Author Topic: Airbag ratin irroitus?  (Read 11758 times)

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Airbag ratin irroitus?
« on: October 02, 2009, 09:30:28 AM »
En haulla löytäny ainakaan moista.
No nii alkaa taas talvi pikkuhiljaa pukkaan ja kohta on aika laittaa taas auto seisontaan. Nyt tarvis jotai ohjetta miten saa ratin irti kun ois tarkotus ottaa koelauta irti talvenaikana.
« Last Edit: October 02, 2009, 11:19:11 AM by admin »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Airbag ratin irroitus?
« Reply #1 on: October 02, 2009, 11:20:41 AM »
http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1151319076

Quote
 Olen irrottanut ratin kuoret parikin kertaa ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ensiksi johdot irti akusta ja antaa auton purkaa varaus jonkun 5-10min. Sitten otin varmuuden vuoksi vielä airbag-yksiköstä johdon irti. Yksikkö löytyy siitä keskikonsolista, kyynärnojan alta.

Ratin takana on muistaakseni neljä 10mm pulttia joilla se kuori lähtee. Sen alla paljastuu töötti ja airbag. Kaikki ruuvit ja johdot on siellä näkyvissä.

En irroittanut itse airbagia, muutakuin johdoista, mutta se menis varmaan ihan näin: Airbagistä vain johto irti, ruuvit irti ja sitten tosi hellästi se johonkin turvalliseen paikkaan. Siihen johtoon ei sitten kannata johtaa mitään virtaa, eli omat kädetkin kannattaa maadottaa. Sitten ratti vain irti ja uusi tilalle. Airbag on ilmeisesti aika samanlainen kaikissa mitsuissa, joten en usko, että vaihto EVOsta on kovin hankalaa. Johdot tuskin on kovin erilaiset. Takaisinlaitto tapahtuu sitten päinvastoin.
 

Kyllä tuokin sieltä hausta löytyy.
« Last Edit: October 02, 2009, 11:21:49 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: Airbag ratin irroitus?
« Reply #2 on: October 02, 2009, 12:24:19 PM »
"Olen irrottanut ratin kuoret parikin kertaa ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ensiksi johdot irti akusta ja antaa auton purkaa varaus jonkun 5-10min. Sitten otin varmuuden vuoksi vielä airbag-yksiköstä johdon irti. Yksikkö löytyy siitä keskikonsolista, kyynärnojan alta. Ratin takana on muistaakseni neljä 10mm pulttia joilla se kuori lähtee. Sen alla paljastuu töötti ja airbag. Kaikki ruuvit ja johdot on siellä näkyvissä. En irroittanut itse airbagia, muutakuin johdoista, mutta se menis varmaan ihan näin: Airbagistä vain johto irti, ruuvit irti ja sitten tosi hellästi se johonkin turvalliseen paikkaan. Siihen johtoon ei sitten kannata johtaa mitään virtaa, eli omat kädetkin kannattaa maadottaa. Sitten ratti vain irti ja uusi tilalle. Airbag on ilmeisesti aika samanlainen kaikissa mitsuissa, joten en usko, että vaihto EVOsta on kovin hankalaa. Johdot tuskin on kovin erilaiset. Takaisinlaitto tapahtuu sitten päinvastoin. "

Njaas ei sitä ilmeisesti osannu sit hakea.. Mutta näillä ohjeillako homman pitäs hoitua? Haluan olla asiasta varma ei kiinnosta alkaa paukattaa sitä silmille.  ::)

_Larson_

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 48
  • dsm
    • View Profile
Re: Airbag ratin irroitus?
« Reply #3 on: October 02, 2009, 19:33:02 PM »
Quote
"Olen irrottanut ratin kuoret parikin kertaa ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. Ensiksi johdot irti akusta ja antaa auton purkaa varaus jonkun 5-10min. Sitten otin varmuuden vuoksi vielä airbag-yksiköstä johdon irti. Yksikkö löytyy siitä keskikonsolista, kyynärnojan alta. Ratin takana on muistaakseni neljä 10mm pulttia joilla se kuori lähtee. Sen alla paljastuu töötti ja airbag. Kaikki ruuvit ja johdot on siellä näkyvissä. En irroittanut itse airbagia, muutakuin johdoista, mutta se menis varmaan ihan näin: Airbagistä vain johto irti, ruuvit irti ja sitten tosi hellästi se johonkin turvalliseen paikkaan. Siihen johtoon ei sitten kannata johtaa mitään virtaa, eli omat kädetkin kannattaa maadottaa. Sitten ratti vain irti ja uusi tilalle. Airbag on ilmeisesti aika samanlainen kaikissa mitsuissa, joten en usko, että vaihto EVOsta on kovin hankalaa. Johdot tuskin on kovin erilaiset. Takaisinlaitto tapahtuu sitten päinvastoin. "

Njaas ei sitä ilmeisesti osannu sit hakea.. Mutta näillä ohjeillako homman pitäs hoitua? Haluan olla asiasta varma ei kiinnosta alkaa paukattaa sitä silmille.  ::)

Sitä bagia kannattaa sit säilyttää hyvässä paikassa ja silleen että pussi osa on ylös päin, nii ei sit lennä koko bagi seinästä tai katosta läpi. Tuossa on kyl hyvin selitetty miten täytyy toimia, uuden ku asennat nii voi jäädä airbag valo palamaan, joka pitää sit tyhjentää vikamuisteista. Töissä ollaan vaihdeltu paljo airbageja ja kans räjäytelty vanhoja bageja. Ratin bag räjähtää melko jytysti ::)

nakkifakiiri

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 189
  • dsm
    • View Profile
Re: Airbag ratin irroitus?
« Reply #4 on: October 03, 2009, 15:27:47 PM »
Tosta valosta tuli mieleen ku katsastuksessa pomppas ku se ei syttyny ku virran väänsi päälle.. homma hoitu sit sillä ku on käsijarrun merkkivalo siinä vieressä joka hetken palaa nii siitä mittaristosta väliseinä pois ja avot valo "toimii" taas :D ja käkkäristä sit piuhat poikki nottei turhaan pala srs valo :)