksi.     :-/

Osku

  • New Member
  • Posts: 6
  • dsm
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #11 on: July 25, 2008, 23:31:19 PM »
Tutustus tonne http://www.roadraceengineering.com/1gcasin2g97-99.htm

Mun evos oli 2mm crankwalkkia, mitenkään se ei käynyt käynnissä tms ilmi. Ei muutaku öljypohja irti ja rakotulkilla mitata kampiakselin ja päittäislaakerin välys. Ei pitäs olla mahoton nakki. Jos välys kasvaa liian isoksi, on vaara että laakeri loppuu jonka jälkeen laakerin runko rupeaa syömään tavaraa kampikaselista pois, jonka jälkeen alkaa kampiakselin ettiminen. :-X

erit: vakioasetelma ja 130tkm, joten oikiasti se crankwalkin vaara on todellinen. Etenkin jos auto käynnistetään kytkin pohjassa.
« Last Edit: July 25, 2008, 23:39:14 PM by Osku »

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #12 on: July 26, 2008, 13:21:06 PM »
Hyvä linkki ko. ongelmasta.

Kuten sanoit eihän crankwalkin toteaminen ole mahoton nakki. Pitäisi vaan päästä auton alle ja pieni maavara ja montun puute tekee asiasta hieman hankalamman. Onhan tuo tarkastettava, katsotaan nyt sitten miten.

Mitäs tolle sun Evon koneelle tehtiin ?
« Last Edit: July 26, 2008, 13:22:05 PM by Dom »

Osku

  • New Member
  • Posts: 6
  • dsm
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #13 on: August 09, 2008, 21:30:41 PM »
Semmone tavalline pieni koneremppa. Vähä laakeria, nokkia, veiviä, mäntiä, venttiiliä, kytkintä, vauhtipyörää, siimapyörää jne jne. ::)

Sain viimeinkin katsottua tuon varaosakasan, ei näkynyt sielä(kään) tota anturia. Ei auta kuin eepäystä läpsäyttää.

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #14 on: August 17, 2008, 13:40:42 PM »
Auto on nyt sitten tohtorilla.

Crankwalkkia ei onneksi ole.    :)

Halvalla tuosta ei kuitenkaan selviä. Tasapainoakselin remmi oli mennyt poikki ja rikkonut tuon kampiakseli asentotunnistimen. Onneksi nuo roippeet eivät ajautuneet jakopään hihnan väliin, olisi remppa hieman saattanut lisääntyä.

Tuon remmin ei olisi vielä noilla kilometreillä pitänyt rikkoutua. Huonoa tuuriako? Vai eikö Saksassa vaihdettukaan kaikkia jakopään osia ?

Autolla on ajettu jakopään remontin jälkeen n. 55 000km, joten remonttia ei ihan vielä olisi tarvinnut tehdä, mutta täytyy hoitaa sekin nyt samalla kuntoon kun jakopää on purettuna.
« Last Edit: August 17, 2008, 13:41:14 PM by Dom »

Dom

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 295
  • GS-T -99
    • View Profile
Re: Sytytyskipinä hukassa
« Reply #15 on: August 22, 2008, 22:11:34 PM »
Auto käytössä taas ja hyvin tuntuu toimivan.     :)