Nyt siis ihan sellainen perusasia näistä vanne koo'oista:
Eli vannekoko EI nosta tai laske autoa, sen tekee RENGASkoko
Normaalisti kun esim 15" tilalle laitetaan vaikka 17" vanne, pyritään tavallisimmin laittamaan esim 195/65-15 vastaava korkeudeltaan oleva rengas (joten kun renkaat laitetaan vierekkäin, ne ovat mahdollisimman saman korkuiset).
esimerkkinä 195/65-15 = 205/55-16 = 225/45-17 = 225/40-18 jne.
esim jos em. koosta haluaisi nostaa autoa rengaskokoa muuttamalla 17" vanteella, olisi rengaskoko 235/45-17 tai 225/50-17 jolloin renkaan kehä suurenee.
Se, miten paljon se suurenee, on laskettavissa tai on myös olemassa taulukoita joista näkee suhteutetut erot suoraan rengaskokojen kesken. Laillisesti rengaskokoa saa muuttaa suuremmaksi kunhan kehä ei renkaassa muutu yli 5% alkuperäisestä. (yli 5%< jälkeen on tehtävä muutoskatsastus). Tämä laki on voimassa kaikissa pohjoismaissa (Scandinavian rim & tyre organisation)
Toki esimerkissä mainituissa vastaavissa ko'oissa on lieviä eroja millimetreinä, mutta pääperiaatteena asia menee niin.
Rengasliikkeet auttavat asiassa taatusti, ja jos eivät osaa auttaa niin kannattaa vaihtaa rengasliikettä!
Jos aiheesta on kysyttävää, jaan mielelläni ammattitaitoani
Kannattaa myös muistaa minkä levyiset vanteet autossa on jotta rengaskokoa voidaan muuttaa siten että uusi rengaskoko on laillinen ja toimiva vanteella.
esimerkkinä 18*7,5 kokoiselle vanteelle on aika turha ruveta laittamaan 255/35-18 rengasta jo pelkästään vanteen leveyden takia.
Lopuksi vielä aiheeseen liittyviä linkkejä jotka kannattaa silmäillä läpi vaikka tietäisitkin renkaista muutakin kuin että ne ovat (useimmiten) mustia ja pyöreitä
* rengaskoko laskin:
http://www.rochfordtyres.co.uk/tyrecalc.asp* rengasmerkinnöistä:
http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_com_lir_pne.jsp* rengaspaineista:
http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_press.jsp* rengaskoon muutoksien seurauksia:
http://www.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_perf_quot.jspToivottavasti näistä oli hyötyä 8-)