Author Topic: Coiloverit laillisia?  (Read 9093 times)

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Coiloverit laillisia?
« on: March 07, 2006, 22:46:46 PM »
Onko coilover-setit laillisia suomessa? En löytänyt muuta kuin ristiriitaista tietoa asiasta.

-T
Ai, kato se irtos...

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #1 on: March 07, 2006, 22:57:28 PM »
On. Vuosimallista riippuen täytyy sit olla niitä TüV tai muita vastaavia hyväksyntälappuja mukana.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #2 on: March 07, 2006, 22:57:35 PM »
Kyllä.
Niin kauan kun yläpää pysyy nipussa. Eli kun auto on ilmassa niin jousi pysyy kiinni ylälautasessa eikä tipahda. Säätö pitää siis olla ylhäällä ja alhaalla jos ei alasäätö riitä pitämään jousta kiinni ylälautasessa..

TüV hyväksyntä vaaditaan sitten samallalailla kun normi madallusjousienkien vaihdossa. Mitään eroa ei ole
« Last Edit: March 07, 2006, 22:59:14 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #3 on: March 07, 2006, 23:16:43 PM »
Ok, kiitti. Sitten vaan Cosmo Racingilta kyselemään TÜVien perään ;) Niillä kyl ei näytä olevan kuin yks säätö.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #4 on: March 07, 2006, 23:25:39 PM »
Quote
Ok, kiitti. Sitten vaan Cosmo Racingilta kyselemään TÜVien perään ;) Niillä kyl ei näytä olevan kuin yks säätö.

-T
Siitä pelkästä alasäädöstä tulee sanomista sitten, eikä sille löydy mitään hyväksyntöjä varmasti. Vanhemmassa autossa tommoset voi laittaa hyvin alle, kun ei tarvitse mitään lappuja näytellä. Ja konttorillakin auto nostetaan tasasella alustalla ylös yleensä ainakin nykyään..

Ja ettei nyt tule sekaannuksia niin ne coiloverithan pitää sitten itse modata johonkin iskariin kiinni, hitsata ne kierretangot paikoilleen, eli eivät ole mitkään valmiit iskari+coilover setit..
« Last Edit: March 07, 2006, 23:26:12 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

AH

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 149
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #5 on: March 08, 2006, 05:42:04 AM »
Eli siis kuvassa esiintyvän tyyppiset eivät ole laillisia. Ainakaan uudemmissa autoissa.

Ja ei noita enää taideta hitsata kiinni, ainakaan suurinta osaa mitä on mm. ebayssa myytävänä. Tuo kierreosa on monissa alumiinia ja siihen on sellaiset pikkuruuvit ja O-renkaita, millä kiristetään iskarin runkoon.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #6 on: March 08, 2006, 09:19:05 AM »
Vai että pikkuruuvveja no huh, empä kyllä omaani pikkuruuveilla somistettuja uskaltas laittaa  ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #7 on: March 08, 2006, 09:48:51 AM »
Eli selkeesti helpompaa vain vaihtaa TÜV-hyväksytyt lyhkäsemmät jouset alle.

Jos vain kukkaro ja viranomaiset antais myöten, niin kyllä sellaset säädettävät kaasuiskarit olis makeet. Ei tarttis pelätä mökkitiellä ja asvaltilla vois taas madaltaa. Täytyy vissiin ostaa sitikka, eiku  :-X

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #8 on: March 08, 2006, 10:32:54 AM »
Quote
Eli selkeesti helpompaa vain vaihtaa TÜV-hyväksytyt lyhkäsemmät jouset alle.

Jos vain kukkaro ja viranomaiset antais myöten, niin kyllä sellaset säädettävät kaasuiskarit olis makeet. Ei tarttis pelätä mökkitiellä ja asvaltilla vois taas madaltaa. Täytyy vissiin ostaa sitikka, eiku  :-X

-T

Eipä oikein löydy naks naks korkeussäädettäviä iskareita. Kaikki esim kybin agx yms, ovat jäykkyyssäädettäviä helposti. Mutta esim itsellä meni eclipsen alustan säätöön joku 4 tuntia että sain kohdalleen joka nurkasta kynäjousilla, aina kun näytti et oli kohdallaan mutta kuitenkin joku nurkkaus eri korkeudella. Eli noiden coiloverien säätö ei kyllä ole semmonen että tehdään aina uusiksi mökkireissua varten..
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

Tuiisa

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 712
  • Eclipse 2.0 -97
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #9 on: March 08, 2006, 10:43:11 AM »
Quote
Eli noiden coiloverien säätö ei kyllä ole semmonen että tehdään aina uusiksi mökkireissua varten..

Joo, ei varmasti. Tarkoitinkin noita tollasia kaasuiskareita, joita voi napista nostaa ja laskea.

Ei kyl koskaan voi lakata ihmettelemästä, miksi autojen laitto on tehty niin vaikeaksi että mikään ei oo sallittua. Kyllä mä ymmärrän et vehkeet pitää olla kunnollisia, mutta että vaikka laittaa autoaan parempaan kuosiin niin harvoin siitä selviää pelkällä muutoskatsastuksella. Jotkut takavalotkin pitää olla TÜV hyväksytyt vaikka niitä myytäisiin ihan samoina ilman leimaa.  >:( Prkl.

-T
Ai, kato se irtos...

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Coiloverit laillisia?
« Reply #10 on: March 08, 2006, 10:58:47 AM »
Jaa niin ilmajousia, voit pompuutella autoa sitten kun mikäkin ghetto hiphoppari   ;D
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"