Nakutuksen juurisyyhän on juuri kuluneet tai moottoriöljyn karstan "ahdistamat" hydrauliset nostajat (venttiilivälyksen tasaajat).
Moottoriöljy vaikuttaa myös ja väittäisin että öljyn viskositeetillä on enemmän vaikutusta kuin sen merkillä.
Lähinnä itse järkeilen näin: Liian ohut öljy ei tiivistä kulunutta nostajaa, ja jos nakutus johtuu karstan tukkimista voitelukanavista, liian paksu öljy ei myöskään ole hyväksi koska nostaja ei saa kunnolla voitelua.
Totesin tämä öljyn paksuntamisen aiheuttaman nakutuksen tässä kesällä: Hommasin 300 000 km ajetun Audin. Olen ennenkin käyttänyt vanhoissa moottoreissa (jostain syystä niitä on aina käytössäni) STP Oil Treatment moottoriöljyn lisäainetta, joka mm. nostaa viskositeettia ja parantaa kuluneen öljypumpun toimintaa, tiivistää kuluneita laakerivälyksiä jne.
Tässä Audin tapauksessa kävi niin, että nostajat alkoivat aluksi nakuttamaan, epäilen että viskositeetti nousi sen verran että tukkeutuneet nostajat eivät aluksi saaneet voitelua. No, lisäsin sitten STP:n kyytipojaksi 1 L Mobil Diesel moottoriöljyä --> Diesel öljyhän liuottaa tehokkaasti karstaa moottorista, ajatelin että nostimenkin karstat liukenis pois. Nyt muutaman sadan KM:n jälkeen nakutus on loppunut ja toivotaan että koneella ajetaan ainakin 400 000 km
Niin, mikä olis sit hyvä öljy?
Tuossa alla on hyvä linkki jossa virallinen Mitsubishin ja sitten Forced Performance ohje ja myös perusteita.
Lyhyesti sanottuna kaikki perussynteettiset ovat "ihan hyviä", mutta ainakin turbokoneisiin jne. kannattas laittaa vähän parempia, enemmän lisäaineita sisältäviä ja hieman kalliimpia öljyjä, kuten Valvoline VR1, Mobil 10W-40 race tms. Perus Mobilit ovat "vihreitä" litkuja joista mm. fosforin ja sinkin määrää on vähennetty.
Jostain olen myös lukenut että "kisaöljyillä" ei esiintyisi 7-pulttisen kampuran "crank walk" ilmiötä, iso säästö vaikka öljy maksaa hieman enemmän.
http://store.forcedperformance.net/merchant2/merchant.mvc?Screen=Oil_Supply