Author Topic: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!  (Read 10662 times)

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« on: June 01, 2010, 23:26:36 PM »
Tuli asennettua isompi cooleri, Gm:n Maf sekä maf translator. En oo viel löytäny litteitä flektejä mistään, mut ajattelin koittaa silti käyntiin. Tyhjäkäyntiä ei ole ollenkaan ja jos kierrrokset käy alle 1000 niin heti sammuu eikä reagoi enään kaasuun. Isc vaihdettu ja Tps mitattu, mut voiko tuo Tps olla väärässä asennossa? Ehdottakaa ny jotakin!! Auto on 2g turbo.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #1 on: June 02, 2010, 14:17:41 PM »
Mikäli moottori toimi hyvin ennen uuden mafsin ja translatorin asennusta niin lähtisin siittä sitä vikaa etsimään.  Onhan ne translatorin säädöt oikein? Tarkasta nyt kuitenkin vielä IPS:n toimivuus myös jos iscm kerta on todettu täysin toimivaksi, mutta mikäli kaikki toimi ennen mainiosti niin vaikea uskoa ongelman olevan muualla kun siinä uudessa mafs setupissa.

Jos et ole TPS:ää irroittanut niin eipä se väärässä asennossakaan voi olla. TPS oikean asennon voit tarkistaa alla olevan ohjeistuksen mukaan.

http://www.plymouthlaser.com/tps.htm

Mitä dataloggeri sanoo arvoiksi tai tuleeko vikakoodeja?
« Last Edit: June 02, 2010, 14:17:51 PM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #2 on: June 02, 2010, 23:23:07 PM »
Tps on ollu irti, ku putsasin kaasuläpän. Auton ostin aikoinaan kone viallisena. Isc oli ruostunu kiinni ja tilasin käytetyn DSM GRAVEYARDISTA. Ei kai toi Maf Translator vaikuta tyhjäkäyntiin? Pitää varmaan mitata toi asento tolle TPS anturille jos se vaikuttaa niin paljon et koko tyhjäkäynti katoaa.

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #3 on: June 03, 2010, 01:47:35 AM »
Niinno, en tiedä miten se vaikuttaa jos ei säädöt tai laite kunnossa. Mutta jos se kertoo ecu:lle höpöhöpö tietoa niin eipä sitten toimi oikein muukaan.

Mutta mittaappa se TPS ensin ja tarkista IPS.
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #4 on: June 06, 2010, 22:48:52 PM »
Mitataanko toi Tps samalla lailla, kun mulla on 4 napainen versio? Ohjeessa on 3 napainen versio. 2g:ssä on jonkinmoinen kytkin tps anturissa. Dsmtunerin ohjeista en ymmärtänyt mitään.
« Last Edit: June 06, 2010, 23:27:55 PM by mikasa75 »

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #5 on: June 07, 2010, 01:13:30 AM »
2g:n TPS:ssä on näköjään sisäänrakennettu IPS. Kun 1G:ssä se on erillinen palikka. Kannattaa hommata se obd lukija niin näet paremmin mitä arvoja mikin anturi antaa. Huomattavasti helpompi tutkia vikoja..

Dsmtalkin foorumilta pikasurffauksella löytys alla olevaa infoa.

Quote
2G's critical adjustment is the Idle Position Switch that's part of the TPS.
The manual has you place a 0.0177" (0.45mm) feeler guage between the stop screw and the throttle pulley to open the butterfly and then adjust the TPS right to where the IPS (pins 3 and 4) switches from closed to open. Then they have you verify that the TPS (pin 2 and 4) reads between .4 and 1V while the feeler guage is still in place.
Anything in that range is ok as long as the IPS is adjusted correctly.
There is no way to adjust the TPS voltage independantly of the IPS on a 2G that I can see.

Quote
it's not critical what you read for TPS values as long as the IPS opens at the correct point, the throttle opens all the way with the pedal down, the cable isn't too tight that it holds the throttle open, and the TPS doesn't drop out or spike as you move the throttle.
The actual spec for voltage values on the 2G TPS at idle can be anywhere from 0.4 to 1.0v.

« Last Edit: June 07, 2010, 01:15:37 AM by admin »
"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #6 on: June 13, 2010, 01:35:23 AM »
Näyttäis Tps toimivan testaamalla. Vaikka ottaa koko Tps:n anturin pois niin sammuu heti kun päästää kaasun. Tyhjäkäyntimoottori pelaa myös hyvin. Viittais alipainevuotoon. Mikä voi vuotaa niin pahasti,et kone sammuu heti kun päästää kaasun? Toi gm: maf on tos kaasuläpän vieressä, joten vuoto täytyy olla imusarjan pulttien ja maffin välissä. Vikakoodeja ei tule. Maf translatorin säädöt eivät tunnu vaikuttavan tyhjäkäyntiin.

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #7 on: June 17, 2010, 22:49:06 PM »
kuulostaa kyllä typerältä, mut säätelin sitä maf translatoria summassa niin oli jo välillä tyhjäkäyntia 300 kierrosta. Voisko joku päivättää suomeksi, et mikä niiden kytkimien tarkoitus on? Se nelipainen "dip" kytkin vaikuttaa näköjään eniten. 3" tuumanen maf asennettuna pitää olla "on" asennossa, mut kumpi suunta on se "on" asento? ja mikä on sen 4 asennnon tarkoitus?

teme

  • Administrator
  • Über Member
  • ********
  • Posts: 4160
  • eclipse gs -94 & gs-t -90
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #8 on: June 18, 2010, 00:27:28 AM »

Minusta nuo asiat on aika selkeästi esitetty tuossa dokkarissa, eikö niissä dip svitseissä ole mitään merkintää 0 tai 1 tai ON ja OFF?
http://www.dsmclubfinland.com/files/temp/Translator%20DSM%202G.doc

Ja tuo 3" -> ON minkä mainitsit on väärin. Tuota dokkaria kun tarkastelee niin 3":lle mafs:lle kaksi ensimmäistä dippiä on OFF mode kytkimestä.

Vai pitääkö tuota alkaa suomentamaan jos ei lontoo taivu?  8-)

"If it doesn't make your car faster....why bother.."
"And no, it's not turbo lag.... It's foreplay"

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #9 on: June 23, 2010, 01:21:42 AM »
Kyl mä tota lontoota puhun vaimolle joka päivä. Heti tuli tyhjäkäyntiä ku sääti sen translatorin 3.5" maffille. Luin jostain jenkki foorumilta et toimii joskus niin paremmin. Vieläkö ku sais ne kierrokset säädettyä kaasua painaessa. Huomenna ois tulossa Evoscan piuha. Toivottavasti sillä saa jotain aikaan. Ohjeita ei tunnu saavan evoscan 2.5 softalle mistään. Eli suomeksi et mitä ne kaikki kohdat siinä tarkoittaa ja mitkä pitäs olla oikeita arvoja. Ny koneesta kuuluu käydessä outo sirinä voimakkaaasti imusarjan kohdalta. Voiskohan olla ilm. Kompuran laakerit? Ehkä mä pääsen ajamaan tolla vuonna 2015  :)

mika75

  • Pro Member
  • ****
  • Posts: 126
  • dsm
    • View Profile
Re: Tyhjäkäynti kokonaan poissa!!!
« Reply #10 on: June 26, 2010, 15:30:36 PM »
No ny ois Evoscan testattu. Hienosti se toimii, mut ois kiva vaan tietää niistä seoksista et mitä ne prosentit pitäis olla ala, keski ja ylä alueella. En vaan ymmärrä yhtään et käykö liian laihalla vai ei......