Author Topic: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)  (Read 9835 times)

cSnake

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 12
  • dsm
    • View Profile
Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« on: July 19, 2008, 23:32:26 PM »
Tai eihän kysymykset ole tyhmiä, vaan kysyjä  :-? :)
Eli laitoin tässä pari päivää sitten saksasta tuodun eclipsen, vm -96.
Autossa on myyjän mukaan joku nopeudenrajoitin, joka vauhdin kasvaessa alkaa ilmeisesti pätkimään polttoaineen syöttöä. Tyhjäkäynnillä ja ykkösvaihteella ottaa normaalisti kierroksia, mutta 2,3,4 ja 5 vaihteilla ei pääse yli 4500 kierroksen. Millä tavalla ja missä tämä rajoitin on mahdollista poistaa??
Ja mistä tunnistan koneen tyypin, mikä kone mulla vehkeessä on?? :-?
Olen koittanut tätä foorumia lueskella mutta en oikein ole siihen löytänyt opastusta... Joten kysyn sitten :)
Ja sitten semmonen vielä, olisiko kellään tiedossa orggis-hattuhyllyä?? Mulla nimittäin paikallaan joku kaamea lastulevy-kötöstys.
Kiitos etukäteen kaikille vastaajille  :)

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #1 on: July 20, 2008, 06:06:21 AM »
Quote
Ja mistä tunnistan koneen tyypin, mikä kone mulla vehkeessä on?? :-?



Tähän nyt ainakin on helppo vastata. Jos motin jakopää on kuskin puolella niin kone on mitsun 4G63, jos jakopää on repsikan puolella niin kyseessä chryslerin 420A öljypruutta.

cSnake

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 12
  • dsm
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #2 on: July 20, 2008, 13:39:33 PM »
Kiitos höpsis sinullestä tiedosta. Eli kyseessä on tuon perusteella tämä 4g63 kone. Ilmeisesti sitten ihan japsituotantoa..? Onko tietoa käytetäänkö samaa konetta muissa mitsun malleissa? Ja mikä on muuten kyseisen koneen jakoremmin vaihtoväli..? Vai onko ketjulla? Kone kuulostaa kyllä käyvän hienosti, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja kiertääkin ihan kelvollisesti, paitsi silloin kun se rajoitin puuttuu peliin ja kone alkaa röpöttään. Siihen jun löytyis vielä neuvoja.
Auto tosiaankin tuli minulle yllättäen vaihdossa enkä kyseiseen laitteeseen ole aiemmin tutustunut. Siksi täällä ummikkona kysellään :)
Mutta sen verran olen jo nyt tykästynyt että taitaa auto itselle jäädäkin  :) On se vaan hemmetin nätti auto!

Psy-J

  • Moderator
  • Extreme Member
  • *******
  • Posts: 855
  • Eclipse GSX -95
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #3 on: July 20, 2008, 17:25:37 PM »
Quote
Ja mikä on muuten kyseisen koneen jakoremmin vaihtoväli..? Vai onko ketjulla?

90 000km on servicemanuaalin mukaan vaihtoväli. Mutta turhaan venyttää rajoille, vaan vaihtaa mieluummin reilusti ennen suositeltua rajaa. Jakopään huolto kannattaa suorittaa 60-70tkm välein.

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #4 on: July 21, 2008, 16:08:12 PM »
Quote
Autossa on myyjän mukaan joku nopeudenrajoitin, joka vauhdin kasvaessa alkaa ilmeisesti pätkimään polttoaineen syöttöä. Tyhjäkäynnillä ja ykkösvaihteella ottaa normaalisti kierroksia, mutta 2,3,4 ja 5 vaihteilla ei pääse yli 4500 kierroksen. Millä tavalla ja missä tämä rajoitin on mahdollista poistaa??

Joo, rajoitin on itselläkin toiminnassa. Tosin ainoastaan vitos vaihteella sen pitäisi puuttua peliin...  ::)
Ainakin kakkos ja kolmos vaihteilla oon kiihdyttäny lähes rajoittimelle asti ja ei pätki mitään. Ja kerran ku piti kokeilla että onko rajoitinta ni nätisti meni kunnes mittarissa 190km/h, ni loppu kulku melkein ku olis jarrua painanu.

En ole itsekään löytäny miltää foorumilta juttua, jenkkilän eclipseillä ei ymmärtääkseni näitä rajoittimia ole, joten eipä ole ohitus ohjeitakaan.

Mutta joo, sen rajoittimen poistamiseen neuvoja kiitos. :)
- When Nothing is real, Everything is possible

cSnake

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 12
  • dsm
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #5 on: July 21, 2008, 17:35:59 PM »
Soittelin yhdelle tutulle joka on oulun veholla töissä. Oli kysynyt mitsu-puolen asentajilta tästä rajoitinhommasta. Meinas että sen kuulemma pystyy ohittamaan. Sen enempää en vieläitsekään tiedä, odottelen lisätietoa. Laitan sitten tänne heti kun homma alkaa selviämään. Jos alkaa...  :-/

EmpirioN

  • Junior Member
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #6 on: July 31, 2008, 21:29:49 PM »
Nonni, nytte löyty ohjeet tuohon hommaan. Ei vaikuta liian pahalta operaatiolta, vaikka nyt en ECUA omilla taidoilla paljoa sorkkisi...

http://www.dsm.org/how-tos/speedlimiter.htm

Ja tämä on laitonta, omalla vastuulla, blaa blaa... :)
- When Nothing is real, Everything is possible

hopsis

  • Über Member
  • ******
  • Posts: 1573
  • AUDI S6+ Avant, Audi S6 Avant, Audi Cabriolet
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #7 on: July 31, 2008, 22:55:47 PM »
Tarkemmin kattelin vasta tätä niin toi speed-limiter removal on tosiaan vallan eri juttu kuin se jos auto ei kierrä yli 4500rpm. Jos automyyjä moista väittää niin ei kyl paljon tajua tai sit kusettaa. Paitsi jos auto kulkee 2-5 vaihteilla kaikilla sen 180 kmh...

cSnake

  • Rookie Member
  • *
  • Posts: 12
  • dsm
    • View Profile
Re: Rookielta tyhmiä kysymyksiä :)
« Reply #8 on: June 01, 2009, 23:26:56 PM »
No niin!

Nyt on limiter-homma selvitetty:) Ei ollut mitään rajoitinta, paikallistettiin vika ilmamassamittariin. Antoi vääriä arvoja kaasua painettaessa, eikä saanut riittävästi soppaa reilummassa kiihdytyksessä. Kyllähän se ihmetyttikin kun se joka vaihteella pätki kiihdytettäessä n. 4500rpm ja ylöspäin.
Nyt vehje (auto siis) :) toimii kuten pitääkin. Ja jo alakierroksilla tuntuu lievää piristymistä löytyneen. Tuli kummasti hepoja lisää reilun satasen helpolla rempalla, jospa se nyt olis noussu vähän lähemmäs alkuperäisiä tehoja:) Teki yhden ihmisen ainakin hiukan iloisemmaksi :)
Ja vielä, Hyvää kesää ja lomia kaikille clubilaisille  8-)