Author Topic: Jakohihnan kiristäminen ?  (Read 8707 times)

Jakke

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 79
  • Eclipse GS -92
    • View Profile
Jakohihnan kiristäminen ?
« on: October 25, 2008, 15:48:25 PM »
Eli eclipsen jakohihna otettiin huollossa irti jotta tasapainoakseli saatiin asennettua kohdilleen, nyt olen huomannut että jakohihna luistelee nokkaakselin pyörien päällä ja välillä kuuluu hankaavaa ääntä kun hihna on luistellut lähelle moottoria  :( eli kireys on päin persettä.


Soitin huoltoon ja asentaja sanoi "hydraulikiristimeen on ottanut pois paikoiltaan, mutta kiristinrullaan ei ole koskenut"  :-? 


Ennen huoltoa jakohihna ei luistellut ja eikä pitänyt mitään ääntä  >:( luulisi että kun huollossa autoa käyttää ja maksaa itsensä kipeeksi niin ei itse tarvitsisi alkaa tarkistelemaan onko asennukset tehty oikein, nyt joudun auton hinaamaan takas huoltoon, kun en uskalla ajaa  :'(

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakohihnan kiristäminen ?
« Reply #1 on: October 25, 2008, 16:34:27 PM »
Takaisin vain samaan lafkaan, että kiristävät hihnan jos liian löysällä.
« Last Edit: October 25, 2008, 16:34:38 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Jakohihnan kiristäminen ?
« Reply #2 on: October 25, 2008, 16:37:31 PM »
Jep, kyllähän toi huollon piikkiin menee.

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Jakohihnan kiristäminen ?
« Reply #3 on: November 14, 2008, 17:48:25 PM »
En viitsi aloittaa uutta otsikkoa kun kerran ongelma on juuri otsikon mukainen. Laitoin uuden jakohihna pari kolme viikkoa sitten ja tänään kiristin vinkuvia hihnoja. Huomasin, että kun vinkuna lakkasi niin jakopäästä kuului outoa ääntä. Avasin ylimmän kotelon ja totesin, että jakohihna on aivan turhan löysällä. Epäilen nyt näkemättä, että jakohihnan kiristin rulla siellä rahisee (on löystynyt ja osuu vesipumppuun). Autolla on hihnan vaihdon jälkeen ajettu vain 20km, kun satuin sairastumaan keuhkokuumeeseen ja olin vähän sairaalassakin. Mutta nyt olisi kaksi kysymystä.

Miten tuo kiristinrulla saadaan kireeksi? Itse laitoin siten, että otin hydraulisen kiristimen pois, laitoin kiristinrullan paikalleen ja käänsin niin kireäksi kuin sormin sain ja kiristin sen paikalleen. Lopuksi laitoin hydraulisen kiristimen takaisin, jonka olin puristanut kasaan ja laittanut sokan paikalleen. Kun kiristin oli paikallaan niin otin sokan pois. Katsoin, että hydr.kiristimen ja sen vipuvarren väli oli tosiaan noin 4 milliä kuten jossain ohjeissa sanottiin. Mutta ongelmana on, että rullaa ei tahdo saada sormin niin kireälle kuin olisi tarpeen, koska kiristyssuunta on sama kuin hihnan löystymissuunta. Eli kun rullan saa mielestään niin kireälle kuin hihnalle on tarpeen, niin rullaa ei saa kiristettyä kun se pyörähtää ja löysyttää hihnan. Rullassa on kaksi reikää, joista sitä saisi pyöritettyä, mutta esim. nokkapihdeillä ei niistä tahdo saada kiinni vaan tarvittaisiin se mitsun oma työkalu. Onko joku keksinyt miten reijistä saisi kiinni siten, että rullan saisi pysymään paikallaan samalla kun sitä pitävän pultin kiristää? Tai mikä tahansa keino saada tuo rulla kireälle käy. Huomasin myös, että rulla ei mene paikalleen miten tahansa vaan se osuu mm. vesipumppuun jos sen laittaa väärin.

Toinen kysymys on, että tietääkö kukaan tämän kiristysrullan osanumeroa esim. motonetistä? Kävin viimeeksi tiskillä kysymässä osa kädessä, mutta mikään niistä rullista mitä GTI galluun löytyi varastosta ei ollut sopiva. Laitoin oheen kuvan.
Ai, kato se irtos...

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Jakohihnan kiristäminen ?
« Reply #4 on: November 17, 2008, 13:37:29 PM »
Laitanpa tänne miten toi hihna tuli kiristettyä. Otin hydr. kiristimen pois ja laitoin sokan siihen paikalleen. Löysäsin epäkeskoa noin neljänneskierroksen. Laitoin avaimen siihen epäkeskorullan pulttiin kiinni siten, että toinen pää avaimesta otti vesipumppuun. Löin alhaalta epäkeskoa kireämmälle siten, että se meni noin neljänneskierroksen liian kireälle. Avain piti pulttia paikallaan niin, ettei se päässyt pyörähtämään entistä löysemmälle. Kiristin pultin takaisin sen neljänneskierroksen ja se epäkesko pyörähtää kiristettäessa saman verran takaisin löysempään suuntaan. Sitten laitoin hydr.kiristimen paikalleen pulteilla, mutta se ei mene suoraan sinne koska vipuvarsi on hieman alempana kuin hydr.kiristimen tappi. Sen sai paikalleen lyömällä kevyesti vipuvartta alhaalta ylös ja samalla tökkäsemällä sen hydr.kiristimen pohjaan paikalleen. Sitten pultit kireäksi. Nyt sitten voi huomata, että rulla on oikealla kireydellä kun sokan saa helposti pois sormin (eli vipuvarsi painaa kevyesti sitä hydr. kiristimen tappia). Kannattaa katsoa sitten mitalla vielä, että tappi on ulkona noin 4mm. Sitten kannattaa pyörittää kampiakselia pari kierrosta ja katsoa, että kireys säilyy. Sitten kannattaa uudestaan mitata se tapin 4 millin säilyminen.

Homma on varsin veemäinen ja sitä saa aika monta kertaa kokeilla, että löytää epäkeskorullan oikean asennon. Asento on tosi tarkka sillä pienikin muutos löysyttää hihnan.
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Jakohihnan kiristäminen ?
« Reply #5 on: December 08, 2008, 16:23:17 PM »
Off topic replies have been moved to [link=http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1228742598]This Thread[/link]
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"