Author Topic: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo  (Read 37134 times)

Jace

  • New Member
  • Posts: 3
  • dsm
    • View Profile
Re: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo
« Reply #50 on: November 10, 2010, 23:47:07 PM »
Quote
Tähän aiheeseen ilmeisesti kaikki asiaan liittyvä.
Juttelin turbotuksesta paikallisen katsastuskonttorin vastaavan tekniikkapäällikön kanssa ja hän kertoi lähes kaiken saman mitä tässä keskustelussa on jo aiemmin puitu, että tekniikanvaihdos on mahdollinen kun auto rakennetaan täysin vastaavaksi gst:n kanssa etc etc sekä tutkitutetaan VTT:llä tai jollakin muulla riippumattomalla tutkimuslaitoksella. VTT:n autoasioista vastaava virkailija taas kertoi, että tutkimuksia ei tarvita mikäli rakennan moottorin täysin vastaamaan GS-T:n moottoria. Osoittaakseni tämän tarvitsen siis jonkinlaisen dokumentin GS:n ja GS-T:n moottorien sisuskaluista sekä päästöistä, lappusen katsastuskonttorilta missä katsastusmies toteaa moottorien vastaavuuden ja dokumentin jostakin rekisteriin katsastetusta 2g GS-T:stä tai GSX:stä.
Rupesin miettimään, että täyttääkö tuo GS-T tavallaan automaattisesti nuo vaaditut päästönormit, tämänhän ei pitäisi olla voimassa sikäli kun ei tyyppihyväksyntää(?).
Omistaako joku jonkinlaista dokumenttia näistä Eclipsen 2G 4g63T:n spekseistä tai jonkinlaista korjauskirjaa mistä osanumeroita voisi tarkastella. Myös tiedot alustasta olis nannaa. Dokumentithan voisi laittaa tänne sivulle, mikäli niitä keneltäkään irtoaa, tonne artikkeliosioon jokaisen nähtäväks. Maahantuojasta ei ollut apua kun eivät olleet tuoneet kuin vapareita suomeen. Pitäisi nyt keksiä jokin keino väistää nuo tyyriit mittaukset. Netistä löysin joitain tälläsiä sähköisiä huoltomanuaaleja, mutta niistä ei käynyt ilmi tarkkoja tietoja.

Onko näitä kaikkia tarvittavia dokumentteja saanut vielä kukaan hommattua.? millä todistaa katsastusmiehelle että osat ovat samat kuin GS-T:ssä..?

DaJackal

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 72
  • dsm
    • View Profile
Re: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo
« Reply #51 on: November 11, 2010, 02:51:21 AM »
Quote

Onko näitä kaikkia tarvittavia dokumentteja saanut vielä kukaan hommattua.? millä todistaa katsastusmiehelle että osat ovat samat kuin GS-T:ssä..?

Ei taida onnistua, kun ei maahantuoja suostu kirjoittamaan papereita. Tuohon osalistaukseen kun ei mikä tahansa CAPSista kaivettu lista kelpaa. Tätä juttua on puitu täällä ties kuinka ja pitkään, eikä kukaan ole tuossa turbotuksessa luvallisesti onnistunut (paitsi teme, ja tässä kyseessä 1g). Jos joku pioneeri haluaa lähteä tälle taipaleelle, niin toivottavasti mukana on reippaasti kärsivällisyyttä ja paksu lompakko. Tämän valtion autonrakentelijoita kohtaan osoittama rakkaus kun sattuu olemaan sitä kovempaa lajia mikä on lähinnä verrattavissa p*rseraiskaukseen joulukuusella.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo
« Reply #52 on: November 11, 2010, 14:06:46 PM »
Ja jos tarkkoja ollaan, niin ei mullakaan vielä ole muutoskatsastettu. Mutta mun tapauksessa käytän auton päästö / teho mittauksissa ja muutoskatsastan auton siten, että se on muutettu vaparista ahdetuksi +20% tehoilla.

Mikäli itse 2G vaparin haluaisin muuttaa 2G GS-T vastaavaksi. Hommaisin jostan GS-T purkuautosta moottorin, ja samaisesta paikasta todistuksen että se moottori ja moottorinohjaus on juuri GS-T autosta (VIN numero). Sitten vain konttorille, että tässä tämä GS auto johon vaihdettu GS-T tekniikka, tässä todistus, että se on GS-T tekniikka.

Luulisin tällä tavalla sen onnistuvan. GS-T:n kun saa kuitenkin kilpiin täällä ihan normaalisti ilman mitään erikoissäätöä (ainakin 95-96), ja konttorista riiippuen 97-99 myös.

Ja mikäli jos GS-T:stä jotain lappuja tarvitsee, voi niitä kysellä esim: www.pakettiautopojat.fi.
« Last Edit: November 11, 2010, 14:11:55 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

ranttali

  • Semi-Pro Member
  • ***
  • Posts: 95
  • dsm
    • View Profile
Re: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo
« Reply #53 on: November 12, 2010, 02:54:01 AM »
Quote
Ja jos tarkkoja ollaan, niin ei mullakaan vielä ole muutoskatsastettu. Mutta mun tapauksessa käytän auton päästö / teho mittauksissa ja muutoskatsastan auton siten, että se on muutettu vaparista ahdetuksi +20% tehoilla.

Mikäli itse 2G vaparin haluaisin muuttaa 2G GS-T vastaavaksi. Hommaisin jostan GS-T purkuautosta moottorin, ja samaisesta paikasta todistuksen että se moottori ja moottorinohjaus on juuri GS-T autosta (VIN numero). Sitten vain konttorille, että tässä tämä GS auto johon vaihdettu GS-T tekniikka, tässä todistus, että se on GS-T tekniikka.

Luulisin tällä tavalla sen onnistuvan. GS-T:n kun saa kuitenkin kilpiin täällä ihan normaalisti ilman mitään erikoissäätöä (ainakin 95-96), ja konttorista riiippuen 97-99 myös.

Ja mikäli jos GS-T:stä jotain lappuja tarvitsee, voi niitä kysellä esim: www.pakettiautopojat.fi.


Eihän tuo vaparista ahdetuksi katsastaminen +20% tehoilla onnistu...
Lain mukaan jos virität edes +1% normi mallia; vertailu mallina käytetään tehokkaampaa mallia. Eli vaaditaan mm. jarrut ja kallistuksen vaimantajat ym ym. Tehokkaimman mallin kohdalla tuo +20% tehoa pätee. Kokemuksesta voin kertoa.... :-/
Kyseessä oli ta22 celica 3tgteu modi.

Toki turbon saa kilpiin muutos katsastuksella suomessa.
Siihen vaaditaan todistus koneen alkuperästä.
Gst:n jarrut, riittää jos n/a jarrut samalla halkaisijalla ja jäähdytetyt ja gst mallissa jäähdytetyt.
Ei tarvita päästömittauksia eikä erikoislupia.
Nykyään ei mene prosentteja paremmista jarruista.
Loota kelpaa sellaisenaan...
Sitten voi laittaa +20% hp jos vähäpäästöinen vaaditaan päästölaput "vtt reissu ja on halpaa...."
« Last Edit: November 12, 2010, 02:55:47 AM by ranttali »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Luvat tekniikanvaihtoon fwd --> fwd tbo
« Reply #54 on: November 12, 2010, 10:45:45 AM »
Suomessa se tehokkain malli kuten euroopassakin on vapari. Eli se onnistuu mulla kyllä aivan 100% varmasti juuri niinkuin kerroin.

Eläpä sekota niitä tojotia tähän  8-)
« Last Edit: November 12, 2010, 10:46:04 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"