Author Topic: DIY: 1/4 ajanottolaittesto  (Read 8380 times)

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
DIY: 1/4 ajanottolaittesto
« on: November 22, 2005, 10:55:59 AM »
Kyselinkin jo tehtaan logiikkaohjelmoijalta minkälainen siemenssin s7 logiikka toimisi ko jutussa. Tietyissä kohdissa joutuu hieman säästelemään, tuommoinen tft kosketusnäyttö maksaa jo ainaskin 500e joka toimisi operaattori paneelina. Käytännössä sitä ei tarvita. start stop ready yms voidaan korvata normaaleilla nappuloilla ja valoilla. Kone tulostaisi aina lappusen kätöseen.


- joulukuusi valo, monta valoa ja kuinka niitten pitää syttyä. jokainen erikseen syttyvä valo vie yhden lähdön logiikalta.

- Reaktioaika.Tietääkö kukaan kuinka oikeissa vehkeissä tämä on toteutettu? `

Onko ko jutussa kaksi kennoa vierekkäin ja jolloin auton puskuri tms ajetaan toisen kennon tielle ja kone laskee reaktioajan kun auto on liikkunut tyyliin 1cm:n viimeisen joulukuusivalon syttymisen jälkeen?`

Loput kennot:

- 60ft kohdalle. kulunut aika lasketaan logiikalla lähtö kennon ja 60ft kennon välillä. no broblem.

- loppunopeus kaksi kennoa 10m välille. saadaan RIITTÄVÄN tarkka loppunopeus (autohan ei paljoo enään kiihdy tuossa nopeudessa/matkassa). 180km/h -> 50m/s -> 10m matka 200ms -> Ei tuota vaikeuksia vertailla tuommoisia aikavälejä, kunhan kennot ovat tarpeeksi nopeat.

Tarvis selvittää:

- Vaatimukset logiikalle, toinen kaista tuo tuplat lisää vaatimuksiin
- tarpeeksi nopeita valokennoja / kantomatka
- logiikalle sopiva tulostinmoduuli

Sitten loppu on pelkkää peruskauraa, kaapelia, liittimet, joulukuusen rakennus yms. automaationapit valot, sopiva kotelo (Huom eikö täällä foorumilla ollut sähköasentajia???)


Mun mielestä ei ole mahdoton homma jos saadaan rahat vaan logiikkaan ja valokennoihin... :-?
« Last Edit: November 22, 2005, 16:36:48 PM by admin »
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DYI: 1/4 ajanottolaittesto
« Reply #1 on: November 22, 2005, 11:19:54 AM »
En jaksanut suomennella, englantia ymmärtää paremmin :)

"Sport" Joulukuusi:
The Christmas Tree pre-stage lights are connected to an infrared beam about two inches off the ground and about six to eight inches from the starting line. When the edge of your front tire rolls forward and "breaks" this beam the pre-stage lights will illuminate.

A second infrared beam is mounted on the actual starting line...When the edge of your front tire breaks this beam the stage lights illuminate. You can "nudge" forward at this point and "deep stage" which shortens the distance to your tripping the clocks. When the rear of your front tire clears the starting line infared beam, your time starts.
With the Sportsman Tree the three ambers march down in a .5 second sequence with the green illuminating .5 seconds after the third amber light. The goal is to "cut" a perfect .5 second light by anticipating the green. Anything under .5 seconds is a red light.

Your vehicle's reaction time (VRT) could be anything from .2 to .5 seconds and is obviously influenced by "how deep" you stage. In the real world this has to be factored into your strategy. The driver's reaction time (DRT) plus the VRT is your universe in Drag Racing. Races are won or lost on the starting line. It's not as simple as it looks!

http://www.rbracing-rsr.com/nhraxtreesp.html

"Pro" Joulukuusi:
Muutoin sama kuin sport mutta:
With the Pro Tree the three ambers illuminate at the same instant with the green illuminating .4 seconds later. The goal is to "cut" a perfect .4 second light by anticipating the green. Anything under .4 seconds is a red light.

http://www.rbracing-rsr.com/nhraxtreepro.html
« Last Edit: November 22, 2005, 11:20:29 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DYI: 1/4 ajanottolaittesto
« Reply #2 on: November 22, 2005, 11:21:27 AM »
Sitten riversidelta infoa kyseisen ajanoton järjestämisestä:
Jotta ajanottotiimi pääsisi heti asiaan, tarvitaan valmiit merkinnät kennoja varten. Radan kummalekin puolelle merkitään alla olevan piirroksen mukaiset etäisyydet esim. kirkkaan värisellä maalilla. Homma kannattaa aloittaa siitä, että mitataan lähtölinja kohtisuoraan rataan nähden. Toimitusta helpottaa jo hiippakuntaa vaihtanut herra Pythagoras. Hän keksi että suorakylkisen kolmion sivut ovat johdannaisia pituuksista 3, 4 ja 5. Eli jos radan reunasta mitataan poikittain lähtölinjaa pitkin esim. 6 metriä ja lähtölinjasta maalin päin 8 metriä, niin näiden pisteiden välinen etäisyys (hypotenuusa) on 10 metriä kun sivujen välinen kulma on 90 asetetta... eikö olekin ihmeellistä! Kun lähtölinja on saatu trimmattua suoraan, merkitään loput etäisyydet lähtöviivasta maaliin päin. Poikkeuksen tekee speed-kennojen merkintä, joka kannattaa mitata maaliviivalta (10 metriä) lähtöön päin. Merkkausoperaatio kannattaa tehdä jo kisaa edeltävänä päivänä.

Ratamerkintöjen lisäksi ajanottotiimi tarvitsee hyvälaatuisen sähköliittymän: joko vähintään 3x2,5 m2 kaapelilla lähtöalueelle tuotu verkkojännite tai vähintään 6kW aggregaatti. Epämääräinen kokoelma tallin nurkista kerättyjä jatkojohdonpätkiä ei tule kysymykseen, koska joku voi saada kiharat tahtomattaan ja toisaalta nykyään tiedämme, ettei tietokoneet eikä muutkaan elektroniset laitteet toimi savun poistuttua kotelon sisältä. Eli esim. konevuokraamosta hyvälaatuinen johto työmaakeskuksella varustettuna tai sitten se aggregaatti, tässä kohtaa ei todellakaan kannata säästää.

Kilpailijoiden ilmoittautumispiste ja katsastuspaikka kannattaa perustaa lähtöalueen läheisyyteen max. 150m päähän ajanottovaunusta, jotta proseduurissa käyttämämme langaton tiedonsiirto olisi mahdollisimman sujuvaa.

Kilpailijanumerot tulostetaan A5-kokoisille tarroille. Kilpailunumero generoituu kilpailijan tietokantaan kirjaamisen yhteydessä. Jos kilpailussa käyteään olemassa olevia numeroita, kilpailun järjestäjä toimittaa listan numeroista kilpailijatietoineen tiimille viimeistään kilpailua edeltävänä iltana. Katsastuksen yhteydessä katsastushenkilökunta kiinnittää numerotarrat auton takasivuikkunoihin.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

tepi

  • Extreme Member
  • *****
  • Posts: 652
  • Whiner
    • View Profile
Re: DYI: 1/4 ajanottolaittesto
« Reply #3 on: November 22, 2005, 11:37:51 AM »
Quote
Tarvis selvittää:

- Vaatimukset logiikalle, toinen kaista tuo tuplat lisää vaatimuksiin
- tarpeeksi nopeita valokennoja / kantomatka
- logiikalle sopiva tulostinmoduuli

Loppunopeuden ja ajanottoon löysin (kai) sopivat valokennon

Sick WL 12L
http://ecatalog.sick.com/Products/ProductFinder/product.aspx?finder=Produktfinder&pid=7291&lang=en

Laser valokenno, vasta kappaleena on peili, maksimissaan 21M päässä. Suositeltava max etäisyys 15m. vasteaika 200 mikrosekuntia
Tarvii kysellä hintoja sitten kun tiedän paremmin tarpeet....

Uskaltaako alastarossa jättää valokennon peiliä ajoratojen väliin ? (kaks kaistaa yht aikaa)
With gas prices these days, you cant be smoking cars for free anymore.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: DYI: 1/4 ajanottolaittesto
« Reply #4 on: November 22, 2005, 11:48:55 AM »
Empä osaa sanoa, kai ne voi. Kunhan kaikki ajavat kaistallaan eivätkä lähde seilaamaan kaistalta toiselle  8-)
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"